Рішення
від 24.01.2018 по справі 819/1736/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/1736/17

24 січня 2018 р.м. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мартиць О.І.

за участю:

секретаря судового засідання Придаткевич Н.В.

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом комунального підприємства "Великоглибочецьке" до Головного управління ДФС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені, -

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство "Великоглибочецьке" (надалі - КП "Великоглибочецьке") звернулось до Головного управління ДФС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області № НОМЕР_1 від 10.08.2017 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 13803,40 грн.

Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 13.10.2017 вказану позовну заяву залишено без руху на надано позивачеві строк для усунення недоліків до 24.10.2017. 25.10.2017 ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній адміністративній справі та призначено її до судового розгляду на 10.11.2017. 10.11.2017 розгляд справи відкладено на 07.12.2017, а 07.12.2017 оголошено перерву у розгляді справи до 26.12.2017. 26.12.2017 оголошено перерву у розгляді справи до 17.01.2018, а 17.01.2018 - до 24.01.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 03.09.2016 Тернопільською ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області було сформовано та направлено на адресу КП "Великоглибочецьке" вимогу про сплату боргу (недоїмки) № Ю-928-25, відповідно до якої, станом на 31.08.2016 заборгованість КП "Великоглибочецьке" зі сплати єдиного внеску, штрафів та пені становить 4064,09 грн., в тому числі: недоїмка - 0,00 грн.; штрафи - 868,40 грн.; пеня - 3195,69 грн. Згідно платіжного доручення № 16 від 16.09.2016 вказану у вимозі заборгованість в сумі 4064,09 грн. було погашено позивачем повністю. 16.08.2017 КП "Великоглибочецьке" отримано рішення № НОМЕР_1 від 10.08.2017 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 13803,40 грн., з них: 6879,98 грн. - штраф, 6923,42 грн. - пеня. Даним рішенням застосовано штрафні санкції за факти несвоєчасної сплати єдиного внеску за період з 2014 по 2016 роки. З огляду на викладене, позивач стверджує, що оскаржене рішення винесене за періоди, за які КП "Великоглибочецьке" вже були нараховані фінансові санкції, включені до вимоги про сплату боргу (недоїмки) № Ю-928-25 від 03.09.2016 та сплачені позивачем в повному обсязі, відтак рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області № НОМЕР_1 від 10.08.2017 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 13803,40 грн. є протиправним та підлягає скасуванню, що і стало причиною звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримала у повному обсязі з мотивів, викладених у позовній заяві, просила його задовольнити та надала пояснення в його обґрунтування.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала у повному обсязі, свою позицію обґрунтувала в письмових запереченнях на адміністративний позов, датованих 05.12.2017 та додаткових запереченнях, поданих до суду 16.01.2018, долучених до матеріалів справи. Зокрема, зазначила, що згідно з даними інтегрованої картки позивача за платежем єдиний внесок, нарахований роботодавцем на суми заробітної плати, винагороди за договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності порушено терміни сплати за період з 21.05.2014 по 19.10.2016, в результаті чого і виникла оскаржена заборгованість. На підставі даних інтегрованої картки платника відповідачем сформовано рішення від 10.08.2017 №0025001305 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) КП "Великоглибочецьке" єдиного внеску в розмірі 13803,40 грн., в т.ч. штрафні санкції - 6879,98 грн. та пеня - 6923,42 грн. Відтак, вважає, що приймаючи оскаржене рішення Головне управління ДФС у Тернопільській області діяло у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, є законними і скасуванню не підлягають. Просила у задоволенні позову відмовити.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення учасників справи, судом встановлено наступне.

КП "Великоглибочецьке" (код ЄДРПОУ 33916197, місцезнаходження: вул. Середній Десяток, с. Великий Глибочок, Тернопільський район, Тернопільська область, 47703), 20.12.2005 зареєстроване як юридична особа та з 10.01.2006 перебуває на обліку як платник податків у Тернопільській ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області, 20.12.2005 зареєстрований платником єдиного внеску, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.11.2017 № НОМЕР_2.

03.09.2016 Тернопільською ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області виставлено вимогу КП "Великоглибочецьке" про сплату боргу (недоїмки) №Ю-928-25, відповідно до якої, станом на 31.08.2016 заборгованість КП "Великоглибочецьке" зі сплати єдиного внеску, штрафів та пені становить 4064,09 грн., в тому числі: недоїмка - 0,00 грн.; штрафи - 868,40 грн.; пеня - 3195,69 грн. Зазначена сума сплачена позивачем, про що свідчить платіжне доручення №16 від 16.09.2016.

Однак, як вбачається з інтегрованої картки позивача за 2014, 2015, 2016 роки, КП "Великоглибочецьке" порушено терміни сплати по платежу єдиний внесок, нарахований роботодавцем на суми заробітної плати, винагороди за договорами цивільно-правового характеру, допомоги по тимчасовій непрацездатності за період з 21.05.2014 по 19.10.2016. З огляду на викладене, 10.08.2017 Головним управлінням ДФС у Тернопільській області, на підставі частини десятої та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 21.05.2014 до 19.10.2016 винесено рішення № НОМЕР_1 про застосування до КП "Великоглибочецьке" фінансових санкцій та нарахування пені на суму 13803,40 грн., з яких: 6879,98 грн. (10% до 01.01.2015 та 20% з 01.01.2015) - штраф та 6923,42 грн. - пеня (0,1 % суми недоїмки)

КП "Великоглибочецьке", не погоджуючись з рішенням відповідача від 10.08.2017 №0025001305 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) КП "Великоглибочецьке" єдиного внеску в розмірі 13803,40 грн., звернулося до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог суд застосовує наступні правові норми.

Серед критеріїв оцінювання судом рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, є принцип законності, що закріплений у частині другій статті 19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, усі рішення та дії суб'єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.

Судом також приймається до уваги, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 № 2464-VI (надалі - Закон № 2464-VI, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

За визначенням пункту 2 частини першої статті 1 Закону № 2464-VI єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Так, пунктом 1 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI визначено, що платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

КП "Великоглибочецьке" є платником єдиного внеску у розумінні пункту 1 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI.

Згідно з частиною першою статті 7 Закону № 2464-VI (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), 2, 3, 6, 7 і 8 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами

Відповідно до частини восьмої статті 9 Закону № 2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

За приписами пункту 1 частини десятої статті 9 Закону № 2464-VI у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів днем сплати єдиного внеску вважається день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.

Частиною одинадцятою статті 9 Закону № 2464-VI встановлено, що у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника (частина дванадцята статті 9 Закону № 2464-VI)

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 14 Закону № 2464-VI органи доходів і зборів зобов'язані: здійснювати контроль за дотриманням платниками єдиного внеску вимог цього Закону.

Частиною третьою статті 25 Закону № 2464-VI передбачено, що суми недоїмки стягуються з врахуванням пені та застосуванням штрафів.

Згідно з пунктом 6 частини першої статті 1 Закону № 2464-VI недоїмка - це сума єдиного внеску, не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена ходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно до пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464-VI за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. Крім того, частиною 10 статті 25 цього Закону встановлено, що на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати кожний день прострочення платежу.

Отже, системний аналіз норм чинного законодавства свідчить, що фінансові санкції застосовуються до платника податків у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску.

Згідно з пунктом 1 розділу VIІ Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої 20.04.2015 наказом Міністерства фінансів України №449, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за №508/26953 (надалі - Інструкція), за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов'язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.

У підпункті 2 пункту 2 розділу VIІ Інструкції вказано, що відповідно до частини одинадцятої статті 25 Закону до платників, визначених підпунктами 1 - 4 пункту 1 розділу II цієї Інструкції, фіскальні органи застосовують штрафні санкції у таких розмірах: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01 січня 2015 року та надалі, накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних інформаційної системи фіскального органу.

При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки, незалежно від періодів та кількості випадків сплати за вказані періоди.

Як вбачається з положень частини шостої статті 25 Закону № 2464-VI, за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.

Суд звертає увагу позивача на те, що незалежно від того, з яких причин платником податку не було своєчасно погашено узгоджену суму грошового зобов'язання, такий платник після фактичного погашення боргу повинен сплатити суму штрафу у розмірі, який залежить від терміну прострочення.

Суд не бере до уваги посилання позивача на те, що в даному випадку має місце подвійне нарахування фінансових санкцій відповідачем за одні і ті ж періоди. На підтвердження цього факту КП "Великоглибочецьке" подало до суду копії рішень Тернопільської ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) КП "Великоглибоцецьке" єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 05.02.2015 №0010341703, №0010351703, №0010361703, №0010371703, №0010381703, №0010391703, №0010401703, №0010411703, №0010421703, №0010431703, №0010441703, №0010451703, №0010461703, №0010471703, №0010481703, №0010491703, №0010541703, №0010561703, №0010571703.

Однак, вказані рішення були предметом оскарження в адміністративній справі № 819/301/15-a за позовом комунального підприємства "Великоглибочецьке" до Тернопільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Тернопільській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - управління Пенсійного фонду України в Тернопільському районі про визнання дій протиправними та скасування рішень про застосування фінансових санкцій. Так, постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.04.2015, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.05.2016, у задоволенні адміністративного позову комунального підприємства "Великоглибочецьке" до Тернопільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Тернопільській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача - управління Пенсійного фонду України в Тернопільському районі про визнання дій протиправними та скасування рішень про застосування фінансових санкцій, - відмовлено в повному обсязі. Відтак, суми штрафних санкцій та пені на підставі вищевказаних рішень Тернопільської ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області від 05.02.2015 могли бути зараховані після набрання судовим рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.04.2015 законної сили.

Стосовно твердження представника позивача щодо відсутності підстав для застосування штрафних санкцій у розмірі 6879,98 грн. та пені у розмірі 6923,42 грн. у зв'язку зі сплатою в повному обсязі позивачем єдиного внеску у розмірі 4064,09 грн. на підставі вимоги про сплату боргу (недоїмки) за № Ю-928-25 від 03.09.2016 без порушення строків, суд зазначає наступне. Згідно з платіжним дорученням №16 від 16.09.2016 позивачем сплачено 4064,09 грн., призначення платежу вказано "сплата ЄСВ".

Як встановлено судом, станом на 16.09.2016 у позивача існував непогашений борг з єдиного внеску за попередні періоди, у зв'язку із чим сплачені кошти у розмірі 4064,09 грн. зараховані в погашення недоїмки минулих періодів, що відображено в інтегрованій картці платника та повністю узгоджується з приписами частини шостої статті 25 Закону № 2464-VI, за рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.

Крім того, відповідно до пункту 87.9 статті 87 Податкового кодексу України, у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги вищезазначене, суд дійшов до висновку, що оскаржене рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області № НОМЕР_1 від 10.08.2017 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 13803,40 грн. винесене на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", а тому вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову комунального підприємства "Великоглибочецьке" до Головного управління ДФС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області" № НОМЕР_1 від 10.08.2017 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 13803,40 грн. - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 02 лютого 2018 року.

Головуючий суддя Мартиць О.І.

копія вірна:

Суддя Мартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2018
Оприлюднено04.02.2018
Номер документу71976979
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1736/17

Рішення від 24.01.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 25.10.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 13.10.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні