Постанова
від 28.01.2018 по справі 820/2658/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2018 р. м. ХарківСправа № 820/2658/17Харківський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Бегунца А.О.

суддів: Рєзнікової С.С. , Старостіна В.В.

за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.,

представника позивача Волкова І.М.,

представника відповідача Шульги В.Т.,

представника відповідача Столяренка Є.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 08.11.2017, суддя Бідонько А.В., вул. Мар`їнська, 18-Б-3, м. Харків, 61004, повний текст складено 13.11.17 по справі № 820/2658/17

за позовом Квартирно-експлуатаційного відділу м. Харків

до Головного управління ДФС у Харківській області

про скасування податкового повідомлення -рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Квартино-експлуатаційний відділ м.Харкова, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС України у Харківській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0000101405 від 13 квітня 2017 року Головного управління ДФС у Харківській області.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2017 року адміністративний позов Квартирно експлуатаційного відділу м.Харкова задоволено у повному обсязі, скасоване податкове повідомлення-рішення № 0000101405 від 13.04.2017 року.

На зазначену постанову суду першої інстанції Головним управлінням ДФС України у Харківській області подано апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції оскаржувану постанову скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити. В обґрунтування доводів апеляційної скарги ГУ ДФС у Харківській області посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови норм ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), щодо законності та обґрунтованості судового рішення, формального дослідження доказів та матеріалів справи, а також надання їм належної правової оцінки, порушення матеріального і процесуального права.

Позивачем, Квартирно-експлуатаційним відділом м.Харкова, на апеляційну скаргу подано відзив щодо обґрунтованості та законності рішення оскаржуваного рішення, просить суд апеляційної інстанції апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.11.2017 року по справі № 820/26 58/17 без змін.

У судовому засіданні у суді апеляційної інстанції представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, надав пояснення аналогічні доводам викладених в ній. Представник позивача підтримав доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу.

Колегія суддів заслухавши суддю доповідача, вислухавши доводи представників сторін, вивчив матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву до неї, приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Квартирно-експлуатаційний відділ м.Харкова зареєстрований як юридична особа та перебуває на обліку як платник земельного податку.

На підставі наказу Головного управління ДФС у Харківській області від 14.03.2017 року № 1037 проведена документальна позапланова виїзна перевірка Квартирно-експлуатаційного відділу м.Харкова з питань взаємовідносин з ПП «Алекс» (п.н. 30959641) та з ТОВ АФ «Пришибська» (п.н.37586061) за період з 01.01.2014 по 01.02.2017 р.р.

За результатами проведеної перевірки складено Акт № 1517/20-40-14-05-19/07923280 від 23.03.2017 року, на підстави висновків якого 13.04.2017 року винесено податкове повідомлення рішення № 0000101405 щодо порушення пункту 284.1 та 284 п.3 ст. 284 Податкового кодексу України (далі - ПК України), збільшено розмір грошового зобов`язання за платежем «земельний податок з юридичних осіб» на суму 9959334, 98 грн., з яких 4426371, 10 грн. за податковими зобов`язаннями та 5532963, 88 грн. за штрафними санкціями.

Квартирно-експлуатаційний відділ м.Харкова, вважаючи, що вищевказаним рішенням ДФС У Харківській області порушені його права та законні інтереси, звернувся з зазначеним позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того що, позивач не є балансоутримувачем земельної ділянки у розмірі 3069, 2 кв.м., а є балансоутримувачем будівель, загальна площа земельної ділянки на якій вони розташовані складає 393 кв.м. Позивач відповідно до рішення Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області LХХІХ сесії VІ скликання № 1229-VІ від 12 лютого 2015 року звільнений від сплати земельного податку. Відповідачем не надано суду доказів фактичного використання Квартирно-експлуатаційним відділом м.Харкова інших площ по земельній ділянці відмінних від площ під будівлями, які перебувають на балансі позивача, а також доказів передачі її у користування третім особам.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає, що при розгляді справи встановлено всіх обставин та відповідних ним правовідносини для прийняття законного та обґрунтованого рішення, виходячи з наступного.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадови особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 14.1 ст.14 ПК України визначено, що земельний податок обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п.п.14.72 п.14 ст.14 ПК України).

Землекористувачі юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (п.п.14.73 п.14 ст.14 ПК України)

Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі (п.269.1 ст269 ПК), а об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні (п.п.270.1.1 п.270.1 ст.270 ПК України).

За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахування прибудинкової території (п. 286.6 ст. 286 ПК України).

Юридична особа зменшує податкові зобов`язання із земельного податку на суму пільг, які надаються фізичним особам відповідно до п.281.1 ст. 281 ПК України (звільнення від сплати податку) за земельні ділянки, що знаходяться у їх власності або постійному користуванні і входять до складу земельних ділянок такої особи.

Відповідно до ч. 1ст. 377 ЦК України, до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

З аналізу наведених норм вбачається, щов даному випадку земельний податок має сплачуватисякожним з власників будівель та окремо землекористувачами по земельній ділянці які не зайняті будівлями відповідно якщо ці особи є різними.

Згідно п. 287.7ст.287 ПК України, у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

За статтями125 та126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Аналогічним чином перехід права власності на земельну ділянку до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, унормовують положення статті 377 ЦК України.

Частиною 3ст. 7 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

Аналіз зазначених норм права дає можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.

Матеріалами справи підтверджено, що згідно директиви Північного територіального квартирно-експлуатаційного управління Міністерства оборони України від 27.12.2005 №303/22/1/391 Про прийом постачальниками КЕВ міст, КЕЧ районів Південного ТКЕУ від військових частин, закладів установ та організацій Збройних сил України будівель та споруд на бухгалтерський облік (баланс) та упорядкування квартирного обліку фондів на виконання сумісної директиви від 09.12.2005 року Департаменту фінансів Міністерства України №248/4/1837 та Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних сил №303/18/2050 від 01.02.2006 бухгалтерський облік (баланс) будівель та споруд, закріплених за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України покладено на органи квартирно-експлуатаційної служби (квартирно-експлуатаційні відділи міст та квартирно-експлуатаційні частини районів).

Квартирно-експлуатаційний відділ м.Харкова є балансоутримувачем наступних будівель: казарма площею 159 кв.м., лазня площею 38 кв.м., продовольчий склад площею 13 кв.м., сховище для техніки без опалення 102 кв.м., сарай 60 кв.м., склад ПММ 7 кв.м., вбиральня площею 6 кв.м., погріб площею 8 кв.м., які передані в користування Військовій частині НОМЕР_1 . Загальна площа будівель які розташовані на земельній складає 393 кв.м. по земельній ділянці військової частини НОМЕР_1 військового містечка № НОМЕР_2 полігон Шебелінка загальною площею 3069,2 га, яка розташована в с.Благодатне, Зміївського району Харківської області.,

У Рішенні Зміївської міської ради Харківської області LIV сесія VI скликання від 23 січня 2015 року за № 27-LIV Про затвердження ставок податку на землю по Зміївській раді зазначено:

п. 4 Звільнити від сплати земельного податку органи державної влади та місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форм власності і джерел фінансування, заклади культури, науки, освіти, охорони здоров`я, соціального захисту, фізичної культури та спорту, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, за виключенням земельних ділянок на яких розташовані нежитлові приміщення, що здаються власниками в оренду, використовуються підприємницькій діяльності.

Рішенням Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області LXXIX сесії VI скликання від 12 лютого 2015 року №1229-VI Про надання пільг зі сплати земельного податку по Комсомольській селищній раді встановлено:

Звільнити від сплати земельного податку органи державної влади та місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форм власності і джерел фінансування, заклади культури, науки, освіти, охорони здоров`я, соціального захисту, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, за виключенням земельних ділянок на яких розташовані нежитлові приміщення, що здаються власниками в оренду, використовуються підприємницькій діяльності, Державне підприємство Південна залізниця.

Рішенням Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області LXХXIX сесії VI скликання від 24 вересня 2015 року №1397-VI Про надання пільг зі сплати земельного податку по Комсомольській селищній раді на 2016 рік встановлено:

Звільнити від сплати земельного податку органи державної влади та місцевого самоврядування, органи прокуратури, заклади, установи та організації які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, фізичної культури та спорту незалежно від форм власності і джерел фінансування, заклади культури, науки, освіти, охорони здоров`я, соціального захисту, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, за виключенням земельних ділянок на яких розташовані нежитлові приміщення, що здаються власниками в оренду, використовуються підприємницькій діяльності

13.02.2015 року за вих. №743 КЕВ м. Харків направлено листа до Державної податкової інспекції у Зміївському районі Харківської області, у якому зазначено: …вважати платником земельного податку КЕВ м. Харків як балансоутримувача нерухомого військового майна військових частин та установ Харківської області по земельній ділянці військової частини НОМЕР_1 військового містечка № НОМЕР_2 полігон Шебелінка загальною площею 3069,2 га, яка розташована в с. Благодатне, Зміївського району Харківської області…

Як вбачається з пояснень представника позивача, наданих в судовому засіданні як в суді першої інстанції так і в суді апеляційної інстанції, з тексту листа від 13.02.2015 року за вих. №743, КЕВ м. Харкова брав на себе обов`язок по сплаті земельного податку саме під будівлями які належать до КЕВ м. Харків та перебувають на балансі КЕВ м. Харків. Жодних прав на земельну ділянку відмінну від землі під будівлями КЕВ м. Харків не має, так як земельна ділянка 3069,2 га використовується відповідно до державного акту Б№047623 реєстраційний №62 від 1990 року виданий ХВВАУЛ ім. Грицевця, правонаступником якого є Харківській Національний Університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба, а користувачем земельної ділянки є військова частина НОМЕР_1 , яка є структурним підрозділом ХНУПС ім. Кожедуба.

В єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Квартирно-експлуатаційним відділом м. Харків не зареєстровано речових прав на земельну ділянку загальною площею 3069,2 га. Державний акт Б№047628 від 1990 року на право користування земельною ділянкою площею 3069,2 га виданий ХВВАУЛ ім. С.І. Грицівця за реєстраційним №62, в якому Квартирно-експлуатаційний відділ м. Харків як користувача не визначено.

Крім того, право постійного користування ХНУПС ім. І. Кожедуба на земельну ділянку відмінну від землі під будівлями КЕВ м. Харків також встановлено постановою Вищого Господарського Суду України від 11 квітня 2017 року, що має преюдиційне значення при вирішенні зазначеної справи.

У розумінні положень п.п.14.1.72, п.п.14.1.73 п.14.1ст.14, п.п. 269.1.1, п.п. 269.1.2 п.269.1, п.269.2ст.269, п.п.270.1.1, п.п. 270.1.2п.270.1 ст.270, п.287.7 ст. 287 ПК платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Якщо певна фізична чи юридична особа набула право власності на будівлю або його частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Аналогічна правова позиціявисловлена Верховним Судом України у постановах від 08.06.2016 по справі № 21-804а16, від 12.09.2017 по справі №21-3078а16.

Такої самої правової позицій дійшов Верховний Суд України у постанові від 24 листопада 2015 року №826/14703/13-а: У розумінні положень пп.14.1.72, 14.1.73 п.14.1 ст.14, пп.269.1.1, 269.1.2 п.269.1, п.269.2 ст.269, пп.270.1.1, 270.1.2 п.270.1 ст.270, п.291.2 ст.291, пп.4 п.297.1 ст.297 ПК платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку про відсутність обов`язку у позивача по сплаті земельного податку по земельній ділянці загальною площею 3069,2 га, яка розташована в с. Благодатне, Зміївського району Харківської області, відмінну від землі під будівлями КЕВ м. Харків.

Колегія суддів критично відноситься до доводів відповідача, викладених в апеляційній скарзі, виходячи з наступного.

Так, відповідач в ході проведення перевірки прийшов до висновку та зазначив в акті, що виконання договорів, укладених військовою частиною НОМЕР_1 з ПП Агрофірма Пришибська про спільний обробіток землі від 16.09.2013 року №7, з Приватним підприємством АЛЕКС від 16.09.2013 року №8 про спільний обробіток землі є ведення господарської (підприємницької) діяльності позивачем, внаслідок чого згідно з вищевикладеними рішеннями пільга на земельні ділянки площею 1900 га не застосовується, в порушення вимог п.284.1, п.284.3, ст.284 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями, КЕВ м.Харкова занижений податок на землю на загальну суму 4426371,10 грн., у тому числі за 2015 рік у сумі 2573569,0 грн., за 2016 рік у сумі 1852802,10 грн.

Однак, колегія суддів вважає не доведеною участь позивача у вищевказаних договорах про спільний обробіток землі, а доводи відповідача про їх погодження з останнім, матеріалами справи не підтверджуються, тому висновок про ведення господарської діяльності позивача на вказаній земельній ділянці спростовується.

Таким чином, відповідачем не надано суду доказів фактичного використання Квартирно-експлуатаційним відділом м. Харків інших площ по земельній ділянці відмінних від площ під будівлями які перебувають на балансі позивача. Також відповідач не надав суду інших доказів, таких як договори оренди чи іншого характеру, стороною яких є позивач та які б свідчили про передачу позивачем земельної ділянки третім особам.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

Частиною 3 ст.242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції всебічно та повно встановлені обставині по справі, їм надана належна оцінка, порушень норм матеріального та процесуального права не допущено, у зв`язку з чим підстав для скасування постанови від 08.11.2017 року не вбачається.

Керуючись ст. 243, 245, 246, 250, 315, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Харківській області залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 08.11.2017 по справі № 820/2658/17 залишити без змін

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)А.О. БегунцСудді(підпис) (підпис) С.С. Резнікова В.В. Старостін Повний текст постанови складено 05.02.2018 року

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2018
Оприлюднено21.09.2022
Номер документу72001109
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/2658/17

Ухвала від 27.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 06.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 05.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 28.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 29.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 29.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 01.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 01.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні