РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
06 лютого 2018 р. Справа № 802/2579/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Альчука Максима Петровича,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області
до: комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад № 2 "Казка" м. Калинівка Вінницька область
про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області з адміністративним позовом до комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад № 2 "Казка" м. Калинівка Вінницька область, згідно якого просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі КЗ "ДНЗ №2 "Казка"" за адресою: Вінницька область, Калинівський район, м. Калинівка, вул.Українська, 31, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей, до повного усунення порушень законодавства сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 12.06.2017 року позивачем здійснено планову перевірку КЗ "ДНЗ №2 "Казка"" (далі - ДНЗ), за результатами якої складено Акт перевірки від 12.06.2017 №96 (далі - Акт №96) та Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту від 12.06.2017 №98 (далі - Припис №98), яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01.08.2017 року. З 04 по 15 грудня 2017 року у відповідності до Розпорядження КМУ 20.09.2017 №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки" здійснено позапланову перевірку закладу. За результатами перевірки складено акт перевірки від 15.12.2017 №306 (далі - Акт №306), в якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередніх перевірок, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою суду від 02.01.2018 року відкрито провадження у справі, розгляд адміністративної справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.
Згідно ухвали суду від 16.01.2018 року розгляд справи здійснюється без виклику сторін.
На адресу суду надійшов відзив відповідача, згідно якого проти задоволення позову заперечує та зазначає, що порушення, вказані у приписі завідуючою ДНЗ усунуті, водночас згідно розрахунку до кошторису на 2018 рік не передбачено кошти на обладнання ДНЗ автоматичними системами протипожежного захисту, обладнання пристроями захисту від блискавки та її вторинних проявів, влаштування других розосереджених евакуаційних виходів з приміщень дитячого осередку закладу відповідно до вимог будівельних норм та перенесення котельні за межі приміщення ДНЗ. Питання щодо фінансування ДНЗ для усунення вказаних порушень знаходяться на розгляді у відділі освіти Калинівської міської ради як установи балансоутримувача.
Позивачем надано відповідь на відзив, згідно якої вважає доводи відповідача у відзиві необґрунтованими та посилаючись на конституційні гарантії щодо цінності життя та здоров'я людей, просить задовольнити позов.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
Частиною 1 ст. 4 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; (п.3. Положення №1052).
Разом з тим, згідно із п. 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, затвердженого Наказом ДСНС України 04.02.2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 року № 507 (далі - Положення №507), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (скорочена назва - ГУ ДСНС України у Вінницькій області) (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
В силу вимог п. 3 вказаного Положення до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання (пп. 27 п. 4 Положення № 507).
В свою чергу, відповідно до ст. 66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Так, ч. 6 ст. 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).
В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).
Крім того, ч. 2 ст. 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 Закону № 877-V).
Судом встановлено, що 12.06.2017 року здійснено планову перевірку КЗ ДНЗ №2 Казка за адресою: Вінницька область, Калинівський район, м. Калинівка, вул. Українська, 31. Згідно з п. 6 ст. 7 Закону №877-V складено Акт перевірки від 12.06.2017 №96. Згідно з п. 7 ст. 7 Закону №877-V складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту від 12.06.2017 №98, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01.08.2017 року.
З 04 по 15 грудня 2017 року у відповідності до Розпорядження КМУ 20.09.2017 №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки здійснено позапланову перевірку закладу. За результатами перевірки складено акт перевірки від 15.12.2017 №306, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередніх перевірок, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
1. Не оброблено вогнезахисними речовинами дерев'яні конструкції горища будівлі ДНЗ (Розділ III гл. 2 п. 2.5, п. 2.6 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ППБУ)).
2. Приміщення ДНЗ не обладнано автоматичними системами протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5-56-2014 (Розділ V гл. 1 п. 1.2 ППБУ).
3. Будівлю ДНЗ не обладнано пристроями захисту від блискавки та її вторинних проявів згідно ДСТУБВ.2.5-38:2008 (Розділ IV п. 1.21 ППБУ; п.4.3 додаток А ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Національний стандарт України Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ).
4. Недоукомплектовано ДНЗ первинними засобами пожежогасіння (Розділ V п. 3.6 ППБУ).
5. Не влаштовано другі розосередженні евакуаційні виходи з приміщень дитячого осередку закладу відповідно до вимог будівельних норм, а саме: п. 3.10, п. 3.11, п. 3.21 ДБН В.2.2-4-97 Державні будівельні норми. Будинки та споруди дошкільних навчальних закладів, п. 7.2.6 ДБН В.1.1-7-2016 Державні будівельні норми. Пожежна безпека об'єктів будівництва. Загальні вимоги (Розділ III гл. 2 п. 2.23 ППБУ).
6. Працівників закладу не забезпечено засобами індивідуального захисту згідно Постанови КМУ від 19.08.2002 №1200 (п. 2, ст. 20 Кодексу ЦЗУ; п. 4.3 Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України 15.08.2007 №557, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 №1006/14273).
7. Котельню вбудовано в приміщення ДНЗ (Розділ IV п. 3 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти, затверджених наказом МОН України 15.08.2016 №974, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 №1229/29359; ст. 57 Кодексу ЦЗУ; п. 4.9 ДБН В.2.5-77:2014 Котельні ).
Припис від 12.06.2017 №98 вручено 12.06.2017р. завідувачу ДНЗ ОСОБА_1, про що свідчить її власноручний підпис.
Акт перевірки від 12.06.2017 №96 вручено 12.06.2017р. завідувачу ДНЗ ОСОБА_1, про що свідчить її власноручний підпис (а.с. 11-19).
Як зазначалось вище, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
При цьому суд не приймає до уваги заперечення, викладені у відзиви відповідача, у зв'язку з наступним.
Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується (ст. 43 Конституції України).
Отже, саме людина, її життя і здоров'я, зокрема визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні. Кожен громадянин повинен бути забезпечений безпечними для його життя і здоров'я умовами праці.
Недотримання правил у сфері техногенної та пожежної безпеки може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушує конституційно закріплені права зокрема дітей, які навчаються у вказаному закладі, та його працівників на безпечні умови для життя та праці.
Станом на дату розгляду даної справи, порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув та не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування.
За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад № 2 "Казка" м. Калинівка Вінницька область виявлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність понесених витрат суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 38635397) до комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад № 2 "Казка" м. Калинівка Вінницька область (22400, Вінницька область, Калинівський район, м. Калинівка, вул. Українська, 31; код ЄДРПОУ 33221136) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.
Застосувати до комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад № 2 "Казка" м. Калинівка Вінницька область заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі КЗ "ДНЗ №2 Казка"" за адресою: Вінницька область, Калинівський район, м. Калинівка, вул. Українська, 31, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей, до повного усунення порушень законодавства сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72061413 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні