РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
05 лютого 2018 р. Справа № 802/2112/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Альчука Максима Петровича, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, відділу освіти, фізичної культури та спорту Бершадської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області з адміністративним позовом до Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, відділу освіти, фізичної культури та спорту Бершадської районної державної адміністрації, згідно якого просить застосувати до відповідачів заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації котельні з прибудованими приміщеннями Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів за адресою: Вінницька область, Бершадський район, с. Ставки, вул. Лесі Українки, 25, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей, до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 17.08.2015 року здійснено планову перевірку Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (далі - Ставківська ЗОШ), за адресою: Вінницька область, Бершадський район, с. Ставки, вул. Лесі Українки, 25. За результатами перевірки складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту від 17.08.2015 №82 (далі - Припис №82), яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01.11.2015 року. Під час позапланової перевірки Ставківської ЗОШ зафіксовано порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки в будівлі котельні з прибудованими приміщеннями. Вказані в акті перевірки від 03.11.2017 року №17 порушення відповідачем не усунуті, у зв'язку з чим позивач просить суд застосувати передбачені законодавством заходи реагування у сфері державного нагляду.
Ухвалою суду від 20.11.2017 року відкрито скорочене провадження у даній справі.
Ухвалою суду від 06.12.2017 року розгляд справи вирішено здійснювати за загальними правилами КАС України.
Згідно ухвал суду від 27.12.2017 року та від 16.01.2018 року розгляд адміністративної справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
На адресу суду надійшов відзив представника відділу освіти, фізичної культури та спорту Бершадської районної державної адміністрації, згідно якого представник заперечує проти задоволення позову. Також зазначає, що за результатами проведеної повторної перевірки щодо підтвердження усунення порушень, зафіксовано два порушення, а саме: будівлю не обладнано системою протипожежного захисту, будівлю не обладнано зовнішньою установкою від прямого попадання блискавки та вторинних її проявів. Посилаючись на висновок ТОВ "Контакт Енергосервіс", зазначає, що блисвкозахист та лінія освітлення Ставківської ЗОШ І-ІІ ступенів відповідають вимогам ПУЕ, ПТЕ, ПБЕЕС та призначено відповідальних осіб за пожежну безпеку. На думку відповідача, станом на даний час відсутня загроза життю та здоров'ю людей.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
Частиною 1 ст. 4 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Серед основних завдань ДСНС, зокрема є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; (п.3. Положення №1052).
Разом з тим, згідно із п. 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, затвердженого Наказом ДСНС України 04.02.2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 року № 507 (далі - Положення №507), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (скорочена назва - ГУ ДСНС України у Вінницькій області) (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
В силу вимог п. 3 вказаного Положення до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області віднесено здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання (пп. 27 п. 4 Положення № 507).
В свою чергу, відповідно до ст. 66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Так, ч. 6 ст. 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7. статті 7 Закону № 877-V ).
В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (п.12. ч.1. статті 67 КЦЗ України).
Крім того, ч. 2 ст. 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Разом з тим, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед іншого є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (п.1-2, ч.1 статті 70 Закону № 877-V).
Судом встановлено, 17.08.2015 року ГУДСНС у Вінницькій області здійснено планову перевірку Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, за адресою: Вінницька область, Бершадський район, с. Ставки, вул. Лесі Українки, 25. За результатами перевірки відповідно до п. 7 ст. 7 Закону № 877-У складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту від 17.08.2015 №82, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01.11.2015 року.
З 01 по 03 листопада 2017 року у відповідності до вимог ст. 6 Закону № 877-V здійснено позапланову перевірку Ставківської ЗОШ, за результатами якої відповідно до п. 6 ст. 7 Закону №877-У складено акт від 03.11.2017 №05 (далі - ОСОБА_1 №05), в якому зафіксовані порушення вимог пожежної безпеки в будівлі котельні з прибудованими приміщеннями, а саме:
1.Будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (розділ 5 глава 1 п. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 року №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року №252/26697 (далі - ППБУ), розділ VI п. 6 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року №974, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 року №1229/293597 (далі - ППБСОУ).
2. Будівлю не обладнано зовнішньою установкою від прямого попадання блискавки та вторинних її проявів (розділ 4 глава 1 п. 1.21 ППБУ, розділ 5 п. 10 ППБСОУ).
3.Пожежний щит недоукомплектовано протипожежним інвентарем, відповідно до норм, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (розділ 5 глава 3 п. 3.11 ППБУ, розділ 6 п. 8, п. 10 ППБСОУ).
4. В підсобному приміщенні котельні електророзетка не встановлена на негорючій основі (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (розділ 4 глава 1 п. 1.17 ППБУ).
5. В пожежонебезпечних приміщеннях будівлі ряд світильників з лампою розжарювання не обладнано захисним суцільним склом (ковпаком) (розділ 4 глава 1 п. 1.18 ППБУ).
6. В пожежонебезпечному приміщенні будівлі з'єднувальну коробку не закрито кришкою з негорючого матеріалу (розділ 4 глава 1 п. 1.7 ППБУ).
7. Допускається використання не за призначенням приміщень котельні (зберігання сторонніх предметів) (розділ 3 глава 2 п. 2.11, п. 2.12 ППБУ).
8. Електрообладнання (світильники, розетки, вимикачі) у пожежонебезпечних зонах котельного приміщення не відповідають класу зони (розділ 4 глава 1 п. 1.2 ППБУ).
Припис від 17.08.2015 №82 вручено директору Ставківськоїї ЗОШ ОСОБА_1, про що свідчить його власноручний підпис.
Акт від 03.11.2017 №05 вручено директору Ставківськоїї ЗОШ ОСОБА_1, про що свідчить його власноручний підпис. Примірник акту надано до відділу освіти Бершадської РДА (вх. № 2405 від 03.11.2017).
01.11.2017р. під час проведення позапланової перевірки до адміністративної відповідальності за ст. 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення притягнуто директора школи ОСОБА_1
Як зазначалось вище, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
При цьому суд не приймає до уваги доводи представника відповідача, викладені у відзиві, у зв'язку з наступним.
Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом (ст. 43 Конституції України).
Отже, саме людина, її життя і здоров'я, зокрема визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні. Кожен громадянин повинен бути забезпечений безпечними для його життя і здоров'я умовами праці.
Недотримання правил у сфері техногенної та пожежної безпеки може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушує конституційно закріплені права людей, зокрема громадян, які працюють в Ставківській ЗОШ на безпечні умови праці та життя, а також учнів, які навчаються у вказаній школі.
Станом на дату розгляду даної справи, порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач в повному обсязі не усунув, про що свідчить акт складений за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме: котельня з прибудованими приміщеннями: будівлю не обладнано системою протипожежного захисту, будівлю не обладнано зовнішньою установкою від прямого попадання блискавки та вторинних її проявів.
Вказані порушення є небезпечними для життя та здоров'я людей.
З огляду на те, що станом на момент розгляду справи по суті відповідачами не надано доказів повного усунення порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність понесених витрат суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 38635397) до Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (24452, Вінницька область, Бершадський район, с. Ставки, вул. Лесі Українки, 25; код ЄДРПОУ 26228195), відділу освіти, фізичної культури та спорту Бершадської районної державної адміністрації (24400, Вінницька область, Бершадський район, м. Бершадь, вул. Героїв України, 23; код ЄДРПОУ 02141294) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.
Застосувати до Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації котельні з прибудованими приміщеннями Ставківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів за адресою: Вінницька область, Бершадський район, с. Ставки, вул. Лесі Українки, 25, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей, до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72061512 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні