ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2018 р. м. Чернівці справа № 824/1009/17-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю).
В С Т А Н О В И В:
Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (далі - позивач) звернулось до суду із вказаним позовом, в якому просить застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зобов'язання ОСОБА_1 - директора Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів зупинити повністю експлуатацію підсобного приміщення шляхом відключення її від електоромережі до повного виконання протипожежних заходів, визначених актом Герцаївського районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 24.11.2017 р. №66.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що під час перевірки Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області (далі - відповідач) виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які усунені не були та створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а тому до відповідача необхідно застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою суду від 28.12.2017 р. відкрито провадження у даній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, а також встановлено строк відповідачу для подання відзиву на позов.
Позивач подав до суду заяву про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.
Відповідач своїм правом на подання відзиву у встановлений судом строк не скористався.
В судове засідання призначене на 29.01.2018 р. відповідач не з'явився, явку представників не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення від 02.01.2018 р.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Частиною 1 ст. 205 КАС України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч. 9 ст. 205 КАС України).
Враховуючи приписи ст. ст. 194, 205 КАС України, суд вважає, що подання позивачем клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, а також неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, не є перешкодою для розгляду і вирішення справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши повідомлені позивачем обставини, судом встановлено наступне.
Петрашівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області (60542, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Петрашівка, ЄДРПОУ 21438153) зареєстрована як юридична особа 01.02.2002 р. (а.с. 47-50).
На підставі наказу від 09.08.2017 р. №24, посвідчення на перевірку від 09.08.2017 р. №24, посадовою особою Герцаївської РС управління ДСНС України у Чернівецькій області проведено планову перевірку додержання та виконання вимог відповідачем законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, за результатами якої складено акт №26 від 16.08.2017 р. (31, 33 - 37).
Під час перевірки виявлені наступні порушення пожежної та техногенної безпеки: не забезпечено весь персонал засобами індивідуального захисту органів дихання; не пройдено навчання з питань цивільного захисту керівному складу та посадовими особами, які підлягають навчанню; територія об'єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки; приміщення та територія не забезпечено засобами пожежогасіння згідно норм належності; не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників; переносні вогнегасники не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м на рівні підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення; вогнегасникам не присвоєні облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об'єкті системою нумерації; не розміщено на видному місці загальнооб'єктову інструкцію з пожежної безпеки; дерев'яні конструкції в будинках усіх ступенів вогнестійкості, крім V, не піддано вогнезахисному обробленню, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів; будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В 2.5-56:2010 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту"; не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; двері горищ, електрощитових, підвалів не утримуються зачиненими. На дверях не вказано місце зберігання ключів; електророзетку не встановлено на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра; приміщення не забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності; не заборонено експлуатацію пошкодженого електропровода.
Примірник акту отримано директором Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області ОСОБА_1 16.08.2017 р., що підтверджується його підписом в акті. Дослідженням акту перевірки встановлено, що акт підписано директором Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області ОСОБА_1 без зауважень та без застережень.
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Герцаївськи й районний сектор управління ДСНС України у Чернівецькій області видано припис №26 від 16.08.2017 р, яким приписано відповідачу усунути виявлені порушення під час перевірки.
Вказаний припис для виконання отриманий директором Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області ОСОБА_1 16.08.2017 р. (а.с. 38-39).
За невиконання протипожежних заходів, провідним державним інспектором Герцаївського районного сектору управління ДСНС України у Чернівецькій області притягнуто директора Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 68,00 грн, що підтверджується протоколом серія ЧВ №036154 від 06.09.2017 р., постановою серія ЧВ №000444 від 06.09.2017 р. та квитанцією про сплату штрафу №33 від 06.09.2017 р. (а.с. 40-42).
На підставі наказу від 21.11.2017 р. №67 та посвідчення на перевірку від 21.11.2017 р. №67, посадовою особою Герцаївської РС управління ДСНС України у Чернівецькій області проведено позапланову перевірку виконання відповідачем вимог припису, за результатами якої складено акт №66 від 24.11.2017 р. (а.с. 22, 23-27).
Під час перевірки виявлені наступні порушення пожежної та техногенної безпеки: не забезпечено весь персонал засобами індивідуального захисту органів дихання; не пройдено навчання з питань цивільного захисту керівному складу та посадовими особами, які підлягають навчанню; територія об'єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки; приміщення та територія не забезпечено засобами пожежогасіння згідно норм належності; не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників; переносні вогнегасники не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м на рівні підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення; вогнегасникам не присвоєні облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об'єкті системою нумерації; не розміщено на видному місці загальнооб'єктову інструкцію з пожежної безпеки; дерев'яні конструкції в будинках усіх ступенів вогнестійкості, крім V, не піддано вогнезахисному обробленню, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів; будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В 2.5-56:2010 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту"; не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; двері горищ, електрощитових, підвалів не утримуються зачиненими. На дверях не вказано місце зберігання ключів; електророзетку не встановлено на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра; приміщення не забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності; не заборонено експлуатацію пошкодженого електропровода.
Примірник акту отримано директором Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області ОСОБА_1 24.11.2017 р., що підтверджується його підписом в акті. Дослідженням акту перевірки встановлено, що акт підписано директором Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області ОСОБА_1 без зауважень та без застережень.
За невиконання протипожежних заходів, головним державним інспектором Герцаївського районного сектору управління ДСНС України у Чернівецькій області притягнуто директора Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 34,00 грн, що підтверджується протоколом серія ЧВ №036107 від 21.11.2017 р., постановою серія ЧВ №001063 від 21.11.2017 р. та квитанцією про сплату штрафу №4 від 22.11.2017 р. (а.с. 28-30).
Як вбачається із матеріалів справи, 29.11.2017 р. посадовою особою Герцаївського районного сектору управління ДСНС України в Чернівецькій області подано рапорт на ім`я заступника начальника управління із запобігання надзвичайним ситуаціям у Чернівецькій області, в якому вказував, що в ході перевірки виявлено не виконання ряду порушень викладених в акті №66 від 24.11.2017 р. складеного за результатами проведення позапланової перевірки щодо виконання вимог припису №26 від 16.08.2017 р. Враховуючи наведене клопотав про звернення до суду для вжиття відповідних заходів реагування (а.с. 21).
За наведених обставин та посилаючись на приписи Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Абзацом 1 ст. 1 цього Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абз. 1 ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною 7 ст. 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України (далі - КЗЦ України).
Відповідно до п. п. 27 п. 4 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 р. №3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 р. № 507), Управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.
Частиною ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 далі - КЗЦ України передбачено, що забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб'єктів господарювання.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідач, всупереч положень ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 КЦЗ України не забезпечив у повному обсязі техногенну та пожежну безпеку на об'єкті, що підтверджується актом перевірки від 16.08.2017 р. №26, приписом про усунення виявлених порушення під час перевірки від 16.08.2017 р. №26 та актом позапланової перевірки від 24.11.2017 р. №66.
Суд вважає, що порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які виявленні під час перевірки посадовими особами Герцаївського районного сектору управління ДСНС України у Чернівецькій області у відповідача створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ч. 2 ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальних органом на території Чернівецької області є позивач.
Згідно із п.п. 12 ч. 1 ст. 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом, а згідно із ч. 2 цієї ж статті КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно із ст. 70 КЦЗ України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів у т.ч. є: порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безп
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень видно, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів та винесеного припису, має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Таким чином, в силу вказаних вище положень чинного законодавства, позивач уповноважений на звернення до адміністративного суду з даним позовом.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до переконання, що відповідач допустив порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, доказів усунення у повному обсязі виявлених порушень, зазначених в актах та приписі відповідач до суду не надав.
За таких обставин, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 77, 194, 205, 241 та 246 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Застосувати до Петрашівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Герцаївського району Чернівецької області (60542, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Петрашівка, ЄДРПОУ 21438153) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді - повного зупинення експлуатацію підсобного приміщення, шляхом відключення її від електромережі до повного виконання протипожежних заходів, визначених актом Герцаївського районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 24.11.2017 р. №66.
Згідно ст. 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
У відповідності до ст. ст. 293 та 295 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72063257 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні