ЗАОЧНЕ Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06.02.2018 Справа №607/4467/17
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області у складі:
головуючого судді Сташків Н.М.,
за участі секретаря судового засідання Пастернак О.В.,
за відсутності сторін,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Тернополі цивільну справу №607/4467/17 за позовом Управління соціальної політики Тернопільської міської ради до ОСОБА_1, третя особа - Державна фінансова інспекція в Тернопільській області, про стягнення надміру виплаченої щомісячної адресної допомоги, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Управління соціальної політики Тернопільської міської ради у квітні 2017 року звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно набутих коштів у розмірі 7936,04 грн. Обґрунтовує позов тим, що кошти в зазначеному розмірі були виплачені відповідачу як щомісячна адресна допомога особі, яка переміщується з тимчасово окупованої території України, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Зазначений вид допомоги, за особистими заявами відповідача, призначався йому на період з 13.11.2014р. по 12.05.2016р. в сумі 442,00 грн. щомісячно. Однак, як стало відомо вже після її виплати, відповідач у заявах про призначення допомоги не зазначив про наявність у власності житла, яке знаходиться в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України та районі проведення антитерористичної операції, а саме у с. Чернявка Оратівського району Вінницької області, тобто ним були подані недостовірні відомостіпро майновий стан, які є підставою припинення виплати допомоги. Відтак, отримані відповідачем суми допомоги за період з 13.11.2014р. по 12.05.2016р., набуті безпідставно і підлягають стягненню з нього, оскільки добровільно відповідач їх не повернув.
У судове засідання 06.02.2018р. представник позивача подала заяву, згідно з якою заявлені позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити, розглянувши справу за відсутності представника. Крім того, подала заяву, згідно з якою просила стягнути з відповідача на користь Управління соціальної політики Тернопільської міської ради 420 гривень витрат, пов'язаних із публікацією в пресі оголошення про виклик відповідача.
У судове засідання відповідач ОСОБА_1, будучи належним чином повідомленим про час та місце розгляду справи, повторно не з'явився, не повідомивши про причини неявки. Заяви про розгляд справи за його відсутності не подавав.
Відзиву на позов та будь-яких заперечень по суті спору від відповідача не надходило.
Представник третьої особи Державної фінансової інспекції в Тернопільській області до судового засідання 06.02.2018р. подав через канцелярію суду заяву, згідно з якою просив розглянути справу за відсутності представника інспекції.
За вказаних обставин суд приходить до переконання, що згідно з ч. 4 ст. 223, ст. 280 ЦПК України слід ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, оскільки представник позивача згідно з поданою нею письмовою заявою не заперечила проти такого вирішення справи, та відповідно до вимог ч. 1 ст. 281 ЦПК України судом постановлено ухвалу про заочний розгляд справи.
Судом досліджено надані сторонами докази:
13 листопада 2014 року ОСОБА_1 звернувся до Управління соціальної політики Тернопільської міської ради із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщується з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. З ідентичними заявами відповідач звертався також 13.05.2015р. та 13.11.2015р.
Відповідно до довідки Управління соціальної політики Тернопільської міської ради від 13.11.2014р. ОСОБА_1 постійно проживав у ІНФОРМАЦІЯ_1, і перемістився 25.10.2014р. з тимчасово окупованої території (району проведення антитерористичної операції) в АДРЕСА_1.
Як убачається з рішень Управління соціальної політики Тернопільської міської ради про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 17.11.2014 року, від 05.01.2015р., від 02.06.2015р., від 20.11.2015, а також довідок №2393 від 03.04.2017 року, №2394 від 03.04.2017р., №2395 від 03.04.2017р. Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради ОСОБА_1 призначено зазначений вид допомоги в розмірі 442,00 грн., та виплачено за період з листопада 2014 року по травень 2015 року 2917,20 грн., з травня 2015 року по листопад 2015 року 3094 грн., з листопада 2015 року по травень 2016 року 2808,84 грн. цієї допомоги.
Згідно з актом Державної фінансової інспекції в Тернопільській області від 08 вересня 2016 року проведено ревізію використання Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради коштів з державного бюджету за період з 01 березня 2015 року по 01 червня 2016 року, та встановлено, що в заявах на призначення адресних допомог особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, або районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, шість осіб не зазначили інформації про наявність житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія. Внаслідок не внесення вищевказаними особами відомостей про наявність житлових приміщень, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія Управлінням в період з 28.10.2014 по 31.07.2016 в порушення п.6 абзацу 1 Порядку надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщаються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505, зайво нараховано та виплачено адресної допомоги на загальну суму 51656,94 грн, в тому числі в 2014 - 1759,29 грн, в 2015-18767,49 грн, в 2016- 31130,16 гривень. Внаслідок зазначеного, державному бюджету завдано матеріальної шкоди збитків) на загальну суму 51656,94 гривень. Перелік таких осіб та інформацію щодо їх житла наведено у додатку №15 до зазначеного акту.
Так, із цього додатку вбачається, що місцем реєстрації житла ОСОБА_1 є Вінницька область Оратівський район с. Чернявка.
Також, у ньому зазначено розмір зайво виплаченої ОСОБА_1 адресної допомоги за період з 13.11.2014р. по 12.05.2016р., - 7936,04 грн.
Як убачається з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно №65737082 від 12 серпня 2016 року житловий будинок по вул. Стельмаха, 60 у с. Чернявка Оратівського району Вінницької області, належить на праві власності ОСОБА_1
04 жовтня 2016 року Управління соціальної політики Тернопільської міської ради листом №5376/13.7 повідомлено ОСОБА_1 про необхідність повернути надміру виплачену допомогу в розмірі 7936,04 грн.
Ці кошти відповідач не повернув.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні у справі докази, давши оцінку належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємного зв'язку доказів у їх сукупності, застосовуючи до визначених правовідносин норми матеріального та процесуального права, суд вважає, що позов підлягає до задоволення, виходячи з таких підстав.
Відповідно до ст. 18 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території.
Гарантії прав, свобод та законних інтересів осіб, які переселилися з тимчасово окупованої території України та перебувають на території України на законних підставах, визначаються Законом України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб .
Згідно з ч. 1 ст. 9 зазначеного Закону внутрішньо переміщена особа має право, зокрема, на: сприяння органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами приватного права у пошуку та возз'єднанні членів сімей, які втратили зв'язок внаслідок внутрішнього переміщення; безпечні умови життя і здоров'я; створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання; забезпечення органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами приватного права можливості безоплатного тимчасового проживання (за умови оплати особою вартості комунальних послуг) протягом шести місяців з моменту взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; для багатодітних сімей, інвалідів, осіб похилого віку цей термін може бути продовжено.
Пунктом 2 Порядку Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року передбачено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.
Пунктом 5 зазначеного Порядку передбачено, що у заяві зазначаються такі відомості про всіх членів сім'ї, які претендують на отримання грошової допомоги, як зокрема наявність у будь-якого із членів сім'ї у власності житлового приміщення/частини житлового приміщення, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення .
Пункт 6 зазначеного Порядку передбачає, що грошова допомога не призначається у разі, коли: будь-хто із членів сім'ї (крім сімей, до складу яких входять військовослужбовці з числа внутрішньо переміщених осіб, які захищають незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції) має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
Як слідує з п. 11 Порядку суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім'ї на вимогу уповноваженого органу.
Відповідно до п. 12 Порядку виплата грошової допомоги припиняється наступного місяця у разі виявлення уповноваженим органам факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги.
Відповідно до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов'язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Згідно зі ст. 1215 ЦК України не підлягають поверненню безпідставно набуті, зокрема, допомоги та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Тобто, безпідставно набуті особою кошти, що належать до виплат, встановлених абзацом 2 частини першої статті 1215 ЦК України, за відсутності рахункової помилки з боку особи, яка добровільно провела їх виплату, та факту недобросовісності набувача, не підлягають поверненню.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 22 січня 2014 року у справі № 6-151цс13.
Судом установлено, що відповідач під час звернення до Управління соціальної політики Тернопільської міської ради із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особам, які переміщується з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, приховав той факт, що у його власності перебуває житло в с. Чернявка Оратівського району Вінницької області, тобто яке знаходиться в регіоні, іншому ніж тимчасово окупована територія України та району проведення Антитерористичної операції.
Наведене свідчить про те, що відповідач діяв недобросовісно, оскільки інформацію про наявність у нього житла у Вінницькій області при подачі заяви про призначення допомоги приховав, у подальшому на вимогу Управління соціальної політики Тернопільської міської ради про повернення безпідставно виплаченої допомоги в розмірі 1936,04 гривень, зазначених коштів не повернув, порушивши таким чином обов'язки, покладені на нього п. 11 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Отже, в силу ст. 1212 ЦК України, одержані відповідачем унаслідок вказаної недобросовісності кошти допомоги мають бути повернуті, як такі, що одержані без належної правової підстави.
Крім того, відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України з відповідача підлягають стягненню судові витрати: 420 гривень витрат, пов'язаних із публікацією в пресі оголошення про виклик відповідача, - в користь позивача, а також 1600 гривень судового збору в дохід держави.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 89, 141, 263 - 265, 273, 281 - 284, 288, 289, 354, 355, п.п. 15.5 п. 15 Розділу XIII Перехідні положення ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
Позов Управління соціальної політики Тернопільської міської ради (46002, м. Тернопіль, вул. Лисенка, 8, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 03195636) до ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_2, 46011, АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1), третя особа - Державна фінансова інспекція в Тернопільській області (46021, м. Тернопіль, вул. М.Грушевського, 8, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 21137097), про стягнення надміру виплаченої щомісячної адресної допомоги - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціальної політики Тернопільської міської ради 7936,04 грн. надміру виплаченої щомісячної адресної допомоги особі, яка переміщена з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, на рахунок Управління соціальної політики Тернопільської міської ради, ЄДРПОУ 03195636, р/р 35216037048689, банк одержувача УДКСУ в м. Тернополі Тернопільської області, МФО 820172.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціальної політики Тернопільської міської ради 420,00 грн. витрат, пов'язаних із публікацією в пресі оголошення про виклик відповідача.
Стягнути з ОСОБА_1 в дохід держави судовий збір у розмірі 1600,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Апеляційного суду Тернопільської області через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області.
Заочне рішення може бути переглянуте Тернопільським міськрайонним судом Тернопільської області за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи .
Головуючий суддяОСОБА_2
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2018 |
Оприлюднено | 09.02.2018 |
Номер документу | 72101235 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Сташків Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні