ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
пр. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72
е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.02.2018 справа № 908/1759/17
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя судді Дучал Н.М., Будко Н.В., Мартюхіна Н.О. секретар судового засідання Бірчак К.Є. за участю представників: від позивача від відповідача Красюк Н.І., ордер не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ на рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2017 (підписано 13.11.17) у справі№908/1759/17 (суддя Ярешко О.В.) за позовом доПублічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ Запорізької міської ради, м. Запоріжжя проврегулювання розбіжностей та визнання укладеним договору оренди землі
В С Т А Н О В И В:
До господарського суду Запорізької області звернулось Публічне акціонерне товариство Укрнафта з позовною заявою до Запорізької міської ради, якою просило врегулювати розбіжності та визнати договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011), яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Братська, 80, укладеним в редакції, зазначеній позивачем.
В підставу позову ПАТ Укрнафта покладено часткове не погодження з протоколом розбіжностей, складеним Запорізькою міською радою. Апелянт вважає, що Радою не дотримано Типову форму договору оренди землі, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220 та порушені основні принципи договірного права. Керуючись приписами ст.181 Господарського кодексу України, позивач направив на адресу відповідача протокол узгодження розбіжностей та передав їх на розгляд суду.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 06.11.2017 у справі №908/1759/17 у задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до відповідача - Запорізької міської ради про врегулювання розбіжностей та визнання укладеним в редакції позивача договору оренди землі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:020:0011, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Братська, 80, - відмовлено повністю.
Рішення мотивовано недоведеністю та необґрунтованістю позовних вимог. Судом першої інстанції зазначено, що усі вказані пункти, з якими незгоден позивач, відповідають пунктам зразку договору оренди землі, затвердженому рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2013 р. №29. В матеріалах справи відсутні будь-які допустимі та належні докази скасування рішень Запорізької міської ради від 18.05.2011 р. №35, від 26.06.2013 р. №29, відтак вони є чинними.
У силу приписів ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення Запорізької міської ради від 18.05.2011 р. №35, від 26.06.2013р. №29 підлягають обов'язковому виконанню землекористувачем, у зв'язку з чим, суд дійшов висновку про необґрунтованість та недоведеність позовних вимог.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, якою просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2017 у справі №908/1759/17 та прийняти нове рішення, яким задовольнити вимоги Товариства в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги заявник посилається на неповне дослідження судом матеріалів справи та невірність застосування норм матеріального права.
Зазначає, що рішенням Запорізької міської ради від 18.05.2011р. №35 (зі змінами, що внесені рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2013р. №29) затверджено зразок договору оренди землі, проте не закріплено недопустимість відступлення від умов затвердженого зразка договору. Зауважує, що законодавство України не містить визначення поняття зразок договору. За результатами аналізу затвердженого зразка, що міститься на веб-сайті міської ради, позивачем встановлені невідповідності редакції затвердженої рішенням міської ради та редакції, запропонованої міською радою в протоколі розбіжностей пунктів 12, 22, 26, 29, 31.8, 32.1, 34.1, 50 договору.
Вважає, що за приписами діючого законодавства, договір оренди земельної ділянки укладається за типовою формою, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. №220, відтак сторони договору оренди не можуть відступати від змісту типового договору оренди землі, при цьому сторонам надається право конкретизувати його умови. Жоден з пунктів, з яким не погоджується позивач, та які стали предметом спору при укладанні договору оренди земельної ділянки, не значиться у Типовій формі, а окремі з них, зокрема, абз.2 пп.38.2 п.38, суперечить положенням національного законодавства, зокрема, ст.33 Закону України Про оренду землі .
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 04.12.2017 апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства Укрнафта прийнято до провадження, розгляд справи призначено на 23.01.2018.
У відзиві б/н від 21.12.2017 на апеляційну скаргу Запорізька міська рада висловила заперечення проти вимог та доводів апеляційної скарги, просила залишити рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2017 у справі №908/1759/17 без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Вважає оскаржуване рішення законним, обґрунтованим та таким, що прийнято без порушень норм матеріального та процесуального права. Відповідачем зазначено, що на сьогоднішній день користування позивачем даною земельною ділянкою відбувається на підставі рішення Запорізької міської ради №93/134 від 25.08.2016, але фактично новий договір оренди земельної ділянки не було укладено шляхом поновлення, як того вимагає п. 2.1 вказаного рішення, враховуючи наявність з боку ПАТ Укрнафта розбіжностей в умовах зразкової форми договору оренди землі. З посиланням на ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", наголосив на обов'язковості актів ради, прийнятих в межах наданих їй повноважень.
17.01.2018 до Донецького апеляційного господарського суду надійшло клопотання Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" про участь представника ПАТ Укрнафта в судовому засіданні у справі №908/1759/17, що призначене на 23.01.2018 о 14:40 год., в режимі відеоконференції у приміщенні суду. В клопотанні заявник просив доручити проведення відеоконференції Київському апеляційному господарському суду.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 18.01.2018 у задоволенні клопотання відмовлено.
Законом України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017р. №2147-VIII Господарський процесуальний кодекс України викладено у новій редакції.
Згідно з приписами п. 9 ч. 1 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
За таких обставин, розгляд апеляційної скарги продовжено апеляційним господарським судом за правилами Господарського процесуального кодексу України в редакції, яка набула чинності 15.12.2017р.
Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
У відповідності до п.п. 1, 3 частини 2 ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно зі ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
В судовому засіданні 23.01.2018 апелянт підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, просив її задовольнити.
23.01.2018 в судовому засіданні оголошено перерву до 05.02.2018 о 15:20 год.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 26.01.2018 задоволено клопотання Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" про проведення наступного судового засідання у справі №908/1759/17 в режимі відеоконференції у приміщенні Київського апеляційного господарського суду.
Представник позивача в судових засіданнях апеляційної інстанції наполягав на задоволенні вимог та доводів апеляційної скарги, просив її задовольнити.
Відповідно до ст.266 Господарського процесуального кодексу України, особа, яка подала апеляційну скаргу, має право доповнити чи змінити її протягом строку на апеляційне оскарження. У разі доповнення чи зміни апеляційної скарги особа, яка подала апеляційну скаргу, повинна подати докази надіслання копій відповідних доповнень чи змін до апеляційної скарги іншим учасникам справи; в іншому випадку суд не враховує такі доповнення чи зміни.
Доповнення до апеляційної скарги апелянтом не подавалися, докази надіслання копій відповідних доповнень відповідачу не надсилалися.
Тому, розгляд апеляційної скарги здійснено судом апеляційної інстанції в межах доводів, викладених в апеляційній скарзі.
Відповідач не скористався правом участі представника в судових засіданнях апеляційної інстанції, про дату, час та місце судових засідань був повідомлений належним чином.
Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, заслухавши в судових засіданнях пояснення представника позивача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням 27 сесії 4 скликання Запорізької міської ради від 23.12.2005 р. №15/16 "Про передачу в оренду ВАТ "Укрнафта" земельної ділянки по вул. Братській, 80 для розташування автозаправної станції" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оренди землі площею 0,3400 га по вул. Братській, 80 Відкритому акціонерному товариству "Укрнафта"; вирішено передати в оренду строком на 10 років ВАТ "Укрнафта" земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011) загальною площею 0,3400 га (землі комерційного використання) по вул. Братській, 80 для розташування автозаправної станції, в межах, раніше затверджених рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 12.05.1999 №209 за рахунок земель, право оренди яких припиняється пунктом 2 даного рішення; доручено Запорізькому міському управлінню земельних ресурсів внести відповідні зміни до земельно-кадастрової документації; зобов'язано Відкрите акціонерне товариство Укрнафта , зокрема після прийняття даного рішення у двомісячний термін укласти договір оренди землі, подати його на державну реєстрацію та одержати в установленому законодавством порядку.
15.04.2006 р. між Запорізькою міською радою, як орендодавцем, та ВАТ "Укрнафта", як орендарем, укладено договір оренди землі, за умовами п.1. якого орендодавець, відповідно до рішення двадцять сьомої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради №15/16 від 23.12.2005, надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розташування автозаправної станції, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Братська, 80.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3400 га (п. 2 Договору).
На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: нежитлова будівля АЗС, резервуари пального, світлове табло, паливно-роздавальні колонки з пультом управління, замощення, які належать орендарю та які не передаються в оренду (п.3 договору).
Договір укладений на десять років, посвідчений Серовською М.В., приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.05.2006 р. за №040626100462.
Згідно з актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди землі від 31.05.2006 р. №040626100462 орендодавець передав орендарю земельну ділянку кадастровий №2310100000:04:020:0011, загальною площею 0,3400 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Братська, 80.
Додатковою угодою від 13.11.2007 та додатковим договором від 19.05.2011р. до договору оренди землі від 31.05.2006 №040626100462, посвідченого Серовською М.В., приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу від 15.04.2006 за №763, сторонами внесено зміни та доповнення до договору оренди землі в частині орендної плати за землю та її індексування.
Додаткова угода та додатковий договір посвідчені нотаріально та зареєстровані у Запорізькій РФ ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельним ресурсам", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 15.05.2008 р. за №040826100853, запис від 02.02.2012р. №23101000400035.
Відповідно до Статуту ПАТ "Укрнафта", рішенням загальних зборів акціонерів від 22.03.2011 р. змінено тип та назву товариства з Відкритого акціонерного товариства "Укрнафта" на Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" (п. 1.3. Статуту).
Листом від 19.05.2015 р. ПАТ "Укрнафта" звернулось до Запорізької міської ради з проханням продовжити термін дії договору оренди земельної ділянки №040626100024 від 31.05.2006 р. для розташування автозаправної станції за адресою: м. Запоріжжя, вул. Братська, 80, зазначивши, що термін дії договору закінчується 31.05.2016р.
У відповідь на зазначений лист, Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради (лист №2689 від 02.03.2016) зазначило про можливість згідно ст.ст. 120, 123 Земельного кодексу України поновлення договору оренди землі, після надання відповідного доручення.
Рішенням 8 сесії 7 скликання Запорізької міської ради від 25.08.2016 р. №93/134 "Про поновлення ПАТ "Укрнафта" договору оренди землі по вул. Братській, 80 для розташування автозаправної станції" вирішено поновити ПАТ "Укрнафта" строком на 19 років договір оренди землі (кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:04:020:0011) площею 0,3400 га (землі житлової та громадської забудови; для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) по вул. Братській, 80 для розташування автозаправної станції в межах, раніше затверджених рішенням міської ради від 23.12.2005 №15/16 Про передачу в оренду ВАТ Укрнафта земельної ділянки по вул. Братській, 80 для розташування автозаправної станції , за рахунок земель Запорізької міської ради.
Пунктом 2.1 рішення №93/134 зобов'язано ПАТ "Укрнафта", зокрема, після прийняття даного рішення у чотиримісячний термін отримати витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, укласти з Запорізькою міською радою договір оренди землі та здійснити державну реєстрацію права користування в установленому законодавством порядку, тощо.
Листом від 16.01.2017 р. №03/02-32/00105, адресованим ПАТ "Укрнафта", виконавчий комітет Запорізької міської ради зазначив про невиконання Товариством рішення Запорізької міської ради від 25.08.2016 р. №93/134 щодо укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно з Витягом №579/86-16 від 08.02.2016 р. з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 3400,00 кв.м по вул. Братська, 80 у м. Запоріжжі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала 5203224,00 грн.
Зі змісту листа ПАТ Укрнафта від 14.02.2017 р. вбачається, що позивач направив на адресу Запорізької міської ради підписані зі своєї сторони та скріплені печаткою три примірники договору оренди землі по вул. Братській, 80, з проханням підписати і скріпити печаткою договір та повернути два примірники договору для подальшої реєстрації речового права оренди. Повідомив, що запропонований Запорізькою міською радою проект договору оренди землі товариством не розглядався, оскільки на договорі були відсутні підпис та печатка Запорізької міської ради.
Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради зазначило (лист від 07.03.2017 р. №451/02-03), що надіслані листом від 14.02.2017 р. документи не можуть вважатися належним проектом договору оренду землі, оскільки не містять всіх необхідних умов договору згідно рішення Запорізької міської ради №29 від 26.06.2013 "Про внесення змін до рішення міської ради від 18.05.2011 р. №35 "Про затвердження зразку договору оренди землі у м. Запоріжжя" та підтверджених належними додатками до нього (витяги НГО та інші) суттєвих умов договору, а також не підписані уповноваженою особою з боку орендаря.
Зі змісту листа ПАТ "Укрнафта" від 03.07.2017 р. №61 вбачається, що Товариством на адресу Запорізької міської ради надіслано підписаний зі свого боку та скріплений печаткою проект договору оренди землі по вул. Братська, 80, який відповідає актуальній Типовій формі договору оренди землі, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р. №220 (зі змінами).
Запорізькою міською радою підписано та скріплено печаткою договір оренди землі по вул. Братська, 80 площею 0,3400 га, склавши при цьому та підписавши протокол розбіжностей, про що зазначено в договорі, які надіслані позивачу.
У листі-відповіді від 28.07.2017 р. №1413/02-03 відповідач повідомив про складання протоколу розбіжностей до договору оренди землі у зв'язку з невідповідністю проекту договору формі зразку договору оренди землі, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 18.05.2011 р. №35 "Про затвердження зразку договору оренди землі у м. Запоріжжі" (із змінами та доповненнями, внесеними на підставі рішення Запорізької міської ради від 26.06.2013 р. №29).
Позивач, у свою чергу, склав та підписав протокол узгодження розбіжностей до договору оренди землі (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011), відповідно до якого включив до договору оренди землі майже всі запропоновані відповідачем пункти (згідно протоколу розбіжностей), окрім пунктів 34.17, 34.20, абзац 2 пп. 38.2 п. 38, 39.2, 47.
Листом від 23.08.2017р. №68 протокол узгодження розбіжностей до договору оренди землі направлено відповідачу, яким даний протокол не підписано.
Отже, умови пп. 34.17, 34.20, абзац 2 пп. 38.2, п. 38, 39.2, 47 договору залишилися сторонами неврегульованими та передані позивачем на розгляд господарського суду Запорізької області, яким відмовлено у задоволенні позову.
Позивач не погоджується з вказаними пунктами договору, викладеними відповідачем у протоколі розбіжностей до договору оренди землі по вул. Братська, 80 в наступній редакції:
"34.17. У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, Орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення Запорізькою міською радою та/або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту, зобов'язаний звернутись до Орендодавця із заявою про внесення змін до пункту 12 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів. У випадку невиконання Орендарем вищевказаного обов'язку та/або відсутності укладеної додаткової угоди щодо зміни розміру орендної плати за договором оренди землі протягом 3 місяців з дати подачі заяви, вказаної у даному пункті, це є підставою для одностороннього розірвання договору оренди землі Орендодавцем, та/або стягнення з Орендаря збитків, що складаються з неоплаченої суми орендної плати за весь строк її недоплати, та/або звернення Запорізької міської ради до суду з вимогою викласти договір оренди в частині розміру орендної плати у новій редакції".
Пункт 34.20 в контексті пункту 34 "Обов'язки Орендаря. Орендар зобов'язаний:"
"34.20. Зареєструвати право оренди у порядку, встановленому законодавством протягом 4 місяців з дати прийняття рішення міської ради про надання земельної ділянки в оренду".
Абзац 2 підпункту 38.2 пункту 38 "Фактичне продовження користування майном після закінчення строку дії даного договору не є підставою для поновлення договору".
Пункт 39.2 в контексті пункту 39 "Розірвання договору оренди землі допускається в односторонньому порядку. Умовами розірвання договору в односторонньому порядку є:"
"39.2. Невиконання обов'язку передбаченого п. 34.17 Договору".
"47. У випадку невиконання Орендарем обов'язку, визначеного п. 34.20 Договору, та реєстрації права оренди з перевищенням, вказаного в п. 34.20 Договору строку, або ухилення від такої реєстрації, це є підставою для нарахування та сплати Орендарем збитків, що заподіяні міській раді, які складаються з неоплаченої суми орендної плати, починаючи з наступного дня після завершення вказаного строку, за весь строк її недоплати".
Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, Донецький апеляційний господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Приписами частини 1, 2 статті 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України).
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом (ч.8 ст. 93 Земельного кодексу України).
Оренда землі, в розумінні ст. 1 Закону України "Про оренду землі", це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з ч.ч. 1, 5 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Статтями 13, 14 вказаного Закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Зазначене свідчить, що укладення договору оренди землі є обов'язковим.
Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов'язків (зобов'язань) є, зокрема, договір.
Загальні умови укладання договорів викладені в ст.179 Господарського кодексу України.
Відповідно до ч.ч. 3, 4, 7 ст.179 Господарського кодексу України, укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема: примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови, тощо.
Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ст. 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках (п.2). Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні у двадцятиденний строк після одержання договору (п.3). За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором (п.4). Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов'язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони (п.5). У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо) (п.6). Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов'язковим для сторін на підставі закону, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими (п.7).
Згідно з частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
За приписами ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Як зазначено вище, договір оренди земельної ділянки площею 0,3400 га, кадастровий номер 2310100000:04:020:0011, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Братська 80, між сторонами підписаний із протоколом розбіжностей та скріплений печатками.
У даному договорі сторони передбачили істотні умови договору оренди землі: об'єкт оренди (кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:04:020:0011, місце розташування: м. Запоріжжя, вул. Братська, 80 та розмір земельної ділянки: 0,3400 га); строк дії договору оренди - до 25.08.2035 року; орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальність за її несплату.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач користується земельною ділянкою площею 0,3400 га, кадастровий номер 2310100000:04:020:0011, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Братська, 80.
Положеннями ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26, ст.25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з приписами ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Рішенням Запорізької міської ради від 18.05.2011 р. №35, з метою конкретизації типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Типового договору оренди землі" від 03.03.2004 р. №220, затверджений зразок договору оренди землі згідно з додатком. Згідно з пунктом 3, дане рішення набирає чинності з моменту його офіційного оприлюднення у встановленому законодавством порядку. З моменту набрання чинності даного рішення, укладення нових та поновлення договорів оренди землі державної та комунальної власності мають вчинятись згідно з затвердженим зразком договору оренди землі.
Рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2013 р. №29 внесено зміни до зразку договору оренди землі у м. Запоріжжя, який затверджено рішенням міської ради від 18.05.2011 р. №35, та викладено його в новій редакції. Відповідно до п. 2 дане рішення набирає чинності з моменту його офіційного оприлюднення у встановленому законодавством порядку.
Як свідчать матеріали справи, рішення Запорізької міської ради від 26 червня 2013 року №29 "Про внесення змін до рішення міської ради від 18.05.2011 №35 "Про затвердження зразку договору оренди землі у м. Запоріжжя" разом із додатком до нього "Договір оренди землі" оприлюднено 23.07.2013р. у газеті "Запорізька Січ" №146 (5350).
Крім того, рішення міської ради від 18.05.2011 р. №35, від 26.06.2013 р. №29 розміщені на офіційному порталі Запорізької міської влади в мережі Інтернет.
Аналіз затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2013 р. №29 зразку договору оренди землі у м. Запоріжжя свідчить, що конкретизуючи умови Типового договору оренди землі, Радою фактично затверджено примірний договір оренди землі у м.Запоріжжя .
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно з ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Матеріали справи не містять, а позивачем не надано доказів оскарження в судовому порядку, визнання недійсними (незаконними) або скасування рішень Запорізької міської ради №35 від 18.05.2011 р., №29 від 26.06.2013 р., тобто вказані рішення є чинними.
Отже, згідно з приписами ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення Запорізької міської ради від 18.05.2011 р. №35, від 26.06.2013р. №29 є обов'язковими до виконання.
Наразі, пункти, з якими не згоден позивач, та щодо яких між сторонами виникли розбіжності при їх укладенні, відповідають пунктам договору оренди землі, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2013 р. №29.
Зауваження апелянта про невідповідність пунктів 12, 22, 26, 29, 31.8, 32.1, 34.1, 50 в редакції затвердженої рішенням міської ради, запропонованій радою в протоколі розбіжностей, суд не розглядає, оскільки по умовах цих пунктів сторони дійшли згоди.
Наполягання заявника апеляційної скарги на невідповідності абз.2 пп.38.2 п.38 договору положенням ст.33 Закону України Про оренду землі є безпідставним, оскільки відповідно до ч.6 ст.33 вказаного Закону для поновлення договору оренди є необхідними дві умови (продовження користування орендарем земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди та відсутність протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі).
Отже, фактичне продовження користування майном після закінчення строку дії даного договору, як самостійна підстава, не надає права на поновлення договору, та не суперечить ч.6 ст.33 Закону України Про оренду землі .
Враховуючи наведене, правомірним є висновок суду першої інстанції про відмову Позивачу у задоволенні позовних вимог до Запорізької міської ради про врегулювання розбіжностей та визнання укладеним в редакції позивача договору оренди землі щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:020:0011, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Братська,80.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку, що доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами.
Твердження заявника апеляційної скарги про порушення і неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим відсутні підстави для зміни чи скасування рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2017р. (підписане 13.11.2017р.) у справі №908/1759/17.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за апеляційний перегляд рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2017р. (підписане 13.11.2017р.) у даній справі покладаються на заявника.
Керуючись статтями 129, 270, 275, 276, 281, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2017 р. (підписано 13.11.2017) у справі №908/1759/17 - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Запорізької області від 06.11.2017 р. (підписано 13.11.2017) у справі №908/1759/17 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду через Донецький апеляційний господарський суд (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України) протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту постанови.
У судовому засіданні 05.02.2018р. проголошено вступну та резолютивну частину постанови. Повний текст постанови складено 12.02.2018р.
Головуючий суддя Н.М.Дучал
Судді: Н.В.Будко
Н.О.Мартюхіна
Надруковано 4 екз.
1 - позивачу; 1 - відповідачу;
1 - у справу;1 - ГСЗО.
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2018 |
Оприлюднено | 13.02.2018 |
Номер документу | 72149619 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Дучал Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні