Рішення
від 13.02.2018 по справі 629/5165/17
ЛОЗІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 629/5165/17

Провадження № 2-а/629/19/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.02.2018 року Лозівський міськрайонний суд Харківської області в складі:

головуючого - судді Попова О.Г.,

з участю: секретаря - Габор В.В.,

представника відповідача - Варламова Д.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Лозова Харківської області справу за адміністративним позовом директора ТОВ Агрофірма Наірі ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Іщенка Олександра Вікторовича про визнання дій протиправними, скасування постанови про накладення адміністративного стягнення та закриття справи про адміністративне правопорушення,-

в с т а н о в и в:

Позивач звернулась до суду із зазначеним позовом, в якому просить визнати дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Іщенка Олександра Вікторовича щодо притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності та накладення адміністративного стягнення протиправними, скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 542-ДК/0212По/08/01/-17 від 24 жовтня та закрити справу про адміністративне правопорушення. Позивач вважає, що притягнення її до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КпАП України є незаконним та необґрунтованим.

Позивач у судове засідання не з'явилась, надала телефонограму про розгляд справи за її відсутності, позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити.

Представник відповідача Варламов Д.В. у судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись на те, що порушень норм законодавства при вирішенні питання про притягнення позивача до адміністративної відповідальності допущено не було.

Суд, заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що постановою по справі про адміністративне правопорушення № 542-ДК/0212По/08/01/-17 від 24 жовтня, винесеною державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Іщенко О.В., на позивача накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 255 грн. за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КУпАП.

В постанові зазначено, що керівник ТОВ Агрофірма Наірі ОСОБА_2 порушила вимоги статей 125, 126 Земельного кодексу України, статті 25 Закону України Про оренду землі та не виконала вимоги приписів посадової особи від 29.08.2017 року № 372-ДК/0200Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0201Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0202Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0203Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0204Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0205Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0206Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0207Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0208Пр/03/01/-17, № 372-ДК/0209Пр/03/01/-17, а саме використання земельних ділянок державної форми власності категорії земель сільськогосподарського призначення (рілля) площею 89,2960 га з кадастровим номером НОМЕР_2, площею 57,6000 га з кадастровим номером НОМЕР_3, площею 44,9322 га з кадастровим номером НОМЕР_4, площею 37,6257 га з кадастровим номером НОМЕР_5, площею 33,5000 га з кадастровим номером НОМЕР_6, площею 30,0000 га з кадастровим номером НОМЕР_7, площею 26,6850 га з кадастровим номером НОМЕР_8, площею 19,4710 га з кадастровим номером НОМЕР_9, площею 10,0000 га з кадастровим номером НОМЕР_5, та земельної ділянки державної форми власності категорії земель сільськогосподарського призначення несільськогосподарські угіддя (господарський двір), які розташовані на території Надеждівської сільської ради Лозівського району Харківської області всупереч зауважень наданих за підсумками перевірки. А саме підприємством не укладені та не зареєстровані належним чином додаткові угоди до існуючих договорів оренди землі від 24.06.2011 року №№ 21-ІІ, 23-ІІ, 25-ІІ, 19-ІІ, 17-ІІ, 18-ІІ, 24-ІІ, 22-ІІ, 20-ІІ, 16-ІІ щодо зміни назви землекористувача (орендаря).

З листа-повідомлення, який був направлений на адресу Головного управління Держгеокадастру в Харківській області та Голови Лозівської РДА, встановлено, що між Лозівською РДА, як орендодавцем, та ДП Агрофірма Наірі ПМП Апер , як орендарем, було укладено договір оренди землі № 17-ІІ від 24 червня 2011 року, який зберігає чинність на сьогоднішній день. Поряд з цим, повідомили про проведення реорганізації орендаря за зазначеним договором шляхом перетворення, за наслідками чого повним правонаступником ДП Агрофірма Наірі ПМП Апер стало ТОВ Агрофірма Наірі .

Суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Статтею 246 КУпАП передбачено, що порядок провадження в справах про адміністративні правопорушення в органах (посадовими особами), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення, визначається цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до ст.251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.

Згідно ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов'язаний, зокрема з'ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності.

Статтею 188-5 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов'язків.

Відповідно до абзацу 2 ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (ладі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч. 4 ст. 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної безпеки.

Відповідно до ст. 19 Закону України Про охорону земель встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно із п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії картографії та кадастру, що було затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року за № 5 встановлюється, що Державна служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду(контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до п.7 цього Положення закріплено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Статтею 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється, зокрема, шляхом проведення перевірок.

Відповідно до статті 10 зазначеного вище Закону встановлюється, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України.

Відповідно до ст. 244 КУпАП Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням законодавства у сфері використання та охорони земель і порядку та умов ведення насінництва та розсадництва, правил технічної експлуатації самохідних сільськогосподарських машин і правил техніки безпеки під час їх експлуатації (статті 52 - 53-4, 54-56, 104-1, 108 та 188-5).

Від імені зазначеного органу розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право:

1) головний державний інспектор сільського господарства України - штраф на громадян до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

2) головні державні інспектори сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, їх заступники - штраф на громадян до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

3) старші державні інспектори сільського господарства, державні інспектори сільського господарства - штраф на громадян до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Як вбачається з оскаржуваної постанови про накладення адміністративного стягнення від 24 жовтня, вона була постановлена державним інспектором відділу контролю за використанням та охороною земель Управління з контролю за використанням та охороною земель, посада якого відноситься до визначених ст. 244 КУпАП уповноважених на розгляд справи про адміністративне правопорушення за ст. 188-5 КУпАП осіб.

Так, постановою КМУ від 22 липня 2016 року № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України внесено зміни до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14 січня 2015 року № 15, згідно яких визначено Держгеокадастр центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Розпорядженням КМУ від 30 листопада 2016 року № 910-р погоджено пропозицію Міністерства аграрної політики та продовольства України щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру постановою КМУ від 14 січня 2015 року № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру функцій і повноважень Державної інспекції сільського господарства, що припиняється, із здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Юридична сила закону як основного джерела права, його місце в системі нормативно-правових актів закріплені в Конституції України.

Однією з ознак, яка відрізняє закон від інших нормативно-правових актів, є прийняття його вищим представницьким органом державної влади, та п. 3 ч. 1 ст. 85 Конституції України закріплено, що прийняття законів належить до повноважень Верховної Ради України, яка є єдиним органом законодавчої влади.

Вища юридична сила закону також полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України.

Відповідно до чинного законодавства, протокол про адміністративне правопорушення є офіційним документом і основним джерелом доказів у справі, оскільки саме в ньому повинні міститися повні та точні відомості про вчинене правопорушення, його кваліфікацію. Проте зазначений протокол про адміністративне правопорушення не містить зазначення, якими саме рішеннями, діями чи бездіяльністю позивача порушено норми Земельного Кодексу України, вказані в протоколі.

Згідно ч.2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак, вказані обставини суб'єктом владних повноважень не доведені жодними доказами.

Таким чином, постанова державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 24 жовтня № 542-ДК/0212По/08/01/-17 про накладення на ОСОБА_2 адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255,00 грн. за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КУпАП, підлягає скасуванню, провадження по адміністративній справі - закриттю.

Керуючись ст. ст. 5, 8, 9, 77, 241-243, 246, 286 КАС України,

у х в а л и в:

Позов директора ТОВ Агрофірма Наірі ОСОБА_2 - задовольнити.

Визнати дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області в особі державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Іщенка Олександра Вікторовича щодо притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності та накладення адміністративного стягнення протиправними, скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 542-ДК/0212По/08/01/-17 від 24 жовтня та закрити справу про адміністративне правопорушення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Харківського апеляційного адміністративного суду через Лозівський міськрайонний суд Харківської області протягом десяти днів з дня його проголошення.

Позивач - директор ТОВ Агрофірма Наірі ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1).

Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області в особі державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Іщенка Олександра Вікторовича (м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром, під'їзд 6, поверх 2, ЄДРПОУ 39792822).

Суддя О.Г.Попов

СудЛозівський міськрайонний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення13.02.2018
Оприлюднено15.02.2018
Номер документу72194019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —629/5165/17

Ухвала від 04.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 26.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 13.02.2018

Адміністративне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

Попов О. Г.

Ухвала від 29.12.2017

Адміністративне

Лозівський міськрайонний суд Харківської області

Попов О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні