Постанова
від 14.02.2018 по справі 912/3338/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14.02.2018 року Справа № 912/3338/17

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Чимбар Л.О. (доповідач),

суддів: Антонік С.Г., Вечірко І.О.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Приватного підприємства "Олбіц" на рішення господарського суду Кіровоградської області від 12.12.2017р. у справі №912/3338/17(суддя Тимошевська В.В.), повний текст складено 18.12.2017р.

за позовом Олександрійської міської ради Кіровоградської області, м. Олександрія Кіровоградської області

до відповідача: Приватного підприємства "Олбіц", м. Олександрія Кіровоградської області

про стягнення 122044,92 грн

ВСТАНОВИВ:

Олександрійська міська рада Кіровоградської області звернулась до господарського суду Кіровоградської області з позовом з вимогами до Приватного підприємства "Олбіц" про стягнення заподіяних збитків у вигляді неодержаних доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки, що розташована за адресою: Кіровоградська область, м. Олександрія, пр. Соборний, 51/1, загальною площею 531 кв.м, у сумі 122044,92 грн.

Рішенням господарського суду Кіровоградської області від 12.12.2017 року позов задоволено. Стягнуто з приватного підприємства "Олбіц" на користь Олександрійської міської ради Кіровоградської області збитки у розмірі 122044,92 грн.

Вказане рішення мотивоване тим, що відповідач, будучи фактичним користувачем земельної ділянки під об'єктом належного йому нерухомого майна, не оформив договір оренди земельної ділянки, внаслідок чого позивачу заподіяно збитки у вигляді неодержаних доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки в сумі 122044,92 грн.

Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить зазначене рішення скасувати, посилаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи, неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, та порушення судом норм матеріального і процесуального права, просить в задоволені позову відмовити в повному обсязі.

          В апеляційній скарзі скаржник зазначив, що позивачем не надано доказів належності спірної земельної ділянки до комунальної власності.

          Крім того, скаржник вказує на те, що в акті з визначення та відшкодування збитків власнику землі від 11.08.2016р.вказано, що площа земельної ділянки, яка використовується, становить 531кв.м, тоді як площі земельної ділянки насправді становить 222,1кв.м

          Позивач у відзиві на апеляційну скаргу просив рішення господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

          Перевіривши законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі, Дніпропетровський апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного:

          Як вбачається з матеріалів справи та встановлено господарським судом, Згідно свідоцтва про право власності від 31.05.2013 ПП "Олбіц" є власником об'єкту нерухомого майна, а саме нежитлового приміщення, розташованого за адресою: Кіровоградська області, м. Олександрія, проспект Леніна, будинок 51/1 (діюча адреса проспект Соборний 51/1), загальною площею 531 кв.м (а.с. 13).

Право власності на вказаний об'єкт зареєстровано за ПП "Олбіц", що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, наданою станом на 30.10.2017 (а.с. 14-16).

11.08.2016 комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, створеної відповідно до рішення виконавчого комітету від 28.04.2016 №281, встановлено розмір збитків, завданих власнику землі за останні три роки, які заподіяно ПП "Олбіц", який використовує земельну ділянку по пр. Соборний, 51/1 в м. Олександрія без правоустановчих документів, в розмірі 122044,92 грн (а.с. 20).

Рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 02.09.2016 № 594 затверджено протоколи засідання комісії з визначення розміру збитків Олександрійської міської ради, завданих зволіканням землекористувачів оформляти права на земельні ділянки під об'єктами нерухомого майна та затверджено акти з визначення та відшкодування збитків власнику землі щодо земельних ділянок, у тому числі акт до протоколу № 3 від 11.08.2016: пр. Соборний, 51/1, завданих ПП "Олбіц" в розмірі 122044,92 грн (а.с. 21).

16.09.2016 на сесії Олександрійської міської ради прийнято рішення № 163, яким вирішено зобов'язати землекористувачів, які використовують земельні ділянки без правовстановлювальних документів (договорів оренди), протягом 2-х місяців звернутися до міської ради для оформлення оренди земельних ділянок під об'єктами нерухомості, які їм належать на праві власності (а.с. 17).

Згідно додатку до вказаного рішення, до зазначених в рішенні землекористувачів віднесено також ПП "Олбіц" за адресою: пр. Соборний (Леніна), 51/1 (а.с. 17 на звороті).

28.11.2016 Олександрійською міською радою направлено на адресу ПП "Олбіц" претензію з вимогою вжити заходи щодо вирішення питання оформлення договору оренди земельної ділянки під об'єктом нерухомості за адресою: м. Олександрія, пр. Соборний, буд. 51/1 (а.с. 18, 19).

07.07.2017 Олександрійська міська рада направила ПП "Олбіц" претензію про сплату збитків, визначених згідно акту комісії з визначення розміру збитків, затвердженого рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 02.09.2016 (ас. 22, 23).

Вказану суму збитків відповідачем сплачено не було, що стало підставою для звернення з позовом до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обовязковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, обєднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Пунктом «б» ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України визначено, що субєктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування на землі комунальної власності.

Статтею 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Як зазначено у ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 377 Цивільного кодексу України визначено зміст прав на земельну ділянку особи при придбанні житлового будинку, будівлі або споруди, що розміщені на ній, які відповідають видам прав на землю згідно з розділом ІІІ «Права на землю» Земельного кодексу України; відповідні права та наслідки переходу права власності на нерухоме майно визначено ст. 120 Земельного кодексу України.

Згідно з приписами ст. 124 Земельного кодексу України набуттю права користування та права оренди передує волевиявлення особи, яка виявила бажання набути таке право, і лише після цього здійснюється волевиявлення відповідного органу місцевого самоврядування.

За змістом ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

З наведених положень Земельного кодексу України вбачається, що виникнення права власності на об'єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки. Вказані права потребують відповідного оформлення .

Враховуючи наведені вище норми права, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у відповідача виник обов'язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під таким об'єктом. Однак, як встановлено матеріалами справи, ПП «Олбіц» не оформило правовідносин щодо користування земельною ділянкою за адресою: пр. Соборний, 51/1.

Відповідач не є субєктом плати за землю у формі земельного податку, а тому єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (статті 14.1.72, 14.1.73 Податкового кодексу України).

З урахуванням введення в дію нового Земельного кодексу України відповідач може оформити право користування земельною ділянкою, на якій розміщено обєкт нерухомості лише на правах оренди, у відповідності до ст. 93 вказаного кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не повязані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (пункт «д» ч.1 ст. 156 Земельного кодексу України).

За змістом ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У випадках, встановлених главою 24 Земельного кодексу України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок.

Відповідно до п. 3 вказаного Порядку відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому неодержаний доход це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

В той же час, відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України підставою для застосування цивільно-правової відповідальності є правопорушення, що включає як складові елементи: 1) шкоду (збитки), 2) протиправну поведінку особи, яка заподіяла шкоду, 3) причинний зв'язок між ними та 4) вину особи, яка заподіяла шкоду. Відсутність хоча б одного з перелічених елементів, виключає можливість притягнення до цивільно-правової відповідальності.

Загальним поняттям позадоговірного зобов'язання з відшкодування шкоди охоплюються різноманітні конкретні види правопорушень, що мають ряд особливостей. Особливості застосування цивільно-правової відповідальності за заподіяну шкоду можуть бути передбачені спеціальними законами, що регулюють питання охорони певного виду прав.

Саме питання відшкодування збитків власникам землі, до яких відноситься і територіальна громада м. Олександрія в особі її представницького органу міської ради, та землекористувачам врегульовано главою 24 Земельного кодексу України «Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам», за ст. 156 якого закріплено вичерпний перелік підстав відшкодування збитків, заподіяних внаслідок:

а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;

б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;

в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;

г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників;

ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;

д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

          Апеляційним судом правильно встановлено, що нормативна грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки по пр. Соборний, 51/1 обраховується з врахуванням Додатку 3 до рішення міської ради від 25 травня 2012 року №615 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Олександрії", відповідно до якого вартість землі, яка використовуються в комерційних цілях і належить до 2-ї економіко планувальної зони становить 388,71 грн, а також локальних факторів, що враховують місце розташування земельної ділянки: 1,15 - в зоні пішохідної доступності до громадських центрів; 1,05 - в зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам'яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам'яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів; 1, 10 - в зоні магістралей підвищеного містоформуючого значення.

Відповідно до рішення виконавчого комітету від 02.09.2016 № 594, встановлено розмір збитків, завданих власнику землі, які заподіяно ПП «Олбіц», яке використовувало земельну ділянку по пр. Соборний, 51/1 в м. Олександрія без правоустановчих документів, в розмірі 122044,92 грн.

Обґрунтований розрахунок збитків позивачем долучено до матеріалів справи (а.с.8).

Відповідачем не було доведено належними та допустимими доказами відсутність своєї вини у спричиненні збитків, а тому колегія суддів підтримує висновок господарського суду про наявність підстав для задоволення позову та стягнення з відповідача на користь позивача збитків в сумі 122044,92 грн.

          Доводи апеляційної скарги про те, що позивачем не надано доказів належності спірної земельної ділянки до комунальної власності необгрунтовані, виходячи з наступного.

Згідно пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, який набрав чинності з 1 січня 2013 року, землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, окрема, всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

          Відповідно до довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.10.2017р. речові права спірну земельну ділянку в державному реєстрі відсутні.

          Таким чином, з урахуванням норм ст.83 Земельного кодексу України, якою передбачено, що усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності є комунальною власністю, форма власності спірної земельної ділянки – комунальна.

Апеляційний суд не приймає до уваги також доводи апеляційної скарги про те, що в акті з визначення та відшкодування збитків власнику землі від 11.08.2016р.вказано, що площа земельної ділянки, яка використовується, становить 531кв.м, тоді як площі земельної ділянки насправді становить 222,1кв.м, оскільки з заяви відповідача, від 09.02.2016р. (а.с.35) , яку ним було направлено на адресу Олександрійської міської ради, вбачається, що площа земельної ділянки, яка ним використовується, становить саме 531кв.м.

          Інших достатньо належних та допустимих доказів у розумінні ст.ст.75, 76 ГПК України на підтвердження своєї правової позиції, викладеної в апеляційній скарзі, відповідач не надав.

Колегія суддів вважає посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі, безпідставними, документально необґрунтованими, такими, що належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді спору.

У відповідності до ст. 276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи, що оскаржуване рішення постановлено з дотриманням вимог ст.276 ГПК України, його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу – без задоволення.

Керуючись ст.ст.129, 269-270, 273, 275-276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Олбіц" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Кіровоградської області від 12.12.2017р. у справі №912/3338/17 залишити без змін.

          

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає відповідно до статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий Л.О. Чимбар

Суддя І.О. Вечірко

Суддя С.Г. Антонік

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.02.2018
Оприлюднено20.02.2018
Номер документу72201061
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/3338/17

Постанова від 14.02.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чимбар Любов Олексіївна

Ухвала від 08.02.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чимбар Любов Олексіївна

Ухвала від 15.01.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чимбар Любов Олексіївна

Рішення від 12.12.2017

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 14.11.2017

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні