ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 лютого 2018 року м. Житомир справа № 806/3511/17
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Черняхович І.Е., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Бердичівської місцевої прокуратури в інтересах держави до Половецької сільської ради Бердичівського району Житомирської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії,
встановив:
Керівник Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області звернувся до суду в інтересах держави з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Половецької сільської ради Бердичівського району Житомирської області щодо неоформлення права власності на будівлю дитячого садку, розташованого за адресою: вул. Центральна 24, с. Хмельове, Бердичівський район, Житомирська область;
- зобов'язати відповідача вжити заходи щодо оформлення права власності на будівлю дитячого садку, розташованого за адресою: вул. Центральна 24, с. Хмельове, Бердичівський район, Житомирська область.
В обґрунтування позовних вимог вказав, що під час вивчення стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки загальноосвітніх та дошкільних закладів Бердичівського району встановлено, що на території Половецької сільської ради Бердичівського району за адресою: вул. Центральна 24, с. Хмельове, Бердичівський район, Житомирська область функціонує дошкільний навчальний заклад "Сонечко". Відповідно до рішення двадцять другої сесії ХХІV скликання Половецької сільської ради від 08.02.2002 прийнято до комунальної власності сільської ради дитячого садка 1969 року побудови. Проте, згідно з відомостями реєстру прав власності на нерухоме майно, відомості про реєстрацію права власності на вказане майно відсутні. Прокурор вважає, що Половецька сільська рада, являючись суб'єктом, який здійснює управління ДНЗ, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, не виконала покладені на неї законами України повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення прав власності на будівлю садочка, чим допустила протиправну бездіяльність.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 09.01.2018 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення учасників справи.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення у розгляду справи, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що відповідно до рішення двадцять другої сесії ХХІV скликання Половецької сільської ради від 08.02.2002 на балансі сільської ради знаходиться ДНЗ "Сонечко" 1969 року побудови (а.с. 16-18).
Половецька сільська рада листом від 11.12.2017 №3160 повідомила Бердичівську місцеву прокуратуру про те, що свідоцтво про право власності на будівлю ДНЗ "Сонечко" не оформлялось, державна реєстрація не проводилась (а.с. 15).
Позивач, вважаючи, що бездіяльність відповідача, яка виразилась у неоформлені необхідних документів на державну реєстрацію дошкільного навчального закладу, може призвести до негативних наслідків, звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу положень статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може звернутися до суду щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно зі статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97 ВР зі змінами та доповненнями (далі Закон №280, сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Приписами ч. 5 ст. 16 Закону №280 передбачено, від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
У свою чергу, п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону №280 встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання: прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об'єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Статтею 60 Закону №280 встановлено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об'єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об'єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.
Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів. Об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
У відповідності до п.п. б п. 2 ст. 32 Закону №280, до делегованих повноважень: виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: забезпечення відповідно до закону розвитку всіх видів освіти і медичного обслуговування, розвитку і вдосконалення мережі освітніх і лікувальних закладів усіх форм власності, фізичної культури і спорту, визначення потреби та формування замовлень на кадри для цих закладів, укладення договорів на підготовку спеціалістів, організація роботи щодо удосконалення кваліфікації кадрів, залучення роботодавців до надання місць для проходження виробничої практики учнями професійно-технічних навчальних закладів.
За визначенням статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частин першої, другої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до Інструкції про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.1998 №121 (яка діяла до 06.08.2012) державній реєстрації в бюро технічної інвентаризації підлягають об'єкти нерухомості, розташовані на всій території України (населених пунктах, військових містечках, військових частинах, аеропортах, річкових і морських портах, заповідниках, заказниках, на дорогах, полігонах і т.п.). Державна реєстрація права власності на об'єкти нерухомого майна в бюро технічної інвентаризації є обов'язковою для власників, незалежно від форм власності.
Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що обов'язковій державній реєстрації підлягає право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.
Статтею 17 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 №2628-ІІІ управління системою дошкільної освіти здійснюють органи місцевого самоврядування.
Відповідно до рішення шостої сесії XXIV скликання Половецької сільської ради від 08.02.2002 "Про прийняття на баланс Половецької сільської ради державного майна" дано згоду на прийняття до комунальної власності сільської ради дитячого садка 1969 року побудови, що підтверджується актом приймання-передачі об'єктів соціальної сфери у комунальну власність від 07.02.2002 (а.с.17-18).
Відповідно до пункту 2 статуту Хмелівського дошкільного закладу "Сонечко", затвердженого рішенням Половецької сільської ради від 10.01.2011 №26 та погодженого начальником відділу освіти Бердичівської райдержадміністрації органом управління освіти, дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Половецької сільської ради, що засновником ДНЗ "Сонечко" є Половецька сільська рада. Засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво та ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей (а.с.19).
Згідно інформації Половецької сільської ради №№132 від 06.11.2017 балансоутримувач ДНЗ «Сонечко» - Половецька сільська рада; правовстановлюючі документи на дитячий садок "Сонечко", не виготовлялись та державна реєстрація права власності не проводилась (а.с.14).
Матеріалами справи підтверджено, що на запит Бердичівської місцевої прокуратури, листом голови Половецької сільської ради від 11.12.2017 №160 повідомлено, що право власності на будинок, де знаходиться ДНЗ "Сонечко", не виготовлялось (а.с.15)
Крім того, відповідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна станом на 13.12.2017 відомості щодо права власності на нерухоме майно, яке знаходиться за адресою: вул. Центральна 24, с. Хмельове, Бердичівський район, Житомирська область - відсутні (а.с. 26).
Отже, суд дійшов висновку, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів будівлю Хмелівського дошкільного навчального закладу "Сонечко" розташованого за адресою: вул. Центральна 24, селище Хмельове, Бердичівський район, Житомирської області, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Половецької сільської ради щодо неоформлення права власності на будівлю дитячого садочка, розташованого за адресою: вул. Центральна 24, селище Хмельове,Бердичівського району, Житомирської області, підлягають задоволенню.
Завдання адміністративного судочинства є забезпечення прав і свобод людини. Цей захист забезпечується у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (їхніх посадових і службових осіб), а також інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Слід зауважити, що належний захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин неможливий без дотримання встановлених законом строків на відповідну дію. Без наявності строків на ту чи іншу дію або без їх дотримання в адміністративному судочинстві виникнуть порушення прав суб'єктів публічного права.
Суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вжити вищезазначені заходи, оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації відповідно до чинного законодавства і відсутність правовстановлюючих документів на будівлю дитячого садочка, розташованого за адресою: вул. Центральна 24, селище Хмельове, Бердичівського району, Житомирської області створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною будівлею, ризики для нормального функціонування дитячого садочка та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч.2 ст.3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, Держави-учасниці збов"язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов'язки батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
З огляду на встановлене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов Керівника Бердичівської місцевої прокуратури Житомирської області (вул. Вінницька 23, м. Бердичів, Житомирська область, 13300) до Половецької сільської ради Бердичівського району Житомирської області ( вул. Центральна 78-а, с. Половецьке, Бердичівський район, Житомирська область, 13336, ідентифікаційний код 04345546) -задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Половецької сільської ради Бердичівського району Житомирської області щодо неоформлення права власності на будівлю дитячого садку "Сонечко" (вул. Центральна 24, с. Хмельове, Бердичівський район, Житомирська область).
Зобов'язати Половецьку сільську раду Бердичівського району Житомирської області вжити заходів щодо оформлення права власності на будівлю дитячого садку "Сонечко" (вул. Центральна 24, с. Хмельове, Бердичівський район, Житомирська область).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його складення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.Е.Черняхович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2018 |
Оприлюднено | 22.02.2018 |
Номер документу | 72272530 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черняхович Ірина Едуардівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні