Рішення
від 13.02.2018 по справі 813/4650/17
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 лютого 2018 року справа № 813/4650/17

79018, м.Львів, вул. Чоловського, 2

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Сакалоша В. М.,

за участю секретаря судового засідання Михайленко Б. С.,

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до середньої загальноосвітньої школи №40 м.Львова про зупинення експлуатації підвальних приміщень, -

в с т а н о в и в:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - ГУ ДСНС України у Львівській області, позивач) звернулося до суду з позовом до середньої загальноосвітньої школи №40 м.Львова (далі - СЗШ №40 м.Львова, відповідач), в якому просить суд зупинити експлуатацію підвальних приміщень середньої загальноосвітньої школи №40 м.Львова за адресою: м.Львів, вул.Любінська, 93Б, до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення. Позивач просить зупинити експлуатацію підвальних приміщень відповідача, до усунення таких порушень:

1)приміщення школи в тому числі підвальні приміщення не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією. Розділ 5 пункт 1.2 Наказ МВС № 1417 від 03.12.2014 року (НАПБ А.01-001-2015);

2)приміщення електрощитової, яка знаходиться в підвальному приміщенні не відділено протипожежними перешкодами (протипожежними дверима 2-го типу) відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2002 "Пожежна безпека об'єктів будівництва". Розділ 4 пункт 1.24. Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

3)в підвальному приміщенні електромережа не відповідає вимогам ПУЕ Розділ 4 пункт 1.1. Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

4)в приміщенні навчального закладу у тому числі і у підвальних приміщеннях, з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових) Розділ 4 пункт 1.6 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

5)допускається влаштування та експлуатація тимчасових ділянок електромережі в приміщенні підвалу. Розділ 4 пункт 1.8 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

6)допускається розміщення горючих матеріалів на відстані менше 1 метра від електричного обладнання, апаратів, приладів, електрощитів в підвальному приміщенні закладу. Розділ 4 Пункт 1.9 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

7)в підвальному приміщенні допускається встановлення електророзеток вимикачів, перемикачів та інших подібних апаратів на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра. Розділ 4 пункт 1.17 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

8)в підвальному приміщенні допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; Розділ 4 пункт 1.18 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

9)допускається з підвальному приміщенні користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з'єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами; Розділ 4 пункт 1.18 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

10)допускається в підвальному приміщенні підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатація їх із знятими ковпаками (розсіювачами). Розділ 4 пункт 1.18 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

11)допускається в підвальному приміщенні використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків). Розділ 4 пункт 1.18 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

12)у підвальних приміщення вхід до яких не ізольований від загальних евакуаційних сходових кліток, допускається складування горючих матеріалів, легкозаймистих рідин, горючих рідин та захаращення різним матеріалом. Розділ 3 пункт 2.11, Розділ 3 пункт 2.18. Розділ 6 пункт 1.4 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015).

Позовні вимоги мотивовані тим, що уповноваженою особою ГУ ДСНС України у Львівській області проведено позапланову перевірку СЗШ №40 м.Львова щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, якою встановлено факти порушень законодавства. Враховуючи зазначене, у зв'язку з виникненням умов, за яких подальша експлуатація об'єкта несе ризик загрози життю і здоров'ю працівників, учнів та інших людей, що можуть перебувати у приміщенні СЗШ №40 м.Львова, позивач звернувся з даним позовом до адміністративного суду.

Ухвалою судді від 09.01.2018 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

Представник позивача в судовому засідання позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві. Просив суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила, просила відмовити з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Представник відповідача зазначила, що листом № 316 від 27.12.2017 року адміністрація ЗОШ №40 м.Львова повідомляла позивача та Залізничний районний відділ м.Львова ГУ ДСНС України у Львівській області про проведені роботи з ліквідації виявлених порушень. Крім того, представник наголосив, що підвальні приміщення є невід'ємною частиною шкільної будівлі і відімкнення їх від джерел живлення призведе до зупинення діяльності всієї будівлі та зупинення навчально - виховного процесу у школі. Враховуючи наведене, просила відмовити у задоволенні позову повністю.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Судом встановлено, що ГУ ДСНС України у Львівській області було видано наказ від 06.10.2017 №234 "Про проведення позапланових перевірок у жовтні-грудні 2017 року" (відповідно до плану проведення перевірок суб'єктів господарювання) та посвідчення на проведення перевірки від 17.11.2017 № 7025.

У період з 09:00 год. 17.11.2017 року по 17:00 год. 28.11.2017 року провідний інспектор Залізничного РС м.Львова ГУ ДСНС України у Львівській області капітан служби цивільного захисту ОСОБА_3 у присутності уповноваженої особи відповідача - директора СЗШ № 40 м.Львова ОСОБА_4 провів позапланову перевірку середньої загальноосвітньої школи №40 м.Львова щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами перевірки ГУ ДСНС України у Львівській області склало акт №118 від 28.11.2017 року.

Два примірники Акта підписані уповноваженою посадовою особою Залізничного РС м.Львова ГУ ДСНС України у Львівській області капітаном служби цивільного захисту ОСОБА_3 Один примірник акту вручено директору СЗШ № 40 ОСОБА_4

Судом встановлено, що 22.11.2017 року щодо ОСОБА_2 (заступника директора з господарської роботи ЗСШ №40 м.Львова) складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення серія ЛВ № 003952. Зі змістом протоколу ОСОБА_2 згідна, що підтверджується її особистим записом про це та скріплено підписом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до підпункту 57 пункту 4 Указу Президента України №20/2013 від 16.01.2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до підпункту 63 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.

У відповідності до підпункту 12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до п.6.2 та п.6.4 Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів, затвердженої наказом МНС України від 21.10.2004 року №130, постанова про застосування запобіжних заходів підлягає виконанню шляхом опечатування, опломбування, знеструмлення (якщо це можливо) з дати приведення її в дію. Зупинення роботи підприємства, окремого виробництва, експлуатації будівель, споруд, випуску пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного призначення шляхом знеструмлення може здійснюватися в присутності спеціаліста служби енергонагляду району (міста), а відключення виробничих дільниць, агрегатів, опалювальних приладів, дільниць електромережі - за присутності енергетика (електрика) відповідного об'єкта, на якому застосовується запобіжний захід. При залученні спеціаліста служби енергонагляду району (міста) посадова особа органу держпожнагляду, якій доручено приведення постанови в дію, направляє на адресу керівництва, де працює спеціаліст, відповідний лист із зазначенням дати та часу приведення постанови в дію.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України та ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

За результатами розгляду справи, суд встановив, що недотримання відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і цивільного захисту та високий ступінь небезпечності зазначених в акті перевірки порушень, свідчать, що наявність зазначених порушень є реальним ризиком виникнення надзвичайних ситуацій та створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Суд встановив, що позивачем повторно проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Так, відповідно до акту № 1 від 12.02.2018 року відповідачем частково усунено порушення, виявлені під час попередньої перевірки. Проте, станом на 12.02.2018 року відповідач не усунув порушення вказані у п.п. 1-4 та п. 12 позовної заяви, які вказані в акті перевірки від 12.02.2018 року № 1 за такими пунктами:

5.приміщення школи в тому числі підвальні приміщення не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією. Розділ 5 пункт 1.2 Наказ МВС № 1417 від 03.12.2014 року (НАПБ А.01-001-2015);

6.приміщення електрощитової, яка знаходиться в підвальному приміщенні не відділено протипожежними перешкодами (протипожежними дверима 2-го типу) відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2002 "Пожежна безпека об'єктів будівництва". Розділ 4 пункт 1.24. Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

7.в підвальному приміщенні електромережа не відповідає вимогам ПУЕ Розділ 4 пункт 1.1. Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

8.в приміщенні навчального закладу у тому числі і у підвальних приміщеннях, з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових) Розділ 4 пункт 1.6 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015);

9.у підвальних приміщення вхід до яких не ізольований від загальних евакуаційних сходових кліток, допускається складування горючих матеріалів, легкозаймистих рідин, горючих рідин та захаращення різним матеріалом. Розділ 3 пункт 2.11, Розділ 3 пункт 2.18. Розділ 6 пункт 1.4 Наказ МВС № 1417 від 30.12.2014 року (НАПБ А. 01-01-2015).

Враховуючи те, що відповідачем не виконано вимоги щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки в повному обсязі, суд вважає що подальша експлуатація підвальних приміщень ЗОШ №40 м. Львова породжує загрозу для життя працівників, а також учнів та відвідувачів навченого закладу.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих доказів, суд дійшов до висновку, що позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до середньої загальноосвітньої школи №40 м.Львова про зупинення експлуатації підвальних приміщень є обґрунтованим та підлягає частковому задоволенню.

Тому, суд дійшов висновку зупинити експлуатацію підвальних приміщень середньої загальноосвітньої школи №40 м.Львова шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, вказаних в п.п. 5-9 акта перевірки від 12.02.2018 року № 1, складеного за результатами проведеної позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, та відображених в п.п. 1-4 та п. 12 позовної заяви.

Відповідно до ст.139 КАС України судові витрати з сторін не стягуються.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 90, 139, 243-247, 255, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Позов задовольнити частково.

Зупинити експлуатацію підвальних приміщень середньої загальноосвітньої школи №40 м.Львова (код ЄДРПОУ 22350290, адреса: 79054, м.Львів, вул.Любінська, 93Б) шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення до усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, вказаних в п.п. 5-9 акту від 12.02.2018 року № 1, складеного за результатами проведеної позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та відображених в пп. 1-4 та п. 12 позовної заяви.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.М. Сакалош

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2018
Оприлюднено20.02.2018
Номер документу72275350
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/4650/17

Рішення від 13.02.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні