Рішення
від 13.02.2018 по справі 816/17/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 лютого 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/17/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Чеснокової А.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Безеги А.А.

представників відповідача - ОСОБА_1, ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Оленівської сільської ради про визнання рішення протиправним та його скасування, зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

02 січня 2018 року позивач ОСОБА_3 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Оленівської сільської ради, у якому з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 06 лютого 2018 року просив визнати протиправним та скасувати рішення сімнадцятої сесії Оленівської сільської ради від 22 грудня 2017 року № 17 "Про відмову у відведенні земельної ділянки для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_3Е на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області"; зобов'язати відповідача повторно розглянути клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель запасу Оленівської сільської ради в межах села Бригадирівка на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що у листопаді 2017 року з метою одержання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель запасу Оленівської сільської ради в межах села Бригадирівка на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на виготовлення відповідного проекту землеустрою. Однак, за результатами розгляду вказаного клопотання відповідачем відмовлено у відведенні земельної ділянки. Зазначену відмову, оформлену рішення сімнадцятої сесії Оленівської сільської ради від 22 грудня 2017 року № 17, позивач вважає необґрунтованою та протиправною, в зв'язку із чим просить визнати її протиправною та скасувати.

Відповідач позов не визнав, у наданих до суду письмових запереченнях просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що рішення Оленівськї сільської ради про відмову у відведенні земельної ділянки для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства ґрунтується на положеннях статті 118 Земельного кодексу України. Звернув увагу на те, що запланована позивачем до відведення земельна ділянка перебуває у власності третіх осіб, тобто не є вільною /а.с. 30-33/.

Позивач у судове засідання не з'явився, в прохальній частині заяви про зміну предмета позову від 06 лютого 2018 року виклав клопотання про розгляд справи без його участі/а.с.63-65/.

Представники відповідача проти позову заперечували, вказували на те, що переважна частина запланованої позивачем до відведення земельної ділянки перебуває у власності третіх осіб, вільною залишається лише незначна її частина, з огляду на що виділити земельну ділянку площею 2,00 га в обраному позивачем місці неможливо.

За правилами частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Зважаючи на вищевикладене судом визнано за можливе здійснювати розгляд справи за даної явки.

Суд, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

29 листопада 2017 року ОСОБА_3 звернувся до Оленівської сільської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель запасу Оленівської сільської ради в межах села Бригадирівка на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області /а.с. 71/. До заяви додав графічні матеріали із зображенням бажаного місця розташування земельної ділянки, копії паспорта та ідентифікаційного номера /а.с. 12-15, 72/.

Рішенням шістнадцятої сесії сьомого скликання Оленівської сільської ради від 07 грудня 2017 року № 4 "Про розгляд заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі у власність гр. ОСОБА_3 на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області" позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по мірі їх надходження (в порядку черги) із земель запасу Оленівської сільської ради /а.с. 11/.

Рішенням сімнадцятої сесії сьомого скликання Оленівської сільської ради від 22 грудня 2017 року № 16 "Про скасування рішень шістнадцятої сесії сьомого скликання сільської ради", зокрема, скасовано рішення шістнадцятої сесії сьомого скликання Оленівської сільської ради від 07 грудня 2017 року № 4 /а.с. 34/.

Рішенням сімнадцятої сесії сьомого скликання Оленівської сільської ради від 22 грудня 2017 року № 17 "Про відмову у відведенні земельної ділянки для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_3Е на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області" відповідачу відмовлено у відведенні та наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у зв'язку з відсутністю вільних земельних ділянок. Крім того, в указаному вище рішенні зазначено, що надана ОСОБА_3 картографія не відповідає дійсності - земельна ділянка, на яку претендує позивач, перебуває у власності третіх осіб.

Не погодившись з відмовою відповідача у наданні дозволу на розробку документації із землеустрою, позивач оскаржив її до суду.

ОСОБА_4 Суд України у постанові від 13 липня 2016 року у справі № 813/3482/14 зазначив, що відмовляючи позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства відповідач (територіальний орган Держземагентства, правонаступниками яких є територіальні органи Держгеокадастру) здійснює владні управлінські функції, у зв'язку з чим спір належить розглядати у порядку адміністративного судочинства.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд виходить з такого.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю врегульовано Земельним кодексом України.

Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Пунктом "б" частини першої статті 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Зважаючи на те, що право на безоплатну приватизацію земельної ділянки за вищевказаним цільовим призначенням позивач не використав, останній має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.

За приписами частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_4 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною сьомою зазначеної статті передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів , прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз викладеного дає підстави для висновків про те, що Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, при цьому зобов'язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Зі змісту Рішення сімнадцятої сесії сьомого скликання Оленівської сільської ради від 22 грудня 2017 року № 17 "Про відмову у відведенні земельної ділянки для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_3Е на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області" вбачається, що спірна відмова мотивована тим, що земельна ділянка, на яку претендує позивач, перебуває у власності третіх осіб: гр. ОСОБА_5 (2,00 га), ОСОБА_6 (0,65 га), ОСОБА_7 (0,52 га), ОСОБА_8 (0,63 га), ОСОБА_9 (0,37 га), а 1,58 га зарезервовано для учасників АТО.

Як вже зазначалось, підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність" кадастрові зйомки - комплекс робіт, спрямованих на вивчення необхідних топографічних елементів місцевості щодо пунктів геодезичної мережі (зокрема меж земельних ділянок з їх найменуваннями, кількісними та якісними показниками) і нанесення їх на планшет для створення планів (карт), що служать основою для кадастрів.

Згідно зі ст. 198 Земельного кодексу України, кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок.

Кадастрова зйомка включає: а) геодезичне встановлення меж земельної ділянки; б) погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; в) відновлення меж земельної ділянки на місцевості; г) встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; ґ) виготовлення кадастрового плану.

В свою чергу державним офіційним інформаційним порталом, на якому оприлюднюються відомості Державного земельного кадастру є Публічна кадастрова карта (адреса в мережі Інтернет - map.land.gov.ua).

Оленівською сільською радою на вимогу ухвали суду від 06 лютого 2018 року надано докази на підтвердження часткового перебування запланованої позивачем до відведення земельної ділянки у власності третіх осіб /а.с. 73-82/.

Так, з наданих Оленівською сільською радою графічних матеріалів зі схематичним відображенням меж обраної позивачем для відведення земельної ділянки та меж земельних ділянок гр. ОСОБА_5 (2,00 га, кадастровий номер 5322083702:02:001:0189), ОСОБА_6 (0,65 га, державний акт ІІ-ПЛ № 028017), ОСОБА_10 (0,52 га, державний акт ІІ-ПЛ № 028015), ОСОБА_8 (0,63 га, державний акт ІІ-ПЛ № 028016), ОСОБА_9 (0,37 га, державний акт ІІ-ПЛ № 051471) судом встановлено, що переважна частина запитуваної ОСОБА_3 земельної ділянки перебуває у власності третіх осіб, тобто не є вільною /а.с.71-84/.

Згідно зі ст. 140 Земельного кодексу України підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Доказів наявності зазначених підстав, щодо вказаних у рішенні Оленівської сільської ради № 17 від 22 грудня 2017 року власників земельних ділянок або погодження вилучення земельної ділянки у землекористувачів сторонами до суду не надано.

Відтак, суд погоджується з доводами відповідача про відсутність підстав для задоволення клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та обґрунтованість Рішення сімнадцятої сесії сьомого скликання Оленівської сільської ради від 22 грудня 2017 року № 17 "Про відмову у відведенні земельної ділянки для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_3Е на території Оленівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області".

В силу положень частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач у ході судового розгляду справи довів правомірність відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою та надав належні та допустимі докази на підтвердження наявності обставин, на яких ґрунтується спірне рішення.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову ОСОБА_3

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

У Х В А Л И В :

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, 39100, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) до Оленівської сільської ради (с. Оленівка, Козельщинський район, Полтавська область, 39133, ідентифікаційний код 13956510) про визнання рішення протиправним та його скасування, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 16 лютого 2018 року.

Суддя ОСОБА_11

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2018
Оприлюднено20.02.2018
Номер документу72276338
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/17/18

Постанова від 18.04.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Постанова від 18.04.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Рішення від 13.02.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 12.01.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні