ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/78/18 11 год. 00 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
при секретарі: Дудар Е.І.,
за участю: позивача - ОСОБА_1,
представника ГУ Держгеокадастру - Рябітченко Т.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній республіці Крим за участю третьої особи - Херсонської міської ради про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач-1, ГУ Держгеокадастру), Міжрегіонального управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній республіці Крим (далі - відповідач-2), за участю третьої особи - Херсонської міської ради (далі - третя особа), в якому просить:
- визнати протиправними дії відповідача-1 щодо відмови у видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно заяви від 20.11.2017 року;
- зобов'язати відповідача видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0145 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_2.
Ухвалою від 18.01.2018 року у справі відкрито спрощене провадження, учасникам надано строк для подання заяв по суті справи.
Позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі. Суду пояснив, що відповідно до договору купівлі-продажу від 15.12.2010 року № 3792 придбав житловий будинок АДРЕСА_2. 20.11.2017 року позивач звернувся до управління Держгеокадастру із заявою про отримання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Листом від 22.11.2017 року № 0-21-0.172-1007/178-17 відповідач відмовив позивачу у наданні витягу, посилаючись на те, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Позивач вважає таку відмову безпідставною та такою, що порушує його права, свободи та інтереси у зв'язку із наступним. Попереднє рішення міськради "Про затвердження нормативно грошової оцінки земель м. Херсона" від 31.03.2011 року № 178 також визнано не чинним постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 року у справі № 2-а-6907/11, залишеною без змін ухвалами Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року та Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015 року. У зв'язку із скасуванням рішення Херсонської міської ради про затвердження технічної документації, яка виготовлена у 2010 році, дійсною для землекористувачів на території м. Херсона є попередня технічна документація з грошової оцінки земель, що затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 року №186. Таким чином, оскільки до повноважень відповідача належить видача витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, а жодною нормою законодавства, що регулює дані правовідносини, не передбачено невидача витягу за таких обставин, на які посилається відповідач-1, позивач просить суд задовольнити позов повністю.
Представник відповідача проти позову заперечила, мотивуючи тим, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не має можливості видати витяг з технічної документації на підставі рішення міської ради від 27.04.2000 року про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативно грошова оцінка повинна переглядатися не рідше один раз на 5-7 років та станом на сьогодні фактори, які були застосовані при підготовці технічної документації про нормативну грошову оцінку земель є застарілими. Відповідач звертає увагу на те, що рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 року № 186 затверджено грошову оцінку земельних ділянок, а позивач бажає отримати витяг саме з нормативно грошової оцінки, що є нетотожними поняттями. Тобто, відповідач не може видати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки у той час, як існує тільки грошова оцінка за 2000 рік. Також представник відповідача-1 зазначив, що Міжрегіональне управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній республіці Крим припинено, про що 18.05.2017 року внесено запис до ЄДРПОУ, а функції щодо видачі витягу належать відповідачу-1. Просить відмовити у задоволенні позову повністю.
Третя особа, належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи не забезпечила явку свого представника у судове засідання, не повідомивши суд про причини неявки.
Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Таким чином, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності третьої особи.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
15.12.2010 року між ОСОБА_3 (Продавець) та ОСОБА_1 (Покупець) укладено договір купівлі-продажу № 3792, предметом якого є житловий будинок АДРЕСА_3 та розташований на земельній ділянці площею 208 кв. м. наданої у користування згідно рішення Дніпровського виконкому від 06.08.1967 року № 176/17. Земельна ділянка за даною адресою площею 0,0145 га має кадастровий НОМЕР_3
Відповідно до рішення Х сесії міської ради VII скликання від 19.10.2016 року № 427 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення у власність, у спільну сумісну власність та в оренду земельних ділянок, для будівництва і обслуговування жилих будинків, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки)", позивачу передано в оренду з земель комунальної власності строком на 10 років земельну ділянку кадастровий № НОМЕР_2 (п. 18 Додатку до рішення сесії ).
20.11.2017 року ОСОБА_1 звернувся до територіального управління Держгеокадастру з заявою про видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
22.11.2017 року листом № 0-21-0.172-1007/178-17 відповідач-1 відмовив позивачу у наданні витягу, посилаючись на те, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі № 821/299/16 визнано протиправним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку доводам позивача, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначені Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 року №1378-IV (далі - Закон № 1378-IV). Преамбулою даного Закону передбачено, що він спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до статті 1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ст.5 Закону № 1378-IV ).
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (абз. 2 ст. 20 Закону № 1378-IV).
Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 р. № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Положення № 308), пунктом 1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області, а згідно пп. 4 п. 4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.
Згідно додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 року №835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.
Відповідно до пункту 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Отже, до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області належить надання адміністративних послуг на території Херсонської області, у тому числі видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для видачі витягу є відповідна заява землевласника або землекористувача.
Судом встановлено, що позивач набув право власності на будинок, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна. Згідно рішення Херсонської міської радивід 19.10.2016 року про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки площею 145 кв. м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер - НОМЕР_2, одним із документів, необхідним для укладення договору оренди є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель.
Єдиною підставою для відмови у наданні витягу відповідач зазначає факт скасування рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 та неможливість видати витяг з технічної документації на підставі рішення міської ради за 2000 рік про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено перегляд нормативної грошової оцінки не рідше один раз на 5-7 років та станом на сьогодні фактори, які були застосовані при підготовці технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, є застарілими.
Так, постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона та визнано не чинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 року № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Разом із цим постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 року у справі № 2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015 року, визнано не чинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 року № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона.
Варто відмітити, що оскільки у судовому порядку скасовані рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 року № 178 та від 22.11.2013 року № 1238, то на даний час діючим є рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель міста Херсона".
Суд вважає, що скасування в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" не звільняє Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області від виконання покладеного на нього обов'язку з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Беручи до уваги зазначені обставини, посилання відповідача на неможливість видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, так як це суперечить статті 18 Закону України "Про оцінку земель", суд вважає безпідставним та таким, що не відповідає вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області та Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Суд критично оцінює доводи відповідача про те, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може застосовувати оцінку землі 2000 року у зв'язку з тим, що фактори, які були використані при підготовці технічної документації, є застарілими, оскільки жодним законом чи нормативно-правовим актом, який регулює земельні відносини, не передбачено право органів Держгеокадастру не видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з таких підстав.
Крім того, лист Управління від 22.11.2017 року № 0-21-0.172-1007/178-17 не містить посилання на протиправність застосування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2000 рік у разі видачі ОСОБА_1 запитуваного витягу.
Будь-яких інших належних та допустимих доказів, що свідчать про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області не надано.
Згідно із частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином суд вважає, що не надавши позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,0145 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, Міжрегіональне управління Держгеокадастру у м. Херсоні діяло без законних на те підстав, тобто протиправно, у зв'язку із чим суд задовольняє позовні вимоги в повному обсязі.
Суд зазначає, що поняття грошова оцінка земельної ділянки існувало до прийняття Закону України "Про оцінку землі" від 11.12.2003 року № 1378-IV, в якому законодавчо закріплено поняття нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, що по своїй суті є тотожними поняттями.
Також варто відмітити, що в межах проведення процедури ліквідації, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 231.08.2016 року № 581, юридичну особу - Міжрегіональне управління Держгеокадастру у м. Херсоні та Автономній республіці Крим, код ЄДРПОУ 39892528, ліквідовано, а тому дії зобов'язального характеру належить виконувати територіальному органу Держгеокадастру в Херсонській області, а саме: Головному управлінню Держгеокадастру в Херсонській області.
Згідно із частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 205, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
вирішив :
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо відмови у видачі ОСОБА_1 витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно заяви від 20.11.2017 року.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати ОСОБА_1 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2, площею 0,0145 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 згідно заяви від 20.11.2017 року.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (ідент.номер НОМЕР_1) судові витрати за сплати судового збору у сумі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 15 лютого 2018 р.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 6.2.1
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2018 |
Оприлюднено | 20.02.2018 |
Номер документу | 72278355 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні