"19" лютого 2018 р.
Справа № 642/3642/17
Провадження № 2/642/467/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2018 року Ленінський районний суд м. Харкова в складі:
головуючого судді Грінчук О.П.,
за участі секретаря Радько В.В.,
представника позивача Богатирьової О.К.,
представників відповідачів Настусенко Д.Д., ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові в залі суду цивільну справу за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №1 в інтересах держави до Харківської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю Триумф-Буд , ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про скасування рішення, визнання недійсними договору купівлі-продажу земельної ділянки та витребування майна з чужого незаконного володіння,-
встановив:
представник позивача звернувся в суд з позовом до Харківської міської ради, ТОВ ТРИУМФ-БУД , ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору купівлі-продажу та витребування майна з чужого незаконного володіння, вказуючи , що прокуратурою встановлено, що згідно п. 22 додатку 1 до рішення 21 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 16.04.2008р. № 83/08, ТОВ ТРИУМФ-БУД надано в оренду строком до 01.04.2033 року земельну ділянку площею 6,5775 га для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель, попереджено ТОВ ТРИУМФ-БУД , що частина земельної ділянки площею 1,6361 га розташована в охоронній зоні р. Лопань, а інші частини в межах червоних ліній . Рішенням 26 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 23.10.2008р. № 283/08 (п. 24 додатку 2 до рішення), ТОВ ТРИУМФ-БУД надана в оренду строком до 01.11.2058 року земельна ділянка, площею 6,5775 га по АДРЕСА_1 та по АДРЕСА_2 в межах актів встановлення меж земельних ділянок на місцевості. Зобов`язано ТОВ ТРИУМФ-БУД розробити та узгодити у встановленому порядку технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 та по АДРЕСА_2 в натурі (на місцевості). У подальшому згідно п. 1 додатку до рішення 33 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 29.04.2009 № 123/09 вирішено перевести земельну ділянку загальною площею 6,7734 га по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського з земель транспорту, зв`язку енергетики, оборони та іншого призначення до земель житлової та громадської забудови, затвердити проект відведення земельної ділянки загальною площею 6,7734 га по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського ТОВ ТРИУМФ-БУД , продати зазначеній юридичній особі земельну ділянку загальною площею 6,7734 га з земель житлової та громадської забудови (кадастровий номер НОМЕР_1), в Ленінському районі, за ціною 10 625 338 гривень 00 копійок (без ПДВ) для будівництва багатофункціонального комплексу до 31.12.2011р. та подальшої експлуатації цього об`єкту, надавши ТОВ ТРИУМФ-БУД розстрочення кінцевого розрахунку терміном на п`ять років у порядку, визначеному чинним законодавством, попередити ТОВ ТРИУМФ-БУД , що на земельній ділянці по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського діють обмеження (обтяження): площею 6,7734 га - заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки (код 01.06.05) та площею 0,6512 га - охоронна зона навколо інженерних комунікацій (код 01.01.08), одержати ТОВ ТРИУМФ-БУД у встановленому порядку вимоги щодо пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста. Крім того, п. 2 додатку до рішення 6 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.04.2011р. № 234/11 вирішено, перевести земельну ділянку загальною площею 6,7734 га по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського з земель транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення до земель житлової та громадської забудови, затвердити проект відведення земельної ділянки загальною площею 6,7734 га по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського ТОВ ТРИУМФ-БУД , продати вказаній юридичній особі земельну ділянку загальною площею 6,7734 га з земель житлової та громадської забудови, що розташована за адресою: м. Харків, пров. Пискунівський, ріг пров. Лосівського (кадастровий номер НОМЕР_1) за ціною 5 100 000 гривень 00 копійок (без ПДВ) для будівництва багатофункціонального комплексу до 31.12.2020р. та подальшої експлуатації цього об`єкту, надавши ТОВ ТРИУМФ-БУД розстрочення кінцевого розрахунку терміном на п`ять років у порядку, визначеному чинним законодавством, попередити ТОВ ТРИУМФ-БУД , що на земельній ділянці по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського діють обмеження (обтяження): площею 6,7734 га - заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки (код 01.06.05) та площею 0,6512 га - охоронна зона навколо інженерних комунікацій (код 01.01.08). Одержати ТОВ ТРИУМФ-БУД у встановленому порядку вимоги щодо пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста. На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 25.05.2011р. № 11/11 укладеного між ТОВ ТРИУМФ-БУД та Харківською міською радою на користь ТОВ ТРИУМФ-БУД відчужено земельну ділянку по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського, площею 6,7734 га з земель житлової та громадської забудови. На думку керівника Харківської місцевої прокуратури № 1 ТОВ ТРИУМФ-БУД в порушення приписів рішення Харківської міської ради згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 10.06.2016р. відчужено частину вказаної земельної ділянки, площею 4,0538 га, на користь громадян ОСОБА_4 та ОСОБА_5 за кадастровим номером НОМЕР_2, а іншу частину земельної діялнки площею 2,7196 га ТОВ ТРИУМФ-БУД відчужено на користь ОСОБА_6 за договром купівлі-продажу земельної діялнки від 22.11.2016р. за реєстровим № 2630 (кадастровий номер НОМЕР_3). У подальшому шляхом поділу земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_2 утворено 6 нових земельних ділянок, а саме: земельна ділянка № 1 площею 0,7144га (кадастровий номер НОМЕР_4), земельна ділянка № 2 площею 0,4381га (кадастровий номер НОМЕР_5), земельна ділянка № 3 площею 0,2903га (кадастровий номер НОМЕР_6), земельна ділянка № 4 площею 0,3000га (кадастровий номер НОМЕР_7), земельна ділянка № 5 площею 0,2961га (кадастровий номер НОМЕР_8), земельна ділянка № 6 площею 2,0149га (кадастровий номер НОМЕР_9). Прокурор в своєму позові зазначає, що річка Лопань відноситься до середніх річок та є водним об`єктом загальнодержавного значення, а частина зазначених земельних ділянок розташована в зоні 50-метрової прибережної захисної смуги р. Лопань, що начебто підтверджується листом Харківського регіонального управління водних ресурсів від 26.12.2016р. № 16/533, а також Схемою співставлення меж зазначених земельних ділянок з відображенням 50-метрової зони від урізу води р. Лопань, виконаною Харківської регіональною філією ДП Центр державного земельного кадастру , а тому дані земельні ділянки відносяться до земель водного фонду, оскільки включають землі прибережної захисної смуги р. Лопань, а тому відповідно до положень статей 58,59,84 ЗК України, статей 3-5 ВК України, не можуть передаватися у приватну власність. Так, керівник Харківської місцевої прокуратури № 1 зазначає, що Харківська міська рада начебто вийшла за межі своєї компетенції, прийнявши рішення про зміну цільового призначення та продаж земельної ділянки площею 6,7734 га по пров. Пискунвському, ріг пров. Лосівського, а тому відповідно до ст. 21ЗК України зазначене є підставою для визнання недійсними рішень про надання земель та угод щодо продажу земельних ділянок. В своєму позові прокурор посилається на ст. 60 ЗК України, ст. 88 ВК України, відповідно до яких прибережні захисні смуги встановлюються по обидва береги річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менш як 3 гектари - 25 метрів, для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари - 50 метрів, при цьому прокурор вважає, що сама по собі відсутність землевпорядної документації не змінює правовий режим захисної смуги,а відтак надання у приватну власність земельних ділянок, які знаходяться у прибережній захисній смузі суперечить нормам ст.ст. 59,83,84 ЗК України, а тому спірні рішення Харківської міської ради на думку Харківської місцевої прокуратури є незаконними, а правочини (договори купівлі-продажу) щодо відчуження земельних ділянок є недійсними відповідно до приписів ст. 203,215,216 ЦК України, земельні ділянки підлягають поверненню у власність територіальної громади міста Харкова.
Прокурор в судовому засіданні, позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов в повному обсязі з підстав вказаних в заяві.
Представник Харківської міської ради Настусенко Д.Д. в судовому засіданні, надав письмові заперечення по справі, позов Харківської місцевої прокуратури № 1 просив залишити без задоволення в повному обсязі.
Представник ТОВ ТРИУМФ-БУД в судове засідання не з`явився, в ході судового розгляду справи встановлено, що 13.02.2017р. в реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців проведена державна реєстрація припинення юридичної особи, що підтверджується витягом з відповідного реєстру, долученим до матеріалів даної справи.
Представник відповідачів ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 - ОСОБА_3 в судовому засіданні надав письмові заперечення по справі, позов Харківської місцевої прокуратури № 1 просив залишити без задоволення в повному обсязі.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановивши наступні факти та відповідні їм правовідносини, приходить до наступного.
Відповідно до ст. 13 ЦПК України, Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у цивільних справах не є обов'язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд має право збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи лише у випадках, коли це необхідно для захисту малолітніх чи неповнолітніх осіб або осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом.
Згідно ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Так, відповідно до положень статті 58 Земельного кодексу України (у редакції від 03.02.09) передбачено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами. Для створення сприятливого режиму водних об'єктів уздовж морів, навколо озер, водосховищ та інших водойм встановлюються водоохоронні зони, розміри яких визначаються за проектами землеустрою. Землі водного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. (стаття 59 Земельного кодексу України) Земельним кодексом України, в редакції, чинній на момент розроблення та затвердження проекту землеустрою, у квітні 2009 р.
Статтею 60 ЗКУ визначалось, що під прибережні захисні смуги виділяються земельні ділянки у межах водоохоронних зон. Стаття 87 Водного кодексу України (редакція від 04.06.2008) визначає, що зовнішні межі водоохоронних зон визначаються за спеціально розробленими проектами. Порядок визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою КМУ від 8 травня 1996 р. № 486 (редакція чинна на момент розроблення та затвердження проекту), у межах водоохоронних зон виділяються землі прибережних захисних смуг та смуги відведення з особливим режимом їх використання відповідно до статей 88-91 Водного кодексу України. Розміри і межі водоохоронних зон визначаються проектом на основі нормативно-технічної документації. Проекти цих зон розробляються на замовлення органів водного господарства та інших спеціально уповноважених органів, узгоджуються з органами охорони навколишнього природного середовища, земельних ресурсів, власниками землі, землекористувачами і затверджуються відповідними місцевими органами державної виконавчої влади та виконавчими комітетами Рад.
В редакції, чинній на момент розроблення та затвердження проекту землеустрою, у квітні 2009 р., статтею 88 Водного кодексу України передбачено, що прибережні захисні смуги у межах існуючих населених пунктів встановлюються з урахуванням конкретних умов, що склалися. Згідно з пунктом 2.9 Порядку погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 5 листопада 2004 року N 434, у разі відсутності землевпорядної документації та встановлених у натурі (на місцевості) меж щодо прибережних захисних смуг водних об'єктів, природоохоронний орган забезпечує їх збереження шляхом урахування при розгляді матеріалів щодо надання цих земельних ділянок нормативних розмірів прибережних захисних смуг, установлених статтею 88 ВК України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до Порядку з урахуванням конкретної ситуації.
Таким чином, на момент розроблення та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 6,7734 га, прибережно-захисна смуга р. Лопань окремим проектом землеустрою встановлена не була. Зовнішні межі водоохоронних зон також не були визначені за спеціально розробленими проектами. Отож, прибережна захисна смуга у межах існуючого населеного пункту при розробленні та затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 6,7734 га була встановлена з урахуванням конкретних умов, що склалися.
Крім того, згідно долученої до матеріалів справи, виконану в 2008 р. Українським державним НДІ проектування міст Діпромісто , містобудівну документацію - Містобудівне обґрунтування щодо функціонального використання території по АДРЕСА_1 з визначенням параметрів прибрежно-захисної смуги р. Лопань , вбачається що р. Лопань відноситься до малих річок, прибрежно-захисна смуга визначена з урахуванням ситуації, що склалася становить 10,0 м від урізу води.
Згідно ст. 88 Водного кодексу України (в чинній редакції), у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації за окремими проектами землеустрою. Проекти землеустрою щодо встановлення меж прибережних захисних смуг (з установленою в них пляжною зоною) розробляються в порядку, передбаченому законом.
Згідно листа начальника управління Харківського регіонального управління водних ресурсів № 08х-01-14/137 від 25.03.2009р. Про розгляд Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Триумф-буд для змін категорії земель, для продажу земельної ділянки для будівництва багатофункціонального комплексу по пров. Піскунівському, ріг пров. Лосівського у Ленінському районі м. Харкова , який в свою чергу є частиною Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку ТОВ ТРИУМФ-БУД для будівництва багатофункціонального комплексу та подальшої експлуатації цього об`єкту по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського у Ленінському районі м. Харкова , вбачається, що …В геоморфологічному відношенні ділянка знаходиться в межах першої надзаплавної тераси р. Лопань. Поверхня спокійна з незначним ухилом в південно-західному напрямку в сторону річки. Річка Лопань, згідно класифікації річок (ст. 79 Водного кодексу України) належить до середніх річок, генеральним планом м. Харкова до 2026р., затвердженого рішенням 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004р. № 89/04 прибережна захисна смуга р. Лопань визначена шириною 25 м. Вибір місця розташування земельної ділянки для будівництва багатофункціонального комплексу позитивно погоджений управлінням держкомзему у м. Харкові (висновок від 24.02.2009р. № 682), Харківською міською СЕС (лист від 19.02.2009р. № 38/1210), Управлінням культури і туризму (висновок від 20.02.2009р. № 0503/370), Держуправлінням охорони навколишнього природного середовища в Харківській області (лист від 19.02.2009р. № 06-25-82), Державною санітарно-епідеміологічною експертизою (висновок від 24.02.2009р. № 191-31).
З огляду на вищевикладене та керуючись ст. 4, 79, 88, 89, 95, 110 Водного кодексу України, ст. 60-61 Земельного кодексу України, Харківське регіональне управління водних ресурсів погодило Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Триумф-буд для змін категорії земель, для продажу земельної ділянки для будівництва багатофункціонального комплексу по пров. Піскунівському, ріг пров. Лосівського у Ленінському районі м. Харкова при виконанні наступних умов.
Враховуючи вищевикладене, суд не бере до уваги посилання прокурора на лист Харківського регіонального управління водних ресурсів від 26.12.2016р. № 16/533 як на доказ щодо підтвердження своїх позовних вимог, а саме підтверджується зокрема, що частина земельних ділянок за адресою: м. Харків, пров. Пискунвський, ріг пров. Лосівського, утворених після поділу земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2, розташована в зоні 50-метрової прибережної захисної смуги р. Лопань. Так, вивчивши зазначений лист, суд встановлено, що в даному листі взагалі не йде мова про дані земельні ділянки, а лише щодо правового статусу р. Лопань та зазначено, що у межах існуючих населених пунктів прибережна захисна смуга встановлюється з урахуванням містобудівної документації.
Крім викладено, прокурор вказав, на те, що річка Лопань є водним об'єктом загальнодержавного значення, оскільки знаходиться і використовується на території більш як однієї області, а земельна ділянка під нею відповідно до приписів ст. 84 ЗК України (в редакції на момент ухвалення рішення від 29.04.2009р.) відносилась до земель державної власності. З цієї підстави, прокурор вважає, що Харківська міська рада вийшла з межі своєї компетенції, прийнявши рішення про зміну цільового призначення та продаж земельної ділянки.
Оцінюючи вищевикладені підстави, суд бере до уваги, що згідно енциклопедичної довідники, зокрема загальновизнане джерело - сайт вікіпедія (https://uk.wikipedia.org/wiki з посиланням на джерела: Ресурсы поверхностных вод СРСР. Том 6. Випуск 3. Бассейн Северського Донца, Ленинград, 1967 , Каталог річок Україні, Видавництво Академії наук Української РСР, Київ, 1957 та інше) свідчить про те, що річка Лопань - є річкою в Росії (Білгородська область) та Україні (в межах Дергачівського району і міста Харкова Харківській області. Тобто, річка Лопань розташована в межах однієї Харківської області в державі Україна, на території якої діє Земельний кодекс України.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що прокурором не надано допустимих та належних доказів на підтвердження того факту, що на момент прийняття рішення Харківською міською радою спірна земельна ділянка була віднесена до прибережної захисної смуги і, відповідно, до земель водного фонду України.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, у тому числі: землі житлової та громадської забудови і землі водного фонду.
Так, на момент прийняття спірних рішень Харківської міської ради діяв Генеральний план м. Харкова до 2026 року, який було розроблено Українським науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто та затверджено рішенням 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004 № 89/04. Згідно з вказаним Генеральним планом, річка Лопань, належить до середніх річок. Прибережна захисна смуга р. Лопань визначена шириною 25 м.
Оцінюючи, підставу позовних вимог щодо порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення землі суд не бере до уваги. Так, відповідно до п.1.5 до рішення Харківської міської ради від 29.04.2009р. № 123/09 встановлюється обмеження про заборону на зміну цільового призначення земельної ділянки та площею 0,6512 га - охоронна зона навколо інженерних комунікацій (код 01.01.08).
Прокурором у якості доказів не надано проекту землеустрою із встановленням меж прибережних смуг щодо водного об'єкта - річки Лопань.
Відповідно до ст. 60 ЗК України прибережні захисні смуги встановлюються за окремими проектами землеустрою. Межі встановлених прибережних захисних смуг і пляжних зон зазначаються в документації з землеустрою, кадастрових планах земельних ділянок, а також у містобудівній документації. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського транспорту. Проект землеустрою із встановленням меж прибережних смуг на земельній ділянці по пров. Пискунівському, ріг пров. Лосівського не укладався.
Крім того, відповідно до п. 24 додатку 2 до рішення Харківської міської ради від 23.10.2008 № 283/08 ТОВ Триумф-Буд надано в оренду земельну ділянку, загальною площею 6,5775 га для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель по АДРЕСА_1 та по АДРЕСА_2 зі строком до 01.11.2058.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 24 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції. Відповідно до ст. 1 ЗК України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України. Відповідно до ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу ; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Тобто, з аналізу вказаних норм чинного законодавства вбачається, що органи місцевого самоврядування, здійснюють управління і самостійно вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Такі ж положення закріплені в ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються Конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними, що кореспондується із вимогами ч. 3 ст. 24 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні . Статтею ст. 112 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Статтею 26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виключною компетенцією міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями розпоряджатися землями, які перебувають відповідно у державній та комунальній власності. Таке розпорядження вони здійснюють шляхом продажу земель, безоплатної передачі у приватну власність громадянам, надання їх в оренду чи передачі їх у постійне користування (ст.ст. 118, 122, 123 ЗК України). Реалізовуючи зазначені повноваження, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування мають право змінювати цільове призначення земельних ділянок, які відчужуються або передаються в оренду чи постійне користування.
Конституційний Суд України в п. 5 мотивувальної частини рішення від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі. Прийняте Харківською міською радою рішення про передачу ТОВ Триумф-Буд у власність земельної ділянки є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання. Скасування такого рішення не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки у таких осіб виникло право власності або володіння земельною ділянкою і це право ґрунтується на правовстановлюючих документах. Позов, предметом якого є скасування рішення органу місцевого самоврядування щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки, тобто ненормативний акт, що застосовується одноразово, і, з прийняттям якого, виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, не може бути задоволений, оскільки таке рішення органу місцевого самоврядування вичерпало свою дію шляхом виконання.
Таким чином, суд дослідивши матеріали справи, вважає що позов керівника Харківської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави до Харківської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю ТРИУМФ-БУД , ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про скасування рішення, визнання недійсними договору купівлі-продажу земельної ділянки та витребування майна з чужого незаконного володіння, є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.
Крім цього, представник ХМР та представник ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 посилались на пропущення позивачем строку звернення з позовом до суду, вказуючи на те, що рішення Харківської міської ради від 29.04.2009 р. та 06.04.2011 р. були опубліковані в засобах масової інформації. Крім цього, прокурор області є присутнім під час винесення рішень ХМР, а також всі копії рішень ХМР після їх прийняття направляються на адресу прокурора Харківської області. Враховуючи вказане вважали, що прокурором пропущений строк позовної давності.
Щодо заявлених клопотань відповідачів щодо застосування строку позовної давності, суд вважає необхідним відмовити у їх задоволенні виходячи з наступного: у відповідності до ч.1 ст. 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушеного права особи.
Враховуючи, що під час розгляду справи не було встановлено порушення прав в інтересах яких звернулась прокуратура, а тому строк позовної давності не може бути застосований.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 13, 81, ст. 259, 264 ЦПК України, 261 ЦК України, -
вирішив:
У задоволенні позовних вимог керівника Харківської місцевої прокуратури №1 в інтересах держави до Харківської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю Триумф-Буд , ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про скасування рішення, визнання недійсними договору купівлі-продажу земельної ділянки та витребування майна з чужого незаконного володіння - відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий:
Суд | Ленінський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2018 |
Оприлюднено | 21.02.2018 |
Номер документу | 72308153 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ленінський районний суд м.Харкова
Грінчук О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні