Рішення
від 19.02.2018 по справі 803/1941/17
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2018 року ЛуцькСправа № 803/1941/17

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Андрусенко О. О.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю Рітейл Маркет про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

ВСТАНОВИВ:

Волинське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Рітейл Маркет (далі - ТзОВ Рітейл Маркет , відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 18805,88 грн. та пені у розмірі 2312,40 грн., всього у розмірі 21118,28 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 28.02.2017 року ТзОВ Рітейл Маркет подано до Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік, згідно із рядком 01 якого середньооблікова чисельність працюючих у 2016 році у відповідача фактично складала 17 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, складає 1 особу. Проте, 23.11.2017 року Волинським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів було виявлено, що вказана особа з інвалідністю, працювала у 2016 році у ТзОВ Рітейл Маркет за сумісництвом. Основним місцем роботи вказаної особи було ТзОВ ОСОБА_1 Фудз . Таким чином, у звіті про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік відповідачем відображено недостовірні дані, не забезпечена середньооблікова чисельність інвалідів у кількості 1 особа. У зв'язку з наведеним відповідно до статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні відповідачу нараховано адміністративно-господарські санкції та пеню, які позивач просить стягнути в судовому порядку.

Ухвалою судді від 21.12.2017 року прийнято позову заяву до розгляду, відкрито провадження в справі та відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін.

Копію вказаної ухвали від 21.12.2017 року про відкриття провадження в адміністративній справі відповідач отримав 02.01.2018 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, проте, у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Оскільки відповідач пред'явлені позовні вимоги не оспорив, відзив на позов та клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у встановлений судом строк не подав, тому суд вважає можливим розглянути справу в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши наявні у справі матеріали, суд приходить до висновку, що позов слід задовольнити повністю з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ Рітейл Маркет 13.03.2014 року зареєстроване як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.16-17).

Відповідно до частин першої-третьої статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні (далі - в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним (частина п'ята статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні ).

Відповідно до частини першої, другої статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Матеріалами справи підтверджено, що 28.02.2017 року ТзОВ Рітейл Маркет подано до Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік, згідно із рядком 01 якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2016 році складала 17 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, складала 1 особу, кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях створених відповідно до статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , складала 1 особу (а.с. 8). Згідно з списком працюючих інвалідів - штатних працівників, які мали інвалідність та були зайнятті на ТзОВ Рітейл Маркет у 2016 році, ОСОБА_2, якому встановлено третю групу інвалідності з дитинства, відпрацював на підприємстві у 2016 році 12 повних місяців (а.с. 8 зворот).

23.10.2017 року на адресу Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів надійшов лист Головного управління ДФС у Волинській області від 19.10.2017 року, в якому останнє надало позивачу інформацію по платниках, що перебувають на обліку в податкових інспекцій Волинської області, у яких за грудень 2016 року середньооблікова кількість працівників 8 і більше осіб. Як вбачається з наданої інформації, у грудні 2016 року на ТзОВ Рітейл Маркет середньооблікова кількість працівників становила 16 осіб, кількість працівників з інвалідністю становила 0 осіб (а.с. 26-29).

В подальшому позивачем було виявлено, що 28.02.2017 року ТзОВ ОСОБА_1 Фудз було подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2016 рік, згідно якого середньооблікова чисельність працюючих на вказаному підприємстві складала 8 осіб, з них середньооблікова кількість працюючих інвалідів складала 1 особу, а саме ОСОБА_2, якому встановлено третю групу інвалідності з дитинства та який відпрацював на ТзОВ ОСОБА_1 Фудз у 2016 році 12 повних місяців (а.с. 7).

Отже, матеріалами справи підтверджено те, що особа з інвалідністю - ОСОБА_2 у 2016 році перебував у трудових відносинах з ТзОВ Рітейл Маркет та ТзОВ ОСОБА_1 Фудз . При цьому, Волинським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів не зараховано роботу особи з інвалідністю ОСОБА_2 на ТзОВ Рітейл Маркет як виконання нормативу для працевлаштування осіб з інвалідністю, оскільки вказана особа у 2016 році працювала у відповідача за сумісництвом.

Відповідно до частини п'ятої статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

З аналізу вищенаведеної норми можна дійти висновку, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній Законом України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , вважається працевлаштування підприємством інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

З наданих Головним управлінням ДФС у Волинській області на запит суду документів, зокрема, таблиць 6 Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам , які є додатками до Звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів та які подані ТзОВ Рітейл Маркет за 12 місяців 2016 року, вбачається, що в період з січня по грудень включно 2016 року у відповідача працювала лише одна особа з інвалідністю - ОСОБА_2 (код категорії застрахованої особи - 2) без наявності трудової книжки та на умовах неповного робочого дня (а.с. 33-58). Вказана обставина також підтверджується повідомленням про прийняття працівника на роботу, поданим ТзОВ Рітейл Маркет 05.08.2015 року до органів доходів і зборів, з якого вбачається, що ОСОБА_2 був прийнятий на роботу без трудової книжки (а.с. 59).

Відповідно до статті 48 Кодексу законів про працю України трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації або у фізичної особи понад п'ять днів. Трудові книжки ведуться також на позаштатних працівників при умові, якщо вони підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню, студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів, які проходять стажування на підприємстві, в установі, організації. До трудової книжки заносяться відомості про роботу, заохочення та нагороди за успіхи в роботі на підприємстві, в установі, організації; відомості про стягнення до неї не заносяться.

Пунктом 1.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 року № 58, передбачено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємстві, в установі, організації (далі - підприємство) усіх форм власності або у фізичної особи понад п'ять днів, у тому числі осіб, які є співвласниками (власниками) підприємств, селянських (фермерських) господарств, сезонних і тимчасових працівників, а також позаштатних працівників за умови, якщо вони підлягають державному соціальному страхуванню. На осіб, які працюють за сумісництвом, трудові книжки ведуться тільки за місцем основної роботи.

Оскільки у 2016 році ОСОБА_2 працював у відповідача без наявності трудової книжки та на умовах неповного робочого дня, про що свідчить подана звітність до органів доходів і зборів та повідомлення про прийняття на роботу, відтак суд приходить до висновку, що місце роботи на ТзОВ Рітейл Маркет у 2016 році не було основним для вказаної особи.

Таким чином, відповідно до статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні норматив робочих місць по працевлаштуванню інвалідів протягом 2016 року відповідачем не виконано.

Відповідно до пункту 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні від 31.01.2007 року №70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку за кожний календарний день прострочення (пункт 4 вказаного Порядку).

Як слідує з розрахунку вартості робочого місця, розміру сплати адміністративно-господарських санкцій і пені, сума адміністративно-господарських санкцій за одне нестворене відповідачем робоче місце для працевлаштування інвалідів у 2016 році становить 18805,88 грн., а сума пені - 2312,40 грн. (а.с.6, 9).

Згідно з частинами першою, третьою статті 18 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України Про зайнятість населення роботодавці зобов'язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Відповідно до Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України 31.05.2013 року № 316 (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) формою звітності роботодавців про наявність вакантних місць, в тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, є форма № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , яка відповідно до положень Закону України Про зайнятість населення подається роботодавцями до державної служби зайнятості за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

З листа Луцького міського центру зайнятості від 06.02.2018 року №378/05-18 слідує, що протягом 2016 року інформація від ТзОВ Рітейл Маркет про попит на робочу силу (вакансії), в тому числі для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, до центру зайнятості не надходила (а.с. 30).

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач не вжив всіх належних заходів, спрямованих на працевлаштування інвалідів.

Відповідно до частини першої, другої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Оскільки ТзОВ Рітейл Маркет у 2016 році не виконано норматив робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю відповідно до вимог, встановлених статтею 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , не вжито усіх необхідних заходів для недопущення порушень вимог вказаного Закону, тому нараховані адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 18805,88 грн. та пеня у розмірі 2312,40 грн. підлягають стягненню з відповідача у повному обсязі.

Керуючись статтями 243, 246, 262, Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Рітейл Маркет (43000, АДРЕСА_1, код ЄДРПОУ 39133260) на користь держави в особі Волинського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (43008, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Писаревського, 3А, код ЄДРПОУ 13369882) адміністративно-господарські санкції у розмірі 18805,88 грн. (вісімнадцять тисяч вісімсот п'ять грн. 88 коп.) та пеню у розмірі 2312,40 грн. (дві тисячі триста дванадцять грн. 40 коп.), всього 21118,28 грн. (двадцять одна тисяча сто вісімнадцять грн. 28 коп.) в дохід Державного бюджету (Держбюджет міста Луцька 50070000, рахунок № 31213230700002, банк ГУДКСУ у Волинській області, МФО 803014, ідентифікаційний номер 38009628).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

ОСОБА_3 Андрусенко

Дата ухвалення рішення19.02.2018
Оприлюднено21.02.2018
Номер документу72315792
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення адміністративно-господарських санкцій та пені

Судовий реєстр по справі —803/1941/17

Рішення від 19.02.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 21.12.2017

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні