ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2017 року м.Житомир справа № 806/2566/17
категорія 6.2
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Романченка Є.Ю.,
секретар судового засідання Ткачук А.В.,
за участю: представника позивача Деречі І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Новоград-Волинської місцевої прокуратури до Відділу освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області, треті особи: Мартинівська сільська рада Пулинського району Житомирської області, Мартинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Пулинського району, про визнання незаконною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії,
встановив:
Керівник Новоград-Волинської місцевої прокуратури звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просив:
- визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Мартинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Пулинського району в межах населеного пункту с. Мартинівка Пулинського району Житомирської області;
- зобов'язати Відділ освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Мартинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Пулинського району площею 4,1000 га в межах населеного пункту с. Мартинівка Пулинського району Житомирської області.
В обґрунтування заявлених позовних вимог указував, під час вивчення стану додержання земельного законодавства встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Мартинівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Пулинського району відсутні. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. Земельна ділянка під Мартинівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Пулинського району площею 4,1 га перебуває у користуванні відділу освіти Пулинської РДА, відтак, у відповідності до розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 802-р та вимог Земельного кодексу України, на відповідача покладено обов'язок здійснення заходів пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт. На думку Керівника Новоград - Волинської місцевої прокуратури, бездіяльність Відділу освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області є протиправною, оскільки може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Ухвалою суду від 17 жовтня 2017 року за вказаним позовом відкрито провадження у адміністративній справі, закінчено підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду в судовому засіданні.
У зв'язку з неявкою представника відповідача та третьої особи, визнання обов'язковою участі відповідача та третьої особи в судовому засіданні, відсутності доказів вручення судових повісток учасникам справи, судовий розгляд було відкладено 31.10.17 та оголошено перерву в судовому засіданні 15 і 29 листопада 2017 року.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила позов задовольнити, з підстав викладених у ньому.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином. 15.12.17 надійшла заява про розгляд справи без представника відділу освіти. Водночас у цій заяві вказано, що відповідач щодо вирішення позову покладається на розсуд суду.
Представники третіх осіб у судове засідання не прибули, про час, дату та місце судового розгляду повідомлені належним чином. Від Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області надійшов лист з проханням справу розглянути без участі представника ради. Мартинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Пулинського району направила до суду заяву про розгляд справи без їх участі.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, з таких підстав.
Матеріалами справи підтверджено, що Мартинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Пулинського району є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ Пулинського району, оперативне управління якою делеговано Відділу освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області, в якого вона перебуває на балансі. За Мартинівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Пулинського району на території с. Мартинівка рахується 4,1000 га земельна ділянка, яка відноситься до категорії земель - житлової та громадської забудови та перебуває у користуванні відповідача. Правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Мартинівською ЗОШ І-ІІІ ст. не виготовлялись.
Згідно зі ч. 1 ст. 44 Закону України "Про загальну середню освіту", матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
За змістом статті 14 Закону України "Про освіту" від 23.05.1991 № 1060-XII (у редакції до 28.09.17) місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: встановлюють, не нижче визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти, мінімальних нормативів, обсяги бюджетного фінансування навчальних закладів, установ, організацій системи освіти, що є комунальною власністю, та забезпечують фінансування витрат на їх утримання; забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.
Місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування створюються відповідні органи управління освітою, діяльність яких спрямовується на: управління навчальними закладами, що є комунальною власністю; організацію навчально-методичного забезпечення навчальних закладів, вдосконалення професійної кваліфікації педагогічних працівників, їх перепідготовку та атестацію у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти.
Відповідно до статті 63 Закону України "Про освіту" від 23.05.1991 № 1060-XII (у редакції до 28.09.17), матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Згідно зі ч.ч. 1, 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 № 2145-VIII (у редакції з 28.09.2017), до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно зі ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Відповідно до приписів частини 2 вказаної статті Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; заклади освіти незалежно від форми власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 Земельного кодексу України).
Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
В силу приписів статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" засадами державної реєстрації прав є: обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. У свою чергу, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
У контексті наведеного суд ураховує, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади зобов'язано Міністерство освіти і науки, молоді та спорту, інші центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, Міністерству фінансів, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.
Відділ освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області, згідно зі п. 1 Положення про вказаний відділ, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації 08.08.2016 № 238, є структурним підрозділом Пулинської районної державної адміністрації, який утворено головою Пулинської районної державної адміністрації та входить до складу районної державної адміністрації і в межах району забезпечує виконання покладених на нього завдань.
Відповідно до п. 4 Положення про Відділ освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації 08.08.2016 № 238, основним завданням відділу освіти є забезпечення реалізації державної політики у сфері освіти на території Пулинського району.
За наведених обставин, суд приходить до переконання, що на відповідача покладено обов'язок щодо вжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів земельної ділянки під Мартинівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Пулинського району, як її засновника та балансоутримувача, в порядку визначеному законодавством.
Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України).
Згідно зі абз. 1 ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
У частині першій статті 122 Земельного кодексу України закріплено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Із листа Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області від 19.06.2017 № 119 слідує, що від відділу освіти Пулинської РДА надходило клопотання щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою під Мартинівською ЗОШ І-ІІІ ступенів, яке було розглянуто сесією сільської ради і надано рішення № 109 від 08.12.2011 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки з метою передачі у постійне користування".
Втім, листом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.06.17 № 10-6-0.2-6652/2-17 підтверджено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під указаною школою досі не виготовлені.
Таким чином, суд вважає, що Відділом освіти Пулинської РДА робота по виготовленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває під будівлями та спорудами Мартинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів не проводиться.
Відповідачем жодних доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку до суду надано не було.
Відтак, суд приходить до висновку, що внаслідок бездіяльності Відділу освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області правовстановлюючі документи на земельну ділянку під будівлями та спорудами Мартинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Пулинського району в межах населеного пункту с. Мартинівка Пулинського району Житомирської області площею 4,1000 га до даного часу не оформлені, що є порушенням норм чинного законодавства.
Разом з цим, суд ураховує, що оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Мартинівською ЗОШ І-ІІІ ступенів та державної реєстрації прав сприятиме забезпеченню належної реалізації державної політики у сфері освіти на території Пулинського району та виконанню законодавчих актів та вимог розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 згаданого Кодексу).
У порушення вказаної правової норми, відповідач суду не надав доказів, які б спростовували обставини, наведені у позові та матеріалах справи. Також відповідачем не було направлено до суду письмових заперечень проти позову, що трактується судом на користь позивача.
З огляду на викладене, суд визнає незаконною бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Мартинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Пулинського району площею 4,1000 га в межах населеного пункту с. Мартинівка Пулинського району Житомирської області та зобов'язує Відділ освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку.
Підсумовуючи наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Керівника Новоград - Волинської місцевої прокуратури є обґрунтованими, а позов таким, що належить до задоволення.
Керуючись статтями 77, 90, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області (вул. Шевченка, 116, смт. Пулини, Житомирська область, 12000, ідентифікаційний код 02143175) щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Мартинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Пулинського району (вул. Поліська, 3, с. Мартинівка, Пулинський район, Житомирська область, 12041, ідентифікаційний код 22056886) в межах населеного пункту с. Мартинівка Пулинського району Житомирської області.
Зобов'язати Відділ освіти Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області (вул. Шевченка, 116, смт. Пулини, Житомирська область, 12000, ідентифікаційний код 02143175) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Мартинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Пулинського району (вул. Поліська, 3, с. Мартинівка, Пулинський район, Житомирська область, 12041, ідентифікаційний код 22056886) площею 4,1000 га в межах населеного пункту с. Мартинівка Пулинського району Житомирської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Ю. Романченко
Повне судове рішення складене 29 грудня 2017 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2017 |
Оприлюднено | 21.02.2018 |
Номер документу | 72322426 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Романченко Євген Юрійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Романченко Євген Юрійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Романченко Євген Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні