Рішення
від 20.02.2018 по справі 914/2342/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.02.2018р. справа №914/2342/17

Суддя Юркевич М.В. за участю секретаря Кияк І.В., розглянув матеріали справи

за позовом: Заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м. Львів

до відповідача-1: Жуківської сільської ради Золочівського району Львівської області, с. Жуків Золочівського району Львівської області

до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю «Челендж» , с. Жуків Золочівського району Львівської області

про: визнання недійсним рішення №258 сесії Жуківської сільської ради Золочівського району від 27.12.2016 року «Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік» та зобов'язання звільнити одержані згідно укладених 10.01.2017 року договорів оренди земельні ділянки площею 129,31 га, 140,60 га та 7,33 га, які знаходяться за межами с. Жуків Золочівського району та повернення їх державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області,

за участю представників сторін:

від прокуратури: ОСОБА_1

від позивача: ОСОБА_2 - представник

від відповідача - 1: ОСОБА_3 - сільський голова

від відповідача-2: не з'явився

Суть спору. На розгляд до Господарського суду Львівської області поступила позовна заява Заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області до Жуківської сільської ради Золочівського району Львівської області та до Товариства з обмеженою відповідальністю «Челендж» про визнання недійсним рішення №258 сесії Жуківської сільської ради Золочівського району від 27.12.2016 року «Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік» та зобов'язання звільнити одержані згідно укладених 10.01.2017 року договорів оренди земельні ділянки площею 129,31 га, 140,60 га та 7,33 га, які знаходяться за межами с. Жуків Золочівського району та повернення їх державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.

Ухвалою господарського суду від 15.11.2017р. порушено провадження у даній справі та призначено її до розгляду на 28.11.2017р.

Розгляд справи відкладався з підстав викладених у відповідних ухвалах суду від 28.11.2017р. та 12.12.2017р., 26.12.2017р. та 23.01.2018р.

У зв'язку з набранням чинності в ході розгляду даної справи нової редакції ГПК України, судом, відповідно до п. 9 Перехідних положень розглядався даний спір за правилами, що діють після набрання чинності новою редакцією кодексу.

Відтак, суд розглядав дану справу в порядку загального позовного провадження згідно глави 2, 3 та 5 ГПК України.

В ході підготовчого провадження у даній справі сторони, на виконання вимог ухвал суду подавали докази в обгрунтування своїх вимог та заперечень. Зокрема, відповідач - 2 представив суду відзив на позов та додаткові письмові пояснення, а позивач та прокурор, з урахування поданих заперечень, подали свої письмові доповнення і обгрунтування та відповідь на відзив до позовної заяви.

Так, в ході підготовчого провадження у даній справі 20.02.2018р. відповідач-2 через канцелярію суду подав клопотання про долучення додаткових матеріалів до відзиву, а також зазначив про неможливість забезпечити явку уповноваженого представника.

Прокурор, позивач та відповідач - 1 подали спільну заяву, в порядку ч. 6 ст. 183 ГПК України, про закриття підготовчого провадження та переходу до розгляду даної справи по суті.

Ухвалою від 20.02.2018р. було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 20.02.2018р. після закриття підготовчого провадження.

В судовому засіданні по розгляді справи по суті 20.02.2018р. представники прокурора, позивача та відповідача-1, у відповідності до ст. 208 ГПК України, виступили зі вступним словом, в якому роз'яснили суть та підстави поданого позову.

Після вступного слова сторін, судом було з'ясовано обставини, на які сторони покликаються як на підставу своїх вимог і заперечень та здійснено дослідження доказів, які наявні в матеріалах справи.

З огляду на вищенаведене, за результатами дослідження доказів долучених сторонами до матеріалів справи, відзиву відповідача та додаткових письмових пояснень, судом з'ясовано:

Рішенням №258 сесії Жуківської сільської ради Золочівського району Львівської області (відповідача - 1) від 27.12.2016р. Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік передано ТОВ Челендж (відповідачу - 2) земельні ділянки площею 129,31 га з земель запасу, які включені до переліку земельних ділянок, які підлягають продажу на земельних торгах у формі аукціону для сільськогосподарського виробництва терміном на 1 р., земельні ділянки площею 140,60 га з земель запасу та проектні дороги 16,66 га для с/г виробництва.

На підставі вищенаведеного рішення, 10.01.2017р. між відповідачами по справі були укладені два договори оренди згаданих земельних ділянок за межами населеного пункту.

Позиція позивача та прокурора. Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області 14.08.2017р. було проведено перевірку земельного законодавства на території Жуківської сільської ради та встановлено, що рішення №258 від 27.12.2016р. Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік прийняте сільською радою незаконно, в порушення вимог ст. 33 ЗУ Про місцеве самоврядування та ст.ст. 12,122,123,124,125,126,134 ЗК України.

Так, позивач вважає, що повноваження щодо розпорядження спірними земельними ділянками с/г призначення, розташованими за межами населених пунктів, належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру) та його територіальним органам. Зокрема, за даних обставин, таким органом є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.

Як на підставність позовних вимог, прокурор та позивач покликаються на п. 4 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набрав чинності 01.01.2013р., згідно якого у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок на яких розміщені будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності або які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.

Згідно інформації Жуківської сільської ради №425 від 11.10.201р. та акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 14.08.2017р., передані в оренду ТОВ Челендж земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту с. Жуків Золочівського району та відносяться до земель державної власності сільськогосподарського призначення.

З метою усунення виявлених порушень, на адресу сільської ради позивачем було скероване клопотання №18-13-0.4-83/91-17 про приведення у відповідність до чинного земельного законодавства спірного рішення. Однак, відповідачами порушення усунуто не було.

Разом з тим, в підтвердження перебування у користуванні відповідача - 2 земельних ділянок та їх не звільнення, позивач надав суду акт №30ДК/0968/ап./09/01.

Таким чином, прокурор та позивач просять суд задоволити позовні вимоги, визнати недійсним рішення Жуківської сільської ради №258 від 27.12.2016р. та зобов'язати ТОВ Челендж повернути спірні земельні ділянки державі в особі ГУ Держгеокадастру у Львівській області.

Позиція відповідача - 1. Голова Жуківської сільської ради, представляючи відповідача-1 проти заявлених позовних вимог не заперечив, письмового відзиву на позов не подав. Однак, в ході розгляду справи по суті, під звукозапис усно дав пояснення, в яких позовні вимоги визнав в повному обсязі.

Позиція відповідача - 2. У своєму відзиві на позов та додаткових письмових поясненнях представник відповідача -2 заперечив проти позовних вимог з тих підстав, що прокурором при зверненні до суду з позовом не було наведено процесуальних та матеріально-правових підстав його подання і інтересах держави. Крім того, відповідач вважає, що розглядуваний спір не підсудний господарським судам, оскільки поданий прокурором як посадовою особою державного органу, а тому має розглядатися в порядку адміністративного судочинства. В підтвердження наведеного, відповідач - 2 покликається на Постанову Верховного Суду від 26.01.2018р. у справі №810/2509/17.

Розглянувши матеріали справи, подані докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю, з огляду на наступне:

Відповідно до ч.1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом або за результатами аукціону.

В силу приписів п. 4 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набрав чинності 01.01.2013р., згідно якого у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок на яких розміщені будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності або які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, спірні земельні ділянки площею 129,31 га., 140,60 га., 7,33 га., які згідно оскаржуваного рішення Жуківської сільської ради №258 від 27.12.2016р. були передані в оренду ТОВ Челендж знаходяться за межами населеного пункту.

Вказане підтверджується також інформацією наданою Жуківською сільською радою від 11.10.2017р. та ГУ Держгеокадастру від 14.08.2017р. за результатами проведеної перевірки.

Відповідно до вимог ч.4 ст. 122 ЗК України, до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру) та його територіальних органів входить передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Таким чином, суд приходить до висновку, що органом, який уповноважений розпоряджатися спірними землями на території Жуківської сільської ради за межами населеного пункту є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.

Відтак, сільська рада, приймаючи оскаржуване рішення про передачу таких земель в оренду відповідачу- 2 вийшла за межі наданих їй повноважень, а тому таке рішення №258 від 26.12.2016р. є незаконним та підлягає визнанню недійсним, а земельні ділянки мають бути повернуті ТОВ Челендж державі в особі органу уповноваженого ними розпоряджатися - ГУ Держгеокадастру у Львівській області.

Суд звертає увагу на те, що Жуківська сільська рада визнала позовні вимоги повністю в ході розгляду справи по суті.

Крім того, господарський суд, відхиляючи доводи відповідача-2 викладені у відзиві та додаткових поясненнях зазначає наступне.

Не заслуговують на увагу суду твердження відповідача про те, що позовна заява пред'явлена неналежним позивачем, оскільки Золочівській місцеві прокуратурі не належить право вимоги щодо правовідносин, які виникли в результаті укладення договору оренди.

Так, суд звертає увагу відповідача на те, що позивачем у даній справі є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області в інтересах держави в особі якого звернувся прокурор з позовом. Належність позивача підтверджена матеріалами справи та поданими доказами наведеними вище.

Відповідно до ч.4 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві чи іншій заяві, скарзі обгрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У своєму відзиві відповідач - 2 також зазначає, що ТОВ Челендж повністю виконало свої зобов'язання за договорами оренди перед Жуківською сільською радою, а сам договір, станом на час розгляду спору вже закінчив свою дію. А тому, орендна плата за фактичне користування не повертається.

В даному контексті суд звертає увагу відповідача на те, що оспорюваність згаданих договорів оренди не є предметом розгляду по даній справі. Такі договори є нікчемними в силу закону, оскільки не пройшли державної реєстрації у встановленому порядку, що підтверджується матеріалами справи, та були укладені на підставі незаконного рішення органу місцевого самоврядування.

Разом з тим, не заслуговують на увагу твердження відповідача - 2 про непідсудність вказаного спору господарським судам. Зокрема, суд звертає увагу на таке:

Відповідно до п.10ч.1 ст. 20 ГПК України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб'єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.

Так, як вбачається із оскарженого рішення Жуківської сільської ради Жовківського району Львівської області від 27.12.2016р. №258 сільська рада надавала в оренду земельні ділянки площею 129,31 га., 140,60 га., 7,33 га. терміном на 1 рік з метою отримання прибутку у грошовій формі в розмірі 6,5% від нормативної грошової оцінки, що в сумі складає 284 287,43 грн. згідно договору оренди землі.

Таким чином, сільська рада приймаючи спірне рішення на сесії діяла не на виконання своїх владних управлінських функцій, передбачених ЗУ Про місцеве самоврядування , а діяла як господарюючий суб'єкт від імені територіальної громади та в її інтересах. Відтак, правовідносини, що виникли між відповідачами у даній справі відносяться до сфери організації та здійснення господарської діяльності, спори з яких підлягають розгляду в господарських судах України.

Покликання ж відповідача на Постанову Верховного Суду від 26.01.2018р. у справі №810/2509/17 не має жодного відношення до спірних правовідносин у господарській справі, оскільки у представленій Постанові Касаційний адміністративний суд надав правову оцінку звернення прокурора як посадової особи державного органу з позовом безпосередньо до суду без зазначення органу, уповноваженого державою на здійснення відповідних функцій, а в даній справі таким органом є ГУ Держгеокадастру у Львівській області, яке і є позивачем, права якого порушені.

Таким чином, за результатами дослідження матеріалів справи та поданих доказів, суд констатує, що пояснення та докази надані відповідачем - 2 не підтверджують наведені вище факти та є взаємосуперечливі. А тому, за наявності достатніх та переконливих доказів, позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Статтею 74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Відповідно до ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. (ст. 86 ГПК України).

В силу приписів ч. 4 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідачів у рівних частинах.

Керуючись ст. 13, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 236-241, 327 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Заступника керівника Золочівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області задоволити повністю.

2. Визнати недійсним рішення №258 сесії Жуківської сільської ради Золочівського району Львівської області (80754, с. Жуків, Львівська область, код ЄДРПОУ 04374223) від 27.12.2016р. Про надання в оренду земельних ділянок з земель запасу терміном на 1 рік .

3. Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю Челендж (80754, с. Жуків, Львівська область, код ЄДРПОУ 38108830) звільнити одержані згідно укладених 10.01.2017р. договорів оренди земельні ділянки площею 139,31 га, 140,60 га та 7,33 га, які знаходяться за межами с. Жуків, Золочівського району Львівської області та повернути їх державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, м. Львів, пр. Чорновола, 4, код ЄДРПОУ 39769942)

4. Стягнути з Жуківської сільської ради Золочівського району Львівської області (80754, с. Жуків, Львівська область, код ЄДРПОУ 04374223) на користь Прокуратури Львівської області (79005, м. Львів, пр. Шевченка, 17/19, код ЄДРПОУ 02910031) 1 600,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

5. Стягнути з товариство з обмеженою відповідальністю Челендж (80754, с. Жуків, Львівська область, код ЄДРПОУ 38108830) на користь Прокуратури Львівської області 1 600,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

6. Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до ст.327 ГПК України.

7. Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України.

В судовому засіданні 20.02.2018р. було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 22.02.2018р.

Суддя Юркевич М. В.

Дата ухвалення рішення20.02.2018
Оприлюднено23.02.2018
Номер документу72357995
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2342/17

Ухвала від 04.05.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

Рішення від 20.02.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

Рішення від 20.02.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

Ухвала від 23.01.2018

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

Ухвала від 26.12.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

Ухвала від 12.12.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

Ухвала від 28.11.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

Ухвала від 15.11.2017

Господарське

Господарський суд Львівської області

Юркевич М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні