ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2018 року 19 год. 31 хв.Справа № 808/3865/17 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Лазаренка М.С.,
за участю секретаря судового засідання Філоненко Ю.М.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представників відповідача - Халупник Ю.Я., Неумиваки А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_4
до Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_4 (далі - позивач) звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:
визнати незаконними дії Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області код ЄДРПОУ 41483067 в частині відмови позивачу у наданні будівельного паспорту на будівництво дачного житлового будинку на земельній ділянці 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_2;
зобов'язати Відділ містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області код ЄДРПОУ 41483067 видати позивачу будівельний паспорт на будівництво дачного житлового будинку на земельній ділянці 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_2.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що придбала земельну ділянку загальною площею 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_2. Маючи намір на будівництво дачного будинку, ОСОБА_4 зверталась до відповідача із заявою про видачу будівельного паспорту та надала всі необхідні документи. У відповідь відповідачем було відмовлено позивачу у наданні будівельного паспорту з посиланням на те, що у Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області відсутня інформація про розроблену та затверджену на відповідну територію містобудівну документацію, без якої неможливо визначити існуючу містобудівну ситуацію даної території. Вважає відмову відповідача неправомірною та просить суд задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 18.12.2017 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №808/3865/17. Призначено підготовче судове засідання на 11.01.2018.
Ухвалою суду від 11.01.2018 відкладено підготовче судове засідання в адміністративній справі №808/3865/17 на 30.01.2018.
Ухвалою суду від 30.01.2018 закрито підготовче провадження у справі. Призначено справу до судового розгляду по суті на 19.02.2018.
Представник позивача в судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги з підстав викладених вище.
У судове засідання прибули представники відповідача Халупник Ю.Я. та Неумивака А.О., проти позову заперечили, просили відмовити у його задоволенні. У письмовому відзиві на позов представники відповідача вказали, що відповідно до поданої позивачем заяви з додатками земельна ділянка, що планується до забудови, розташована на території Володимирівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами с. Володимирівське. Враховуючи, що ані детальний план, ані планувальні рішення проектів садівницьких та дачних товариств на цю територію, а також інша містобудівна документація не розроблені та не затверджені, без яких неможливо визначити існуючу містобудівну ситуацію даної території, заявнику було надано відмову у наданні будівельного паспорту, як передбачено у п. 2.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки невідповідність тим документам, які перелічені у відмові архітектора. Посилається також на те, що відмова архітектора жодним чином не свідчить про протиправне позбавлення права власності у вигляді земельної ділянки позивача, рівно як і ніхто не посягає на непорушність цієї власності. Зазначає також, що позовна вимога щодо зобов'язання відповідача видати будівельний паспорт на будівництво дачного житлового будинку є дискреційними повноваженнями державного органу та задоволенню не підлягає. У зв'язку з викладеним, у позові слід відмовити.
Враховуючи норми ч.3 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства, у судовому засіданні 19.02.2018 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
13.09.2016 ОСОБА_4 придбала земельну ділянку площею 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану за адресою Запорізька область, Запорізький район, Володимирсьа сільська рада, земельна ділянка № 2.
28.11.2017 ОСОБА_4 звернулась до Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної адміністрації із заявою про надання на видачу будівельного паспорту забудови земельної ділянки площею 0,867 га, посвідченої Договором купівлі-продажу земельної ділянки від 30.09.2016, яка розташована за адресою АДРЕСА_2.
Листом від 29.11.2017 № 204/19-20/47 відповідач відмовив у задоволенні заяви, посилаючись на наступне. Зокрема, забудова територій за межами населених пунктів здійснюється відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств. У відділі містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької райдержадміністрації відсутня інформація про розроблену та затверджену на відповідну територію містобудівну документацію, без якої неможливо визначити існуючу містобудівну ситуацію даної території.
Не погоджуючись із відмовою відповідача ОСОБА_4 звернулась до суду із даним позовом.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до наступних висновків.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлює Закон України Про регулювання містобудівної діяльності № 3038-VI від 17.02.2011 ( далі - Закон № 3038-VI).
Статтею 8 Закону № 3038-VI передбачено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону № 3038-VI, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Частинами першою та другою статті 19 Закону № 3038-VI визначено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.
Детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням державних і регіональних інтересів.
Розроблення детального плану території за межами населених пунктів та внесення змін до нього здійснюються на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації
Відповідно до ст. 26 Закону № 3038-VI, забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Частиною 1, 4 ст. 27 Закону № 3038-VI встановлено, що забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі. Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 № 103 затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки.
З приписами п. 2.1. Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять:
заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;
засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію;
ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об'єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об'єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо);
проект будівництва (за наявності);
засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.
Як встановлено з матеріалів справи, позивачем при зверненні до відповідача із заявою про видачу будівельного паспорта були надані всі, передбачені Порядком документи.
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 30.09.2017 офіційні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер НОМЕР_2, в тому числі - цільове призначення: для індивідуального дачного будівництва.
Пунктом 2.3. та 2.4. Порядку визначено, що уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав:
неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу;
невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Так, відмовляючи позивачу у наданні будівельного паспорту на забудову земельної ділянки, відповідачем не вказано жодну з підстав для відмови у наданні будівельного паспорту, передбаченої Порядком.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 4 ст. 373 ЦК України, власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.
В силу ч. ч. 1, 2, 3 ст. 375 ЦК України, власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам. Власник земельної ділянки набуває право власності на зведені ним будівлі, споруди та інше нерухоме майно. Право власника на забудову здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням.
Власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків згідно з ч. 2ст. 152 Земельного кодексу України.
Таким чином, не надання відповідачем будівельного паспорту забудови земельної ділянки позивачу перешкоджає користуванню вказаною земельною ділянкою відповідно до її цільового призначення, що в контексті вищевказаних норм є порушенням прав власника земельної ділянки.
Тож, дії Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області в частині відмови позивачу у наданні будівельного паспорту на будівництво дачного житлового будинку на земельній ділянці 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2 суперечать нормам чинного законодавства, а отже є неправомірними.
Посилання Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області на те, що останній не є належним відповідачем у справі суд не приймає, з огляду на наступне.
Так, відповідно до ч. 2, 3 ст. 6 Закону № 3038-VI, до уповноважених органів містобудування та архітектури належать органи, визначені у статті 13 Закону України "Про архітектурну діяльність" .
Статтею 13 Закону України Про архітектурну діяльність № 687-XIV від 20.05.1999 визначено, що до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать, зокрема, виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.
До уповноважених органів містобудування та архітектури належать, зокрема, структурні підрозділи обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань архітектури.
Пунктом 1 Положення про відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, затвердженого розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації від 16.06.2017 № 388, визначено, що останній є структурним підрозділом Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, підзвітним і підконтрольним голові цієї адміністрації, управлінню містобудування та архітектури обласної державної адміністрації, департаменту житлово-комунального господарства та будівництва обласної державної адміністрації.
Пунктом 5 вказаного положення передбачено, що Відділ відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, надає будівельний паспорт забудови земельної ділянки.
Частиною третьою статті 46 КАС України, відповідачем в адміністративній справі є суб'єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області є органом державної влади.
Таким чином, Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області є суб'єктом владних повноважень, на який покладено повноваження щодо видачі будівельних паспортів забудови земельних ділянок, а отже є належним відповідачем у даній адміністративній справі.
Суд вважає на необхідне зазначити, що Порядок № 109 передбачає вичерпний перелік підстав для видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки. Оскільки на жодну цих підстав відповідач не посилався, відмовляючи позивачу у видачі будівельного паспорту, то належним способом захисту та відновлення прав позивача є зобов'язання Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області надати будівельний паспорт забудови земельної ділянки за вищевказаною адресою.
При цьому обрання такого способу захисту не є втручанням у дискреційні повноваження відповідача, оскільки під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення може здійснювати з певною свободою розсуду, обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. У спірних же правовідносинах відповідач, з огляду на встановлені вище обставини, наразі не має законних та обґрунтованих підстав відмовити позивачу у наданні будівельного паспорту на будівництво дачного житлового будинку на земельній ділянці 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_2.
Частиною першою статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За сукупністю наведених обставин суд дійшов висновку, що заявлений адміністративний позов належить задовольнити.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Так, в уточненій позовній заяві ОСОБА_4 просила суд суми понесених судових витрат у розмірі сплаченого судового збору покласти на неї. У зв'язку з чим суму судового збору, сплачену позивачем, суд не стягує за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Враховуючи вищезазначене, та керуючись ст.ст. 2, 9, 243-246, 250, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_4 (69054, АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1) до Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області (70413, Запорізька область, Запорізький район, с. Широке, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 41483067) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Визнати незаконними дії Відділу містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області в частині відмови ОСОБА_4 у наданні будівельного паспорту на будівництво дачного житлового будинку на земельній ділянці 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_2.
Зобов'язати Відділ містобудування, архітектури та комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області видати ОСОБА_4 будівельний паспорт на будівництво дачного житлового будинку на земельній ділянці 0,0867 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташовану за адресою: АДРЕСА_2.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 21.02.2018.
Суддя М.С. Лазаренко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2018 |
Оприлюднено | 25.02.2018 |
Номер документу | 72386120 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні