РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
23 лютого 2018 року м. РівнеСправа №817/1783/17
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
до Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області
про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" (далі - Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця"), звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області (далі - ГУ Держгеокадастру в Рівненській області) про визнання протиправними дії щодо застосування у витязі від 08.02.2017 №170/86-17 з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5623410100:02:001:00:0049, площею 43396м.кв., яка розташована в межах м. Костопіль, Костопільського району, Рівненської області, цільове призначення для забезпечення фунуціонування залізничного транспорту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,0 та зобов'язання вчинення дій щодо видачі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1,0 - земель з цільовим призначенням "для земель транспорту для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту".
Ухвалою суду від 22.12.2018 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до пункту 5 Розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №1011/18306, для земель із цільовим призначенням «для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту» Код КВЦПЗ 12.01, застосовується Кф із значенням 1,0. Зазначає, що відповідно до пункту 4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України “Про державний земельний кадастр”, відомості про земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі до набрання чинності цим Законом, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Однак, при отриманні витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки позивач дізнався про присвоєння вказаним земельним ділянкам коефіцієнта 2,0, що не відповідає законодавчо встановленим коефіцієнтам для таких видів земельних ділянок.
Представник позивача у судове засідання не прибув, у поданому суду клопотання просив розглянути справу в порядку письмового провадження.
Відповідач, ГУ Держгеокадастру в Рівненській області, позов не визнав з підстав, викладених у відзиві, який обґрунтований тим, що у відомостях Державного земельного кадастру щодо спірної земельної ділянки відсутні дані про Код цільового призначення земель, визначені відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548. Вказує на те, що відповідно до пункту 2 Примітки до додатку 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, для земельних ділянок, щодо яких у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель, визначеного у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0. Крім того, зазначає, що позивачу було надано роз'яснення щодо необхідності звернення до Державного кадастрового реєстратора через ЦНАП із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку за формою відповідно до додатку 12 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про причини неприбуття не повідомив, про дату час та місце судового розгляду повідомлений належним чином.
З огляду на викладене та відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, суд, на виконання вимог ч.3 ст.194, ч.9 ст.205, ч.4 ст.229 КАС України, розглянув дану адміністративну справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній матеріалів.
Повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд вважає, що позов не підлягає до задоволення з огляду на наступне.
Судом встановлено, що відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №259544 від 13.01.2006 Регіональна філія “Львівська залізниця” ПАТ "Укрзалізниця" є постійним користувачем земельної ділянки площею 43396м.кв. з кадастровим номером 5623410100:02:001:00:0049, яка розташована в межах м. Костопіль, Костопільського району, Рівненської області цільове призначення для забезпечення функціонування залізничного транспорту.
Управлінням Держгеокадастру у Здолбунівському районі правонаступником якого є ГУ Держгеокадастру у Рівненській області, було видано для позивача витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок із зазначенням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,0.
Регіональна філія “Львівська залізниця” ПАТ "Укрзалізниця" звернулася з листом до ГУ Держгеокадастру у Рівненській області щодо роз'яснення підстав зазначення у витягах коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 2,0, на який отримала відповідь від 22.05.2017 щодо правомірності дій Управління Держгеокадастру у Здолбунівському районі та необхідності приведення у відповідність кодів цільового призначення. Для внесення змін до відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру Регіональній філії “Львівська залізниця” ПАТ "Укрзалізниця" було рекомендовано звернутися до Державного кадастрового реєстратора через Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку за формою згідно з додатком 12 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №105, до якої також додати електронний документ із визначеним цільовим призначенням земельної ділянки.
Не погодившись з такими діями відповідача, Регіональна філія “Львівська залізниця” ПАТ "Укрзалізниця" звернулося до суду з відповідним позовом.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу оскаржуваних дій, на відповідність вимогам статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає, що заявлені позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав.
Правові засади проведення оцінки земель, регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначаються Законом України “Про оцінку земель” від 11.12.2003 №1378-IV (далі – Закон №1378-IV).
Згідно із статтями 5, 13 Закону №1378-IV, грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено поняття плати за землю як обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками такого податку є власники земельних ділянок та землекористувачі.
Згідно з підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Відповідно до ст.18 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі – Порядок №489).
Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку №489, в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку №489, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою:
В х Нп
Цн = ----------- х Кф х Км,
Нк
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Згідно з п.5 розділу ІІ Порядку №489, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306 (далі – Класифікація видів цільового призначення земель).
У пункті 2 примітки до додатку 1, яким визначаються значення коефіцієнтів функціонального використання земель, зазначено, що у разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
Таким чином, застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) із значенням 2,0 відбувається за тих умов, коли у відомостях Державного земельного кадастру відсутні дані про код цільового призначення земельної ділянки, визначеного у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель.
З матеріалів справи вбачається, що згідно з даними Державного акту на право постійного користування зазначеними земельними ділянками серії ЯЯ №259544 від 13.01.2006 та інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна за №58038083 від 25.04.2016 код Класифікації видів цільового призначення земель щодо спірної земельної ділянки відсутній.
Дані публічної кадастрової карти підтверджують той факт, що у відомостях Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5623410100:02:001:00:0049 відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель, визначений на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, як того вимагає пункт 5 Порядку №489.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку №489, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно зі статтею 20 Закону №1378-IV, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення вказаної земельної ділянки, Управлінням Держгеокадастру у Костопільському районі правомірно, у передбачений законодавством спосіб були видані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні Регіональної філії "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця", у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки був правомірно застосований коефіцієнт функціонального використання Кф — 2,0, як того вимагає Порядок №489.
Відповідно до пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України “Про державний земельний кадастр” від 07.07.2011 №3613-VI, у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом, у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Судом встановлено, що в автоматизованому порядку було перенесено до Державного земельного кадастру всі наявні відомості про спірні земельні ділянки. Водночас, оскільки до набрання чинності Закону України “Про державний земельний кадастр” у відомостях Державного реєстру земель про дану земельну ділянку був відсутній код класифікації видів цільового призначення, то відповідно він і не міг бути перенесений до Державного земельного кадастру.
Таким чином, дії ГУ Держгеокадастру у Рівненській області щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), у розмірі 2,0 відповідають вимогам законодавства, а відтак не є протиправними.
При цьому, суд зазначає, що відповідно до пунктів 117, 118, 138 вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, відомості до (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до державного земельного кадастру в разі: внесення змін до відомостей про земельну ділянку; внесення нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, а також виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру.
При надходженні до Державного кадастрового реєстратора від власника чи користувача земельної ділянки заяви про внесення змін до відомостей про неї за формою згідно з додатком 12 до Порядку, електронного документа з визначеним цільовим призначенням земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ та листа Управління/Відділу ГУ Держгеокадастру в області у відповідному районі/місті за підписом керівника структурного підрозділу, який надається на запит власника, користувача земельної ділянки або розробника електронного документа з врахуванням матеріалів по формуванню земельної ділянки щодо можливості визначення цільового призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ, Державний кадастровий реєстратор вносить відповідні зміни до відомостей про зареєстровану земельну ділянку.
Згідно зі статтею 23 Закону України “Про державний земельний кадастр” від 07.07.2011 №3613-VI, документація із землеустрою та оцінки земель, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа. Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру. Електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді. Перевірка відповідності наданого електронного документа наявним даним Державного земельного кадастру та встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик щодо розроблення такого документа здійснюється Державним кадастровим реєстратором, уповноваженим здійснювати внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, протягом строку, встановленого статтею 21 цього Закону для їх внесення.
Відтак, для внесення змін до відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру позивачеві слід звернутися до Державного кадастрового реєстратора, через ЦНАП, із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку за формою згідно з додатком 12 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №105, до якої необхідно також додати електронний документ із визначеним цільовим призначенням земельної ділянки.
Аналогічне роз'яснення надано і ГУ Держгеокадастру у Рівненській області щодо можливості приведення у відповідність кодів цільового призначення.
Тобто, відповідач як суб'єкт владних повноважень позбавлений права самостійно визначати цільове призначення земельних ділянок випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності коду класифікації видів цільового призначення відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, а відповідних дій щодо подання заяв до Державного кадастрового реєстратора про внесення змін до відомостей про цільове призначення земельних ділянок позивач не здійснив.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що дії Управління Держгеокадастру у Костопільському районі, правонаступником якого є ГУ Держгеокадастру у Рівненській області, щодо застосування у витягах з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, площею 43396м.кв., з кадастровим номером 5623410100:02:001:00:0049 , яка розташована в межах м. Костопіль, Костопільського району, Рівненської області цільове призначення обслуговування майнового комплексу, в кількості тринадцяти будівель, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2,0 є такими, що вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством.
Відтак, позовні вимоги про визнання таких дій протиправними та зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Рівненській області надати витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 1,0 – до задоволення не підлягають.
В силу вимог ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", від імені якого діє Регіональна філія "Львівська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця", до Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинення певних дій відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2018 |
Оприлюднено | 01.03.2018 |
Номер документу | 72434221 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні