Рішення
від 22.02.2018 по справі 822/3744/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/3744/17

РІШЕННЯ

іменем України

22 лютого 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до Ярмолинецької районної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора Хмельницької області звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Ярмолинецької районної ради про визнання протиправною бездіяльності Ярмолинецької районної ради щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площами 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га, 16,893 га, що розташовані за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району та зобов'язання Ярмолинецької районної ради на найближчій сесії у порядку, передбаченому чинним законодавством України, розглянути питання про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площами 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га, 16,893 га, що розташовані за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що в порушення частини 2 статті 23 закону України "Про оцінку земель" та пункту 21 частини 1 статті 43 і частини 1 статті 59 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Ярмолинецька районна рада не приймає рішення про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площами 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га, 16,893 га, що розташовані за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району. Відсутність зазначених рішень перешкоджає Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області продати право оренди цих земельних ділянок на відкритих торгах, кошти від яких є одним із джерел коштів місцевого бюджету. Просить зобов'язати Ярмолинецьку районну раду на найближчій сесії у порядку, передбаченому чинним законодавством України, розглянути питання про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площами 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га, 16,893 га, що розташовані за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та підтвердив обставини, на які посилається у позовній заяві, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, залученого до участі у справі ухвалою суду від 10.01.2018 року, вказує, що з метою продажу спірних земельних ділянок на земельних торгах Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказами № 71 від 10.11.2014 року та № 4 від 26.01.2015 року включило земельні ділянки до переліку на земельні торги та замовило технічні документації з нормативної грошової оцінки. Отримавши позитивні висновки державної землевпорядної експертизи, листами від 05.10.2015 року № 17-22- 7777.7-11796/23-15 та від 01.02.2016 року № 17-22-7777.7-1581/23-16 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області зверталось з проханням до відповідача щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки. Проте технічні документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки не затверджені. Бездіяльність відповідача щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок призводить до ненадходжень коштів від орендної плати за земельні ділянки до бюджетів усіх рівнів, оскільки без нормативної грошової оцінки неможливо провести земельні торги з продажу права оренди земельних ділянок. Просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечив у відповіді на позов вказує, що проект рішення про затвердження технічних звітів з нормативної грошової оцінки земельних ділянок в тому числі земельних ділянок площами 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га, 16,893 га, що розташовані за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району своєчасно внесений виконавчим комітетом на розгляд 23 (позачергової) сесії Ярмолинецької районної ради, 12.10.2017 року. Рішення не прийняте, в зв'язку з тим, що були внесені пропозиції дані земельні ділянки роздати учасникам АТО та для створення громадських пасовищ. Вказує, що питання затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки вищевказаних земельних ділянок буде повторно винесено на розгляд та обговорення районної ради в разі надання відповідних документів. В задоволені позову просить відмовити.

Заслухавши представників сторін, дослідивши зібрані в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, суд вважає, що адміністративний позов необхідно задовольнити частково з урахуванням викладеного нижче.

Суд встановив, що наказами Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 10.11.2014 року №71 та 26.01.2015 року №4 "Про включення земельних ділянок до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які пропонуються до продажу на земельних торгах" земельні ділянки площами 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га, 16,893 га, що розташовані за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району включені до переліку земельних ділянок право оренди яких пропонується до продажу на земельних торгах.

У вересні 2015 року Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області замовило технічні документації з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок.

Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надало позитивні висновки державної землевпорядної експертизи від 22.09.2015 № 688 (земельної ділянки площею 17,5258 га); від 22.09.2015 № 687 (земельної ділянки площею 11,7138 га); від 16.09.2015 № 682 (земельної ділянки площею 0,9713 га); від 16.09.2015 № 680 (земельної ділянки площею 10 га); від 16.09.2015 № 679 (земельної ділянки площею 9,0911 га); від 16.09.2015 № 678 (земельної ділянки площею 1,6405 га); від 16.09.2015 № 677 (земельної ділянки площею 16,893 га) про відповідність технічної документації вимогам законодавства.

З метою затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області листами від 05.10.2015 року № 17-22- 7777.7-11796/23-15 та 01.02.2016 року № 17-22-7777.7-1581/23-16 звернулось до Ярмолинецької районної ради.

Відповідні рішення Ярмолинецькою районною радою не прийняті. Тому, отримавши звернення Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 20.11.2017 року № 10-22-0.62-9797/2-17, відповідно до частини 3 статі 23 закону України Про прокуратуру , вважаючи бездіяльність Ярмолинецької районної ради протиправною, заступник прокурора Хмельницької області звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи зазначений спір суд враховує зазначене нижче.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає закон України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 43 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

За змістом статті 23 закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частинами 1 і 2 статті 59 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням (частина 3 статті 59 Закону).

Таким чином, єдиною формою акту за результатом розгляду Ярморлинецькою районною радою питання щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення.

Суд встановив, що виконавчий комітет Ярмолинецької районної ради двічі вносив на розгляд Ярмолинецької районної ради питання щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки ряду земельних ділянок, а саме: земельної ділянки, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Томашівської сільської ради (кадастровий номер 6825888800:03:006:0008) загальна площа 168930 га, вартістю 433796,94 грн; земельної ділянки, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Томашівської сільської ради (кадастровий номер 6825888800:03:024:0021)загальна площа 9,0911 га, вартістю 289174,55 грн; земельної ділянки, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Томашівської сільської ради (кадастровий номер 6825888800:03:008:0043), загальна площа 1,6405 га, вартістю 35639,22 грн.; земельної ділянки, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Соснівської сільської ради (кадастровий номер 6825887600:02:026:0058) загальна площа 17,5258 га, вартістю 462542,65 грн.

Розглянувши технічні документації Ярмолинецька районна рада всупереч статті 59 закону України Про місцеве самоврядування та статті 23 закону України "Про оцінку земель" не прийнята рішення про їх затвердження або про відмову у затвердженні. Зазначене підтверджується витягами з протоколу пленарного засідання 23 (позачергової) сесії районної ради VII скликання від 12.10.2017 року та з протоколу пленарного засідання 27 (позачергової) сесії районної ради VII скликання від 18.01.2018 року.

Згідно зі статтею 33 Регламенту Ярмолинецької районної ради, затвердженого її рішенням №20 від 24.12.2015 року, визначено, що рішення Ради з будь-якого питання приймається на її пленарному засіданні після обговорення. Рішення Ради (крім рішень з процедурних питань) вважаються прийнятими, якщо за них проголосувала більшість депутатів від загального складу Ради. Питання, для прийняття яких необхідна інша кількість голосів, визначаються законодавством та цим Регламентом. Пропозиція або проект рішення, які не отримали необхідної кількості голосів на підтримку, вважаються відхиленими, що фіксується у протоколі пленарного засідання Ради. За пропозицією депутата або за власною ініціативою головуючий може поставити на голосування процедурне питання про повернення до повторного розгляду рішення, яке вже виносилося на розгляд.

Отже, повторний розгляд питання, щодо якого рада не прийняла рішення, не суперечить Регламенту Ярмолинецької районної ради.

У Рішенні від 20.10.2011 у справі "Rysovskyy v. Ukraine" Суд Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип "належного урядування" передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб ("Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", "Moskal v. Poland"). На державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Lelas v. Croatia" і "Toscuta and Others v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (Oneryildiz v. Turkey", та "Beyeler v. Italy").

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків ("Lelas v. Croatia").

Суд вважає, що розгляд відповідачем питання щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га і 16,893 га, розташованих за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району здійснений з порушенням принципу "належного урядування" без дотримання своїх власних процедур, встановлених відповідними нормативно-правовими та локальними актами.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Це означає, що презумпція винуватості покладає на суб'єкта владних повноважень обов'язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність своїх дій, бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його права.

Відповідач не довів правомірність бездіяльності щодо прийняття рішення з питань затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га і 16,893 га, розташованих за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району.

Вирішуючи позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Ярмолинецької районної ради щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок суд враховує, що прийняття рішення з питань затвердження технічних документацій передбачає право районної ради діяти на власний розсуд, прийнявши рішення про їх затвердження або про відмову у їх затвердженні.

За змістом частини 4 статті 245 КАС України суд може прийняти рішення про визнання протиправною бездіяльності суб єкта владних повноважень та зобов язання вчинити певні дії, якщо прийняття такого рішення не передбачає права суб єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Згідно з пунктом 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Тому, належним способом захисту порушених прав позивача є зобов'язання Ярмолинецької районної ради на найближчій сесії у формі та у спосіб, визначені статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розглянути питання щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га і 16,893 га, розташованих за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району.

Керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування", статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Ярмолинецької районної ради щодо прийняття рішення з питань затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га і 16,893 га, розташованих за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району.

Зобов"язати Ярмолинецьку районну раду на найближчій сесії у формі та у спосіб, визначені статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розглянути питання щодо затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок площею 17,5258 га, 11,7138 га, 0,9713 га, 10 га, 9,0911 га, 1,6405 га і 16,893 га, розташованих за межами населених пунктів Соснівської, Солобковецької та Томашівської сільських рад Ярмолинецького району.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь прокуратури Хмельницької області 3200,0 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Ярмолинецької районної ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 27 лютого 2018 року

Головуючий суддя /підпис/ О.К. Ковальчук "Згідно з оригіналом" Суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.02.2018
Оприлюднено01.03.2018
Номер документу72472488
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/3744/17

Рішення від 22.02.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 10.01.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 29.12.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні