Рішення
від 02.03.2018 по справі 805/4558/17-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 березня 2018 р.                                                             Справа№805/4558/17-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

          

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування рішень про застосування штрафних санкцій та пені,

В С Т А Н О В И В:

15 грудня 2017 року шляхом надсилання поштою позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М», звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача, Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, другого відповідача, Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, про скасування рішень про застосування штрафних санкцій та пені. Позовні вимоги вмотивовані тим, що місцезнаходження позивача це територія, на якій проводиться антитерористична операція (далі – АТО), за приписами чинного законодавства позивач під час проведення АТО звільнений від сплати єдиного внеску законом, а тому не повинен подавати відповідачу сертифікат торгово-промислової плати та заяву про звільнення від сплати єдиного внеску. З посиланням на Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» позивач просив скасувати:

- рішення №296 від 13.07.2016 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в частині застосування штрафу у розмірі 10480,61 гривень (20% за період з 31.10.2015 по 25.01.2016) та нарахуванню пені у розмірі 263,81 гривень (0,1% суми недоїмки);

- рішення №368 від 10.11.2016 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в частині застосування штрафу у розмірі 3527,7 гривень (20% за період з 02.08.2016 по 07.11.2016) та нарахуванню пені у розмірі 105,06 гривень (0,1% суми недоїмки);

- рішення №0011791300 від 11.08.2017 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в частині застосування штрафу у розмірі 18391,74 гривень та нарахуванню пені у розмірі 313,65 гривень (0,1% суми недоїмки).

3 січня 2018 року було відкрито провадження у справі та її розгляд був призначений за правилами спрощеного позовного провадження.

30 січня 2018 року до участі у справі в якості другого відповідача було залучено Головне управління Державної фіскальної служби у Донецькій області.

25 січня 2018 року судом отриманий відзив на позовну заяву, в якому відповідач позов не визнав і просив відмовити в його задоволенні з наступних підстав. Позивач є платником єдиного соціального внеску і зобов'язаний сплачувати його незалежно від свого фінансового стану не пізніше 20 числа наступного місяця. Не сплачена своєчасно сума єдиного внеску є недоїмкою та стягується з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

21 лютого 2018 року судом отриманий відзив на позовну заяву, в якому другий відповідач позов не визнав і просив відмовити в його задоволенні з наступних підстав. Позивач є платником єдиного соціального внеску і зобов'язаний сплачувати його незалежно від свого фінансового стану не пізніше 20 числа наступного місяця. Не сплачена своєчасно сума єдиного внеску є недоїмкою та стягується з нарахуванням пені та застосуванням штрафів. Складання акту для нарахування штрафу та пені в даному випадку чинними законодавством не передбачено. Позивач не подавав до органу доходів та зборів за основним місцем обліку ані заяви для звільнення від сплати ЄСВ, ані сертифікатів Торгово-промислової палати України. Просили відмовити в задоволенні позовних вимог.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» (місцезнаходження: 85600 Донецька область, м. Мар'їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 30349098) перебуває на обліку як платник єдиного соціального внеску в Мар'їнській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області за номером 05-44-03-2532 (а.с. 14).

14 серпня 2015 року Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» на ім'я начальника Мар'їнській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області була подана заява №147 про звільнення від сплати єдиного соціального внеску (а.с. 110-111).

30 жовтня 2015 року Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» на ім'я начальника Мар'їнській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області була подана заява №176 про звільнення від сплати єдиного соціального внеску (а.с. 112-113).

13 липня 2016 року Мар'їнською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області було прийнято рішення №296 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, на підставі частини 10 та пункту 2 частини 11 статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» до Товариства з обмеженою відповідальністю “Союз-2М” застосований штраф у розмірі 10480,61 гривень (20% за період з 31.10.2015 по 25.01.2016) та нарахована пеня у розмірі 263,81 гривень (0,1% суми недоїмки) (а.с. 18).

10 листопада 2016 року Мар'їнською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області було прийнято рішення №368 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, на підставі частини 10 та пункту 2 частини 11 статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Союз-2М» застосований штраф у розмірі 3527,7 гривень (20% за період з 02.08.2016 по 07.11.2016) та нарахована пеня у розмірі 105,06 гривень (0,1% суми недоїмки) (а.с. 19).

11 серпня 2017 року Головним управлінням Державної фіскальної служби у Донецькій області було прийнято рішення №0011791300 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на підставі частини 10 та пункту 2 частини 11 статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» до Товариства з обмеженою відповідальністю “Союз-2М” застосований штраф у розмірі 18391,74 гривень (20% за період з 22.11.2016 до 04.08.2017) та нарахована пеня у розмірі 313,65 гривень (0,1% суми недоїмки) (а.с. 20).

При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Спірним у справі є правомірність дій відповідача щодо застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 2 Закону України від 8 липня 2010 року №2464-VI, в редакції Закону України №2148-VIII від 03.10.2017, «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон №2464-VI) його дія поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Пунктом 2 частини 1 статті 1 Закону №2464-VI визначено, що єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування .

Частиною 2статті 6 Закону №2464-VI визначені обов'язки платника єдиного внеску, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини 10 статті 25 Закону №2464-VI на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

За приписами пункту 2 частини 11 статті 25 Закону №2464-VI за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску до платника єдиного внеску орган доходів і зборів накладає штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Згідно частини 14 статті 25 Закону №2464-VI про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.

Указом Президента України від 14.04.2014 №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

З метою забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, Верховною Радою України прийнятоЗакон України від 02.09.2014 №1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», яким були внесені зміни доЗакону №2464-VI, а саме його розділ VIII «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 9-3( в подальшому пункту 9.4):

«Платники єдиного внеску, визначеністаттею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14.04.2014 №405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються».

З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що підставою для не притягнення до відповідальності, та не застосування штрафних и фінансових санкцій, передбачених Законом №2464-VI, до платника єдиного внеску є факт перебування такого платника на території населених пунктів, де проводиться АТО, та заява, подана ним у довільній формі до органу доходів та зборів.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1275-р від 02.12.2015 «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція» місто Мар'їнка віднесено до населених пунктів на території яких проводиться АТО.

Судом встановлено, що місцезнаходженням Товариства з обмеженою відповідальністю «Союз-2М» є місто Мар'їнка, заява у довільній формі була подана позивачем в серпні та жовтні 2015 року до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області.

З урахуванням наведеного та встановлених у справі обставин, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення про застосування штрафних та фінансових санкцій, є протиправними та підлягають скасуванню.

Заперечення відповідача та другого відповідача проти правових підстав позову судом не приймаються до уваги з огляду на наступне.

Відповідач та другий відповідач зазначають, що з 01 січня 2016 року втратив чинність пункт 9-3 (пункт 9-4)розділу VIII Закону №2464-VI. Така позиція обґрунтована тим, що на підставіЗакону України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»було виключено підпункт 8 пункту 4 статті 11Закону №1669-VII, а саме цим підпунктомрозділ VIII Закону № 2464-VIдоповнено пунктом 9-3 (пунктом 9-4).

Суд не приймає наведений довід, оскільки положення підпункту 8 пункту 4 статті 11Закону №1669-VIIбули реалізовані шляхом внесення відповідних змін доЗакону №2464-VІ, після чого пункт 9-3 (пункту 9-4) розділу VIII став частиною відповідного Закону. Зміни доЗакону №2464-VІв частині виключення спірної норми не вносилися та залишаються чинними.

Цей висновок суду узгоджується з пунктом 4 «Правил оформленняпроектів законівта основних вимог законодавчої техніки» (Методичні рекомендації Апарату Верховної Ради України, видання четверте, виправлене і доповнене, 2014 рік), відповідно до якого зміни вносяться до оригінальногозакону, а не до закону про внесення змін до цьогозаконучи про визнаннязаконутаким, що втратив чинність.

Відповідач та другий відповідач вказують на те, що позивач не підтвердив належним чином настання обставин непереборної сили для звільнення останнього від обов'язків, передбачених частиною 2 статті 6 Закону №2464-VІ.

Суд не приймає цей довід, оскільки Закон №2464-VІ, який визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, є спеціальним законом. І цей спеціальний закон не передбачає надання доказів настання непереборної сили для звільнення платника єдиного внеску від обов'язків, передбачених частиною 2 статті 6 Закону №2464-VІ.

Як вказувалося раніше, для звільнення платника єдиного внеску від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій, передбачених Законом №2464-VІ, необхідно наявність двох умов: факт перебування такого платника на території населених пунктів, де проводиться АТО, та заява, подана ним у довільній формі до органу доходів та зборів.

Відповідач та другий відповідач посилаються на те, що позивач не подавав заяви про звільнення платника єдиного внеску від обов'язків, передбачених частиною 2 статті 6 Закону №2464-VІ.Але дане твердження спростовано заявою №147 від 14.08.2015 року, заявою №176 від 30.10.2015 року та відповіддю відповідача від 19.11.2015 №16665/10/05-38-013-2, яки були надані позивачем та містяться в матеріалах справи (а.с. 110-115).

Оскільки суд прийшов до висновку про необхідність задоволення позовних вимог в повному обсязі, судові витрати по сплаті судового збору, здійснені позивачем, підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача та другого відповідача (частина 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Позивачем був сплачений судовий збір в сумі 1600,00 гривень.

Сума штрафів та пені за рішеннями відповідача, становить 14377,18 гривень, або 43% від загальної суми фінансових санкцій, застосованих до позивача рішеннями відповідача та другого відповідача.

Сума штрафу та пені за рішенням другого відповідача, становить 18705,39 гривень, або 57% від загальної суми фінансових санкцій, застосованих до позивача рішеннями відповідача та другого відповідача.

Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає відшкодуванню 43% сплаченого судового збору, або 688,00 гривень (1600,00х43%), а за рахунок бюджетних асигнувань другого відповідача решта в сумі 912,00 гривень, або 57% сплаченого судового збору.

Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25,72-7 6, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» (місцезнаходження: 85600, Донецька область, м. Мар'їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 30349098) до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (місцезнаходження: 85612 Донецька область, м. Курахове, вул. Пушкіна, 17, код ЄДРПОУ 39887366), Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (місцезнаходження: 87526 Донецька область, м. Мариуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114, код ЄДРПОУ 39406028) про скасування рішень про застосування штрафних санкцій та пені задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати «Рішення №296 від 13 липня 2016 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску» про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» (місцезнаходження: 85600, Донецька область, м. Мар'їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 30349098) штрафу у розмірі 10480,61 гривень (20% за період з 31.10.2015 по 25.01.2016) та нарахуванню пені у розмірі 263,81 гривень (0,1% суми недоїмки).

Визнати протиправним та скасувати «Рішення №368 від 10 листопада 2016 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску» про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» (місцезнаходження: 85600, Донецька область, м. Мар'їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 30349098) штрафу у розмірі 3527,7 гривень (20% за період з 02.08.2016 по 07.11.2016) та нарахування пені у розмірі 105,06 гривень (0,1% суми недоїмки).

Визнати протиправним та скасувати «Рішення №0011791300 від 11 серпня 2017 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску» про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю “СОЮЗ-2М” (місцезнаходження: 85600, Донецька область, м. Мар'їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 30349098) штрафу у розмірі 18391,74 гривень (20% за період з 22.11.2016 до 04.08.2017) та нарахуванню пені у розмірі 313,65 гривень (0,1% суми недоїмки).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» (місцезнаходження: 85600, Донецька область, м. Мар'їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 30349098) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 688,00 (шістсот вісімдесят вісім) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (місцезнаходження: 85612 Донецька область, м. Курахове, вул. Пушкіна, 17, код ЄДРПОУ 39887366).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-2М» (місцезнаходження: 85600, Донецька область, м. Мар'їнка, вул. Каштанова, 3, код ЄДРПОУ 30349098) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 912,00 (дев'ятсот дванадцять) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (місцезнаходження: 87526 Донецька область, м. Мариуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, 114, код ЄДРПОУ 39406028).

Рішення в повному обсязі складено 2 березня 2018 року.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Донецького окружного адміністративного суду у строки, встановлені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя                                                                                 Циганенко А.І.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.03.2018
Оприлюднено06.03.2018
Номер документу72516024
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/4558/17-а

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Постанова від 06.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 11.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 03.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 03.05.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 03.05.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 10.04.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні