Рішення
від 28.02.2018 по справі 826/12874/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 лютого 2018 року м. Київ № 826/12874/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючого судді Чудак О.М., суддів Пащенка К.С., Шейко Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Енержі до Державної фіскальної служби України та Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про визнання протиправними дій та рішення, скасування рішення,

встановив:

09.10.2017 до Окружного адміністративного суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Енержі (ТОВ Юг-Енержі ) до Державної фіскальної служби України (ДФС України) та Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (ГУ ДФС у Херсонській області) про:

- визнання протиправними дій ДФС України та ГУ ДФС у Херсонській області щодо відмови ТОВ Юг-Енержі у своєчасній реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних;

- визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДФС у Херсонській області від 06.07.2017 №0001234003.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.10.2017 відкрито провадження у справі і призначено попереднє судове засідання.

У засіданні 06.11.2017 прийнято до розгляду та долучено до матеріалів справи заяву ТОВ Юг-Енержі про уточнення позовних вимог, а саме про:

- визнання протиправними дій ДФС України щодо відмови ТОВ Юг-Енержі у своєчасній реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних;

- визнання протиправними дій ГУ ДФС у Херсонській області щодо відмови ТОВ Юг-Енержі у своєчасній реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних;

- визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДФС у Херсонській області від 06.07.2017 №0001234003.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 15.06.2017 Товариство отримало від ГУ ДФС у Херсонській області Акт камеральної перевірки щодо порушення порядку реєстрації акцизних накладних. Відповідно до висновку Акту перевірки вони порушили граничні терміни реєстрації акцизних накладних /розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Товариство 21.06.2017 подало заперечення на Акт камеральної перевірки, і за результатами розгляду заперечень отримало відповідь ГУ ДФС у Херсонській області від 03.07.2017 про залишення його висновків без змін.

13.07.2017 їм надійшло податкове повідомлення-рішення №0001234003 від 06.07.2017, прийняте на основі Акту про результати камеральної перевірки про застосування штрафних (фінансових) санкцій, у розмірі 18 764,20 грн.

21.07.2017 вони звернулися зі скаргою на податкове повідомлення-рішення до ДФС України та 26.09.2017 отримали рішення про результати розгляду скарги, згідно якого оскаржуване рішення залишено без змін, а скаргу без задоволення.

ТОВ Юг-Енержі відповідно до пункту 9 підрозділу 5 розділу XX Податкового кодексу України (ПК України) та пункту 31 Порядку електронного адміністрування реалізації пального, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №113 протягом 20 календарних днів, починаючи з 01.03.2016 подавало контролюючому органу акт проведення інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016.

07.04.2016 Херсонською ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області видано наказ, щодо проведення перевірок актів інвентаризації пального ТОВ ЮГ-Енержі . 15.06.2017 Херсонською ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області складено Акт про результати проведення перевірки акта інвентаризації обсягів залишку пального Товариства, та підтверджено відображені ТОВ Юг-Енержі інвентаризаційні залишки пального станом на 01.03.2016.

3 15.04.2016 Товариство вживало заходи з реєстрації акцизних накладних в автоматичному обліку за допомогою системи електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП), але по результатах вказаних дій отримувало квитанції №2-АН щодо не прийняття документа у зв'язку із тим, що обсяг пального не може перевищувати залишок. Як наслідок, позивач вважає, що в зв'язку з не відображенням контролюючим органом в Єдиному реєстрі акцизних накладних обсягів залишку пального визначеного в акті інвентаризації від 18.03.2016 (за кодом УКТЗЕД 2710194300 в кількості 1 124 501,43 л), вони були позбавлені можливості своєчасно зареєструвати акцизні накладні за квітень 2016 року.

Відтак, оскільки Товариство не допускало порушень закону, належно та своєчасно вживало всіх заходів щодо визначення обсягів залишку пального та реєстрації акцизних накладних, а бездіяльність контролюючого органу щодо не відображення показників акта інвентаризації в СЕАРП не залежало від дій Товариства, тому у контролюючого органу відсутні правові підстави для складання податкового повідомлення-рішення.

Вважаючи дії відповідачів щодо відмови ТОВ Юг-Енержі у своєчасній реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних протиправними, податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач і звернувся з даним позовом до суду.

Представник ДФС України у засідання не з'являвся, причини неявки не повідомляв, подав лише через канцелярію суду заперечення на адміністративний позов, у якому зазначив наступне. Відповідно до пункту 232.1 статті 232 ПК України та за результатами здійсненої перевірки, поданий Товариством акт інвентаризації від 18.03.2016 за реєстраційним №9038935316, починаючи з 27.04.2016 з 19 год 59 хв., по коду УКТ ЗЕД 2710194300 в обсязі 1 124 501,43 л, ДФС України враховується у формулі, визначеній пунктом 232.3 статті 232 ПК України, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в СЕАРП, тобто в межах шести календарних місяців із дня його подання.

Починаючи з 01.03.2016, у разі здійснення операцій з реалізації будь-яких обсягів пального понад обсяги, що отримані від інших платників акцизного податку, або ввезені (імпортовані) на митну територію України, у суб'єкта господарювання виникають податкові зобов'язання зі сплати акцизного податку. Кодекс чітко не визначає дату врахування залишку пального за актом інвентаризації, водночас дані акта інвентаризації обсягів залишку пального можуть бути перевірені контролюючим органом у встановленому порядку протягом шести календарних місяців із дня його подання (п. 9 підрозділу 5 розділу XX Перехідні положення Кодексу).

При цьому згідно з пунктом 11 підрозділу 5 розділу XX ПК України період з 01.03.2016 до 01.04.2016 був перехідним періодом, протягом якого реєстрація акцизних накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснювалась без обмеження обсягів, обчислених за формулою, визначеною у пункті 232.3 статті 232 ПК України. ДФС України вважає, що з оскільки позивач був обізнаний про від'ємний ліміт залишків пального (- 7774,0 л), що підтверджується квитанціями №2, які отримані Товариством щодо неприйняття документа у зв'язку з тим, що обсяг пального, не може перевищувати залишок та не заперечується самим позивачем, то посилання позивача про вживання останнім заходів, починаючи з 15.04.2017, з реєстрації акцизних накладних в СЕАРП є безпідставними.

Крім цього, ДФС України вважає, що якщо надіслані акцизні накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 231.1 статті 231 ПК України, протягом операційного дня отримувачу пального / особі, яка реалізує пальне, надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин (абз. 6 п. 231.6 ст. 231 ПК України). З цих підстав відповідач вважає доводи, наведені у позові Товариства такими, що не є правовими підставами для скасування податкового повідомлення-рішення.

Представник ГУ ДФС у Херсонській області також надав письмові заперечення, у яких проти задоволення позову заперечував з тих підстав, що ГУ ДФС у Херсонській області проведено камеральну перевірку даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального платника податків ТОВ Юг-Енерджі з питань порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних за квітень 2016 року.

Протягом казаного періоду встановлено реєстрацію акцизних накладних з порушенням термінів, визначених абзацом 1 пункту 231.6 статті 231 розділу VI ПК України, тобто пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою складання. Відповідно до пункту 120-2.1 статті 120-2 ПК України, ГУ ДФС у Херсонській області винесено податкове повідомлення-рішення від 06.07.2017 №0001234003 у розмірі 18764,20 грн. за затримку реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних.

Пунктом 9 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України встановлено, що протягом 20 календарних днів, починаючи з 01.03.2016, платник податку зобов'язаний подати контролюючому органу акт проведення інвентаризації обсягів залишку у такому акті інвентаризації обсяги залишку пального контролюючий орган враховує у формулі, визначеній пунктом 232.3 статті 232 ПК України, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в системі електронного адміністрування реалізації пального.

ГУ ДФС у Херсонській області зазначило, що розрахунок показників, що беруть участь в обчисленні за формулою СумаАНакл, здійснюється наростаючим підсумком, починаючи з 01.03.2016, на підставі документів (акцизної накладної, розрахунку коригування до акцизної накладної, митної декларації, заявки на поповнення обсягів залишку пального, коригування до заявок на поповнення обсягів залишку пального), складених, починаючи з 01.03.2016.

ГУ ДФС у Херсонській області посилається на те, що вищенаведені норми ПК України вказують, що акт інвентаризації не відноситься до документів,на підставі яких здійснюється зміна показників у зазначеній формулі протягом операційного дня, що настає за днем отримання документів,на підставі яких перераховуються такі показники. Вищенаведені аргументи, на думку відповідача, вказують на те, що при винесені оскаржуваного податкового повідомлення рішення вони діяли виключно в межах норм діючого законодавства, а тому підстави для скасування податкового повідомлення-рішення від 06.07.2017 № 0001234003 відсутні.

Суд, розглянувши матеріали справи, дослідивши надані сторонами докази в їх сукупності, встановив наступне.

Суб'єкт господарювання - ТОВ Юг-Енержі зареєстровано в Головному територіальному управлінні юстиції м. Києва, свідоцтво про державну реєстрацію від 09.10.2015 №520945 та взято на податковий облік в Херсонській ОДПІ 01.01.2015 за №265415153708. Також, позивач зареєстрований платником акцизного податку з реалізації пального в Реєстрі 01.03.2016 за №1022.

18.03.2016 ТОВ Юг-Енержі склало та подало Херсонській ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області Акт інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016 (а.с.13-14).

За даними такого акту, залишки пального у літрах, приведених до t 15 °C становлять по коду УКТ ЗЕД 2710194300 - 1 124 501,43.

Починаючи з 15.04.2016 позивач вживав заходи щодо реєстрації акцизних накладних в СЕАРП, але по результатах вказаних дій отримав квитанції №2-АН щодо неприйняття документа у зв'язку із помилкою: Документ не може бути прийнятий-рядок 0. Порушено вимоги пункту 232.3 статті 232 ПК України, а саме обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (916543.46) не може перевищувати залишок (-7774,00) продавця .

Позивач вживав дії щодо реєстрації наступних акцизних накладних за переліком:

1) АН №54 від 01.04.2016 зареєстрована у Єдиному реєстрі акцизних накладних 15.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №54 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної під категорії згідно з УКТЗЕД в документі (12298.34) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

2) АН №55 від 01.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 15.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №55 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (2140.62) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

3) АН №56 від 01.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №56 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (16543.46) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

4) АН №57 від 01.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №57 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (6752.83) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

5) АН №58 від 01.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №58 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

6. АН №59 від 01.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Відповідно до квитанції № 2-АН, накладна № 59 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (38086.93) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

7) АН №60 від 01.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №60 не прийнята в зв 'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (26557.91) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

8) АН №61 від 02.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №61 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

9) АН №62 від 02.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №62 не прийнята в зв 'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (14592.45) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

10) АН №63 від 02.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 15.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №63 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (37085.24) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

11) АН №64 від 04.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 19.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №64 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (7783.53) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

12) АН №65 від 04.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 19.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №65 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (28943.26) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

13) АН №66 від 04.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 19.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №67 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (9050.25) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

14) АН №67 від 04.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 19.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №67 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (40893.24) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця;

15) АН №68 від 07.04.2016 зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 20.04.2016. Відповідно до квитанції №2-АН, накладна №68 не прийнята в зв'язку з тим, що обсяг пального за кодом 2710194300 товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (6945.58) не може перевищувати залишок (-7774.00) продавця.

Як вбачається з Витягу щодо обсягу пального, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні/розрахунки коригування до акцизних накладних в ЄРАН №15320521 на запит від 15.04.2016 обсяг пального в літрах приведених до t 15 С становить - 7774,00.

15.04.2016 Херсонською ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області складено Акт Про результати проведення перевірки акта інвентаризації обсягів залишку пального , яким встановлено, що по коду УКТЗЕД пального 2710194300 по даним розділу ІІ Акту інвентаризації обсягів залишку пального в літрах приведених до t 15 С - 1124501,43. Дані за результатами перевірки в літрах приведених до t 15 С - 1124504,43, відхилень - 0.

Згідно витягу щодо обсягу пального, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні/розрахунки коригування до акцизних накладних в ЄРАН №22321569 на запит від 22.04.2016 дані по обсягу пального в літрах приведених до t 15С - 7774,00.

Згідно аналогічного витягу ЄРАН №28326411 на запит від 28.04.2016 обсяг пального в літрах приведених до t 15 С ставить - 1 116727,43.

Отже, судом встановлено, що інформація з Акту інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016 позивача була відображена в базі даних лише 28.04.2016, і саме з цього дня відбулося одноразове збільшення показників (еАНакл) за відповідними кодами згідно з УКТЗЕД як обсягу, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в ЄРАН.

12.06.2017 старшим державним ревізором-інспектором відділу адміністрування акцизного податку управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів ГУ ДФС у Херсонській області Калібердою А.В. проведено камеральну перевірку платника податків ТОВ Юг-Енержі з питань порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних за квітень 2016 року.

Як вбачається з акту, за результатами перевірки виявлено порушення граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних за квітень 2016 року за переліком:

- акцизна накладна №63 від 02.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 11 днів, сума акцизного податку 105162,4858 грн.;

- акцизна накладна №59 від 01.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 12 днів, сума акцизного податку - 108002,9747 грн.;

- акцизна накладна №57 від 01.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 12 днів, сума акцизного податку 19148,9765 грн.;

- акцизна накладна №68 від 07.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення 6 днів, сума акцизного податку - 19695,5570 грн.;

- акцизна накладна №54 від 01.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 12 днів, сума акцизного податку - 34874,3599 грн.;

- акцизна накладна №62 від 02.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 11 днів, сума акцизного податку - 41379,7596 грн.;

- акцизна накладна №67 від 04.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 9 днів, сума акцизного податку - 115960,8182 грн.;

- акцизна накладна №61 від 02.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 11 днів, сума акцизного податку - 50421,8600 грн.;

- акцизна накладна №60 від 01.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 12 днів, сума акцизного податку - 75310,1728 грн.;

- акцизна накладна №64 від 04.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 9 днів, сума акцизного податку - 22071,7289 грн.;

- акцизна накладна №58 від 01.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 12 днів, сума акцизного податку - 185460,5638 грн.;

- акцизна накладна №55 від 01.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 12 днів, сума акцизного податку - 6070,1487 грн.;

- акцизна накладна №65 від 04.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 9 днів, сума акцизного податку - 82074,3015 грн.;

- акцизна накладна №66 від 04.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 9 днів, сума акцизного податку - 25663,7624 грн.;

- акцизна накладна №56 від 01.04.2016, дата реєстрації 28.04.2016, прострочення - 12 днів, сума акцизного податку 46912,2319 грн.

При цьому, як встановлено судом, реєстрація акцизних накладних 28.04.2016 відбулось за рахунок внесення до Системи електронного адміністрування реалізації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016, зазначеного у акті інвентаризації позивача від 18.03.2016.

Також, судом встановлено, що ТОВ Юг-Енержі складались акцизні накладні у день їх виписування та вчинялись усі необхідні дії щодо реєстрації вказаних акцизних накладних в ЄРАН. Зокрема, позивачем з 1 по 28.04.2016 робились витяги щодо обсягу пального, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні/розрахунки коригування до акцизних накладних в ЄРАН станом на дату виписки акцизних накладних. Оскільки за даними таких витягів обсяг пального підкатегорії згідно з УКТЗЕД 2710194300 був визначений з від'ємним значенням, акцизні накладні позивача фізично не могли бути зареєстровані в ЄРАН. Наведене в повній мірі визнається сторонами.

На підставі висновків перевірки ГУ ДФС у Херсонській області винесено податкове повідомлення-рішення від 06.07.2017 №0001234003, яким до ТОВ Юг-Енержі застосовано штрафні санкції у сумі 18764,20 грн. за платежем Пальне .

Платник податків скористався процедурою апеляційного оскарження, за результатами якої, податкове повідомлення-рішення залишено без змін.

Визначаючись щодо заявлених вимог по суті, суд виходить з наступного.

01.01.2016 набув чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році від 24.12.2015 №909-VIII, пунктом 58 розділу I якого, доповнено розділ VI ПК України статтями 231 та 232.

В силу положень розділу II Прикінцеві положення цього Закону пункт 58 розділу I цього Закону щодо запровадження акцизних накладних при реалізації пального, Єдиного реєстру акцизних накладних та системи електронного адміністрування реалізації пального, набирає чинності з 01.03.2016.

Відповідно до пункту 232.1 статті 232 ПК України, облік обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального ведеться за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД. Ведення обліку обсягів пального у системі електронного адміністрування реалізації пального здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Одиницею обліку обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального є літри, приведені до температури 15 °C. Система електронного адміністрування реалізації пального забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД: обсягів пального, що містяться у виданих та отриманих акцизних накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних; обсягів пального, виробленого на митній території України або ввезеного на митну територію України, з яких сплачено акцизний податок; обсягів пального, на які платники податку зареєстрували заявки на поповнення обсягів залишку пального за рахунок сплачених коштів в бюджет в системі електронного адміністрування реалізації пального; сум сплаченого акцизного податку, за рахунок яких платники податку можуть зареєструвати заявки на поповнення обсягів залишку пального; обсягу залишку пального, на який платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Відповідно до пункту 231.1 статті 231 ПК України, платник податку при реалізації пального зобов'язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

У відповідності до положень пункту 231.6 статті 231 ПК України, реєстрація акцизних накладних та/або розрахунків коригування у Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.

При цьому, платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, в якій загальний обсяг реалізованого пального не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу. Якщо обсяг, визначений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, є меншим за обсяг пального в акцизній накладній та/або розрахунку коригування, які платник податку повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних, то платник податку зобов'язаний перерахувати до бюджету суму коштів у розмірі акцизного податку за відповідний обсяг реалізованого пального, самостійно розрахованого за ставками, передбаченими підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, та зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального в системі електронного адміністрування реалізації пального.

В свою чергу, за правилами пункту 232.3 статті 232 ПК України, платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяг реалізованого пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (SАНакл), обчислений за такою формулою: SАНакл = SАНаклОтр + SАМитн + SЗаявкиПоповн - SКоригЗаявкиПоповн - SАНаклВид - SВтрат, де: SАНаклОтр - загальний обсяг пального за отриманими платником податку акцизними накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та розрахунками коригування до них таких акцизних накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних; SАМитн - загальний обсяг пального, ввезеного на митну територію України, оформленого належним чином митними деклараціями, з якого сплачено акцизний податок; SЗаявкиПоповн - загальний обсяг пального за оформленими та зареєстрованими в системі електронного адміністрування реалізації пального заявками на поповнення обсягу залишку пального, із списанням з облікових карток грошових коштів сплаченого акцизного податку в бюджет, рівних сумі акцизного податку для відповідного обсягу пального; SКоригЗаявкиПоповн - загальний обсяг пального за оформленими та зареєстрованими в системі електронного адміністрування реалізації пального коригуваннями до заявок на поповнення обсягу залишку пального, за якими зменшується попередньо збільшений обсяг залишку пального; SАНаклВид - загальний обсяг пального за виданими платником податку акцизними накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та розрахунками коригування до таких акцизних накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних; SВтрат - загальний обсяг пального втраченого, як в межах, так і понад встановлені норми втрат, зіпсованого, знищеного, включаючи випадки внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов'язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування в процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального, що засвідчені відповідним актом втрати, псування чи знищення пального.

При цьому, пунктом 9 підрозділу 5 розділу ХХ ПК України (у редакції Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році ) встановлено, що протягом 20 календарних днів, починаючи з 01.03.2016, платник податку зобов'язаний подати контролюючому органу акт проведення інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016 із зазначенням адрес об'єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків пального, перелік резервуарів, в яких зберігаються обсяги залишку пального, їх технічних параметрів (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам), правовстановлюючих документів на відповідні об'єкти та документів, що засвідчують правові підстави експлуатації таких об'єктів. Зазначені у такому акті інвентаризації обсяги залишку пального контролюючий орган враховує у формулі, визначеній пунктом 232.3 статті 232 цього Кодексу, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в системі електронного адміністрування реалізації пального. Форма акта проведення інвентаризації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Дані акта проведення інвентаризації обсягів залишку пального можуть бути перевірені контролюючим органом у встановленому порядку протягом шести календарних місяців із дня його подання. При встановленні за результатами перевірки невідповідності обсягів пального, зазначених у акті інвентаризації, фактичним даним та/або даним бухгалтерського обліку підприємства контролюючий орган здійснює відповідні коригування в Єдиному реєстрі електронних акцизних накладних на підставі даних акта перевірки.

Аналогічні положення містить і Порядок електронного адміністрування реалізації пального.

Системний аналіз положень вказаного Порядку дає підстави для висновку, що реєстрація акцизних накладних/розрахунків коригування, а також внесення інших показників і їх перерахунок, здійснюється у Реєстрі протягом операційного дня.

Згідно пункту 2 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання Акта інвентаризації обсягів залишку пального, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2016 №219, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.03.2016 за №377/28507, підтвердженням прийняття контролюючим органом Акта є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається платнику податку протягом операційного дня. Датою та часом подання Акта в електронному вигляді до контролюючого органу є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Як було встановлено під час судового розгляду справи, позивач на виконання вказаних положень подав в електронному вигляді Акт інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016, і, як свідчить квитанція, акт було доставлено до Херсонської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області 18.03.2016. Разом з тим, інформація з Акту інвентаризації обсягів залишку пального позивача не була відображена в базі даних протягом операційного дня, а відтак не відбулося одноразового збільшення показників (еАНакл) за відповідними кодами згідно з УКТ ЗЕД як обсягу, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних. Натомість, інформація з Акту інвентаризації обсягів залишку пального позивача була відображена в Системі електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) лише 28.04.2016.

Оскільки зазначені у акті інвентаризації ТОВ Юг-Енержі залишки пального до 28.04.2016 не були відображені в СЕАРП, то обсяги таких залишків не були враховані і у формулі, визначеній пунктом 232.3. статті 232 ПК України, як обсяги, на які ТОВ Юг-Енержі має право зареєструвати акцизні накладні в СЕАРП. Оскільки ж Система електронного адміністрування реалізації пального ведеться автоматично за кожним кодом товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД, то позивач фактично був позбавлений можливості до 28.04.2016 здійснювати реєстрацію акцизних накладних.

Судом обгрунтовано встановлено, що позивачем з 01 по 27.04.2016 вчинялися дії щодо реєстрації акцизних накладних, щодо обсягу пального, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні/розрахунки коригування до акцизних накладних в ЄРАН станом на дату виписки акцизних накладних. Дані таких витягів свідчать про те, що за кодом товарної підкатегорії згідно УКТ ЗЕД 2710194300, впродовж усього цього періоду було від'ємне значення, і при цьому, позивач здійснив реєстрацію відповідних акцизних накладних відразу ж, як тільки дозволила система.

Отже, позивачем на виконання вимог закону вчинялись необхідні дії щодо реєстрації накладних у визначений законом строк. Порушення строків відбулося з вини Херсонської ОДПІ ГУ ДФС України, яка несвоєчасно внесла до системи ЄРАН відомості щодо обсягів залишку пального згідно акту інвентаризації пального від 18.03.2016, чим позбавила платника податків можливості своєчасно зареєструвати акцизні накладні в період з 01.04.2016 по 27.04.2016.

Згідно з пунктом 120-2.1 статті 120-2 ПК України порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановлених статтею 231 цього Кодексу, до 15 календарних днів - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 2% від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених у таких акцизних накладних/розрахунках коригування.

В свою чергу, за правилами пункту 109.1 статті 109 ПК України, податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Оскільки підставою для юридичної відповідальності є вчинення особою правопорушення, тобто має бути наявна винна поведінка посадових осіб ТОВ Юг-Енержі , то в даному випадку суд вважає, що позивач не може бути притягнутий за порушення строків реєстрації акцизних накладних, яке сталося не з його вини.

З врахуванням того, що платником податку в даному випадку було вчинено всі можливі і допустимі заходи для недопущення порушення законодавства при реєстрації у Єдиному реєстрі акцизних накладних, належно та своєчасно вжито всіх заходів щодо визначення обсягів залишку пального та реєстрації акцизних накладних, а недоліки в роботі СЕАРП не залежать від дій позивача, то правові підстави для застосування до позивача відповідальності, відсутні.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 06.07.2017 №0001234003, яким до ТОВ Юг-Енержі застосовано штрафні санкції за порушення термінів реєстрації акцизних накладних не відповідає критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а відтак підлягає скасуванню судом.

Визначаючись щодо обґрунтованості вимог до ДФС України та ГУ ДФС у Херсонській області щодо визнання протиправними дій щодо відмови ТОВ Юг-Енержі у своєчасній реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних суд виходить з наступного.

Так, як встановлено судом вище, порушення строків реєстрації акцизних накладних відбулося з вини Херсонської ОДПІ ГУ ДФС У Херсонській області, за рахунок того, що остання несвоєчасно внесла до системи ЄРАН відомості щодо обсягів залишку пального згідно Акту інвентаризації пального від 18.03.2016, чим позбавила платника податків можливості своєчасно зареєструвати акцизні накладні в період з 01.04.2016 по 27.04.2016.

Про неможливість зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних свідчать квитанції №2-АН, що містяться в матеріалах справи і які сформовані системою в автоматичному режимі без винесення окремого рішення відповідачами про відмову у реєстрації акцизної накладної.

В той же час, як зазначалось вище, саме платник, керуючись пунктом 231.1 статті 231 ПК України, при реалізації пального зобов'язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Вказані норми ПК України вказують на те, що обов'язок щодо реєстрації акцизних накладних покладено саме на платника податку, і така реєстрація відбувається в електронному вигляді та не залежить від дій чи бездіяльності відповідачів у справі.

Крім того, матеріали справи не містять доказів, які б вказували, що відповідачами у справі приймалось рішення про відмову ТОВ Юг-Енержі у реєстрації акцизних накладних, що в сукупності з вищенаведеними нормами ПК України вказує на необґрунтованість вимог позивача в цій частині, а відтак останні не підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень, дій та бездіяльності і докази, надані сторонами, суд доходить до переконання про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову ТОВ Юг-Енержі .

Визначаючись щодо розподілу судових витрат, суд керується наступним.

Відповідно до частини першої статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Згідно частини першої та третьої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому, суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Як вбачається з матеріалів справи, при подачі адміністративного позову ТОВ Юг-Енержі сплачено судовий збір у сумі 4800,00 грн. (по 1600,00 грн. за дві вимоги немайнового характеру та 1600,00 грн. за одну вимогу майнового характеру)

Суд зазначає, що з незадоволених позовних вимог про визнання протиправними дій відповідачів щодо відмови позивачу в своєчасній реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних позивачем сплачено 3200,00 грн. судового збору відповідно до вимог Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI.

Решта судового збору в розмірі 1600,00 грн. сплачена позивачем з задоволеної позовної вимоги.

Отже, сплачений позивачем судовий збір підлягає присудженню на його користь у сумі 1600,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статями 2, 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Енержі до Державної фіскальної служби України та Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про визнання протиправними дій та рішення, скасування рішення, - задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області від 06.07.2017 №0001234003, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Енержі , код ЄДРПОУ 40061273, застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 18764,20 грн. за платежем Пальне .

В решті позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Енержі , (73000, м. Херсон, вул. Українська, буд. 79, оф. 13, код ЄДРПОУ 40061273) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (73026, м. Херсон, пр. Ушакова, буд. 75, код ЄДРПОУ 39394259) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1600,00 грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Головуючий суддя О.М. Чудак

Суддя К.С. Пащенко

Суддя Т.І. Шейко

Дата ухвалення рішення28.02.2018
Оприлюднено03.03.2018
Номер документу72517563
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/12874/17

Рішення від 28.02.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 06.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні