3/274-13/271А
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
УХВАЛА
15.03.07 Справа № 3/274-13/271А
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючий суддя: Кравчук Н.М.
суддя Гнатюк Г.М.
суддя Мирутенко О.Л.
розглянув апеляційна скарга Приватного підприємства лікувально-оздоровчого
навчального центру „Вікторія”, м.Трускавець від 12.11.2006 р.
на рішення господарського суду Львівської області від 02.11.2006 р.
у справі № 3/274-13/271 А
за позовом Приватного підприємства лікувально-оздоровчого навчального центру „Вікторія”, м.Трускавець
до відповідача Головного управління охорони здоров'я Львівської обласно
держадміністрації, м.Львів
про визнання вимагання головним управлінням охорони здоров'я додаткових документів при видачі довідки неправомірним та визнання дій та бездіяльності ГУОЗ ЛОДА з приводу видачі довідки незаконними,
за участю представників сторін :
від позивача : Палінський І.З. президент;
від відповідача : Лапенко В.О. юрисконсульт ( довіреність в матеріалах справи);
Присутнім в судовому засіданні представникам сторін роз‘яснено, що відповідно до ч.ч. 1, 6, 7 Прикінцевих та перехідних положень, ст.ст. 1, 3, 17 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) апеляційне провадження здійснюється в порядку, встановленому даним Кодексом.
Представникам сторін також роз‘яснено права і обов‘язки, передбачені ст.ст. 27, 29, 49, 51, 59 КАС України.
ВСТАНОВИВ :
постановою господарського суду Львівської області від 02.11.2006 р. у справі № 3/274-13/271 А відмовлено у позові Приватного підприємства лікувально-оздоровчого навчального центру „Вікторія”, м.Трускавець до відповідача Головного управління охорони здоров'я Львівської обласної держадміністрації, м.Львів про визнання вимагання головним управлінням охорони здоров'я додаткових документів при видачі довідки неправомірним та визнання дій та бездіяльності ГУОЗ ЛОДА з приводу видачі довідки незаконними.
Не погоджуючись з прийнятою постановою, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій скаржник вважає постанову незаконною, прийнятою при неповному з”ясуванні обставин, які мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить останню скасувати, мотивуючи тим, що оскаржувана постанова господарського суду Львівської області прийнята при порушенні норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати. В обгрунтування своїх вимог скаржник поклилається на те, що судом необгрунтовано підстав для відмови у позові. Оскільки акт міністерства охорони здоров”я на який покликається відповідач не є загально об”язковим ( не пройшов реєстрації в Мінюсті). Новне з”ясування інших обставин справи, на думку скаржника призвели до прийняття неправомірного рішення.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач зазначає, що судом правильно застосовано норми права, зокрема Закон України „ Про ліцензування певних видів господарської діяльності”, та вважає, що підстав для задоволення вимог позивача немає.
Розглянувши подану апеляційну скаргу, матеріали справи, Львівський апеляційний господарський суд встановив, що наявні підстави для скасування оскаржуваної постанови та, відповідно, задоволення апеляційної скарги , виходячи з наступного.
Приватне підприємство "Лікувально-оздоровчий навчальний центр "Вікторія" займається медичною практикою за видом діяльності: надання хірургічної, терапевтичної, неврологічної, педіатричної, фізіотерапевтичної, акушерсько-гінекологічної, стоматологічної допомоги, застосування нетрадиційних методів діагностики та лікування, звернулося до суду з позовом про визнання дій та бездіяльності Головного управління охорони здоров'я Львівської обласної держадміністрації неправомірними. Місцевий господарський суд відмовив у позові зазначаючи, що оскільки видача ліцезій провадиться лише за попередньо виданими довідками відповідача, останні є необхідними для видачі ліцензії, правомірним є як не розгляд заяви відповідачем, так і сам факт відмови у видачі довідки. Проте, з такими доводами місцевого господарського суду погодитись не можна виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" суб'єкт господарювання, який має намір провадити певний вид господарської діяльності, що ліцензується, особисто або через уповноважений ним орган чи особу звертається до відповідного органу ліцензування із заявою встановленого зразка про видачу ліцензії. До заяви про видачу ліцензії додається копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності або копія довідки про внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, засвідчена нотаріально або органом, який видав оригінал документа.
Для окремих видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, до заяви про видачу ліцензії також додаються документи, вичерпний перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням спеціально уповноваженого органу з питань ліцензування (ч.5 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності").
Постановою Кабінету Міністрів України від 4 липня 2001 р. № 756 затверджено Перелік документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності.
Згідно до п.12 Переліку суб'єкт господарювання повинен долучити до заяви про видачу ліцензії для здійснення медичної практики, серед інших документів, і довідку МОЗ України або уповноваженої ним установи про стан матеріально-технічної бази суб'єкта господарської діяльності, наявність у нього нормативно-правових документів, у тому числі нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження відповідного виду господарської діяльності.
Така ж норма передбачена і Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених спільним наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва і Міністерства охорони здоров'я України від 06.02.2001 р. N 38/63, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.03.2001 N 189/5380.
Пунктом 2.1 "Загальноорганізаційні умови" цих Ліцензійних умов передбачено, що господарська діяльність з певних видів медичної практики здійснюється суб'єктами господарювання за наявності приміщень, що відповідають установленим санітарним нормам і правилам, відповідність приміщень цим нормам засвідчується висновком закладу державної санітарно-епідеміологічної служби (за місцем провадження діяльності) та відповідної матеріально-технічної бази, що підтверджується висновком МОЗ, або уповноваженим ним органом.
В свою чергу, листом від 24.09.2004 року №2326-04 МОЗ України роз'яснило, що органами, які вправі видавати довідки про стан матеріально-технічної бази суб'єкта господарської діяльності, наявність у нього нормативно-правових документів, у тому числі нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження відповідного виду господарської діяльності, є управління охорони здоров'я облдержадміністрацій та Головне управління охорони здоров'я та медичного забезпечення і управління охорони здоров'я Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій.
Наказом МОЗ України від 17 січня 2002 р. № 15 та наказом МОЗ України від 29 липня 2002 року № 291 "Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.01.2002 № 15" було затверджено форму довідки про стан матеріально-технічної бази суб'єкта господарської діяльності, наявності у нього нормативно-правових документів, у тому числі нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження господарської діяльності з медичної практики, переробки донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів.
Однак, наказом від 24 грудня 2003 року № 605 "Про скасування наказів МОЗ України" МОЗ України скасувало ряд своїх наказів у зв'язку з неподанням їх на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України, в тому числі, наказ від 17.01.2002 № 15 "Про затвердження форми довідки про стан матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання, наявність у нього нормативно-правових документів, у тому числі нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження господарської діяльності з медичної практики, переробки донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів" (в редакції наказу МОЗ України від 29.07.2002 №291).
Львівський апеляційний господарський суд зазначає, що у відповідності до ч.3 ст.117 Конституції України нормативно-правові акти міністерств підлягають реєстрації в порядку передбаченому законом.
Наказ МОЗ України від 29.07.2002 №291 на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України не подавався, а тому є нечинним і не може носити загальнообов»язковий характер.
Аналіз вищенаведених норм у їх сукупності спростовує доводи відповідача про правомірність вимоги подання додаткових документів.
Проте, чинними є нормативно-правові акти, які зобов'язують суб'єктів господарювання долучати до заяви про видачу ліцензії на здійснення медичної практики вищезгадану довідку, а, відтак, зобов'язують відповідні державні органи за наявності підстав видавати таку довідку. Органами, які вправі видавати довідку є або Міністерство охорони здоров'я України, або її уповноважена установа, зокрема, Головне управління охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації.
Згідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на вищенаведене, враховуючи те, що органи державної влади повинні діяти у спосіб, визначений Конституцією та законами України, господарський суд вважає, що заява про видачу довідки повинна розглядатися тим органом, до якого безпосередньо звернувся суб'єкт господарювання: або МОЗ України, або його уповноваженою установою. Враховуючи те, що видача довідки, відноситься до повноважень Головного управління охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації, колегія суддів приходить висновку, що відповідач зобов'язаний був розглянути заяву позивача по суті та за наявності підстав видати позивачу відповідну довідку.
З матеріалів справи вбачається, що позивач декілька разів звертався з заявою, з проханням видати довідку про стан матеріально-технічної бази суб'єкта господарської діяльності, наявність у нього нормативно-правових документів, у тому числі нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження медичної практики. Ці заяви зареєстровані в Головному управлінні охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації.
Крім того, судом встановлено, що за результатами розгляду членами Ліцензійної комісії його заяви про видачу ліцензії, зареєстрованої за реєстраційним №2303/57 від 23.3.2005 року, було прийнято рішення про залишення заяви без розгляду у зв'язку з тим, що подані документи оформлені з порушенням вимог ст. 10 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" та Ліцензійних умов. Зокрема, однією з підстав залишення заяви без розгляду є те, що довідка про стан матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання не була поновлена на новий строк дії ліцензії (подані попередні, які підприємство отримало в 2003 році).
Позивач стверджує, що своєю бездіяльністю, пов'язаною з невидачею довідки, відповідач чинить перешкоди в здійсненні підприємницькій діяльності, адже, без отримання ліцензії на медичну практику позивач не зможе продовжувати свою господарську діяльність.
Ст. 42 Конституції України гаранту, що кожен має право займатися підприємницькою діяльністю, яка не заборонена законом.
Згідно до ст. 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється, зокрема, на спори юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності.
Таким чином, господарський суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача Головного управління охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації, пов'язана з ухиленням від розгляду заяви позивача про видачу довідки про стан матеріально-технічної бази, наявність нормативно-правових документів, в тому числі, нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження медичної практики, суперечить Постанові Кабінету Міністрів України від 4 липня 2001 р. № 756, Ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з медичної практики, затвердженим спільним наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва і Міністерства охорони здоров'я України від 06.02.2001 р. N 38/63, тобто є неправомірною, а також перешкоджає позивачу в отриманні ліцензії на здійснення медичної практики, а, відтак, перешкоджає здійсненню підприємницької діяльності.
Однак, з метою захисту прав та інтересів позивача від порушень з боку відповідача, зокрема, бездіяльності останнього, пов'язаної з ухиленням від розгляду по суті заяви позивача про видачу довідки, колегія суддів у відповідності до ч.2 ст. 11 КАС України, вважає за доцільне захистити права та інтереси позивача шляхом зобов'язання Головного управління охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації видати довідку про стан матеріально-технічної бази, наявність нормативно-правових документів, в тому числі, нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження медичної практики. Такого висновку суд апеляційної інстанції прийшов за тих обставин, що лише визнання дій відповідача неконституційними не відновить та не в повній мірі захистить порушене право позивача .
За наведеного, Львівський апеляційний господарський суд вважає, що постанову господарського суду Львівської області слід скасувати та позов задоволити повністю.
Керуючись ст. ст.157,195,196,202,203,205 КАС України, Львівський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу задоволити.
2. Поставнову господарського суду Львівської області від 02.11.2006 р. у справі № 3/274-13/271А скасувати.
3. Прийняти нову постанову. Позов задоволити повністю.
4. Визнати неправомірною дії Головного управління охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації, пов'язані з вимогою подання додаткових документів ПП "Лікувально-оздоровчий навчальний центр "Вікторія" для видачі довідки про стан матеріально-технічної бази, в тому числі, нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження медичної практики.
5. Зобов'язати Головне управління охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації розглянути по суті заяву Приватного підприємства "Лікувально-оздоровчий навчальний центр "Вікторія" видати довідку про стан матеріально-технічної бази, наявність нормативно-правових документів, в тому числі, нормативних документів із стандартизації, необхідних для провадження медичної практики.
6. Стягнути з Головного управління охорони здоров'я Львівської обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 02013047) на користь Приватного підприємства "Лікувально-оздоровчий навчальний центр "Вікторія" (ЄДРПОУ 20798879) 1,70 грн. судового збору за розгляд справи в апеляційній інстанції та 3,40 грн. судового збору за розгляд справи в суді першої інстанції.
7. Постанова набирає законної сили у відповідності до вимог ст.254 КАС України та може бути оскаржена в касаційному порядку.
8. Справу повернути до місцевого господарського суду Львівської області.
Головуючий суддя Н. М. Кравчук
Суддя Г.М. Гнатюк
Суддя О.Л.Мирутенко
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2007 |
Оприлюднено | 30.08.2007 |
Номер документу | 725232 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Кравчук Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні