Рішення
від 07.02.2018 по справі 804/295/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2018 року Справа № 804/295/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Жукової Є.О.

при секретарі - Воробйовій П.В.

за участі:

представника позивача Січкарука О.О.

представників відповідача Горбатенко О.О., Логвиненко Л.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ , в якому просило застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єктів, а саме: будівлі школи, будівлі майстерні за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, село Вербки, вул. Матросова, будинок 13 КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ (код ЄДРПОУ - 26459836), до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації та зобов'язання зупинити експлуатацію вищевказаних об'єктів.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.01.2018 р. у справі № 804/295/18 провадження було відкрито та справа призначена до розгляду в судовому засіданні.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

У період з 06.12.2017р. по 12.12.2017р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності проведено позапланову перевірку КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ "ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ" (далі - ВЕРБКІВСЬКА ЗОНІ І-ІП СТУПЕНІВ) за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, село Вербки, вул. Матросова, будинок 13.

Актом позапланової перевірки об'єкта КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 12.12.2017 №139 (далі - Акт) встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених показом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджених наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Державних будівельних норм України Пожежна безпека об'єктів будівництва , затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 року № 287 (далі - ДБН В.1.1-7:2016), Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01, НПАОП 40.1-1.32-01), Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю (далі - Порядок забезпечення), Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних Територіях, затверджених наказом МНС України від 15.08.2007 № 557, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 03.09.2007 за № 1006/14273 (далі - ПТБ), Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 №444 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (далі - Порядок здійснення навчання населення), Державних будівельних норм України Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України №705 від І7.12.2010 (далі - ДБН В.2.2-9-2009), Національного стандарту України Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , затвердженого наказом Мінрегіонбуду України від 27.06.2008 № 269 (далі - ДСТУ Б В.2.5-38:2008), Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об'єктів, затвердженого наказом МНС України від 16.08.2005 № 140 Про внесення змін до наказу МНС України від 18.12.2000 №338 (далі - Наказ МНС від 16.08.2005 № 140), Наказу МНС України від 23.02.2006 № 98, зареєстрованого у Мін'юсті України 20.03.2006 за №286/12160 Методика ідентифікації потенційно небезпечних об'єктів (далі - Методика ідентифікації ПНО).

Позивач зазначає, що подальша експлуатація об'єктів КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ із зазначеними порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та /або здоров'ю людей, а відтак, до відповідача повинні бути застосовані заходи реагування відповідно до заявленого адміністративного позову.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав пред'явлений адміністративний позов.

Відповідач пред'явлений позов не визнав, подав на нього відзив, в якому зазначав, що останнім були здійснені всі можливі заходи для усунення порушень, встановлених в акті №139 від 12.12.2017р., а отже підстав для задоволення адміністративного позову не має. При цьому з метою усунення виявлених позаплановою перевіркою порушень додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки відповідачем до Вербківської сільської ради направлено клопотання від 26.12.2017р. вих.. №263 про необхідність виділення додаткових коштів.

Представники відповідача у судовому засіданні заперечували щодо задоволення адміністративного позову.

Дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, які регулюють спірні правовідносини, суд приходить до висновку про те, що даний адміністративний позов задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як слідує з матеріалів справи, відповідно до наказу від 20 листопада 2017 року №10, виданого Павлоградським МРУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, посвідчення на перевірку від 27.11.2017р. №138 Павлоградського МРУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області було проведено позапланову перевірку об'єкта, а саме: КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, село Вербки, вул. Матросова, будинок 13.

В акті позапланової перевірки від 12.12.2017р. №139 Павлоградським МРУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, в рядках 1-14 були виявлені позивачем порушення, а саме: посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку - здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях , що є порушенням Розділу II п. 16. Наказу МВС 30.12.2014 № 1417, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні (далі - ППБУ); встановленні глухі грати на вікнах приміщення навчального класу (інформатика), які не мають можливість розкриватися, розсуватися або зніматися. Установлювати глухі ґрати дозволяється у квартирах, банках, касах, складах, коморах, кімнатах для зберігання зброї і боєприпасів, а також на інших приміщеннях, розрахованих на одночасне перебування до 50 осіб (крім навчальних закладів), що є порушенням Розділу ІІІ п.2.16 ППБУ; двері евакуаційних виходів замкнені на замок, що є порушенням Розділу ІІІ п.2.37 ППБУ; не надано акт проведення прихованих робіт по прихованому прокладання проводів (кабелів), що є порушенням Розділу ІУ п.1.12 ППБУ; будівлю не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, що є порушенням Розділу У п.1.2 таблиця А.1, Додаток А, таблиця Б.1 Додаток Б ППБУ ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту; дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є порушенням Розділу ІІІ п.2.5 ППБУ; персонал не укомплектовано засобами колективного та індивідуального захисту згідно норм, що є порушенням п.2 ч.1 ст.20 Кодексу Цивільного захисту України та п.4.3 та п.6 Наказу МНС від 15.08.2007р. №557 Про затвердження правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях; допущено в приміщенні будівлі майстерні підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатацію їх зі знятими ковпаками (розсіювачами), що є порушенням Розділу ІУ п.1.18 ППБУ; у приміщенні котельні допущено до роботи осіб, які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму, що є порушенням Розділу ІУ п.2.17 ППБУ; захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , що є порушенням Розділу ІУ п.1.21 ППБУ; відсутні протипожежні двері в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитову, що є порушенням Розділу ІІІ, п.2.3 та Розділу ІУ п.1.24; не проведено ідентифікацію об'єкта господарської діяльності, що є порушенням п.2 Методики ідентифікації ПНО та п.7 Наказу МНС України від 16.08.2005р. №140 Про внесення змін до наказу МНС України від 18.12.2000р.№338 ; для будівлі котельні не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок , що є порушенням Розділу ІІІ п.2.9 ППБУ; у приміщеннях навчального закладу допущено використання електрочайників, що є порушенням Розділу УІ п.14 ППБУ.

Так, згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст.70 цього Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зокрема, є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення тощо.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Наведена норма кореспондується з приписами ч.5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", якою передбачено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

З аналізу наведених норм вбачається, що адміністративний суд, у разі наявності обґрунтованих підстав вважати, що виявлені органом державного нагляду (контролю) порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей і не були усунуті суб'єктом господарювання, має ухвалити постанову про вжиття відповідних заходів реагування, в тому числі шляхом повного зупинення експлуатації приміщення за призначенням.

При цьому суд погоджується з доводами позивача відносно того, що встановлені ним під час проведення перевірки відповідача порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Разом з тим, суд не вбачає підстав для задоволення адміністративного позову з яким управління звернулося до КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ , оскільки керівництвом відповідача було усунуто порушення, зазначені у акті перевірки від 12.12.2017р. №139, про що свідчить акт №3 від 06.02.2018р. проведеної повторної позапланової перевірки Павлоградського МРУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області у період з 05.02.2018р. по 06.02.2018р.

Так, відповідно до наказу №2 від 01.02.2018р. та посвідчення на перевірку №4 від 01.02.2018р., виданих Павлоградським МРУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області, було проведено ще одну позапланову перевірку об'єкта, а саме: КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ за адресою: Дніпропетровська область, Павлоградський район, село Вербки, вул. Матросова, будинок 13.

В акті позапланової перевірки №3 від 06.02.2018р. в Частині ІІ Забезпечення техногенної безпеки та захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій зазначено заходи, які були вчинені відповідачем для усунень порушень, встановлених в акті перевірки від 12.12.2017р. №139, а саме: виконано вимоги інженерно-технічних заходів на об'єктах, проектування яких здійснюється з рахуванням інженерно-технічних заходів цивільного стану; проведено ідентифікацію об'єкта підвищеної небезпеки; здійснено декларування безпеки об'єктів небезпеки; проведено обов'язкове страхування цивільної відповідальності суб'єктів господарювання; розроблено план локалізації та ліквідації наслідків аварій на об'єктах підвищеної небезпеки; забезпечено працівників об'єкта засобами колективного та індивідуального захисту; розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; створено об'єктові формування цивільного захисту та необхідну для їх функціонування матеріально-технічну базу, забезпечено готовність таких формувань до дій за призначенням; створено диспетчерську службу на об'єктів підвищеної безпеки; здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки; проведено об'єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту; забезпечено аварійно-рятувальне обслуговування суб'єктів господарювання; забезпечено дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, обліку, використання та реконструкцій захисних споруд цивільного захисту; створено об'єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; впроваджено на об'єкті підвищеної небезпеки автоматизовану систему раннього виявлення надзвичайних ситуацій та систему оповіщення та забезпечено їх працездатність; забезпечено виконання вимог законодавства щодо охорони життя людей на водних об'єктах.

Також вищевказаним актом виявлено порушення Розділу ІІІ п.2.5 ППБУ, а саме: дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Таким чином, відповідачем фактично усунено всі порушення, які були зазначені в акті перевірки від 12.12.2017р. №139.

Щодо порушення Розділу ІІІ п.2.5 ППБУ, суд зазначає наступне.

Так, на замовлення виконавчого комітету Вербківської сільської ради ТОВ ЕМ з метою визначення об'ємів та ціни робіт з вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій покрівлі будівлі КЗ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ , проведено обстеження горищного приміщення зазначеної школи, а також отримано відповідь ТОВ ЕМ про готовність до виготовлення у разі замовлення проектно-кошторисної документації з капітального ремонту на встановлення системи протипожежного захисту (система пожежної сигналізації, система оповіщення про пожежу) в будівлі КЗ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ .

Листом №3 від 30.01.2018р. ТОВ ЕМ , що має ліцензію на виконання робіт з поверхневого вогнезахисного оброблення на об'єктах щодо пожежної безпеки, повідомило, що згідно регламентів на вогнезахисний просочувальний матеріал виконання робіт повинно проводитися лише за температури не менше ніж + 5С.

За таких обставин відповідач не мав можливості усунути порушення Розділу ІІІ п.2.5 ППБУ через незалежні від нього обставини, водночас здійснив всі можливі заходи для його усунення у подальшому.

Пунктом 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

Приймаючи до уваги викладене, відповідно до результатів проведення повторної позапланової перевірки відповідача з 05.02.2018р. по 06.02.2018р., було встановлено, що порушення правил протипожежної безпеки були фактично усунені відповідачем, про що свідчить акт №3 від 06.02.2018р., а щодо не усуненого порушення - здійснено всі належні заходи для найшвидшого його усунення.

З огляду на викладене, зважаючи на той факт, що порушення зазначені в акті перевірки від 12.12.2017р. №139 були фактично виправленні відповідачем, про що свідчить акт №3 від 06.02.2018р., суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення заявленого позову.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вирішуючи питання про сплату судового збору, суд зазначає наступне. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.01.2018 року Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області було відстрочено сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі, а тому суд вважає за необхідне стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області судовий збір у розмірі 1 600,00 грн.

Керуючись ст.ст.242-244, 246, 250, 254, 255 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ВЕРБКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ про застосування заходів реагування - відмовити у повному обсязі.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області судовий збір у розмірі 1 600,00 грн. на користь Державного бюджету України (Отримувач: УДКСУ у Чечелівському районі м. Дніпра; код ЄДРПОУ(отримувача): 37989253; рахунок: 31210206784008 за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101; банк: ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області; МФО: 805012).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складений 13.02.2018 р.

Суддя Є.О. Жукова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2018
Оприлюднено04.03.2018
Номер документу72536284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/295/18

Рішення від 07.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Рішення від 07.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 10.01.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 10.01.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні