Рішення
від 21.02.2018 по справі 819/1879/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/1879/17

21 лютого 2018 рокум. Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Мірінович У.А.

за участю:

секретаря судового засідання Хоменко Л.В.

представника позивача Гмиря В.В.

представників відповідача - 1 Вівчар А.Д., Гірчиця П.Г.

представника відповідача - 2 Кравчук З.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління ДСНС України в Тернопільській області до Начальника управління освіти і науки Тернопільської міської ради Похиляк Ольги Петрівни та про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

Управління ДСНС України в Тернопільській області звернулося до суду з позовом до начальника управління освіти і науки Тернопільської міської ради Похиляк Ольги Петрівни про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу № 8 по вул. Виговського, 5 у м. Тернополі шляхом повного знеструмлення.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 11.12.2017 залучено до справи співвідповідача - Тернопільський дошкільний навчальний заклад № 8 Тернопільської міської ради Тернопільської області (далі - ДНЗ № 8).

Тернопільським окружним адміністративним судом у судових засіданнях по даній справі, які проводилися 17.01.2018, 31.01.2018 оголошувалася перерва за клопотанням сторін для надання часу для вирішення спору мирним шляхом та надання сторонам по справі додаткових доказів.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 18.10.2017 по 19.10.2017 провідним інспектором Тернопільського міського відділу Управління ДСНС України у Тернопільській області Колісником В.Г. проведено планову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної безпеки Тернопільського дошкільного навчального закладу № 8, що розташований за адресою: м. Тернопіль, вул. Виговського, 5. За результатами зазначеної перевірки складено акт № 146 від 19.10.2017, у якому встановлено низку порушень нормативних актів у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Таким чином, у зв'язку з виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей у Тернопільському дошкільному навчальному закладі № 8, позивач звернувся з даним позовом у суд.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, з мотивів, викладених у позовній заяві та додаткових пояснень від 14.02.2018 № 3-1/771, просив позов задовольнити.

Представники відповідачів, заперечуючи проти позову, суду пояснили, що на виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки від 19.10.2017 № 151, який був виданий на підставі акта перевірки № 146 від 19.10.2017, у Тернопільському дошкільному навчальному закладі № 8 здійснено наступні заходи: встановлена пожежна сигналізація; змонтована система оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей типу СО-1; демонтовано горюче облицювання стін на шляхах евакуації з будівлі; встановлено цілодобовий графік чергування обслуговуючого персоналу; доукомплектовано пожежний щит засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 4 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор, гак, лом - 2 шт., штикові лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.; відповідальна особа за пожежну безпеку пройшла навчання з питань пожежної безпеки в управлінні надзвичайних ситуацій 24.11.2017.

Щодо вимоги про демонтаж газового обладнання, то представники відповідачів суду пояснили, що працівниками ПАТ "Тернопільміськгаз" проведено обстеження газового обладнання в приміщенні кухні ДНЗ № 8, що знаходиться за адресою по вул. Виговського, 8 в м. Тернополі. За результатами обстеження складено акт від 08.02.2018 в якому встановлено, що газове обладнання в приміщенні кухні Тернопільського дошкільного навчального закладу № 8 станом на 08.02.2018 знаходиться в технічно - справному стані, витоку газу не виявлено та підлягає подальшій безпечній експлуатації.

Водночас зазначили, що 01.12.1977 була створена централізована бухгалтерія дошкільних навчальних закладів, яка прийняла на обслуговування дошкільний навчальний заклад № 8, в якому на балансі знаходилась газова плита, а тому підстав для заміни газового обладнання немає, оскільки реконструкція зазначеного закладу не проводилась, а зазначене обладнання в ДНЗ № 8 знаходиться ще з 1977 року до прийняття нормативно - правових актів, згідно яких заборонено улаштування газового обладнання у дошкільних начальних закладів.

Враховуючи те, що відповідачі усунули вимоги припису, а газове обладнання знаходиться в технічно - справному стані та підлягає подальшій безпечній експлуатації, внаслідок чого не створює загрозу життю та/або здоров'ю людей у ДНЗ № 8, та посилаючись на пояснення викладені у письмовому запереченні проти позову від 29.11.2017 № 2351/03, відзиві на позовну заяву від 17.01.2018 та додатковому поясненні до заперечення проти позову від 31.01.2018, просили у задоволені позову відмовити.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні пояснення учасників справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, з огляду на наступне.

Відповідно до підпункту 2 пункту 3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 (далі - Положення № 1052) основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Абзацом третім статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V) визначено, що заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до частин першої та другої статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.

Суд встановив, що 18.10.2017 по 19.10.2017 провідним інспектором Тернопільського міського відділу Управління ДСНС України у Тернопільській області Колісником В.Г. згідно наказу № 429 від 20.09.2017 та на підставі направлення № 98 від 03.10.2017 проведено планову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної безпеки Тернопільського дошкільного навчального закладу № 8, що розташований за адресою: м. Тернопіль, вул. Виговського, 5. Перевірка проводилась в присутності завідувача ДНЗ № 8 Кравчук З.С.

За результатами перевірки складено акт № 146 від 19.10.2017, у якому встановлено низку порушень нормативних актів у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, а саме:

- приміщення не обладнано системою пожежної сигналізації, що є недотримання пункту 1.2. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, які зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - Правила № 1417);

- в приміщеннях не змонтовано систему оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей типу СО-1, що є недотримання пункту 1.2. розділу V Правил № 1417;

- в приміщенні кухні не демонтоване газове обладнання, що є недотримання пункту 18 розділу ІV Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 № 974, затверджених в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359;

- не демонтоване горюче облицювання стін на шляхах евакуації з будівлі або представити сертифікат відповідності щодо показників пожежної небезпеки, що є недотримання пункту 2.23. розділу ІІІ Правил № 1417;

- дерев'яні елементи покриття не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є недотримання пункту 2.5. розділу ІІІ Правил № 1417;

- у дитячих закладах з цілодобовим режимом роботи не встановлено чергування обслуговуючого персоналу в нічний час, що є недотримання пункту 1.3. розділу VI Правил № 1417;

- пожежний щит не доукомплектований засобами пожежогасіння з розрахунком: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт., що є недотримання пункту 3.11. розділу V Правил № 1417;

- відповідальна особа за пожежну безпеку не пройшла навчання з питань пожежної безпеки, що є недотримання пункту 16. розділу ІІ Правил № 1417.

Акт перевірки підписаний завідувачем ДНЗ № 8 Кравчук З.С. без зауважень.

На підставі акта перевірки позивач відповідно до підпункту 48 пункту 4 Положення № 1052 видав завідуючій Тернопільського дошкільного навчального закладу № 8 Кравчук З.С. припис № 151 від 19.10.2017, яким вимагалося вжити заходів щодо усунення зазначених порушень.

Таким чином, враховуючи те, що під час перевірки виявлено зазначені порушення, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей у Тернопільському дошкільному навчальному закладі № 8, то позивач відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України звернувся до адміністративного суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу № 8 по вул. Виговського, 5 у м. Тернополі шляхом повного знеструмлення.

Як визнано сторонами у справі у судовому засіданні та в свою чергу підтверджується і належними та допустимими доказами у справі, що на час розгляду справи судом, на виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки від 19.10.2017 № 151 відповідачі усунули у належний спосіб наступні порушення:

- встановлена пожежна сигналізація;

- змонтована система оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей типу СО-1;

- демонтовано горюче облицювання стін на шляхах евакуації з будівлі;

- встановлено цілодобовий графік чергування обслуговуючого персоналу;

- доукомплектовано пожежний щит засобами пожежегасіння, а саме: вогнегасники - 4 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор, гак, лом - 2 шт., штикові лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

- відповідальна особа за пожежну безпеку пройшла навчання з питань пожежної безпеки в управлінні надзвичайних ситуацій 24.11.2017. (а.с. 51-105, 122,138-139,153, 195-199,213, 215-227).

Таким чином, на час розгляду справи судом, відповідачами залишились не виконані вимоги припису від 19.10.2017 № 151 лише щодо здійснення демонтажу газового обладнання в приміщені кухні ДНЗ № 8.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 року.

Згідно статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Згідно статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

У відповідності до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, УДСНС в Тернопільській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

Згідно з частиною 2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

Згідно з частиною 2 статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.

Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов'язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (пункт 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України вказаної статті техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об'єктах, а також у суб'єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров'ю людини.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров'ю людей слід пов'язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

Разом з тим, суд звертає увагу, що частиною 1 статті 8 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

У Рішенні від 2 листопада 2004 року № 15-рп/2004 Конституційний Суд України зазначив, що верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо.

Одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.

Отже, оцінюванню підлягає питання, чи є захід реагування співрозмірним до мети його застосування і що таке втручання у права відповідача буде пропорційним і, таким чином, буде досягнуто справедливий баланс між інтересами відповідача та публічними інтересами.

Метою застосування цього заходу є відвернення ймовірного настання для прав та інтересів невизначеного кола осіб негативних наслідків виявлених порушень. Такі негативні наслідки полягають у завданні шкоди життю та здоров'ю людей, але їх настання є вірогідною подією.

У зв'язку з цим, суд вважає обраний позивачем захід реагування таким, що не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, так як зрозумілого обґрунтування застосуванню повного зупинення та заборони експлуатації будівель, споруд і приміщень (окрім виконання робіт пов'язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки) Тернопільського дошкільного навчального закладу №8 Тернопільської міської ради і з врахуванням характеру виявлених і не усунених порушень позивачем не наведено і належними доказами не доведено.

Системно аналізуючи положення частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд також приходить до висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров'ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров'ю людей створюють такі порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають небезпечні чинники (пункт 32 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Суд звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі.

Проте, оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і він безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень.

Крім того, судом не встановлено, що виявлені і не усунені порушення викликають необхідність застосування саме судом заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу шляхом його повного знеструмлення.

Водночас суд приймає до уваги наведені представником відповідачами у відзиві на позовну заяву, твердження щодо вжиття відповідачем необхідних заходів, спрямованих на дотримання пожежної безпеки в даному закладі та усунення порушень, виявлених перевіркою.

Крім того, щодо вимог припису з приводу здійснення демонтажу газового обладнання в приміщені кухні ДНЗ № 8, суд зазначає наступне.

У Державних Будівельних Нормах 2.2-4-97 зазначено, будинки та споруди дошкільних навчальних закладів. Визначено, п 3.70 що у дошкільних закладах необхідно проектувати харчоблоки, що працюють на сировині. Технологічне обладнання харчоблоків слід приймати на електричному живленні.

В свою чергу, у Державних Будівельних Нормах В.2.2-9-2009. Громадські будинки та споруди визначено, що ці норми встановлюють вимоги до проектування нових і тих, що реконструюються, будинків, споруд та комплексів громадського призначення (далі - громадських будинків) з умовною висотою до 73,5 м (включно), а також вбудовано-прибудованих приміщень громадського призначення. До громадських будинків належать заклади дошкільної освіти.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" (далі - Правила) від 15.08.2016 № 974, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 року за № 1229/29359, Правила поширюються на навчальні заклади всіх типів і форм власності, що належать до сфери управління МОН (дошкільні, загальноосвітні, позашкільні, професійно-технічні, вищі, заклади післядипломної освіти).

Так, у пункті 14 розділу 3 Правил зазначено, що у будівлях закладів та установ не дозволяється використовувати електроплитки, кип'ятильники, електрочайники, газові плити тощо для приготування їжі, за винятком спеціально обладнаних приміщень;

Крім того, у пункту 18 розділу 4 Правил зазначено, що розміщення газових опалювальних котлів, іншого газового обладнання, забезпечення безпеки їх експлуатації здійснюється відповідно до Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15 травня 2015 року N 285, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за N 674/27119, та пункту 4 розділу IV Правил пожежної безпеки. Дані Правила погоджені в тому числі і уповноваженою особою Державної служби України з надзвичайних ситуацій

Як слідує з матеріалів справи, Газове обладнання в ДНЗ № 8 знаходиться на балансі централізованої бухгалтерії дошкільних навчальних закладів ще з 1977 року, що підтверджується довідкою (а.с. 154).

Згідно Інвентарної справи ДНЗ №8, газове обладнання для приготування їжі розміщується в окремому спеціально обладнаному приміщенні кухні (а.с. 209, 211).

Крім того, згідно складеного уповноваженими особами ПАТ "Тернопільміськгаз" акту від 08.02.2018, проведено обстеження газового обладнання в приміщенні кухні ДНЗ № 8, що знаходиться за адресою по вул. Виговського, 8 в м. Тернополі та встановлено, що газове обладнання в приміщенні кухні Тернопільського дошкільного навчального закладу № 8 станом на 08.02.2018 знаходиться в технічно - справному стані, витоку газу не виявлено та підлягає подальшій безпечній експлуатації (а.с. 205-206).

Відповідно до статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Підсумовуючи викладене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню, оскільки обраний позивачем захід реагування, який має бути застосований судом до відповідача (повне зупинення роботи ДНЗ №8 шляхом повного знеструмлення) не відповідає критеріям законності і пропорційності у зв'язку із надлишковим характером способу захисту публічного інтересу та з урахуванням вчинення відповідачем дій на усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволені позовних вимог Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Тернопільській області (місцезнаходження: 46011, Тернопільська обл., м. Тернопіль, вул. Лесі Українки, 6, код ЄДРПОУ 38535547) до начальника управління освіти і науки Тернопільської міської ради Похиляк Ольги Петрівни (місце роботи: 46001, Тернопільська обл., м. Тернопіль, бульвар Т. Шевченка,1, каб.36) та Тернопільського дошкільного навчального закладу №8 Тернопільської міської ради Тернопільської області (місцезнаходження: 46004, Тернопільська обл., вул. Гетьмана І. Виговського,5, код ЄДРПОУ 24621652) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи дошкільного навчального закладу № 8 по вул. Виговського, 5 у м. Тернополі шляхом повного знеструмлення, - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 03 березня 2018 року.

Головуючий суддя Мірінович У.А.

копія вірна

Суддя Мірінович У.А.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2018
Оприлюднено04.03.2018
Номер документу72537069
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1879/17

Рішення від 21.02.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 30.11.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 06.11.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні