ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №813/4361/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 лютого 2018 року м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючий суддя Коморний О.І,
секретар судового засідання Мергель І.Р.,
за участю
представник позивача Ільницька Х.Й.
представника відповідача Гуц Н.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області про застосування до Приватного акціонерного товариства "Львівська фабрика паперово-білових виробів "Бібльос" заходів реагування.
Обставини справи.
Позивач, Головне управління Держпраці у Львівській області, звернувся до суду з позовною заявою у якій з урахуванням поданих уточнень містяться вимоги застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного акціонерного товариства Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос , а саме заборонити експлуатацію вантажних ліфтів (реєстр. №Л-410 по вул. Японська 7), (реєстр. № Л-1414 по вул. С.Бандери 77), до усунення зазначених у позовній заяві порушень.
Позовні вимоги мотивовано тим, що під час планової перевірки 16.11.2017 року виявлені факти порушення вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників на Приватному акціонерному товаристві Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос і які не були своєчасно усунені на момент проведення планової перевірки.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з підстав викладених у позовній заяві, надав пояснення та просить позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві. Зазначив, що відповідач усунув існуючі порушення, а тому відсутні підстави на виведення з експлуатації ліфтів з реєстр. № Л-3050 та Л-5575. Щодо ліфта з реєстр. № Л-1414 за адресою вул. С. Бандери, 77, то на даний час виконуються роботи щодо створення паспорта ліфта, а сам ліфт на цей час виведений з експлуатації згідно з наказом № 27-в від 20.11.2017 р. Ліфт з реєстр. № Л-410 виведений з експлуатації згідно з наказом № 26-в від 20.11.2017 р. Вважає, що підприємство доклало усіх зусиль задля усунення порушень, виявлених під час перевірки.
Суд заслухав пояснення представників сторін, повно, всебічно та об'єктивно оцінив подані сторонами докази у їх сукупності та
в с т а н о в и в:
Згідно плану проведення перевірок суб'єктів господарювання Головного управління Держпраці у Львівській області на 2017 р. затверджений наказом Головного управління Держпраці у Львівській області від 28.11.16 року № 127-ОД (а.с.17), на підставі Наказу №1700-П від 08.11.2017 року (а.с. 9) та Направлення від 08.11.2017 р. № 1662 (а.с.8) проведено планову перевірку з 09.00 год. по 16.00 год. 16.11.2017 року на Приватному акціонерному товаристві Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос щодо дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки при експлуатації вантажних ліфтів (реєстр. № Л-410 по вул. Японська 7), (реєстр. № Л-3050, № Л-1414 по вул. С. Бандери 77), (реєстр. № Л-5575 по вул. Конюшинна 10 ) .
Перевірка проведена уповноваженою посадовою особою Головного управління Держпраці у Львівській області головним державним інспектором відділу нагляду в будівництві, котлонагляді на транспорті та зв'язку ОСОБА_3 у присутності уповноважених осіб відповідача - помічника генерального директора з питань ОП Приватного акціонерного товариства Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос ОСОБА_4, директора Приватного підприємства Ліфт-Купе ОСОБА_5 та складено акт перевірки суб'єкта господарювання від 16.11.2017 року № 13/01/050/2706 (а.с.10-14).
В результаті проведеної перевірки виявлені факти порушення вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників на Приватному акціонерному товаристві Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос і які не були своєчасно усунені на момент проведення планової перевірки, а саме:
1) Допущено до роботи вантажні ліфти (реєстр. № Л-3050, № Л-1414, № Л-5575) без проведених технічних оглядів та експертних обстежень, що є порушенням п. 9.7.15 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів НПАОП 0.00- 1.02-08, які затверджені наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду 01.09.2008 № 190 (далі-Правила), який містить вимогу, що робота ліфта не дозволяється, якщо:
- відсутній паспорт чи відомості про реєстрацію;
- не проведено технічний огляд або експертне обстеження ліфта;
- закінчився зазначений у паспорті термін роботи ліфта;
- не призначено наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів, за організацію експлуатації та за справний стан ліфтів;
- відсутній атестований обслуговуючий персонал (електромеханіки, ліфтери);
- не виконані приписи посадових осіб спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці;
- знос канатів перевищує встановлені норми;
- є тріщини, деформації в металоконструкціях ліфта;
- несправні прилади і пристрої безпеки, а також мають місце інші несправності, які впливають на безпечну експлуатацію ліфта.
2) Не проведено експертне обстеження вантажних ліфтів (реєстр. № Л-410, № Л-3050. № Л-1414, № Л-5575) після закінчення граничного строку експлуатації, що є порушенням п. 9.6.1 Правил, який містить вимогу, що експертне обстеження проводиться у разі:
- закінчення граничного строку експлуатації;
- реконструкції (перебудови) або модернізації, якщо це обумовлено нормативно-правовими актами з охорони праці;
- аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру, з метою визначення можливості відновлення;
- виявлення під час проведення технічного огляду зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів, що перевищують допустимі значення.
В інших випадках експертне обстеження устаткування проводять відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця.
3) Не проведено позачерговий технічний огляд вантажних ліфтів (реєстр. № Л-410, № Л-3050, № Л-1414, № Л-5575) після закінчення граничного строку експлуатації, що є порушенням п. 9.5.1 Правил, який містить вимогу, що позачерговий технічний огляд ліфта проводять у разі:
- введення його в експлуатацію після ремонту, реконструкції або модернізації;
- перерви в експлуатації більше як на 12 місяців;
- демонтажу та встановлення на новому місці;
- закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт, що не використовувались під час експертного обстеження);
- експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частим, деталей або їх елементів;
- аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру.
В інших випадках позачерговий технічний огляд проводиться відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці або за ініціативою роботодавця.
У разі проведення позачергового технічного огляду в паспорті ліфта зазначається причина його проведення.
До складу робіт з проведення позачергового технічного огляду входять перевіряння і випробовування такі ж, як при проведенні первинного технічного огляду згідно з розділом 9.3, за винятком пунктів 9.3.7-9.3.9 цих Правил.
4) Вантажні ліфти (реєстр. № Л-410, № Л-1414) не забезпечені паспортами від заводу виробника, що є порушенням п. 7.1.3 Правил, який містить вимогу, що виготовлені ліфти повинні бути забезпечені такою технічною документацією від виробника:
- паспортом ліфта, зразок якого наведено в додатку 1 до цих Правил;
- установчим кресленням (для ліфтів);
- настановою з експлуатації;
- настановою з монтажу, пуску, регулювання та обкатки;
- принциповою електричною (гідравлічною) схемою з переліком елементів;
- описом електроприводу і автоматики (дозволяється опис записувати в настанову з експлуатації);
- електричною (гідравлічною) схемою з'єднань, а також іншою документацією, передбаченою технічними умовами на конкретний ліфт.
Зазначена документація, крім паспорта ліфта, може бути на електронному носії. У разі поставки декількох ліфтів одного типу для встановлення на одному об'єкті технічну документацію, крім паспорта, дозволяється поставляти в одному примірнику. Принципова електрична (гідравлічна) схема та схеми з'єднань повинні бути вкладені в паспорт ліфта.
Крім технічної документації, ліфт забезпечується також табличкою або написом, де повинно бути вказано:
- назву або товарний знак виробника;
- вантажопідйомність;
- заводський номер і рік виготовлення.
Табличка (напис) повинна бути встановлена на каркасі кабіни, щоб була видною після монтажу та зберігалась протягом всього строку експлуатації ліфта.
5) Не встановлено на облік вантажні ліфти (реєстр. № Л-410, № Л-3050, № Л-1414, № Л-5575) при передачі іншому суб'єкту господарювання в територіальних органах спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці, що є порушенням п. 9.1.6 Правил, який містить вимогу, що ліфти підлягають перереєстрації після:
- реконструкції;
- модернізації, якщо був складений новий паспорт ліфта;
- передачі у власність або експлуатацію іншому суб'єкту господарювання.
6) Не проведено навчання відповідального за організацію експлуатації ліфтів, що є зрушенням п. п. 9.7.1, 9.7.2. Правила. Пункт 9.7.1 Правил, містить вимогу, що суб'єкт господарювання, який має намір розпочати (продовжити) експлуатацію ліфтів, повинен отримати дозвіл відповідно до вимог і забезпечувати їх утримання в справному стані та безпечно експлуатувати шляхом організації належного технічного обслуговування, технічного огляду та ремонту. З цією метою він повинен:
- призначати наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів та організацію їх експлуатації;
- призначати наказом електромеханіків, які одночасно є відповідальними особами за їх справний стан;
- призначати наказом ліфтерів і операторів диспетчерського зв'язку (якщо такий є).
Пункт 9.7.2 містить вимогу, що всі вказані працівники повинні проходити навчання і перевірку знань згідно з вимогами НПАОП .
Позивач вважає, що вказані порушення створюють загрозу для життя і здоров'я працівників Приватного акціонерного товариства Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос , тому звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.4 ч.3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з'ясування всіх обставин у справі.
За визначенням, яке міститься у ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 3 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, та пункту З Положення про Головне управління Держпраці у Львівській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 22.06.2017 № 75, (далі Положення), основними завданнями Головного управління Держпраці у Львівській області (далі - Управління) є:
-реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;
-здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з обєктами підвищеної небезпеки.
Відповідно до ч. 15 п.4 Положення до компетенції Управління Держпраці належить здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, в тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Приписами норми ч. 1 ст. 39 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Згідно, статтею 13 Конвенції Міжнародної організації праці N 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, інспектори праці уповноважені вживати заходів з метою усунення недоліків, виявлених на споруді, в обладнанні або методах роботи, які вони мають підстави вважати такими, що загрожують здоров'ю чи безпеці працівників. Для того, щоб інспектори праці мали можливість вживати таких заходів, вони будуть уповноважені, з дотриманням права на оскарження у судових або адміністративних органах, яке може бути передбачене законодавством, давати розпорядження або вимагати, щоб було дано розпорядження: а) щодо внесення протягом визначеного терміну до установки або споруди таких змін, які можуть бути необхідні для забезпечення дотримання правових норм з питань охорони здоров'я та безпеки працівників; б) у разі безпосередньої загрози здоров'ю чи безпеці працівників - щодо вжиття заходів, які підлягають негайному виконанню.
Відповідно до частини 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Судом з'ясовано з матеріалів справи, що ПАТ Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос на усунення порушень, зазначених в акті від 16 листопада 2017 року за №13/01/050/2706, вжито заходи, а саме: згідно наказу від 15.12.2017 року № 32-в (а.с.31) та витягу із протоколу ДП Західний експертно-технічний центр Держпраці № 09-09 від 26.01.2018 року (а.с.66) пройшов навчання та відповідальний за експлуатацію ліфтів ОСОБА_6 (порушення № 6 адміністративного позову).
На усунення порушень відповідач з ПП Ліфт-Купе уклав підрядний договір № 26 від 01.01.2018 року на ремонт і технічне обслуговування ліфтів (№ Л-3050 за адресою вул. Степана Бандери, 77 та з реєстр. № Л-5575 за адресою вул. Конюшинна, 10).(а.с.78)
Також, щодо цих ліфтів проведені експертні обстеження у зв'язку з закінченням їх граничного строку експлуатації згідно висновків експертизи № 38057273-09-14-221.17 від 14.12.2017 року (а.с.32-48) та № 38057273-09-14-220.17 від 14.12.2017 року (а.с.49-65). Проведено ремонти дефектів і пошкоджень, зазначених у висновках експертизи, про що є записи у паспортах ліфтів від 14.12.2017 р. (а.с.72,76). Щодо цих ліфтів проведено позачергові технічні огляди, за результатами яких ліфти визнано придатними до подальшої експлуатації відповідно до записів у паспортах ліфтів від 15.12.2017 р.(а.с.72,76).
Зазначені порушення № 1,2,3, усунені не в повному обсязі, оскільки копії документів, які б свідчили про проведення експертного обстеження та позачергово технічного огляду вантажних ліфтів (реєстр. №-Л-410, № Л-1414) відсутні. Окрім цього, вантажні ліфти (реєстр. № Л-410, № Л- 1414) не забезпечені паспортами від заводу виробника, тобто порушення № 4 не усунено. Зазначене порушення визнається відповідачем у відзиві, оскільки відповідач вказує, що вживаються заходи, щодо виготовлення зазначеної документації.
Зважаючи на вищевикладене, позивач просить задовольнити адміністративний позов в частині заборони експлуатації вантажних ліфтів (реєстр. № Л-410, № Л-1414) до усунення зазначених в позовній заяві порушень.
За правилами, встановленими ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 72 КАС України, Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно із статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Враховуючи встановлені фактичні обставини справи та вищенаведені норми діючого законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та підлягають задоволенню.
Судові витрати у відповідності до вимог ст. 139 КАС України стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд, -
у х в а л и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ПАТ Львівська фабрика паперово-білових виробів Бібльос (м. Львів, вул. Японська 7, ЄДРПОУ 02470371), шляхом заборони експлуатації вантажних ліфтів (реєстр. № Л-410, № Л-1414) до усунення порушень.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга на рішення подається безпосередньо до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 05.03.2018 р.
Суддя Коморний О.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2018 |
Оприлюднено | 05.03.2018 |
Номер документу | 72562096 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні