ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
27 лютого 2018 р. Справа № 918/784/17
Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В. при секретарі Ярощук О.П. розглянувши у відкритому засіданні в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Техпром"
до відповідача ОСОБА_1 екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_2 сільська рада
про визнання поновленим договору оренди водного об"єкта та земельної ділянки на новий строк
За участю представників сторін:
від позивача: представник ОСОБА_3, директор ОСОБА_4
від відповідача: представник ОСОБА_5
від третьої особи: не з"явився
Статті 42, 46 Господарського процесуального кодексу України сторонам роз'яснені.
Відводи з підстав визначених статтями 35, 37 ГПК України відсутні.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Техпром" (надалі Позивач, ТОВ фірма "Техпрпом", Товариство) звернулося в господарський суд Рівненської області з позовом до ОСОБА_1 екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації (надалі Відповідач, ОСОБА_1) в якому просить зобов'язати ОСОБА_1 поновити з Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою Техпром договір оренди водного об'єкта на новий строк в редакції доданій до позовної заяви.
До закінчення підготовчого засідання Позивач подав заяву про зміну предмету позову в якій, зокрема, просить суд визнати поновленим договір оренди земельної ділянки, водного об'єкта укладеного між ОСОБА_1 екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою Техпром на новий строк в наступній редакції:
ДОГОВІР
оренди земельної ділянки, водного об'єкта
Орендодавець: Рівненська обласна державна адміністрація, в особі директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації з одного боку, та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю фірма Техпром , в особі директора ОСОБА_4, що діє на підставі Статуту, з іншого, уклали цей договір про таке.
Предмет договору
1. Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування водний об'єкт для рибогосподарських потреб - ставок площею 18,5000 га, розташований за межами населених пунктів на Території ОСОБА_2 другої сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
Об'єкт оренди
2. Об'єктом оренди за цим договором є:
вода (водний простір) водного об'єкта 18,5000 га, 113 000 м 3 . земельна ділянка під водним об'єктом 18,5000 га.,
НОМЕР_1: (далі - земельна ділянка).
3. Об'єкт оренди не передається разом з гідротехнічними спорудами.
4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 376 333,62 гривень.
5. Об'єкт оренди має такі недоліки, що можуть перешкоджати його ефективному використанню: відсутні.
6. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: відсутні.
Строк дії договору
7. Договір укладено на 12 (дванадцять) років (до 14 вересня 2028 року).
Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на
новий строк. У такому випадку орендар повинен не пізніше ніж за ЗО днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити дію договору.
До листа-повідомлення про поновлення договору орендар додає проект додаткової угоди.
Орендна плата
8. Орендна плата вноситься орендарем:
за земельну ділянку за місцем її розташування у розмірі 4 відсотків від нормативно- грошової оцінки земельної ділянки, що складає 15 053,26 грн. на рік, код платежу 13050500:
за воду (водний простір) у розмірі 4 440,77 грн. на рік, код платежу 22130000 .
9. Обчислення розміру орендної плати за:
водний об'єкт здійснюється відповідно до ОСОБА_3 визначення розміру плати за надані в оренду водні об'єкти, що затверджується Мінприроди;
земельну ділянку - з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, це визначаються Держземагентством за формами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2006 р. № 1724 «Деякі питання оренди земель» , що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди водного об'єкта чи продовження його дії.
10. Орендна плата вноситься у строки:
за водний об'єкт щоквартально (не пізніше 25 березня, 25 червня, 25 вересня, 25 грудня) рівними частками;
за землю у строку визначені податковим законодавством України на розрахунковий рахунок ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
11. Розмір орендної плати переглядається не рідше як один раз у 5 років (щорічно при зміні коефіцієнта індексації) у разі:
зміни умов господарювання, передбачених договором;
зміни розмірів земельного податку, коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану об'єкта оренди, що сталося не з вини орендаря та підтверджене документами;
в інших випадках, передбачених законом.
12. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 2 відсотків несплаченої суми за кожний день прострочення.
Умови використання об'єкта оренди
13. Об'єкт оренди передається для рибогосподарських потребу.
14. Умови збереження стану об'єкта оренди використання об'єкта оренди за цільовим призначенням та у відповідності до вимог природоохоронного законодавства, здійсненні заходів щодо поліпшення стану об'єкта оренди, не погіршення якості води, живих біоресурсів, аборигенних видів риб.
Умови і строки передачі об'єкта в оренди
15. Передача об'єкта оренди в оренду здійснюється без розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є :
Передача об'єкта оренди в оренду здійснюється за наявності паспорта водного об'єкта.
Організація розроблення проекту відведення земельної ділянки і паспорта водного об'єкта та відповідні витрати покладаються на орендаря.
16. Зобов'язання щодо: експлуатації ставка відповідно до режиму роботу встановленого для нього Сектором у Рівненській області Державного агентства водних ресурсів України оформлення права користування гідротехнічними спорудами та оформлення дозволу на спеціальне водокористування: здійснення лісомеліоративну, агротехнічних, технологічних, санітарних заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об'єкту.
17.Інші умови передачі об'єкта в оренду: орендар не має права передавати об'єкт оренди у заставу та/або вносити її до статутного складеного, пайового фонду (капіталу).
18. Передача об'єкта оренди орендарю здійснюється протягом 3 днів після державної реєстрації цього договору згідно з актом приймання-передачі.
Умови повернення об'єкта оренди
19. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві об'єкт оренди у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав його в оренду.
Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей об'єкта оренди, пов'язаних із зміною його стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.
2 0 . Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення стану об'єкта оренди, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди такому об'єкту, не підлягають відшкодуванню.
21. Поліпшення стану об'єкта оренди, проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем не підлягають відшкодуванню.
Умови, обсяги і строки відшкодування орендарю витрат на поліпшення стану об'єкта оренди визначаються окремою угодою сторін.
22. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
фактичні втрати, яких орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням орендодавцем умов договору, а також витрати, які орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
доходи, які орендар не отримав внаслідок неналежного виконання орендодавцем умов договору.
23. Розмір фактичних витрат орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
Обмеження (обтяження) щодо використання об'єкта оренди
24. На орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб і встановлених земельних сервітутів.
25. Передача в оренду водного об'єкта не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб і встановлених земельних сервітутів.
26. Передача в оренду водного об'єкта здійснюється без обмеження права загального водокористування, якщо інше не визначено законом.
27. Передача орендарем права на оренду водного об'єкта іншим суб'єкт, господарювання забороняється.
28. Об'єкт оренди за згодою орендаря може використовуватися для здійснення спеціального водокористування в порядку, встановленому Водним кодексом України.
Інші права та обов'язки сторін
29. Права орендодавця: орендодавець має право вимагати від орендаря:
використання об'єкта оренди за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарі охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються:
своєчасне внесення орендної плати та виконання інших вимог договору; дотримання вимог екологічного, водного, земельного, санітарно-епідеміологічного іншого чинного законодавства, норм і правил безпечної експлуатації водного об'єкта, утримання в належному стані прибережних захисних смуг, а також територій, які мають особливий статус;
допускати до перевірки відповідні органи щодо дотримання орендарем умов договору.
30. Обов'язки орендодавця:
передати в користування об'єкт оренди у стані, що відповідає умовам договору оренди в стані придатному для використання за цільовим призначенням:
не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися об'єктом оренди; попередити орендаря про особливі властивості та недоліки об'єкта оренди, які в процесі його використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкта оренди.
31. ..Права орендаря:
переважне право перед іншими на поновлення договору в разі дотримання його умов; самостійно господарювати на об'єкті оренди з дотриманням умов договору оренди; отримувати продукцію і доходи;
здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця
будівництво гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд;
вимагати від орендодавця передачі водного об'єкта в оренду в належному стані; обмеження права загального водокористування здійснювати відповідно до вимог статей 47 та 51 Водного кодексу України;
дозволяти іншим водокористувачам здійснювати спеціальне водокористування визначеному законодавством порядку.
3 2 . Обов'язки орендаря:
приступити до використання об'єкта оренди в строки, встановлені договором оренди;
виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі передбаченому законом або даним договором;
після реєстрації надати копію договору відповідному органу державної податкової служби та Рівненському обласному управлінню водних ресурсів;
економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод;
дотримуватись встановлених нормативів санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території;
використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню воді об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї;
не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіння шкоди господарським об'єктам та навколишньому природному середовищу;
утримувати в належному стані прибережну захисну смугу водного об'єкта, здійснювати заходи щодо забезпечення режиму її охорони у відповідності з вимогами природоохоронного законодавства;
здійснювати погоджені заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод;
здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу; безперешкодно допускати на свої об'єкти державних інспекторів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог водного законодавства, і надавати їм безоплатно необхідну інформацію;
своєчасно вносити орендну плату з урахуванням коефіцієнтів індексації; своєчасно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування про виникнення аварійних забруднень;
здійснювати невідкладні роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об'єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством;
передбачити місця для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, тощо (перевага надається традиційно розташованим місцям масового відпочинку)
відповідно до статті 51 Водного кодексу України;
доводити до відома населення умови загального водокористування, а також про жеиня (у разі наявності) загального водокористування на водних об'єктах шовлення відповідних інформаційних (вказівних) знаків);
використовувати наданий у користування на умовах оренди водний об'єкт за .овим призначенням, відповідно до умов договору;
своєчасно і якісно проводити поточний ремонт гідроспоруд, не допускаючи умисного онікодження. У разі відсутності служби експлуатації у орендаря до проведення ремонту учати спеціалізовані організації;
не передавати права оренди водного об'єкта іншим суб'єктам господарювання; після закінчення терміну дії договору повернути орендодавцю об'єкт оренди в стані, гіршому ніж він був одержаний;
подавати щорічно до Рівненського обласного управління водних ресурсів звітність ро використання води за Формою № 2ТП-водгосп (річна);
з метою недопущення погіршення якості води у водних об'єктах орендарям необхідно дійсіновати аналіз води акредитованою лабораторією не пізніше як за 1 місяць до іроведення скиду води з водного об'єкта;
виконувати інші обов'язки щодо використання, охорони і відтворення земельних та водних ресурсів згідно з законодавством.
* Визначаються відповідно до Водного кодексу України, Законів України Про оренду землі та Про аквакультуру .
Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини, заподіяння шкоди третім особам
33. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар.
Ризик заподіяння шкоди третім особам у результаті невиконання або неналежного виконання орендарем умов договору несе орендар.
Страхування об'єкта оренди
34 . Згідно з цим договором об'єкт оренди не підлягає страхуванню на весь період
дії цього договору.
35. Страхування об'єкта оренди не здійснюється.
36. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов'язку стороною, повинна згідно з цим договором застрахувати об'єкт оренди, інша сторона може застрахувати такий об'єкт і вимагати відшкодування витрат на страхування.
Зміна умов договору і припинення його дії
37. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
38. Дія договору припиняється у разі:
закінчення строку, на який його було укладено;
викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земель ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
ліквідації юридичної особи - орендаря або припинення підприємницької діяльне фізичної особи - підприємця.
Дія договору припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
39. Дія цього договору припиняється шляхом його розірвання за:
взаємною згодою сторін;
рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання іншою стороною передбачених договором обов'язків та випадкового знищення, пошкодження об'єкта оренди,
яке істотно перешкоджає його використанню, нецільового використання об'єкта оренди також з інших підстав, визначених законом.
40. Підставами для розірвання договору оренди є: встановлення заборони загального водокористування; нецільове використання об'єкта оренди.
41. Перехід права власності на об'єкт оренди, а також реорганізація юридичної особи орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору
4 2 . За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальні відповідно до закону та цього договору.
43. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що таке порушення сталося не з її вини.
Прикінцеві положення
4 4 . Цей договір набирає чинності після його державної реєстрації.
Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник договора видається орендодавцеві, другий - орендареві, третій - органові, який провів державну реєстрацію земельної ділянки
Невід'ємними частинами договору є: план або схема об'єкта оренди;
кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб у її використанні і встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди;
проект відведення земельної ділянки;
паспорт водного об'єкта.
Реквізити сторін
Орендодавець:
Рівненська обласна державна адміністрація в особі директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації ОСОБА_6
Орендар:
ТОВ фірма Техпром ,
свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №226659 від 29.05.1998 року, місцезнаходження: вул. Польова, 1 с. Зоря Рівненського району Рівненської області, 35314, код ЄДРПОУ 21087117
Свої вимоги Позивач мотивує тим, що він, на підставі Договору оренди водного об"єкта від 07 вересня 2004р., укладеному з ОСОБА_2 Другою сільською радою та Договору оренди землі від 14 вересня 2004 року, укладеному з Здолбунівською районною державною адміністрацією, являвся орендарем земель водного фонду та водного об"єкта загальною площею 18,5 га, що розташовані на території ОСОБА_2 Другої сільської ради за межами с.Дермань Друга і по закінченні строку дії даних договорів має переважне право на їх поновлення на новий строк, так як належним чином виконував умови договорів і направив ОСОБА_1 екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації заяву про поновлення договорів на новий строк з проектом додаткового договору.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву в якому проти вимог Позивача заперечує посилаючись при цьому на наступне.
Земельна ділянка (разом з водним об'єктом) площею 18,5 га, що знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району (за межами с.Дермань Другий), входить до регіонального ландшафтного парку „Дермансько-Мостівський» , створеного відповідно до рішення обласної ради від 28.02.2002 року № 341 .
Не дивлячись на те, що на даний час спеціальна адміністрація парку не створена, проект організації території парку відсутній, зонування не проведено, межі парку не винесені в натурі, свою функцію об'єкт природно заповідного фонду регіональний ландшафтний парк „Дермансько-Мостівський» виконує, яка передбачена Законом України „Про природно-заповідний фонд України» , а саме відповідно до ч. 1 ст. З Закону України „Про природно-заповідний фонд України» , регіональний ландшафтний парк класифікується, як територія та об'єкт природно-заповідного фонду України. Стаття 43 Земельного кодексу України, передбачає, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
Частиною 4 статті 5 Закону України „Про природно-заповідний фонд України» передбачено: „природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки загальнодержавного значення, а також регіональні ландшафтні парки є юридичними особам» .
На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
Відтак Відповідач вважає позов ТОВ "Техпром" необгрунтованим і просить відмовити в його задоволенні.
Позивач надав суду письмові заперечення на відзив на позов в яких, зокрема, зазначає, що, відомості про державну реєстрацію юридичної особи регіонального ландшафтного парку Дермансько-Мостівський в Єдиному державному реєстрі фізичних та юридичних осіб відсутні у зв'язку з чим, можна стверджувати, що такої юридичної особи не існує і відповідно ніякого регіонального ландшафтного парку теж.
Згідно ч. З ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Таким чином Позивач стверджує, що Дермансько-Мостівський регіональний ландшафтний пар не відповідає жодним вимогам Закону України Про природо-заповідний фонд , а тому посилання на ст.51 Водного кодексу України, про заборону передачі у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб водних об'єктів, що розташовані в межах територій та об'єктів, що перебувають під охороною відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд , не мають правової основи.
Третя особа - ОСОБА_2 сільська рада письмового відзиву на позов суду не надавала, явку представника в судове засідання на забезпечила, натомість подала клопотання про розгляд справи без її участі.
Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, безпосередньо дослідивши докази у справі та давши їм належну оцінку, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.
31 січня 2004 року Головою Острозької районної державної адміністрації прийнято розпорядження №49. Відповідно до п.2 Розпорядження надано позивачу в оренду терміном на 12 років для товарного вирощування риби 18.9 га земель водного фонду із земель запасу Верхівської сільської ради, в тому числі під водою 17,3 га, під болотами - 1,1 га, дамба - 0,5 га.
04 лютого 2004 року між Острозькою районною державною адміністрацією Рівненської області та ТОВ фірма Техпром укладено договір оренди земельних ділянок. Відповідно до п. 1 цього Договору - Орендар набуває право на оренду земельних ділянок, які знаходяться по суміжності із с. Лебеді Верхівської сільської Острозького району Рівненської області у відповідності до розпорядження голови районної державної адміністрації від 31 січня 2004 року №49. Передана земельна ділянка площею 18,9 га, в тому числі: під водою 17,3 га, під болотами - 1.1 га, дамба - 0,5 га.
Договір укладено на 12 років. Орендар має переважне право на поновлення договору (п.2.2 Договору).
06 лютого 2004 року між Верхівською сільською радою Острозького району Рівненської області та ТОВ фірма Техпром укладено договір оренди водного об'єкта.
6 вересня 2004 року головою Здолбунівської районної державної адміністрації прийнято розпорядження №500. Згідно цього розпорядження Товариству передано в довгострокову оренду терміном на 12 років для риборозведення землі водного фонду (ставок) площею 18.5га в тому числі під водою 18,5 га за рахунок земель запасу ОСОБА_2 Другої сільської ради, що розташовані за межами с. Дермань Друга.
7 вересня 2004 року між ОСОБА_2 Другою сільською радою Здолбунівського району Рівненської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Техпром (Орендар) був укладений договір оренди водного об'єкта.
Відповідно до п. 1.1 цього Договору - Орендодавець надає, а Орендар приймає в користування на умовах оренди землі водного фонду (ставок) на території ОСОБА_2 Другої сільської ради для штучного риборозведення.
Пункт 1.2 Договору - характеристики об'єкта оренди: земельна ділянка: землі водного фонду загальною площею 18,5 га, надані в тимчасове користування, в оренду на 12 років між Здолбунівською районною державною адміністрацією і ТзОВ Техпром ; загальна площа водного дзеркала 18,5 га; площа водного дзеркала, що надається в оренду: 18,5 га (розпорядження Здолбунівської районної державної адміністрації від 06 вересня 2004 року №500).
У відповідності до п.3.1 Договору - Орендар має переважне право перед іншими на поновлення Договору.
8 вересня 2004 року між сторонами підписано акт передачі земельної ділянки водного фонду та водного об'єкта в оренду терміном на 12 років.
14 вересня 2004 року між Здолбунівською районною державною адміністрацією Рівненської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Техпром (Орендар) був укладений договір оренди землі.
Предмет договору - Орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокову оренду землі водного фонду (ставок) для риборозведення, на підставі розпорядження Здолбунівської районної державної адміністрації від 06 вересня 2004 року №500, за рахунок земель запасу ОСОБА_2 Другої сільської ради, що розташовані за межами с. Дермань Другий і межують з територією Верхівської сільської ради Острозького району.
Відповідно до п.2 Договору - в оренду передається земельна ділянка (водний фонд - ставок) загальною площею 18,5 га, в тому числі 18,5 га - під водою.
Договір укладено на 12 (дванадцять) років. Після закінчення строку договору оренди Орендар має переважне право поновити його на новий строк.
Того ж дня земельна ділянка, загальною площею 18,5 га в тому числі: під водою (ставок) - 18,5 га були передані позивачу, що стверджується актом приймання-передачі земельної ділянки.
Згідно цих договорів позивачу в оренду був наданий один водний об'єкт (ставок), який розташований на території Здолбунівського та Острозьких районів Рівненської області, загальною площею 37,4 га., в тому числі під водою - 35,8 га, під болотом - 1,1 га, під дамбою - 0,5 га.
В зв'язку з закінченням строку договорів оренди Товариство звернулося в Рівненську обласну державну адміністрацію з заявою про поновлення договорів оренди земельних ділянок від 04 лютого 2004 року, водного об'єкту від 06 лютого 2004 року (на території Верхівської сільської ради Острозького району) та договорі оренди землі від 14 вересня 2004 року, водного об'єкта від 07 вересня 2004 року (на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району).
11 лютого 2017 року головою Рівненської обласної державної адміністрації було прийнято розпорядження №44 Про надання згоди на відновлення меж земельної ділянки - надано позивачу згоду на відновлення меж земельної ділянки площею 18,9000 гектара, яка перебуває в оренді товариства, за межами населених пунктів на території Верхівської сільської ради Острозького району.
16 лютого 2017 року головою Рівненської обласної державної адміністрації було прийнято розпорядження №85 Про поновлення договорів оренди земельних ділянок та водного об'єкта . Згідно цього розпорядження затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка перебуває в оренді товариства з обмеженою відповідальністю фірми Техпром для рибогосподарських потреб, що розташована за межами населених пунктів на території Верхівської сільської ради Острозького району Рівненської області (п.1 Розпорядження).
Відповідно до п.2 Розпорядження - поновити ТОВ фірмі Техпром договір оренди земельних ділянок від 04 лютого 2004 року та договір оренди водного об'єкта від 06 лютого 2004 року на термін 12 років для рибогосподарських потреб шляхом укладання договору оренди водного об'єкта на водний об'єкт та земельну ділянку водного фонду загальною площею 18,9000 гектарів, в тому числі площа водного дзеркала 17,3000 гектарів, за межами населених пунктів на території Верхівської сільської ради Острозького району Рівненської області.
16 лютого 2017 року між Рівненською обласною державною адміністрацією в особі директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації та ТОВ фірма Техпром укладено договір оренди водного об'єкта №2.
Відповідно до п.1 цього Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування водний об'єкт для рибогосподарських потреб ставок площею 17,3 га, розташований за межами села Лебеді на території Верхівської сільської ради Острозького району Рівненської області.
Пункт 2 Договору передбачає, що об'єктом оренди за цим договором є: вода (водний простір) водного об'єкта 305,00 тис.м 3 , земельна ділянка під водним об'єктом 17,3 га, землі, які використовуються для технічної інфраструктури 0,5 га, болота 1,1 га, 5624281600:06:003:0271 (земельна ділянка).
Договір укладено на 12 (дванадцять) років (до 06 лютого 2028 року).
Договір оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права. Вказана обставина стверджується витягом з Державного реєстру.
Відносно поновлення договору оренди землі площею 18,5 га, яка розташована на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району Рівненської області надана відповідь №425/02/2-07/16 від 25 лютого 2016 року.
Згідно цього листа вказано, що клопотання щодо поновлення договорів оренди землі від 14 вересня 2004 року, водного об'єкта від 07 вересня 2004 року (на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району) потребує додаткового розгляду. Причиною для цього вказано, що земельна ділянка площею 18.5 га знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району та входить до регіонального ландшафтного парку Дермансько-Мостівський .
Однак суд зазначає, що такі покликання відповідача є безпідставними та необгрунтованими з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 14 Закону України "Про аквакультуру" передбачено, що рибогосподарський водний об'єкт для цілей аквакультури надається в користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі відповідно до Водного кодексу України. Частини рибогосподарського водного об'єкта надаються в користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі органами, які здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, лише для розміщення плавучих рибницьких садків. У такому разі межі наданої в користування частини рибогосподарського водного об'єкта визначаються координатами відведеної акваторії. Відведення земельної ділянки водного фонду під водою (водним простором) та встановлення її меж у натурі (на місцевості) не здійснюються. Рибогосподарська технологічна водойма для цілей аквакультури надається юридичній чи фізичній особі органом, який здійснює розпорядження земельною ділянкою під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, за договором оренди землі (земель водного фонду).
Об'єктом користування на умовах оренди рибогосподарської технологічної водойми є земельна ділянка під водою, в межах якої здійснюється аквакультура, та вода (водний простір), які в комплексі одночасно надаються в користування одній і тій самій юридичній чи фізичній особі.
Статтею 4 Водного кодексу України встановлено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті:
морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;
прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;
гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;
береговими смугами водних шляхів.
Відповідно до ст.51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми.
Водні об'єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду у комплексі із земельною ділянкою.
Водні об'єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.
Статтею 17 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить:
а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;
б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель;
в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель;
г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок;
ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом;
д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст;
е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок;
є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів;
є 1 ) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст у порядку, визначеному законом;
ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до статті 58 цього ж Кодексу до земель водного фонду належать землі, зайняті:
а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;
б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;
в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;
г) береговими смугами водних шляхів;
ґ) штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.
Статтею 122 ЗК визначені повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
Так, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.
Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім визначених цією статтею випадків, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів в тому числі і для ведення водного господарства.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених цією статтею, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Таким чином, розпорядження земельними ділянками водного фонду, в тому числі надання їх в оренду, в разі розташування земельної ділянки за межами населеного пункту, належить до компетенції обласної державної адміністрації.
Правовідносини щодо оренди земельних ділянок, які виникли між позивачем та відповідачем, регулюються Законом України "Про оренду землі", Земельним кодексом України та Цивільним кодексом України.
Цивільний кодекс України передбачає два випадки пролонгації договору найму (оренди): ч.1 ст.764 і ч.1 ст.777 ЦК України.
Так, за змістом положень ч.1 ст.764 ЦК якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений.
Відповідно до ч.1 ст.777 цього Кодексу наймач, який належно виконує свої обов'язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк.
Аналогічні підстави поновлення договорів оренди землі передбачено ст.33 Закону України "Про оренду землі", яка конкретизує порядок такої пролонгації.
За змістом вказаної норми по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
Таким чином, ст.33 Закону України "Про оренду землі" у ч.1 регламентує переважне право орендаря перед іншими особами на укладення договору оренди землі, а в ч.6 - підстави поновлення договору оренди, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди.
Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що для застосування положень ч.1 ст.33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов'язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.
Так, частиною 6 ст.33 Закону України "Про оренду землі" передбачено іншу підставу поновлення договору оренди, а саме: у тому разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Тобто для поновлення договору оренди землі з підстав, передбачених ч. 6 ст.33 Закону України "Про оренду землі", необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар продовжує користуватися виділеною земельною ділянкою; орендар належним чином виконує свої обов'язки за договором; відсутнє письмове повідомлення орендодавця про відмову у поновленні договору оренди; сторони укладають додаткову угоду про поновлення договорів оренди.
Як вбачається з договорів оренди, термін дії договору оренди землі від 14 .09.2004 року, відповідно до п. 8 договору, закінчується 14.09.2016 року, а термін дії договору оренди водного об'єкта від 07.09.2004 року, відповідно до п. 7.1., закінчується 07.09.2016 року.
Судом встановлено, що позивач ТОВ "Техпром" до закінчення дії договорів оренди 28.12.2015 року звернувся до ОСОБА_1 екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації (вх. №350 від 15.08.2015 року) з листом-повідомленням про поновлення договору оренди водного об'єкту (ставка) на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району та про поновлення договору оренди землі водного фонду (ставка) для риборозведення за рахунок земель запасу (водний фонд - ставок), що розташовані за межами с. Дермань Друга Здолбунівського району (а.с. 179).
До листа-повідомлення ТОВ "Техпром" було додано копії договорів оренди землі та водного об'єкту.
Тобто, вбачається, що орендар, який мав намір скористатися правом на укладення договорів оренди землі та водного об'єкту на новий строк повідомив про це орендодавця до закінчення строку дії договорів оренди у порядку встановленому ст. 33 Закону України "Про оренду землі", пунктом 8 договору оренди землі від 14.09.2004 року, пунктом 7.1. договору оренди водного об'єкту від 07.09.2004 року.
Відносно поновлення договору оренди землі площею 18,5 га, яка розташована на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району Рівненської області Відповідачем надана відповідь №425/02/2-07/16 від 25 лютого 2016 року. Згідно цього листа вказано, що клопотання щодо поновлення договорів оренди землі від 14 вересня 2004 року, водного об'єкта від 07 вересня 2004 року (на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району) потребує додаткового розгляду. Причиною для цього вказано, що земельна ділянка площею 18.5 га знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району, входить до регіонального ландшафтного парку Дермансько-Мостівський .
Відтак, з огляду на зазначене, суд вважає, що матеріалами справи підтверджено дотримання позивачем вимог ст. 33 Закону України "Про оренду землі" щодо поновлення договорів оренди.
Суд не погоджується з доводами відповідача стосовно того, що з земельна ділянка (разом з водним об'єктом) площею 18,5 га, що знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району (за межами с.Дермань Другий), входить до регіонального ландшафтного парку „Дермансько-Мостівський» , створеного відповідно до рішення обласної ради від 28.02.2002 року № 341, а відтак не підлягає передачі в оренду.
Однак, як вказує сам відповідач на даний час спеціальна адміністрація парку не створена, проект організації території парку відсутній, зонування не проведено, межі парку не винесені в натурі. Отже, належних доказів того, що земельна ділянка та водний об'єкт, які знаходилися в оренді Позивача, перебувають під охороною відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд України , Відповідачем не надано.
Крім того суд зазначає, що Відповідачем не доведено належними доказами юридичного існування такого природно-заповідного фонду як регіональний ландшафтний парк „Дермансько-Мостівський» .
У відповідності до Закону України Про природно-заповідний фонд України розділу 1 ст.5 Правові засади функціонування територій та об'єктів природо-заповідного фонду , регіональні ландшафтні парки є юридичними особами.
Згідно з ст. 80 Цивільного кодексу України юридичною особою є організація створена та зареєстрована у встановленому законом порядку.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
Згідно до ч. 1 ст. Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію юри дичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Державна реєстрація базується на таких основних принципах: обов'язковості державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі.
Однак суд зазначає, що відомості про державну реєстрацію юридичної особи регіонального ландшафтного парку Дермансько-Мостівський в Єдиному державному реєстрі фізичних та юридичних осіб відсутні.
У зв'язку з чим, можна стверджувати, що такої юридичної особи не існує і відповідно ніякого регіонального ландшафтного парку теж.
Згідно ч. З ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Рішенням Рівненської обласної ради № 341 від 28 лютого 2002р. Про створення Дермансько-Мостівського регіонального парку пунктом 2 рекомендовано Здолбунівській районній державній адміністрації, районній раді, спільно з державним управлінням екології та природних ресурсів в Рівненській області, державним лісогосподарським об'єднанням Рівне-ліс, науковцями Рівненського державного технічного університету, розробити Положення та замовити виготовлення Проекту організації Дермансько-Мостівського регіонального ландшафтного парку і подати їх на розгляд та затвердження обласної ради. Майже за 16 років рішення не виконано.
У відповідності до глави 4 ст. 24 Закону України Про природно-заповідний фонд України на території регіональних ландшафтних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної, та інших цінностей природних комплексів та об'єктів, їх особливостей, проводиться зонування з урахуванням вимог до територій Національних парків. При виконанні даної вимоги Закону могло б бути встановлено таке функціональне зонування : заповідна зона, буферна зона, зона антропогенних ландшафтів - включає території традиційного землекористування, лісокористування, водокористування та інших видів сільськогосподарської діяльності.
У зв'язку з тим, що все таки межі парку не встановлені та не розподілено їх на відповідні зони можна допустити ствердження, що водний об'єкт міг би находитись в зоні антропогенних ландшафтів де дозволено водокористування.
Таким чином Дермансько-Мостівський" регіональний ландшафтний парк не відповідає жодним вимогам Закону України Про природно-заповідний фонд України , а тому посилання Відповідача на ст.51 Водного кодексу України, про заборону передачі у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб водних об'єктів,, що розташовані в межах територій та об'єктів, що перебувають під охороною відповідно до Закону України Про природно-заповідний фондУкраїни , не мають правової основи.
Крім того суд звертає увагу на те, що в натурі відокремити водний об'єкт що знаходиться на території Верхівської сільської ради Острозького району від водного об'єкта, що знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району, неможливо, так як це є один водний простір. Не можливо вести господарську діяльність на одному об'єкті, виключивши інший.
Суд також зазначає, що відповідно до статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. Однак Відповідачем не доведено та судом не встановлено, що надання Позивачу в оренду земельної ділянки водного об'єкта, що знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Даною статтею також встановлено, що на використання земельної ділянки або її частини в межах природно-заповідного фонду може бути встановлено обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором. Обмеження (обтяження) підлягає державній реєстрації і діє протягом строку, встановленого законом або договором.
Судом не встановлено, що на використання земельної ділянки, що знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району, зареєстровані будь-які обмеження (обтяження).
Також відповідно до ст.9 цього ж Закону встановлені частиною першою цієї статті основні види використання, а також заготівля деревини, лікарських та інших цінних рослин, їх плодів, сіна, випасання худоби, мисливство, рибальство та інші види використання можуть здійснюватися за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об'єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об'єктів.
Відповідачем не доведено та судом не встановлено, що використання Позивачем земельної ділянки, що знаходиться на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району суперечить цільовому призначенню територій та об'єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об'єктів.
Статтею 53 Закону передбачено, що порядок відведення земельних ділянок природним заповідникам, біосферним заповідникам, національним природним паркам, регіональним ландшафтним паркам, а також ботанічним садам, дендрологічним паркам, зоологічним паркам визначається Земельним кодексом України.
Однак Відповідачем не доведено і судом не встановлено, що у порядку передбаченому Земельним кодексом України, регіональному ландшафтному парку Дермансько-Мостівський" відведена земельна ділянка на території ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району.
Крім того Відповідачем на надано суду доказів того, що ландшафтний парк Дермансько-Мостівський" включено до Державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду (розділ YIII Закону України "Про природно-заповідний фонд України").
Поняття і види доказів викладені у статті 73 ГПК України, згідно якої доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на не вчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов'язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину не вчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов'язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).
Згідно з ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Частиною 1 статті 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
У відповідності до ст. 78 ГПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ст. 79 ГПК України).
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Позивачем належними та допустимими доказами доведено обставини на які він посилався в позовній заяві, як на підставу своїх вимог, а саме наявність у нього переважного права на поновлення на новий строк Договору оренди водного об"єкта від 07 вересня 2004р., укладеному з ОСОБА_2 Другою сільською радою та Договору оренди землі від 14 вересня 2004 року, укладеному з Здолбунівською районною державною адміністрацією та фактичне поновлення вказаних договорів на підставі Закону.
Відтак позов Товариства з обмеженою відповідальністю фірми Техпром грунтується на законі є обгрунтованим належними доказами, і, відповідно, підлягає задоволенню.
На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на Відповідача.
Керуючись статями 129, 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити.
2. Визнати поновленим договір оренди земельної ділянки, водного об'єкта, укладеного між Рівненською обласною державною адміністрацією в особі ОСОБА_1 екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою Техпром , на новий строк в наступній редакції:
ДОГОВІР
оренди земельної ділянки, водного об'єкта
Орендодавець: Рівненська обласна державна адміністрація, в особі директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації з одного боку, та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю фірма Техпром , в особі директора ОСОБА_7, що діє на підставі Статуту, з іншого, уклали цей договір про таке.
Предмет договору
1. Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування водний об'єкт для рибогосподарських потреб - ставок площею 18,5000 га, розташований за межами населених пунктів на Території ОСОБА_2 другої сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
Об'єкт оренди
2. Об'єктом оренди за цим договором є:
вода (водний простір) водного об'єкта 18,5000 га, 113 000 м 3 . земельна ділянка під водним об'єктом 18,5000 га.,
НОМЕР_1: (далі - земельна ділянка).
3. Об'єкт оренди не передається разом з гідротехнічними спорудами.
4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 376 333,62 гривень.
5. Об'єкт оренди має такі недоліки, що можуть перешкоджати його ефективному використанню: відсутні.
6. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: відсутні.
Строк дії договору
7. Договір укладено на 12 (дванадцять) років (до 14 вересня 2028 року).
Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на
новий строк. У такому випадку орендар повинен не пізніше ніж за ЗО днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити дію договору.
До листа-повідомлення про поновлення договору орендар додає проект додаткової угоди.
Орендна плата
8. Орендна плата вноситься орендарем:
за земельну ділянку за місцем її розташування у розмірі 4 відсотків від нормативно- грошової оцінки земельної ділянки, що складає 15 053,26 грн. на рік, код платежу 13050500:
за воду (водний простір) у розмірі 4 440,77 грн. на рік, код платежу 22130000 .
9. Обчислення розміру орендної плати за:
водний об'єкт здійснюється відповідно до ОСОБА_3 визначення розміру плати за надані в оренду водні об'єкти, що затверджується Мінприроди;
земельну ділянку - з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, це визначаються Держземагентством за формами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2006 р. № 1724 «Деякі питання оренди земель» , що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди водного об'єкта чи продовження його дії.
10. Орендна плата вноситься у строки:
за водний об'єкт щоквартально (не пізніше 25 березня, 25 червня, 25 вересня, 25 грудня) рівними частками;
за землю у строку визначені податковим законодавством України на розрахунковий рахунок ОСОБА_2 Другої сільської ради Здолбунівського району Рівненської області.
11. Розмір орендної плати переглядається не рідше як один раз у 5 років (щорічно прі зміні коефіцієнта індексації) у разі:
зміни умов господарювання, передбачених договором;
зміни розмірів земельного податку, коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану об'єкта оренди, що сталося не з вини орендаря та підтверджене документами;
в інших випадках, передбачених законом.
12. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 2 відсотків несплаченої суми за кожний день прострочення.
Умови використання об'єкта оренди
13. Об'єкт оренди передається для рибогосподарських потребу.
14. Умови збереження стану об'єкта оренди використання об'єкта оренди за цільовим призначенням та у відповідності до вимог природоохоронного законодавства, здійсненні заходів щодо поліпшення стану об'єкта оренди, не погіршення якості води, живих біоресурсів, аборигенних видів риб.
Умови і строки передачі об'єкта в оренди
15. Передача об'єкта оренди в оренду здійснюється без розроблення проекту відведенні земельної ділянки.
Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є :
Передача об'єкта оренди в оренду здійснюється за наявності паспорта водного об'єкта.
Організація розроблення проекту відведення земельної ділянки і паспорта водного об'єкта та відповідні витрати покладаються на орендаря.
16. Зобов'язання щодо: експлуатації ставка відповідно до режиму роботу встановленого для нього Сектором у Рівненській області Державного агентства водних ресурсів України оформлення права користування гідротехнічними спорудами та оформлення дозволу на спеціальне водокористування: здійснення лісомеліоративну, агротехнічних, технологічних, санітарних заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об'єкту.
17.Інші умови передачі об'єкта в оренду: орендар не має права передавати об'єкт оренди у заставу та/або вносити її до статутного складеного, пайового фонду (капіталу).
18. Передача об'єкта оренди орендарю здійснюється протягом 3 днів після державної реєстрації цього договору згідно з актом приймання-передачі.
Умови повернення об'єкта оренди
19. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві об'єкт оренди у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав його в оренду.
Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей об'єкта оренди, пов'язаних із зміною його стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.
2 0 . Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення стану об'єкта оренди, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди такому об'єкту, не підлягають відшкодуванню.
21. Поліпшення стану об'єкта оренди, проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем не підлягають відшкодуванню.
Умови, обсяги і строки відшкодування орендарю витрат на поліпшення стану об'єкта оренди визначаються окремою угодою сторін.
22. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
фактичні втрати, яких орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням орендодавцем умов договору, а також витрати, які орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
доходи, які орендар не отримав внаслідок неналежного виконання орендодавцем умов договору.
23. Розмір фактичних витрат орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
Обмеження (обтяження) щодо використання об'єкта оренди
24. На орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб і встановлених земельних сервітутів.
25. Передача в оренду водного об'єкта не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб і встановлених земельних сервітутів.
26. Передача в оренду водного об'єкта здійснюється без обмеження права загального водокористування, якщо інше не визначено законом.
27. Передача орендарем права на оренду водного об'єкта іншим суб'єкт, господарювання забороняється.
28. Об'єкт оренди за згодою орендаря може використовуватися для здійснення спеціального водокористування в порядку, встановленому Водним кодексом України.
Інші права та обов'язки сторін
29. Права орендодавця: орендодавець має право вимагати від орендаря:
використання об'єкта оренди за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарі охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються:
своєчасне внесення орендної плати та виконання інших вимог договору; дотримання вимог екологічного, водного, земельного, санітарно-епідеміологічного іншого чинного законодавства, норм і правил безпечної експлуатації водного об'єкта, утримання в належному стані прибережних захисних смуг, а також територій, які мають особливий статус;
допускати до перевірки відповідні органи щодо дотримання орендарем умов договору.
30. Обов'язки орендодавця:
передати в користування об'єкт оренди у стані, що відповідає умовам договору оренди в стані придатному для використання за цільовим призначенням:
не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися об'єктом оренди; попередити орендаря про особливі властивості та недоліки об'єкта оренди, які в процесі його використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкта оренди.
31. ..Права орендаря:
переважне право перед іншими на поновлення договору в разі дотримання його умов; самостійно господарювати на об'єкті оренди з дотриманням умов договору оренди; отримувати продукцію і доходи;
здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця
будівництво гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд;
вимагати від орендодавця передачі водного об'єкта в оренду в належному стані; обмеження права загального водокористування здійснювати відповідно до вимог статей 47 та 51 Водного кодексу України;
дозволяти іншим водокористувачам здійснювати спеціальне водокористування визначеному законодавством порядку.
3 2 . Обов'язки орендаря:
приступити до використання об'єкта оренди в строки, встановлені договором оренди;
виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі передбаченому законом або даним договором;
після реєстрації надати копію договору відповідному органу державної податкової служби та Рівненському обласному управлінню водних ресурсів;
економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод;
дотримуватись встановлених нормативів санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території;
використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню воді об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї;
не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіння шкоди господарським об'єктам та навколишньому природному середовищу;
утримувати в належному стані прибережну захисну смугу водного об'єкта, здійснювати заходи щодо забезпечення режиму її охорони у відповідності з вимогами природоохоронного законодавства;
здійснювати погоджені заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод;
здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу; безперешкодно допускати на свої об'єкти державних інспекторів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог водного законодавства, і надавати їм безоплатно необхідну інформацію;
своєчасно вносити орендну плату з урахуванням коефіцієнтів індексації; своєчасно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування про виникнення аварійних забруднень;
здійснювати невідкладні роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об'єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством;
передбачити місця для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, тощо (перевага надається традиційно розташованим місцям масового відпочинку)
відповідно до статті 51 Водного кодексу України;
доводити до відома населення умови загального водокористування, а також про жеиня (у разі наявності) загального водокористування на водних об'єктах шовлення відповідних інформаційних (вказівних) знаків);
використовувати наданий у користування на умовах оренди водний об'єкт за .овим призначенням, відповідно до умов договору;
своєчасно і якісно проводити поточний ремонт гідроспоруд, не допускаючи умисного онікодження. У разі відсутності служби експлуатації у орендаря до проведення ремонту учати спеціалізовані організації;
не передавати права оренди водного об'єкта іншим суб'єктам господарювання; після закінчення терміну дії договору повернути орендодавцю об'єкт оренди в стані, гіршому ніж він був одержаний;
подавати щорічно до Рівненського обласного управління водних ресурсів звітність ро використання води за Формою № 2ТП-водгосп (річна);
з метою недопущення погіршення якості води у водних об'єктах орендарям необхідно дійсіновати аналіз води акредитованою лабораторією не пізніше як за 1 місяць до іроведення скиду води з водного об'єкта;
виконувати інші обов'язки щодо використання, охорони і відтворення земельних та водних ресурсів згідно з законодавством.
* Визначаються відповідно до Водного кодексу України, Законів України Про оренду землі та Про аквакультуру .
Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини, заподіяння шкоди третім особам
33. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар.
Ризик заподіяння шкоди третім особам у результаті невиконання або неналежного виконання орендарем умов договору несе орендар.
Страхування об'єкта оренди
34 . Згідно з цим договором об'єкт оренди не підлягає страхуванню на весь період
дії цього договору.
35. Страхування об'єкта оренди не здійснюється.
36. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов'язку стороною, повинна згідно з цим договором застрахувати об'єкт оренди, інша сторона може застрахувати такий об'єкт і вимагати відшкодування витрат на страхування.
Зміна умов договору і припинення його дії
37. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
38. Дія договору припиняється у разі:
закінчення строку, на який його було укладено;
викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земель ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
ліквідації юридичної особи - орендаря або припинення підприємницької діяльне фізичної особи - підприємця.
Дія договору припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
39. Дія цього договору припиняється шляхом його розірвання за:
взаємною згодою сторін;
рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання іншою стороною передбачених договором обов'язків та випадкового знищення, пошкодження об'єкта оренди,
яке істотно перешкоджає його використанню, нецільового використання об'єкта оренди також з інших підстав, визначених законом.
40. Підставами для розірвання договору оренди є: встановлення заборони загального водокористування; нецільове використання об'єкта оренди.
41. Перехід права власності на об'єкт оренди, а також реорганізація юридичної особи орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору
4 2 . За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальні відповідно до закону та цього договору.
43. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що таке порушення сталося не з її вини.
Прикінцеві положення
4 4 . Цей договір набирає чинності після його державної реєстрації.
Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник договора видається орендодавцеві, другий - орендареві, третій - органові, який провів державну реєстрацію земельної ділянки
Невід'ємними частинами договору є: план або схема об'єкта оренди;
кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб у її використанні і встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди;
проект відведення земельної ділянки;
паспорт водного об'єкта.
Реквізити сторін
Орендодавець:
Рівненська обласна державна адміністрація в особі директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації ОСОБА_6
Орендар:
ТОВ фірма Техпром ,
свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №226659 від 29.05.1998 року, місцезнаходження: вул. Польова, 1 с. Зоря Рівненського району Рівненської області, 35314, код ЄДРПОУ 21087117
3. Стягнути з ОСОБА_1 екології та природних ресурсів Рівненської обласної державної адміністрації (м.Рівне, вул.Толстого, 20, ЄДРПОУ 38756267) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Техпром" (вул. Польова, 1 с. Зоря Рівненського району Рівненської області, 35314, код ЄДРПОУ 21087117) 1600, 00 грн. судового збору за подання позовної заяви.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено та підписано 05 березня 2018 року.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Рівненського апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.
Суддя Марач В.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2018 |
Оприлюднено | 06.03.2018 |
Номер документу | 72564825 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Марач В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні