Справа № 382/1961/17
2/382/149/18
РІШЕННЯ
Іменем України
22 лютого 2018 року Яготинський районний суд Київської області у складі:
головуючого судді Кисіль О.А.
при секретарі Твердохліб Г.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Яготині Київської області справу за позовом Управління державного агенства рибного господарства у м. Києві та Київській області до ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, третя особа Супоївська сільська рада Яготинського району Київської області про відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних ресурсів,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Яготинського районного суду з позовною заявою до ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, третя особа Супоївська сільська рада Яготинського району Київської області про відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних ресурсів, в котрій зазначено, що відповідно до Положення про Державне агентство рибного господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 895, Державне агентство рибного господарства України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства. Згідно Положення про Управління Державного агентства рибного господарства у м. Києві та Київській області, затвердженого наказом Державного агентства рибного господарства України від 15 липня 2016 року № 229, Київський рибоохоронний патруль є територіальним органом Держрибагентсва, діє у складі Держрибагентсва як відокремлений структурний підрозділ і йому підпорядковується. Повноваження Київського рибоохоронного патруля поширюються на м. Київ та Київську область, територію та акваторію водних об'єктів в межах районів діяльності, визначених Держрибагентством. Основним завданням Київського рибоохоронного патруля є реалізація повноважень Держрибагентства у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в районі діяльності.
Відповідно до статті 10 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів посадові особи органів рибоохорони уповноважені подавати позови про відшкодування шкоди, заподіяної суб'єктами господарювання та громадянами, внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів. Аналогічна норма закріплена і в Законі України Про тваринний світ , де згідно ст. 59 визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства у встановленому законом порядку мають право пред'являти позови про відшкодування шкоди, заподіяної підприємствами, установами, організаціями та громадянами внаслідок порушення законодавства про охорону, використання і відтворення об'єктів тваринного світу.
ОСОБА_1 спільно з ОСОБА_2В, та ОСОБА_3 10 квітня 2017 року о 23 год. 50 хв. перебуваючи на р. Супій поблизу с. Дзюбівка Яготинського району Київської області, у весняно-літній нерестовий період проводив вилов риби забороненими знаряддями лову, а саме сітка з жилки в кількості 3 шт., з гумового човна, який належить ОСОБА_1. При цьому була виловлена риба плітка - 138 шт. та окунь - 7 шт. загальною вагою 5,00 кг., чим наніс збитки рибному господарству України на суму 11849 грн. 00 коп.. Своїми діями гр. ОСОБА_1 грубо порушив п.п. 3.15. 4.4 Правил любительського і спортивного рибальства та Інструкції про порядок обчислення та внесення платежів за спеціальне використання водних живих ресурсів при здійсненні любительського і спортивного рибальства, затверджених Наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.02.1999 р. № 19, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 28.04,1999 № 269/3562 та ст. 63 Закону України Про тваринний світ , відповідальність за яке передбачена ст. 85 КУпАП. Постановою Яготинського районного суду Київської області від 19.05.2017 у справі № 382/725/17 гр. ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 85 КУпАП.
ОСОБА_2 спільно з ОСОБА_1 та ОСОБА_3А 10 квітня 2017 року о 23 год. 50 хв. перебуваючи на р. Супій поблизу с. Дзюбівка Яготинського району Київської області, в весняно-літній нерестовий період проводив вилов риби забороненими знаряддями лову, а саме сітка з жилки в кількості 3 шт. з гумового човна, який належить ОСОБА_1. При цьому була виловлена риба плітка - 138 шт. та окунь - 7 шт. загальною вагою 5,00 кг чим наніс збитки рибному господарству України на суму 11849 грн. 00 коп.. Своїми діями гр. ОСОБА_2 грубо порушив п.п. 3.15, 4.4 Правил любительського і спортивного рибальства та Інструкції про порядок обчислення та внесення платежів за спеціальне використання водних живих ресурсів при здійсненні любительського і спортивного рибальства, затверджених Наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.02.1999 р. № 19, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 28.04,1999 № 269/3562 (зі змінами) (надалі - Правила рибальства) та ст. 63 ЗУ Про тваринний світ , відповідальність за яке передбачена ч.4 ст. 85 КУпАП. Постановою Яготинського районного суду Київської області від 19.05.2017 у справі № 382/727/17 гр. ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 85 КУпАП.
ОСОБА_3 спільно з ОСОБА_1 та ОСОБА_2 10 квітня 2017 року о 23 год. 50 хв. перебуваючи на р. Супій поблизу с. Дзюбівка Яготинського району Київської області, в весняно-літній нерестовий період проводив вилов риби забороненими знаряддями лову, а саме сітка з жилки в кількості 3 шт., з гумового човна, який належить ОСОБА_1. При цьому була виловлена риба плітка - 138 шт. та окунь - 7 шт., загальною вагою 5.00 кг., чим наніс збитки рибному господарству України на суму 11849 грн. 00 коп.. Своїми діями гр. ОСОБА_3 грубо порушив п.п. 3.15. 4.4 Правил любительського і спортивного рибальства та Інструкції про порядок обчислення та внесення платежів за спеціальне використання водних живих ресурсів при здійсненні любительського і спортивного рибальства, затверджених Наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.02,1999 р. № 19. зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 28.04.1999 № 269/3562 (зі змінами) (надалі - Правила рибальства) та ст. 63 ЗУ Про тваринний світ , відповідальність за яке передбачена ч.4 ст. 85 КУпАП. Постановою Яготинського районного суду Київської області від 19.05.2017 у справі № 382/728/17 гр. ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 85 КУпАП.
Таким чином, спільна вина ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 є доведеною і відповідно до ч. 4 ст. 61 ЦПК України постанова суду у справі про адміністративне правопорушення обов'язкова для суду, що розглядає справу про цивільно-правові наслідки дій особи, стосовно якої ухвалено постанову суду, з питань, чи мали місце ці дії та чи вчинені вони цією особою.
Згідно розрахунку матеріальної шкоди, спільно ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 нанесено збитків рибному господарству України на суму 11849,00 грн.
Розмір шкоди, заподіяної особами незаконним (з порушенням правил рибальства) виловом, добуванням або знищенням цінних видів риб, водних безхребетних і водних рослин у рибогосподарських водоймах, визначено відповідно до такс, затверджених постановою КМУ від 21.11.2011 № 1209 Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів водних біоресурсів (п. 6.2. Правил рибальства).
Відповідно ст. 37 Закону України «Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів» водні біоресурси, що знаходяться у внутрішніх водних об'єктах, територіальному морі, у виключній (морській) економічній зоні України, на континентальному шельфі, є об'єктами права власності Українського народу, від імені якого права власника на ці ресурси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України та законами України.
Таким чином, природні ресурси (в тому числі водні біоресурси), які відповідно до Конституції України та інших законодавчих актів є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, права власника (володіння, користування, розпоряджання) щодо яких, від імені Українського народу, здійснюють органи місцевого самоврядування, як юридичні особи, є майном певної територіальної громади (в даному випадку Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області). Поряд із цим, одночасно дані природні ресурси є власністю Українського народу.
На підставі вищезазначеного, з урахуванням судової практики, керуючись ст.ст. 13, 145 Конституції України, ст.ст. 3, 61, 109, 119, 120 ЦПК України, ст.ст. 22, 177, 179, 180, 190, 317, 318, 324, 1166, 1190 ЦК України, ст.ст. 47, 68, 69 Закону України Про охорону навколишнього і природного середовища , ст.ст. 3, 10, 11, 34, 52-1, 59, 63 Закону України Про тваринний світ , ст.ст. 10, 20, 37, 52 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів , ст.ст. 16, 60 Закону України Про місцеве самоврядування , ст. 4 Закону України Про судовий збір , п.п. 3.15., 4.4, 4.6, 5.3, 6.2, 6.3 Правил любительського і спортивного рибальства та Інструкції про порядок обчислення та внесення платежів за спеціальне використання водних живих ресурсів при здійсненні любительського і спортивного рибальства, постановою КМУ від 21.11.2011 № 1209 Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів водних біоресурсів , просив с тягнути солідарно з ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 майнову шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів, в розмірі 11849,00 гри., яку необхідно сплатити на користь Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області та судові витрати в розмірі 1600,00 грн..
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, додавши до зазначеного в позові, що відшкодування здійснюється при заподіянні шкоди тваринному світу внаслідок порушення вимог законодавства про охорону, використання і відтворення тваринного світу та у разі загибелі риби, проте доказів з цього проводу надати не може, також не може вказати чи зазначена в позові виловлена риба була живою чи ні, та чи можливе її перебування у водоймі, якщо вона була жива після її вилову.
Представник відповідача в судовому засіданні позов визнав частково та зазначив, що не має доказів, що риба вилучена, в описах - оцінках щодо незаконно виловленої риби, а не вилученої в тій кількості про яку йдеться в позові, а лише зазначено, що вилучено на суму 150 гривень, кожному з відповідачів. При цьому, зазначив, що позов не відповідає вимогам ст.175 ЦПК України, оскільки не міститься даних з приводу досудового врегулювання сторонами спору, а тому в позові необхідно відмовити.
Представник третьої особи підтримав заявлені вимоги позивачем та зазначив, що оскільки незаконний вилов риби проводився в адміністративних межах Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області та відшкодування збитків повинно здійснюватися до бюджету даної сільської ради. При цьому, дана позовна заява була подана та по ній було відкрито провадження по справі до набрання чинності змін до ЦПК України, а тому вимоги до позовної заяви визначалися відповідно до дії змін до ЦПК України.
Так, з копії паспорту постанов Яготинського районного суду Київської області (а.с.7, 10, 13), копії розрахунків матеріальної шкоди, такси (а.с.8, 11, 14), копії протоколів про адміністративне правопорушення (а.с.9, 12, 15), копії наказу (а.с.17), витягу з Положення (а.с.18-19), копії паспортних даних відповідачів (а.с.52-54) та доданих матеріалів справ про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_2 за ч.4 ст.85 КУпАП, вбачається, що відповідно до постанов Яготинського районного суду Київської області від 19 травня 2017 року відповідачі по справі були притягнені до адміністративної відповідальності за ч.4 ст.85 КУпАП та піддані стягненню у вигляді штрафу на користь держави у розмірі 340 гривень. З описів - оцінок відносно відповідачів вбачається, що у відповідачів вилучені знаряддя лову та свіжо виловлена риба вагою 5 кг на суму 150 гривень. З розписки про передачу на відповідальне зберігання рибальського майна, транспортних засобів, підвісних двигунів та водних ресурсів, від 10 квітня 2017 року вбачається, що ОСОБА_1 прийняв на відповідальне зберігання гумовий човен та водні ресурси на суму 150 гривень, які зазначені в описі - оцінці попередньо зазначеній.
Позовну заяву подано до суду 1 грудня 2017 року та відповідно до вимог ст..ст.119, 120 ЦПК України відкрито провадження по даній справі, тобто вимоги до позовної заяви визначалися на підставі ЦПК України, який діяв до вступу в силу замін до ЦПК України, до 15 грудня 2017 року.
Відповідно до ст..1166 ЦК України особи, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Стаття 5 Закону України Про тваринний світ передбачає, що право власності на об'єкти тваринного світу набувається та реалізується відповідно до Конституції України, цього Закону та інших законів України. Об'єкти тваринного світу, які перебувають у стані природної волі і знаходяться в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, є об'єктами права власності Українського народу. Кожний громадянин має право користуватися об'єктами тваринного світу - об'єктами права власності Українського народу відповідно до цього Закону та інших законів України.
Відповідно до ст..68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Законодавством України може бути встановлено відповідальність і за інші порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст..69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відповідно до п.6.9 Положення про органи рибоохорони Державного агентства рибного господарства України, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2012 № 26 зареєстровано в Міністерстві юстиції України, 6 березня 2012 р. за № 379/20692, управління має право: складати протоколи та розглядати в установленому законом порядку справи про адміністративні правопорушення у галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів. Вилучати в осіб, які порушують законодавство у галузі охорони і використання водних біоресурсів, знаряддя добування водних біоресурсів, транспортні (у тому числі плавучі) засоби, обладнання та предмети, що були знаряддями правопорушення, незаконно добуті водні біоресурси, а також відповідні документи на них. Проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, фото- і відеозйомку як допоміжні засоби для запобігання і виявлення порушень законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів. Визначати розмір збитків, завданих рибному господарству, за затвердженими таксами та методиками.
Згідно ст. 20 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів відшкодування шкоди, завданої рибному господарству внаслідок знищення або погіршення стану водних біоресурсів та середовища їх перебування внаслідок господарської та іншої діяльності. Шкода, завдана рибному господарству внаслідок знищення або погіршення стану водних біоресурсів та середовища їх перебування внаслідок господарської та іншої діяльності, підлягає відшкодуванню за рахунок осіб, які безпосередньо здійснювали або замовляли здійснення такої діяльності.
Відповідно до ст.3 Закону України Про тваринний світ об'єктами тваринного світу, на які поширюється дія цього Закону, є: дикі тварини - хордові, в тому числі хребетні (ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби та інші) і безхребетні (членистоногі, молюски, голкошкірі та інші) в усьому їх видовому і популяційному різноманітті та на всіх стадіях розвитку (ембріони, яйця, лялечки тощо), які перебувають у стані природної волі, утримуються у напіввільних умовах чи в неволі;
Згідно ст. 63 Закону України Про тваринний світ підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу. Розмір компенсації за незаконне добування, знищення або пошкодження видів тваринного світу, а також за знищення чи погіршення середовища їх існування встановлюється Кабінетом Міністрів України. У разі вилучення незаконно добутих живих тварин повинні бути вжиті заходи щодо їх збереження, і за можливості - повернення у природне середовище.
Згідно п. 8.7 та п. 8.8, п. 8.11 Положення про Управління Державного агентства рибного господарства у м.Києві та Київській області затвердженого Наказом Державного агентства рибного господарства України від 15 липня 2016 року № 229, Київський рибоохоронний патруль має право: вилучати в осіб, які порушують законодавства у галузі охорони використання та відтворення водних біоресурсів, знаряддя добування водних біоресурсів, транспортні (у тому числі плавучі) засоби, обладнання та предмети, що були знаряддями правопорушення, незаконно добуті водні біоресурси, а також відповідні документи на них; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, фото- і відео зйомку як допоміжні засоби для запобігання і виявлення порушень законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів; визначати розмір збитків, завданих рибному господарству, за затвердженими таксами та/або методиками.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що відповідачів відповідно до постанов Яготинського районного суду Київської області від 19 травня 2017 року визнано винними у скоєнні адміністративного правопорушення передбаченого ч.4 ст.85 КпАП України, в такому випадку слід застосувати вимоги ст..61 ЦПК України. При цьому, беручи до уваги той факт, що в матеріалах про адміністративне правопорушення містяться описи - оцінки з яких вбачається, що вилучено у кожного з відповідачів свіжо виловлену рибу в розмірі 5 кг на суму 150 гривень, та лише ОСОБА_1 з відповідачів прийняв на відповідальне зберігання гумовий човен та водні ресурси на суму 150 гривень. Щодо подальших дій головного державного інспектора Київського рибоохоронного патруля з приводу решти свіжо виловленої риби про яку йдеться в позові будь-які документи в даних матеріалах справи відсутні, як і відсутні будь-які докази в матеріалах даної цивільної справи. Враховуючи вимоги, ст.20 Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів яка передбачає, що шкода відшкодовується в разі завдання рибному господарству шкоди внаслідок знищення або погіршення стану водних біоресурсів та середовища їх перебування внаслідок господарської та іншої діяльності. Так, в матеріалах справи та адміністративних матеріалах відсутні докази знищення або погіршення стану водних біоресурсів та середовища їх перебування внаслідок господарської та іншої діяльності. При цьому, в матеріалах справи та доданих адміністративних матеріалах містяться дані навпаки не про знищені водні ресурси, а про свіжо виловлену рибу, а не загиблу, та відсутні будь-які дані про подальше її існування, оскільки відповідачам вказана риба не була передана на зберігання, окрім вилучених в загальному 15 кг водних ресурсів. Тому, з огляду на вище наведене, з врахуванням вимог ст..81 ЦПК України, такси для обчислення розміру відшкодування шкоди, позовні вимоги підлягають до часткового задоволення, а в решті позовних вимог слід відмовити за недоведеністю.
При цьому дана позовна заява подана до вступи в силу змін до ЦПК України, вступ в дію яких датується 15 грудня 2017 року, тому до даної позовної заяви застосовувались вимоги ЦПК України, які діяли на час її подачі.
Керуючись ст. ст. 258-259, 265, 268, 354, 141 ЦПК України,ст.ст.1166, 1190 ЦК України, Законом України Про охорону навколишнього природного середовища , Законом України Про тваринний світ , Законом України Про охорону навколишнього природного середовища , Законом України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів , Положенням про органи рибоохорони Державного агентства рибного господарства України, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2012 № 26 зареєстровано в Міністерстві юстиції України, 6 березня 2012 р. за № 379/20692, Положенням про Управління Державного агентства рибного господарства у м.Києві та Київській області затвердженого Наказом Державного агентства рибного господарства України від 15 липня 2016 року № 229, суд
ВИРІШИВ:
Позов Управління державного агенства рибного господарства у м. Києві та Київській області до ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, третя особа Супоївська сільська рада Яготинського району Київської області про відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення водних ресурсів, задовольнити частково.
Стягнути з ОСОБА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1, мешканця ІНФОРМАЦІЯ_1 - 3 Київської області, ОСОБА_2, ідентифікаційний код НОМЕР_2, мешканця ІНФОРМАЦІЯ_2 - 16 Київської області, ОСОБА_3, ідентифікаційний код НОМЕР_3, мешканця ІНФОРМАЦІЯ_2 - 51 Київської області на користь Супоївської сільської ради Яготинського району Київської області, код ЄДРПОУ: 04360528 (р/р 33114331700682 Супоївської сілської ради Яготинськго району Київської області, код класифікації бюджету 24062100 "грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища ") з кожного по 150 (сто п'ятдесят) гривень в якості відшкодування шкоди.
Стягнути солідарно з ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 на користь Управління державного агенства рибного господарства у м. Києві та Київській області, м.Київ вул.Тургенєвська - 82 а, код ЄДРПОУ 40419475, 64 (шістдесят чотири) гривні судового збору.
Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Київської області шляхом подачі через Яготинський районний суд апеляційної скарги протягом 30 днів з дня проголошення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після спливу 30 днів після проголошення повного рішення 3 березня 2018 року, в разі неподання апеляційної скарги.
Суддя Кисіль О.
Суд | Яготинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2018 |
Оприлюднено | 06.03.2018 |
Номер документу | 72570196 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Яготинський районний суд Київської області
Кисіль О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні