Рішення
від 28.02.2018 по справі 806/3571/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2018 року м. Житомир справа № 806/3571/17

категорія 5.1

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Єфіменко О.В.,

секретаря судового засідання Коваля О.В.,

за участю прокурора Деречі І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави до Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області, третя особа - Комунальне підприємство Благоустрій міста Радомишльської міської ради, про визнання незаконною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

15.12.2017 до Житомирського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Керівника Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави, у якому з урахуванням заяви про уточнення він просить:

- визнати незаконною бездіяльність Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області з питань незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячих майданчиків, які розташовані на території м. Радомишля - в міському парку та по вул. Малій Житомирській;

- зобов'язати Радомишльську міську раду Радомишльського району Житомирської області вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячих майданчиків, які розташовані на території м. Радомишля - в міському парку та по вул. Малій Житомирській.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що у зв'язку з відсутністю затвердженого плану інвентаризації та паспортизації таких об'єктів благоустрою населення як дитячі майданчики, які розташовані на території м. Радомишль у міському парку та по вул. Мала Житомирська, установи, підприємства та організації у яких ці об'єкти благоустрою перебувають на утриманні, не виконують свого обов'язку щодо їх планової інвентаризації та паспортизації відповідно до вимог ст.18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Вказує, що одним із обов'язків органів місцевого самоврядування, встановлених Законом України "Про благоустрій населених пунктів" є обов'язок проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин). З огляду на функціональне призначення дитячих майданчиків невжиття таких заходів може негативно позначитися на загальному стані цих об'єктів благоустрою, що у підсумку може спричинити заподіяння шкоди життю та здоров'ю дітей.

Після усунення позивачем недоліків позовної заяви, ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 15.01.2018 відкрите провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 07.02.2018 на 10 год. 00 хв.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 07.02.2018 розгляд справи відкладено на 28.02.2018 на 10:00 у зв'язку із неявкою представника відповідача та третьої особи у судове засідання, та невиконанням відповідачем вимог ухвали від 15.01.2018 в частині надіслання відзиву на адміністративний позов (а.с.62).

Прокурор у судовому засіданні 28.02.2018 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з урахуванням поданих уточнень (а.с.67).

Представник відповідача у судове засідання 28.02.2018 не з'явився, про причини свого неприбуття не повідомив, про дату час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином (а.с.66), відзиву на адміністративний позов не надіслав.

Представник третьої особи у судове засідання 28.02.2018 не з'явився, про причини свого неприбуття не повідомив, про дату час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином (а.с.65).

Вислухавши прокурора, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Як свідчать матеріали справи, за результатами проведеного Коростишівською місцевою прокуратурою вивчення стану дотримання вимог законодавства України у сфері благоустрою населених пунктів, встановлено недоліки щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста, які негативно впливають на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд.

Зокрема, встановлено, що на території м. Радомишля - у міському парку та по вул. Малій Житомирській, функціонують два дитячі майданчики вартістю 637,90 грн та 92504,62 грн відповідно.

Коростишівською місцевою прокуратурою за №06-37/9252 вих.№17 від 07.12.2017 скеровано лист до Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області про надання інформації щодо планів інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, розташованих на території м.Радомишль, за період 2013-2016 роки (а.с.17).

Згідно з листом від 11.12.2017 №23/02-20 Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області, на території Радомишльської міської ради функціонують два дитячих майданчики: у міському парку та по вул. Мала Житомирська, навпроти адміністративного приміщення міської ради. Балансоутримувачем даних дитячих майданчиків є Комунальне підприємство Благоустрій міста . Дитячі майданчики були передані на баланс комунальному підприємству згідно з рішенням сесії, акти приймання-передачі у міській раді відсутні у зв'язку з тим, що термін зберігання матеріалів сесій у міській раді становить 5 років і у наявності є рішення, починаючи з 2012 року. Проектно-технічна документація, відомості, хто виступав замовником будівництва дитячих майданчиків у міській раді відсутні. Паспорти та інвентаризаційні документи по дитячих майданчиках у міській раді відсутні. Щорічно, станом на 01.11 поточного року, згідно з розпорядженням міського голови "Про проведення інвентаризації", КП "Благоустрій міста" на підставі розпорядження проводить інвентаризацію основних засобів, у тому числі і дитячих майданчиків (а.с.18).

Як видно з рішення Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області №169 від 23.06.2016 Про передачу комунального майна в користування комунальному підприємству Благоустрій міста Радомишльської міської ради вирішено передати комунальному підприємству Благоустрій міста від МКП Радомишль на баланс майно комунальної власності а саме: дитячий майданчик, розташований в парку та дитячий майданчик по вул. Мала Житомирська, який розташований навпроти адміністративного приміщення Радомишльської міської ради (а.с.20).

На виконання вказаного рішення сесії Радомишльської міської ради складено акт передачі основних засобів від МКП Радомишль в КП Благоустрій міста станом на 01.07.2016 (а.с.21).

Згідно з листом Комунального підприємства Благоустрій міста Радомишльської міської ради за вих. №177 від 11.12.2017, технічна та проектна документація на дитячі майданчики у комунального підприємства відсутня (а.с.19).

Разом із вказаним вище листом, КП Благоустрій міста Радомишльської міської ради надав інвентаризаційний опис основних засобів, в якому зазначені дитячі майданчики, що перебувають на балансі комунального підприємства (а.с.22).

Даний опис складено 01.11.2017 на підставі розпорядження голови Радомишльської міської ради №58-0 від 30.10.2017, однак вказаний опис складено на підставі нормативно-правового документу, який втратив свою чинність 01.01.2015 (Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ) та відповідно не є планом проведення інвентаризації об'єктів благоустрою.

На даний час паспорти та інвентаризаційні документи на дитячі майданчики відсутні (відповідно до зазначеної Інструкції це: інвентаризаційна справа, абрис (ескіз) об'єкту благоустрою, інвентаризаційний план, технічний паспорт, експлікація).

Разом з тим, Радомишльською міською радою, за весь час перебування зазначених дитячих майданчиків у її власності, плани інвентаризації та паспортизації вказаних дитячих майданчиків не затверджувались, паспортизація не проводилась, паспорт не виготовлявся.

Про вказане свідчить лист Радомишильської міської ради Житомирської області №111/02-20 від 24.01.2018, що був надісланий на адресу Коростишівської місцевої прокуратури, яким повідомлено, що Радомишльською міською радою не розроблялась технічна та проектна документація, паспорти та інвентаризаційні документи на дитячі майданчики (а.с.70).

Виявлені порушення, на думку прокурора, свідчать про протиправну бездіяльність Радомишльської міської ради у частині невиконання вимог Законів України "Про благоустрій населених пунктів" та Закону України "Про місцеве самоврядування" щодо незатвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації елементів (частин) об'єктів благоустрою, а саме дитячих майданчиків, що в свою чергу порушує гарантовані Конституцією України права на безпечні умови для життя і розвитку дітей.

Перевіряючи дії відповідача на відповідність вимогам п.1 ч.2 ст.3 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить з наступного.

В силу положень статті 23 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII "Про прокуратуру" прокурор може звернутися до суду щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що питання, вирішення яких віднесено до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради передбачено у ст.26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон України №280/97-ВР).

Відповідно до п.44 ч.1 ст.26 Закону України №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у ст.1 Закону України від 06.09.2005 №2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон України №2807-IV) є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Згідно з ч.1 ст.2 Закону України №2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов'язків суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів.

Відповідно до ч.1, 2 ст.20 Закону України №2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов'язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України №2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб'єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об'єктів благоустрою.

За змістом п.1, 2 ч.1 ст.13 Закону України №2807-IV об'єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування та прибудинкові території.

Елементами (частинами) об'єктів благоустрою, відповідно до п.8 ч.1 ст.21 Закону України №2807-IV є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.

У п.5 ч.2 ст.18 Закону України №2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

На виконання наведених вище положень ст.18 Закону України №2807-IV Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29.10.2012 №550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція №550).

Згідно з п.1.3 Інструкції №550 під паспортизацією об'єктів благоустрою слід розуміти складання технічних паспортів об'єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; під технічною інвентаризацією об'єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об'єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об'єкті благоустрою.

Відповідно до п.1.4 Інструкції №550 технічна інвентаризація та паспортизація об'єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.

Пунктом 1.5 Інструкції №550 передбачено, що технічна інвентаризація об'єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

Системний аналіз норм чинного законодавства дає підстави для висновку, що організацію благоустрою повинна забезпечувати міська рада, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту.

Матеріали справи свідчать, що у власності Радомишльської міської ради та на балансі Комунального підприємства "Благоустрій міста" перебувають два дитячі майданчики: на території м. Радомишля - в міському парку та по вул. Малій Житомирській, навпроти адміністративного приміщення міської ради.

Також, Радомишльська міська рада є власником дитячих майданчиків, які знаходяться на балансі Комунального підприємства "Благоустрій міста".

Для підтримання об'єктів благоустрою у належному стані Закон України №2807-IV зобов'язує, зокрема, підприємства, установи, організації у сфері благоустрою населених пунктів проводити їх планову інвентаризацію та паспортизацію. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов'язку є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.

За змістом наведених вище положень Закону України №2807-IV та прийнятої на його виконання Інструкції №550, затвердження планів інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою є компетенцією Радомишльської міської ради.

Разом з тим, Радомишльською міською радою плани інвентаризації та паспортизації указаних дитячих майданчиків не затверджувались, паспортизація не проводилась, паспорт не виготовлявся.

Вказане підтверджується листом Радомишльської міської ради №23/02-20 від 11.12.2017, що був надісланий на адресу Коростишівської місцевої прокуратури, яким повідомлено, що Радомишльською міською радою незатверджувався план щодо проведення інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою та їх частин.

Також, у матеріалах справи міститься розпорядження міського голови Радомишльської міської ради від 30.10.2017 №58о "Про проведення інвентаризації" п.1 якого на керівників підвідомчих організацій, зокрема Комунальному підприємству "Благоустрій міста" Радомишльської міської ради Гангальського О.М. покладено обов'язок створити комісію по проведенню інвентаризації основних засобів малоцінного інвентарю, матеріалів та продуктів харчування станом на 01.11.2017 (а.с.71).

Таким чином, матеріали справи свідчать, що Радомишльська міська рада не виконала передбаченого Законом України "Про благоустрій населених пунктів" обов'язку, не розробила та не затвердила планів інвентаризації та паспортизації таких об'єктів благоустрою як дитячі майданчики, розташованих на території міста.

Водночас, суд відмічає, що за відсутності затверджених планів інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою (їх частин), підприємства, установи та організації, фізичні особи-підприємці у сфері благоустрою міста позбавлені можливості проводити інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин).

Частиною 2 ст.6 Закону України від 26.04.2001 №2402-III "Про охорону дитинства" передбачено, що держава гарантує дитині право на охорону здоров'я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров'я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.

Відповідно до ч.2 ст.3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, Держави-учасниці зобов'язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов'язки батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що відсутність затверджених планових заходів щодо інвентаризації об'єктів благоустрою свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка у свою чергу слугує підставою для невжиття підприємствами, установами та організаціями у сфері благоустрою заходів щодо належного їх утримання. Крім того, зважаючи на цільове призначення такого об'єкту благоустрою як дитячий ігровий комплекс, невиконання суб'єктами благоустрою своїх обов'язків у цій сфері порушує права користувачів цих об'єктів на безпечні умови для життя і розвитку.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду від 27.07.2016 у справі №К/800/11809/16.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Представником відповідача не надано суду будь-яких доказів щодо розроблення та затвердження міською радою планів інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, розміщених на території міста Радомишль.

Враховуючи встановлену судом бездіяльність Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області щодо незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячих майданчиків, які розташовані на території м.Радомишль, суд дійшов висновку, що позов обґрунтований, а тому задовольняє його у повному обсязі.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250-251 КАС України, -

вирішив:

Адміністративний позов керівника Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави (12501, Житомирська область, м. Коростишів, вул. Шевченка, 5, ідентифікаційний код 02909950) до Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області (12201, Житомирська область, Радомишльський район, м.Радомишль, вул. Соборний Майдан, 12, код ЄДРПОУ 25923935), третя особа - Комунальне підприємство Благоустрій міста Радомишльської міської ради (12201, Житомирська область, Радомишльський район, м. Радомишль, вул. Мала Житомирська, 119, код ЄДРПОУ 36402607) про визнання незаконною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати незаконною бездіяльність Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області, з питань незатвердження планів інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячих майданчиків, які розташовані на території м. Радомишля - в міському парку та по вул. Малій Житомирській.

Зобов'язати Радомишльську міську раду Радомишльського району Житомирської області вчинити дії по розробленню та затвердженню планів технічної інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячих майданчиків, які розташовані на території м. Радомишля - в міському парку та по вул. Мала Житомирська.

Стягнути з Радомишльської міської ради Радомишльського району Житомирської області на користь прокуратури Житомирської області (10002, м. Житомир, вул. Святослава Ріхтера, 11, код ЄДРПОУ 02909950) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3200,00 грн.

Рішення набирає законної сили згідно з статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О.В. Єфіменко

Повне судове рішення складене 05 березня 2018 року.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2018
Оприлюднено06.03.2018
Номер документу72588043
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/3571/17

Рішення від 28.02.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 07.02.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 15.01.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.12.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні