ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/2367/17
28 лютого 2018 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
за участю: секретаря судового засідання Придаткевич Н.В.
представника позивача ОСОБА_1, довіреність від 22.12.2017
представника відповідача ОСОБА_2, довіреність від 17.01.2018 № 99-99-11-17/19/8
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Термо-Буд-Сервіс" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
27.12.2017 до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов приватного підприємства "Термо-Буд-Сервіс" (надалі - ПП "ТБС") до Державної фіскальної служби України (надалі - ДФС), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №428103/37076562 від 15.12.2017 та зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №61 від 02.11.2017.
Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 29.12.2017 у справі № 819/2367/17 відкрито провадження та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 25.01.2018. 25.01.2018 ухвалою Тернопільського окружного адміністративного розгляд даної справи відкладено на 12.02.2018, а 12.02.2018 оголошено перерву у розгляді адміністративної справи до 28.02.2018.
Позовні вимоги обґрунтовано наступними обставинами.
ПП "ТБС" було складено податкову накладну №61 від 02.11.2017 на загальну суму 843299,00 грн., в тому числі ПДВ на суму 140549,83 грн. та направлено 27.11.2017 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, згідно з отриманою квитанцією №1 від 27.11.2017 реєстрацію податкової накладної було зупинено.
Позивач направив на адресу ДФС повідомлення №3 від 12.09.2017 з підтверджуючими документами. Проте рішенням комісії ДФС №428103/37076562 від 15.12.2017 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №61 від 02.11.2017. Позивач не погоджується з вищевказаним рішенням та стверджує, що причиною відмови наведено загальне формулювання, яке не несе в собі конкретної інформації, відтак, вважає рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що і стало причиною звернення до суду з даним позовом.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позові, просила задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила, свою позицію виклала у відзиві на адміністративний позов, долученому до матеріалів справи. (арк.спр.46-51) Зокрема, зазначила, що ПП "ТБС" було надано для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №61 від 02.11.2017, виписану на комунальне підприємство "Еней" Тернопільської міської ради. Вказана податкова накладна була прийнята податковим органом, проте її реєстрацію було зупинено на підставі п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, запропоновано платнику податків надати пояснення та/або додаткові документи. Позивачем надано пояснення від 08.12.2017, а з підтверджуючих документів подано лише саму податкову накладну, реєстрацію якої зупинено та податкову накладну №61 від 26.10.2017, виписану на ПП "ТБС" від ТОВ "АРС ПРОМ" на суму 65669,60 грн., зареєстровану 08.11.2017. Інших документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної контролюючому органу надано не було. Проте згідно з висновком Головного управління ДФС у Тернопільській області №4481 від 12.12.2017 щодо податкової накладної №61, надано пропозицію комісії ДФС не реєструвати вказану податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання повного обсягу документів для підтвердження реальності виконання господарських зобов'язань, а саме: не надано підтверджуючих первинних документів. З огляду на викладене, представник відповідача вважає, що правові підстави для задоволення позовних вимог ПП "ТБС" відсутні, відтак, просила суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.
ПП "ТБС" (код ЄДРПОУ 37076562) є юридичною особою та перебуває на обліку у Тернопільській ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області, як платник податків, що підтверджується відомостями, які містяться у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. (арк.спр.10-12) Відповідно до вказаного витягу видами діяльності ПП "ТБС" є електромонтажні роботи, монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування, інші будівельно-монтажні роботи.
Судом встановлено, що між ПП "ТБС" (підрядник) та комунальним підприємством "Еней" Тернопільської міської ради (замовник) укладено договір №1 від 12.10.2017. (арк.спр.16-18)
Відповідно до пунктів 1.1. та 1.2. вищевказаного договору підрядник зобов'язується у 2017 році виконати замовникові роботи, зазначені в тендерній документації, а замовник - прийняти і оплатити такі роботи. Найменування робіт "Капітальний ремонт (технічне переоснащення) котельні та системи теплопостачання комунального підприємства "Еней" в м. Тернополі на вул. Глибока,18" (ДК 021-2015 код 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрації).
Згідно з пунктом 3.1. зазначеного договору очікувана вартість (ціна) цього договору становить 2810995,88 грн., у тому числі ПДВ 468499,31 грн.
У пункті 4.6. договору вказано, що замовник згідно чинного законодавства може надавати аванс терміном до двох місяців: в розмірі не більше 30% вартості договору на придбання і постачання необхідних для виконання робіт будівельних матеріалів, конструкцій, виробів тощо.
Так, на виконання умов договору №1 від 12.10.2017 ПП "ТБС" отримало аванс на придбання матеріалів для капітального ремонту (технічного переоснащення) котельні та системи теплопостачання від комунального підприємства "Еней" Тернопільської міської ради в сумі 843299,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №1 від 02.11.2017. (арк.спр.19)
Частину отриманих коштів в сумі 801335,12 грн. ПП "ТБС" перерахувало ТОВ "Інстал Галичина", з яким укладено договір поставки №БГ-432.1 від 01.11.2017 (арк.спр.22-23), для придбання товарно-матеріальних цінностей згідно з рахунком-фактурою №ТР-0001558/ТР від 26.10.2017 (арк.спр.25), що підтверджується платіжним дорученням №259 від 02.11.2017. (арк.спр.24) Податкова накладна ТОВ "Інстал Галичина" №36 від 02.11.2017 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 30.11.2017. (арк.спр.28-29)
ПП "ТБС" було складено податкову накладну №61 від 02.11.2017 на загальну суму 843299,00 грн., в тому числі ПДВ на суму 140549,83 грн. та направлено 27.11.2017 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. (арк.спр.20)
У розділі Б даної податкової накладної вказано номенклатуру товарів\послуг продавця, а саме:
1. calor Matik 630 (автоматичний каскадний регулятор опалення) в кількості 1 шт. на суму 20399,91 грн;
2. VR 31 Комутатор 1-но та 2-во ступеневих котлів в кількості 2 шт. на суму 9408,36 грн.;
3. Газовий стальний котел Бизон 420 NО, 400 кВт\атмо\опалення в кількості 3 шт. на суму 319980,00 грн.;
4. Пальник Giersch MG10\2-M-L-N-LN (125-530 кВт) в кількості 3 шт. на суму 317991,00 грн.;
5. Регулятор тиску "після себе" 21с4нж DN20PN25 (Рн2-17) в кількості 1 шт. на суму 13371,25 грн.;
6. Регулятор тиску "після себе" 21с4нж DN32PN25 (Рн2-17) в кількості 1 шт. на суму 15675,00 грн.;
7. Клапан запобіжний сталевий пружинний СППК4р DN32\32 PN16 (K3,32,32,80,PN16.dс25.02.1.1.1 (Рн 2-4 Ф відкритий) в кількості 0,7127 на суму 2444,27 грн.;
8. Клапан запобіжний сталевий пружинний СППК4р DN50\50 PN16 (K3.50.50.80.PN16.dс25.03.1.1.1 (Рн 4-8 Ф відкритий) в кількості 1 шт. на суму 3479,38 грн.
Як встановлено судом, у вищевказану податкову накладну частково включено матеріали, придбані в ТОВ "АРС ПРОМ" на суму 65669,60 грн., що вбачається з рахунку на оплату №930 від 17.10.2017 (арк.спр.34) та платіжного доручення №254 від 26.10.2017 (арк.спр.39) В результаті сформовано податкову накладну №61 від 26.10.2017, яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 08.11.2017.(арк.спр.37-38) В матеріалах справи наявні також видаткові накладні на зазначену вище суму №632, №634 від 20.11.2017.(арк.спр.35,36) Відносини ПП "ТБС" із ТОВ "АРС ПРОМ врегульовані договором поставки №17/10/2017-01 від 17.10.2017 та додатками №1 і №2 до вказаного договору від 17.10.2017.(арк.спр.30-33)
Згідно з квитанцією №1 від 27.11.2017 податкова накладна №61 від 02.11.2017 на загальну суму 843299,00 грн. була прийнята податковим органом, проте її реєстрацію було зупинено, запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії додаткові документи.
08.12.2017 позивачем відправлено повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена, у якому зазначено наступні пояснення: "ПП "Термо-Буд-Сервіс" на виконання договору №1 від 12 жовтня 2017 року із КП "Еней" ТМР отримало попередню оплату від КП "Еней" ТМР в сумі 843299,00 грн. (пл. доруч. №1 від 02 11.2017) і відправило на реєстрацію в ДФС, з урахуванням граничних строків відповідно до Податкового кодексу, 27.112017. Частину отриманих коштів ПП "Термо-Буд-Сервіс" перерахувало TOB" Інстал Галичина" для придбання ТМЦ необхідних для виконання договору №1 від 12.10.2017 в сумі 801335,12 грн. (плат. доручення №259 від 02.11.2017). Податкова накладна TOB "Інстал Галичина" №36 від 02.11.2017 зареєстрована 30.11.2017 (реєстраційний номер НОМЕР_1) в 22:55 год. Крім того, в податковій накладній, реєстрація якої зупинена, частково включено ТМЦ придбані в ТОВ "АРС ПРОМ" (податкова накладна №61 від 26.10.2017 на суму 65669,60 грн. зареєстрована 08.11.2017 (реєстраційний номер НОМЕР_2)".
У колонці вказаного повідомлення під назвою кількість документів, що додаються зазначено цифру 2.
Як встановлено судом, з документів про підтвердження господарської операції було надано лише саму податкову накладну, реєстрацію якої зупинено та податкову накладну №61 від 26.10.2017, виписану на ПП "ТБС" від ТОВ "АРС ПРОМ" на суму 65669,60 грн., зареєстровану 08.11.2017.
Інших документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної контролюючому органу надано не було.
Рішенням комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №428103/37076562 від 15.12.2017 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №61 від 02.11.2017 з підстав надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Позивач, не погодившись з вищевказаним рішенням, звернувся до адміністративного суду з даним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Статтями 61, 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) встановлено, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статей 8, 9 КАС України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом, а розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а суд згідно з статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Частиною першою статті 79 КАС України визначено, що письмовими доказами є документи (у тому числі електронні документи), акти, листи, телеграми, будь-які інші письмові записи, що містять в собі відомості про обставини, які мають значення для справи.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (надалі - Порядок №1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку№1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 від 29.12.2010, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи наведені у підпункті 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Міністерства фінансів України № 567 від 13.06.2017 (далі Критерії оцінки ступня ризиків).
Згідно з пунктом 6 Критеріїв моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України № 567 від 13.06.2017 та передбачає надання платником податків для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв:
договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв необхідно надати:
договори у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, відвантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт, послуг) за урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені в Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України).
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України)
Відповідно до пункту 1 наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації" №566 від 13.06.2017 (надалі - Порядок №566), цей порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмови в такій реєстрації, а також права та обов'язки її членів.
За приписами пункту 2 Порядку №566, комісія є постійним діючим колегіальним органом ДФС, що діє в межах повноважень, визначених пунктом 201.16 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації".
Зазначена комісія приймає рішення про:
Реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно з приписами постанови Кабінету Міністрів України №190 від 29.03.2017 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосовано процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України;
надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Системний аналіз наведених вище норм чинного законодавства України у сукупності з обставинами, встановленими судом в процесі розгляду даної справи на підставі доказів, наявних в матеріалах справи, не дозволяє суду дійти висновку про обґрунтування позивачем належними та допустимими доказами в розумінні статей 73, 74 КАС України протиправності прийнятого рішення комісії ДФС №428103/37076562 від 15.12.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної №61 від 02.11.2017.
Так, судом встановлено, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної відповідачем було зазначено: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, під час судового розгляду справи судом встановлено, що позивачем на виконання відповідних норм чинного податкового законодавства України не було направлено на адресу комісії ДФС первинних документів на підтвердження здійснення господарської операції.
Відтак, позовна вимога щодо визнання протиправним та скасування рішення комісії ДФС №428103/37076562 від 15.12.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної №61 від 02.11.2017 є такою, що не підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання зареєструвати податкову накладну №61 від 02.11.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Позивачем в ході розгляду справи належним чином підтверджено здійснення господарської операції, на підставі якої сформовано податкову накладну №61 від 02.11.2017 шляхом надання первинних документів, що були досліджені судом.
При цьому, Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Відтак, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
а) прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов'язання ДФС зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв'язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленої позивачем вимоги щодо зобов'язання зареєструвати податкову накладну №61 від 02.11.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За нормами частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Відповідно до платіжного доручення №298 від 21.12.2017 за подання до суду адміністративного позову позивачем був сплачений судовий збір у сумі 3200,00 грн.
Враховуючи часткове задоволення адміністративного позову приватного підприємства "Термо-Буд-Сервіс" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Державної фіскальної служби України №428103/37076562 від 15.12.2017 та зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну №61 від 02.11.2017, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України сплаченого судового збору у розмірі 1600,00 грн.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов приватного підприємства "Термо-Буд-Сервіс" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну від 02.11.2017 року № 61.
В задоволенні позову в частині визнання протиправним та скасування повністю рішення комісії Державної фіскальної служби України від 15.12.2017 № 428103/37076562 відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, місцезнаходження: Львівська пл, 8 місто Київ-53, 04053) на користь приватного підприємства "Термо-Буд-Сервіс" (місцезнаходження: АДРЕСА_1 46027, код ЄДРПОУ 37076562) сплачений судовий збір в сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 (нуль) коп. згідно платіжного доручення № 298 від 21.12.2017
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 05 березня 2018 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна:
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2018 |
Оприлюднено | 13.03.2018 |
Номер документу | 72594768 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Качмар Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Богаченко Сергій Іванович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні