ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/78/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супруна Є.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу №816/78/18 за позовною заявою керівника Полтавської місцевої прокуратури до Приватного підприємства "Полтава-Комбітранс", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Укртрансбезпеки у Закарпатській області про стягнення коштів,-
В С Т А Н О В И В:
09 січня 2018 року керівник Полтавської місцевої прокуратури ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного підприємства "Полтава-Комбітранс" (надалі - відповідач, ПП "Полтава-Комбітранс") , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Укртрансбезпеки у Закарпатській області про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, в розмірі 21 675,92 грн.
Підстави для звернення з позовом заявник пов'язує з фактом невиконання відповідачем у добровільному порядку власного обов'язку зі сплати грошової суми за розрахунком плати за проїзд великовагових транспортних засобів за проїзд автомобільними дорогами.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.01.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.
Копія ухвали, яка направлялася за місцем знаходження відповідача (36017, м. Полтава, вул. 3-я лінія, 19), повернулася до суду лише 07.03.2018 з поштовою відміткою "за закінченням терміну зберігання".
З огляду на положення ч. 11 ст. 126 Кодексу адміністративного судочинства України така кореспонденція вважається врученою особі.
У строк, встановлений частиною першою статті 261 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідач відзиву на позов не подав.
За таких обставин розгляд і вирішення справи суд здійснює на підставі лише наявних матеріалів справи.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
04.08.2016 посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Закарпатській області на автомобільній дорозі М-06 "Київ-Чоп" 756 км + 800 м) був здійснений габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля DAF, реєстраційний номер ВІ 4767АО, що належить ПП "Полтава-Комбітранс". За наслідками контролю встановлено факт перевезення транспортним засобом вантажу із перевищенням вагових параметрів, визначених Правилами дорожнього руху України без відповідного дозволу, виданого Державтоінспекцією або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.
За результатами габаритно-вагового контролю посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Закарпатській області була складена довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 04.08.2016 та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 04.08.2016 № 0002732 (а.с. 22-23), якими зафіксовано факт перевищення вказаним транспортним засобом нормативних вагових параметрів.
Акт підписаний водієм транспортного засобу ОСОБА_2 без зауважень.
Так, за результатами зважування було встановлено, що фактична маса транспортного засобу становить 42,860 тонн при нормативно допустимій масі 40 тонн. Зважуванням також встановлено факт перевищення нормативно допустимого навантаження на одиничну вісь на 3,14 тонн (14,14 тонн при нормативно допустимому навантажені 11 тонн).
На підставі довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 04.08.2016 та акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 01.07.2016 №0002732 управлінням Укртрансбезпеки у Закарпатській області був складений розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №32 від 04.08.2016, яким відповідачеві визначено плату за проїзд у розмірі 779,88 євро (а.с. 24-25).
Вказані акт та розрахунок складені у присутності водія транспортного засобу ОСОБА_2 та вручені йому.
У зв'язку з несплатою відповідачем визначених вказаним розрахунком сум у місячний строк у добровільному порядку, керівник Полтавської місцевої прокуратури звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною четвертою статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов'язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об'єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначається окремими актами законодавства.
Пунктом 2 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 18.01.2001 (надалі - Правила № 30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31.12.1993 №1094.
Транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху (пункт 3 Правил №30).
У свою чергу згідно з пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Пунктом 4 Правил №30 визначено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Дозвіл оформлюється підрозділами Державтоінспекції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв'язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Відповідно до пункту 6 Правил №30 дозвіл видається:
- департаментом Державтоінспекції МВС - у разі виїзду за межі України або в'їзду на територію України виключно великогабаритними транспортними засобами;
- департаментом Державтоінспекції МВС або управліннями (відділами) Державтоінспекції головних управлінь (управлінь) МВС в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі - якщо маршрут пролягає в межах Автономної Республіки Крим, області, між областями або між Автономною Республікою Крим, мм. Києвом і Севастополем та іншими адміністративно-територіальними одиницями;
- міськими або районними підрозділами Державтоінспекції - якщо маршрут проходить у межах міста, району.
Порядок отримання дозволу визначений пунктами 31-38 Правил №30.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування, визначений Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 (далі - Порядок №879 в редакцій чинній на момент виникнення спірних відносин).
Відповідно до пункту 3 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Згідно з підпунктом 4 пункту 2 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Як з'ясовано судом, під час здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу відповідача було встановлено факт перевищення нормативно допустимої маси транспортного засобу, рух якого дозволяється без отримання спеціального дозволу.
Так, відповідно до акта №0002732 від 04.08.2016 повна маса вантажного автомобіля DAF, реєстраційний номер ВІ 4767АО, що належить ПП "Полтава-Комбітранс" становить 40,860 тонн, навантаження на одиничну вісь 14,14 тонн.
Водночас згідно з пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001, нормативно допустима загальна маса автомобіля становить 40 тонн.
Згідно з пунктом 28 Порядку №879 Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Пунктом 30 Порядку №879 визначено, що плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.
Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
Відповідно до пункту 31-1 Порядку №879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п'ятикратному розмірі.
Як свідчить зміст розрахунку №32 від 04.08.2016, відповідачеві визначено плату за проїзд великоваговим транспортним засобом автомобільними дорогами загального користування у розмірі 779,88 євро.
Відповідно до абзацу 2 пункту 27 Порядку №879 плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Згідно з абзацом 3 пункту 31-1 Порядку №879 перевізник зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Доказів сплати відповідачем плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом, а також доказів оскарження розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, матеріали справи не містять.
Відповідно до пункту 26 Порядку №879, кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
За таких обставин суд дійшов висновку про те, що визначена контролюючим органом плата за проїзд, несплачена перевізником-власником транспортного засобу у встановлені чинним законодавством строки, набуває статусу заборгованості перед Державним бюджетом України.
Приймаючи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про наявність достатніх підстав для задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Таким чином підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву керівника Полтавської місцевої прокуратури (вул. В.Козака, 1, м. Полтава, 36020) до Приватного підприємства "Полтава-Комбітранс" (вул. 3-тя лінія, 19, м. Полтава, 36017, код ЄДРПОУ 31175261), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Укртрансбезпеки у Закарпатській області (вул. Гойди, 8, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 39816845) про стягнення коштів задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Приватного підприємства "Полтава-Комбітранс" (вул. 3-тя лінія, 19, м. Полтава, 36017, код ЄДРПОУ 31175261) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок 31316309700155, Мукачевське УК, Мукачівський район, код ЄДРПОУ 37958089, МФО 812016, призначення платежу: 22160100) плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у розмірі 21 675 (двадцять одна тисяча шістсот сімдесят п'ять) грн 92 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Харківського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя ОСОБА_3
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2018 |
Оприлюднено | 13.03.2018 |
Номер документу | 72618124 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні