Рішення
від 08.02.2018 по справі 826/4729/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

08 лютого 2018 року № 826/4729/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого судді Аблова Є.В.,

при секретарі судового засідання Борсуковській А.О.,

за участю представників сторін:

представника позивача: Шурпо Л.Є., Кирильчука П.І.,

представника відповідача: не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Геомедсервіс

до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Михайленка Сергія Анатолійовича,

за участю третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю Калитва-Агро ,

про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію,-

ВСТАНОВИВ:

З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося товариство з обмеженою відповідальністю Геомедсервіс (далі - позивач) до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Михайленка Сергія Анатолійовича (далі - відповідач), за участю третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю Калитва-Агро (далі - третя особа), про визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 27544290 від 25.12.2015 pоку, прийнятого приватним нотаріусом Михайленком Сергієм Анатолійовичем, Київській міський нотаріальний округ про державну реєстрацію права власності на квартиру 1 загальною площею 22,5 кв.м, житловою площею 14,1 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 за ТОВ КАЛИТВА-АГРО , код ЄДРПОУ 34560805.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що дії відповідача щодо державної реєстрації спірної квартири вчинені з порушенням порядку, встановленого чинним законодавством.

У судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги, просили їх задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідача та третьої особи в судове засідання не з'явились, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином, про причини неявки суд не повідомили.

Розглянувши подані позивачем документи і матеріали, заслухавши пояснення всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, повивач є власником квартири АДРЕСА_1 на підставі Договору купівлі-продажу квартири, посвідченого нотаріусом КМНО Почтарьовим С.О., реєстр. № 518.

Згідно інформаційної довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 27.02.2017 року, позивачу стало відомо про те, що право власності на вказану квартиру зареєстровано за є ТОВ ІНВЕСТИЦІЙНІ ІНІЦІАТИВИ відповідно до договору купівлі-продажу, серія та номер: 391, виданий 30.03.2016 року Приватним нотаріусом КМНО Малий О.С., рішення державну реєстрацію, індексний номер 29040924 від 31.03.2016 року

На вказану квартиру накладений арешт, обтяжувач: СВ Шевченківського Управління поліції ГУ НП у м. Києві.

Згідно даних СВ Шевченківського Управління поліції ГУ НП у м. Києві, отриманих в ході кримінального розслідування, переоформлення квартири відбулося за наступних обставин:

Товариство з обмеженою відповідальністю КАЛИТВА-АГРО набуло права власності на квартиру на підставі свідоцтва, серія та номер 2929, виданого 25.12.2015 року приватним нотаріусом КМНО Михайленко С.А., рішення про державну реєстрацію, індексний номер 27544290 від 25.12.2015 pоку, яке видано на підставі акту державного виконавця про проведені прилюдні торги від 14.11.2013 pоку, затверджений начальником ВДВС Шевченківського управління юстиції у м. Києві, про реалізацію ТОВ Калитва- Агро квартири АДРЕСА_1 на прилюдних торгах, проведених ПП Нива-В.Ш. та Протоколу № 12/13/8 проведення прилюдних торгів з реалізації арештованого нерухомого майна, яке належить ТОВ Геомедсервіс , квартири АДРЕСА_1, затверджений Генеральним директором ПП Нива- В.Ш. 13.11.2013 р. Акт державного виконавця про проведені прилюдні торги від 14.11.2013 року складений на виконання рішення Соснівського районного суду м. Черкас від 15.05.2013 року. про стягнення з позивача на користь ОСОБА_7 заборгованості у сумі 1 900 000,00 грн. У березні 2016 року ТОВ Калитва- Агро продало частку квартири ТОВ "Інвестиційні ініціативи".

Аналогічним способом відбулося переоформлення 18 квартир/часток будинку АДРЕСА_1.

Не погоджуючись з рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 27544290 від 25.12.2015 pоку, прийнятого приватним нотаріусом Михайленком Сергієм Анатолійовичем, Київській міський нотаріальний округ про державну реєстрацію права власності на квартиру 1 загальною площею 22,5 кв.м, житловою площею 14,1 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 за ТОВ КАЛИТВА-АГРО , код ЄДРПОУ 34560805. позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд керується положеннями чинного законодавства станом на час прийняття оскаржуваного рішення та звертає увагу на наступне.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Конституції України, Цивільного кодексу України (далі -ЦК України), Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004р. №1952-IV (далі - Закон № 1952-IV), Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868 (далі - Порядок № 868), Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015р. №1127 (далі - Порядок № 1127) та іншими нормативно-правовими актами.

Виходячи з встановлених в судовому засіданні обставин справи, суд зазначає наступне.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (стаття 2 Кодексу адміністративного судочинства України).

Приписами статті 182 Цивільного кодексу України (в редакції чинній в момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації; державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом; порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації врегульовано нормами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній в момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - це єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Згідно з частиною першою статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно (пункту 1 частини першої статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Статтею 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що нотаріус як спеціальний суб'єкт здійснює функції державного реєстратора, крім передбачених пунктами 4 і 6 частини другої статті 9 цього Закону.

Наведена норма кореспондується з пунктом 2 Порядку № 868 (чинного на час виникнення спірних правовідносин).

Порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень встановлений ч. 1 ст. 15 Закону № 1952-IV та полягає в наступному: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Відповідно до частини четвертої статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Частиною третьою статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.

Статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено вимоги до документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень.

Так, текст документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, повинен бути написаний розбірливо. Прізвище, ім'я, по батькові фізичних осіб та їх місце проживання, а також найменування юридичних осіб та їх місцезнаходження повинні бути написані повністю.

Не приймаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень документи з підчищеннями або дописками, закресленими словами та іншими не обумовленими в них виправленнями, заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст.

Документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться на підставі: договорів, укладених у порядку, встановленому законом, та актів прийому-передачі активів та/або зобов'язань неплатоспроможного банку приймаючому або перехідному банку, крім випадків, визначених законом; свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; рішень судів, що набрали законної сили; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

З урахуванням вимог частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор, зокрема:

встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав;

у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень.

Процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для її проведення визначено Порядком № 868.

Згідно даного Порядку № 868, для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком. Перелік таких документів для здійснення державної реєстрації прав визначено пунктами 37-76 Порядку № 868.

Відповідно до пункту 37 Порядку № 868 документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, є: 1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат; 2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат; 3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат; 4) видані нотаріусом свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікати; 5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до закону; 6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дублікат; 7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно чи його дублікат, видані до 1 січня 2013 р. органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією; 8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном; 9) державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку або державний акт на право постійного користування землею; 10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно; 11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди; 12) заповіт, яким установлено сервітут на нерухоме майно; 13) закон, яким установлено сервітут на нерухоме майно; 14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна.

Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком № 1127.

Як встановлено судом, відповідно до наявної в матеріалах справи Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження від 27.02.2017 роу, індексний номер: 81312674, приватним нотаріусом Лахно Ю.В. КМНО на підставі ухвали по справі №761/15232/16-к від 22.04.2016 року Шевченківського районного суду м.Києва, провадження №1-кс/761/9512/2016. Ухвала набрала законної сили 28.04.2016 року. Накладено арешт на нерухоме майно - квартиру в„–1 по вул.Б.Хмельницького, 14, Київ, загальна площа 22,50 м2.

Обтяжувачем є СВ Шевченківського Управління поліції ГУ Національної поліції у м.Києві.

У той же час, як вбачається з протоколу №12/13/1 проведення прилюдних торгів з реалізації арештованого нерухомого майна, яке належить позивачу, що проводились ПП Нива-В.Ш. , дата проведення: 22.07.2014 року, переможцем прилюдних торгів стало TOB Калитва-Агро .

Про проведені прилюдні торги державним виконавцем відділу державної виконавчої служби Шевченківського районного управління юстиції у м. Києві були складені акти державного виконавця про проведені прилюдні торги, який 23.07.2014 року затверджений начальником ВДВС Шевченківського РУЮ у м. Києві.

З них вбачається, що дані акти про проведені прилюдні торги складені державним виконавцем ВДВС Шевченківського РУЮ у м.Києві при примусовому виконанні рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 15.05.2013 року про стягнення з позивача на користь ОСОБА_7 заборгованість в сумі 2 900 000,00 грн.

У матеріалах справи наявна копія листа Соснівського районного суду м.Черкаси у від 10.03.2017 року вих. №1.20/134/2017 повідомлено, що згідно даних автоматизованої системи документообігу суду, справа про стягнення з ТОВ Геомедсервіс на користь ОСОБА_7 заборгованості в сумі 1 900 000,00 грн. не значиться.

Також, як встановлено під час розгляду справи, на підставі актів державного виконавця про проведені прилюдні торги, затверджених Відділом державної виконавчої служби Шевченківського районного управління юстиції у м. Києві, приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Михайленком С.А. посвідчено, TOB Калитва-Авго належить на праві власності майно,

На підставі свідоцтва, приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Михайленком С.А. винесено рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відповідно: індексний номер 27544290 від 25.12.2015 pоку, про державну реєстрацію права власності на квартиру 1 загальною площею 22,5 кв.м, житловою площею 14,1 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 за TOB Калитва-Агро .

Аналіз вказаних вище документів, дає підстави стверджувати, що належна позивачу квартира, відчужена з порушенням норм чинного законодавства щодо реєстрації прав нерухомого майна.

Враховуючи вищевикладене, приватний нотаріус КМНО Михайленко С.А. неправомірно зареєстрував право власності на нерухоме майно: квартиру 1 загальною площею 22,5 кв.м, житловою площею 14,1 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 за TOB Калитва-Агро , а тому оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Таким чином, виходячи з системного аналізу встановлених вище обставин, матеріалів справи, приписів норм законодавства, чинних на момент виникнення спірних правовідносин, та норм діючих, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У відповідності до положень частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 6, 8, 9, 77, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Геомедсервіс задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: індексний номер 27544290 від 25.12.2015 pоку, прийняте приватним нотаріусом Михайленком Сергієм Анатолійовичем, Київській міський нотаріальний округ про державну реєстрацію права власності на квартиру 1 загальною площею 22,5 кв.м, житловою площею 14,1 кв.м за адресою: АДРЕСА_1 за ТОВ КАЛИТВА-АГРО , код ЄДРПОУ 34560805.

Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Геомедсервіс (ідентифікаційний код 32386278, вул. Б.Хмельницького, 12-14, Київ, 01030) понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1600,00 грн. за рахунок приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Михайленка Сергія Анатолійовича (АДРЕСА_2).

Рішення суду, відповідно до частини 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст рішення буде виготовлено протягом десяти днів.

Суддя Є.В. Аблов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення08.02.2018
Оприлюднено13.03.2018
Номер документу72618703
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/4729/17

Рішення від 08.02.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

Ухвала від 10.04.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні