Рішення
від 22.02.2018 по справі 804/177/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2018 року Справа № 804/177/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Горбалінського В.В. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної Державної адміністрації Дніпропетровської області про визнання рішення про відмову протиправним та зобов'язання виплатити компенсацію, -

ВСТАНОВИВ :

ОСОБА_2 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної Державної адміністрації Дніпропетровської області, у якій просить:

- визнати протиправним повідомлення Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області № 6521 від 27.10.2017 року - Про відмову у наданні державної соціальної допомоги , яким ОСОБА_2 було відмовлено у виплаті компенсації та повідомлено, що виплата одноразової компенсації здійснюється за єдиною заявою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 року № 1146 Про вдосконалення механізму надання соціальної допомоги , поданою заінтересованою особою протягом шести місяців за дати смерті годувальника;

- зобов'язати Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області нарахувати та виплатити ОСОБА_2 одноразову компенсацію у зв'язку з втратою годувальника, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою.

В обґрунтування позову зазначено, що ОСОБА_2 у зв'язку із втратою годувальника має право на одноразову допомогу на підставі ст. 48 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , а тому звернулась із заявою до відповідача про отримання такої допомоги. Проте 27.10.2017 року, ОСОБА_2 отримала повідомлення № 6521 Про відмову у наданні державної соціальної допомоги . Позивач вважає повідомлення про відмову Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної Державної адміністрації Дніпропетровської області протиправною та просить нарахувати і виплатити їй одноразову компенсацію у зв'язку з втратою годувальника, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.01.2018 року відкрито провадження по справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні. Копію ухвали про відкриття провадження у справі надіслано учасникам справи, відповідачу запропоновано у п'ятнадцятиденний строк з дня одержання цієї ухвали подати суду відзив на позовну заяву. Копія ухвали отримана сторонами, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення та поштовим конвертом, який повернувся на адресу суду. Відповідач не надіслав суду відзив на позов та не повідомив про поважність причин ненадання відзиву. Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Вивчивши та дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

З матеріалів справи встановлено, ОСОБА_2 перебувала в шлюбі з ОСОБА_3, що підтверджується свідоцтвом про укладання шлюбу від 27.09.1975 року НОМЕР_2.

ОСОБА_3 згідно з копією посвідчення Серії НОМЕР_3 отримав статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії.

Відповідно до лікарського свідоцтва про смерть, ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_1. Згідно висновку експерта КЗ Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи ДОР № 273, смерть ОСОБА_3 настала від злоякісного новоутворення передміхурової залози, яке супроводжувалося метастазами у внутрішні органи, ускладнившись інтоксикацією, що підтверджується даними судово-медичного дослідження трупа, даними додаткового методу дослідження, до 4 - х годин до огляду в морзі, про що свідчить ступінь прояву трупних явищ.

Згідно з експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 14.06.2017 року № 4144, захворювання ОСОБА_3, що призвело до смерті, пов'язане з виконанням обов'язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

На підставі отриманих документів ОСОБА_2 звернулась до Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області із заявою про виплату одноразової компенсації по втраті годувальника.

Повідомленням від 27.10.2017 № 6521 відповідач відмовив позивачу в виплаті одноразової компенсації по втраті годувальника. У відмові зазначено наступне: Соціальна допомога не призначена згідно п. 3 Порядку виплат одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян затвердженого Постанови КМУ № 760 від 26.10.2016 року: Виплата одноразової компенсації здійснюється за єдиною заявою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. № 1146 Про вдосконалення механізму надання соціальної допомоги . поданої заінтересованою особою протягом шести місяців з дати смерті годувальника.

Позивач не погодилась із вказаною відмовою та вважає її протиправною, оскільки не могла своєчасно, на протязі шести місяців з дати смерті чоловіка звернутись до Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області через те, що експертний висновок від 14.06.2017 року № 4144 надійшов на адресу управління лише у вересні 2017 року.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Приписами частини 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.

Нормами частини 1 статті 48 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.1991 року № 796-XII, із змінами і доповненнями, передбачено, що одноразова компенсація виплачується учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали особами з інвалідністю внаслідок Чорнобильської катастрофи, учасникам ліквідації наслідків інших ядерних аварій, особам, які брали участь у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, які стали особами з інвалідністю внаслідок відповідних ядерних аварій та випробувань, участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, дружинам (чоловікам), якщо та (той) не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, сім'ям, які втратили годувальника, та батькам померлого із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою, дітям з інвалідністю, інвалідність яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою.

Згідно з п. 7 Порядку виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян, затвердженим постановою КМУ від 26.10.2016 року № 760, одноразова компенсація у зв'язку з втратою годувальника, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, виплачується дружині чи чоловікові в разі, коли вони не одружилися вдруге, сім'ї померлого годувальника з числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, в якій є непрацездатні особи, що були на утриманні померлого на момент його смерті.

Належність до непрацездатних осіб та членів сім'ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого годувальника, визначається згідно із статтею 36 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .

Виплата одноразової компенсації здійснюється на підставі: свідоцтва про смерть; документа, що підтверджує статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, складення ядерних зарядів та здійснення на них регламентних робіт, із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; свідоцтва про шлюб; експертного висновку міжвідомчої експертної комісії з установлення причинного зв'язку хвороби, інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінення та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, іншої ядерної аварії, участі в ядерному випробуванні, військовому навчанні із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт або військово-лікарської комісії, що діє в системі МВС, СБУ чи Міноборони.

Як встановлено з матеріалів справи, Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області відмовило у призначені соціальної допомоги у зв'язку з пропуском позивачем шестимісячного строку звернення.

Суд критично ставиться до тверджень відповідача про те, що ОСОБА_2 пропустила шестимісячний строку звернення з дати смерті годувальника, оскільки Порядок виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян, затверджений Постановою КМУ № 760 від 26.10.2016 року чітко визначає перелік документів необхідних для звернення із заявою про виплату одноразової компенсації у зв'язку з втратою годувальника, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою, а тому, оскільки експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 14.06.2017 року № 4144 надійшов на адресу відповідача лише в вересні 2017 року та оскільки відповідачем не доведено протилежне, суд вважає, що відповідач протиправно відмовив ОСОБА_2 у виплаті одноразової компенсації.

Крім того, суд звертає увагу, що Порядок виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян, затверджений Постановою КМУ № 760 від 26.10.2016 року не містить підстав відмови у виплаті одноразової компенсації.

Таким чином, оскільки відмова відповідача у виплаті одноразової компенсації визнана протиправною, та керуючись нормами чинного законодавства, суд дійшов висновку про наявність у позивача підстави для отримання одноразової компенсації по втраті годувальника, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою.

Приписами ст. 46 Конституції України визначено, шо громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 77, 139, 241-246, 250, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1, АДРЕСА_1) до Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 03192555, вул. героїв України, 53, смт. Петропавлівка, Петропавліського району, Дніпропетровської області, 52700) про визнання рішення про відмову протиправним та зобов'язання виплатити компенсацію - задовольнити.

Визнати протиправною відмову у виплаті компенсації у зв'язку із втратою годувальника, що виражена у повідомленні Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області № 6521 від 27.10.2017 року - Про відмову у наданні державної соціальної допомоги .

Зобов'язати Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області нарахувати та виплатити ОСОБА_2 одноразову компенсацію по втраті годувальника, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 03192555) на користь ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1) документально підтверджені витрати по сплаті судового збору у розмірі 704,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Горбалінський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.02.2018
Оприлюднено13.03.2018
Номер документу72645380
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/177/18

Рішення від 22.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні