ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №813/4927/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2018 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді Хоми О.П.,
з участю секретаря судового засідання Павлішевського М.В.,
з участю позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Залізничного районного у місті Львові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Львівській області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області про зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Залізничного районного у місті Львові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Львівській області (далі - Залізничний ВДРАЦС, відповідач), третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області (далі - ОСОБА_3 ВДРАЦС, третя особа), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 16.02.2018, просить:
- визнати протиправним та скасувати Висновок Залізничного ВДРАЦС від 13.06.2017 про відмову у внесенні виправлень до актового запису про народження №720 від 14.06.1945;
- зобов'язати Залізничний ВДРАЦС внести виправлення до актового запису про народження №720 від 14.06.1945, поновленого ОСОБА_3 міським відділом ДРАЦ Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області, складеного на ОСОБА_4, щодо відомостей про матір, вказавши прізвище Червонюк-Стінерман замість Червонюк , національність єврейка замість українка .
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що з Витягу з Державного реєстру актів цивільного стану про народження його батька ОСОБА_4 від 15.11.2016 дізнався про помилки в поновленому актовому записі про його народження №720 від 14.06.1945 в частині прізвища матері батька (замість Червонюк-Стінерман , зазначено Червонюк ) і її національності (замість єврейка , вказано українка ), позаяк у актовому записі про народження ОСОБА_5 (рідного брата батька), який зберігається у Державному архіві Винницької області, прізвище матері батька і її національність зазначені правильно (ОСОБА_6., єврейка). Звернувшись до Залізничного ВДРАЦС із заявою про виправлення зазначених помилок у актовому записі про народження батька, отримав Висновок про відмову від 13.06.2017, мотивований відсутністю підтверджуючих відомостей щодо родинних стосунків, прізвища і національністю його бабці. Відмовляючи у внесенні вищезгаданих виправлень в актовий запис про народження його батька, Залізничний ВДРАЦС у оскаржуваному висновку від 13.06.2017 вказав на недостатність актового запису про народження ОСОБА_5 для підтвердження родинних зв'язків, та відомостей щодо прізвища та національності бабці заявника, оскільки у актовому записі про народження батька заявника його мати зазначена як ОСОБА_7 за національністю українка , документів щодо шлюбу бабці з дідом, а також народження бабці не виявлено, відповідно підтвердити іншу національність бабці та інше прізвище неможливо. Вважає таку відмову протиправною.
Ухвалою від 21.12.2017 відкрито провадження у адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 23.01.2018.
Ухвалою суду від 20.02.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 05.03.2018.
Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив позов задовольнити повністю.
Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні пояснила, що подані ОСОБА_1 документи не дають можливості підтвердити родинні стосунки батька заявника з ОСОБА_5, тому Залізничним ВДРАЦС надано висновок від 13.06.2017 про відмову у внесенні виправлень до актового запису про народження №720 від 14.06.1945. Поклалася на розсуд суду щодо вирішення справи.
Третя особа, повідомлена належним чином про час, місце та дату розгляду справи, явку уповноваженого представника не забезпечила. На адресу суду надіслала клопотання, в якому просить справу розглядати без участі уповноваженого представника третьої особи, щодо вирішення справи покладається на розсуд суду.
Суд, з'ясувавши обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Позивач ОСОБА_1 зареєстрований за адресою ІНФОРМАЦІЯ_1 (Залізничний район м. Львова).
31.03.2017 ОСОБА_1 звернувся до Залізничного ВДРАЦС з заявою про внесення виправлень до актового запису про народження №720 від 14.06.1945, поновленого ОСОБА_3 міським відділом ДРАЦ Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області на ОСОБА_4, виправити у відомостях про матір прізвище матері з Червонюк на Червонюк-Стінерман , виправити національність матері з українка на єврейка .
Висновком від 13.06.2017 відмовлено у задоволенні заяви у зв'язку із відсутністю підтверджуючих відомостей родинних стосунків та відомостей щодо прізвища та національності бабці заявника.
Висновок від 13.06.2017 є предметом оскарження.
При вирішенні спору суд керувався наступним.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади державної реєстрації актів цивільного стану визначає Закон України Про державну реєстрацію актів цивільного стану від 01.07.2010 № 2398-VI (далі - Закон № 2398-VI).
Порядок внесення змін до актових записів регулюється статтею 22 Закону № 2398-VI та Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання , затверджені наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5 (далі - Правила). При цьому порядок подання та розгляду заяв про внесення змін до актового запису деталізований в положеннях Правил.
Відповідно до частини 1 статті 22 Закону № 2398-VI внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Згідно із частинами 3, 4 статті 22 Закону № 2398-VI заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.
Пунктом 2.20 Правил встановлено, що висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичного представництва чи консульської установи України про відмову у внесенні змін до актових записів цивільного стану складається у двох примірниках. Один примірник разом з усіма матеріалами залишається у відділі державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичному представництві чи консульській установі України, якими складено висновок про відмову, а другий вручається (надсилається) заявнику. Водночас, у висновку зазначається про можливість оскарження відмови про внесення змін до актового запису цивільного стану в судовому порядку.
Крім того, складання висновку передбачено і пунктом 2.15 Правил, зокрема, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану складається, якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручення, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості).
В даний час діюче законодавство України не містить вимог про внесення в паспорт громадянина України, у свідоцтво про народження, у свідоцтво про шлюб чи в інші документи відомостей про національність.
Відповідно до статей 11, 18 Закону України Про національні меншини в Україні громадяни України мають право вільно обирати та відновлювати національність. Примушення громадян у будь-якій формі до відмови від своєї національності не допускається. Будь-яке пряме чи непряме обмеження прав і свобод громадян за національною ознакою забороняється й карається законом.
Відповідно до статті 300 Цивільного кодексу України фізична особа має право на індивідуальність, на збереження своєї національної, культурної, релігійної, мовної самобутності, а також право на вільний вибір форм та способів прояву своєї індивідуальності, якщо вони не заборонені законом та не суперечать моральним засадам суспільства.
Таке право підпадає під захист статтю 8 Конвенції Про захист прав людини і основоположних свобод , яка передбачає, що кожна людина має право на повагу до її особистого і сімейного життя. Держава не може втручатися у здійснення цього права інакше ніж згідно із законом та у випадках, необхідних у демократичному суспільстві в інтересах національної і громадської безпеки.
Стаття 11 Конституції України передбачає, що держава сприяє як консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, так і розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності національних меншин в Україні.
Згідно зі статтею 3 Рамкової конвенції держав-членів Ради Європи про захист національних меншин (ратифікована Законом України від 09.121997 №703/97-ВР) кожна особа, яка належить до національної меншини, має право вільно вирішувати, вважатися їй чи не вважатися такою, і таке рішення або здійснення прав у зв'язку з ним не повинно зашкоджувати такій особі.
Відповідно до підпунктів 2.13.1, 2.13.2 Правил, підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема, рішення суду про установлення неправильності в актовому записі цивільного стану та інші, у яких зазначено про внесення конкретних змін в актові записи цивільного стану, постанова адміністративного суду. Внесення змін до актових записів цивільного стану можливе також і в інших окремих випадках, якщо це не суперечить чинному законодавству України (пункт 2.13.12).
Разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті (пункт 2.6 Правил). На підтвердження достовірності представлених заявником документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичним представництвом чи консульською установою України додаються до матеріалів справи повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання щодо необхідності внесення змін або відмови в цьому (пункт 2.7).
Відповідно до пункту 7 постанови Пленуму Верховного суду України №12 від 07.07.1995 Про практику розгляду судами справ про встановлення неправильності запису в актах громадянського стану , питання щодо встановлення неправильності в актовому записі про народження, зокрема, щодо доповнення відомостей про національність та громадянство батьків, суд вирішує на підставі письмових (архівних матеріалів; відомостей, які містяться в паспорті; довідок з місця роботи, навчання, проживання; військових, профспілкових, інших посвідчень тощо) та інших доказів, що з достовірністю підтверджують заявлену вимогу.
Відмовляючи ОСОБА_1 у задоволенні заяви про внесення змін до актового запису народження батька, відповідач виходив з того, що подані позивачем документи є недостатніми для підтвердження родинних стосунків та відсутність відомостей щодо прізвища та національності бабці заявника.
Суд вважає такі твердження помилковими з огляду на наступне.
Згідно відомостей з Повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження ОСОБА_1 за №00018089115, сформованого на запит відповідача 23.05.2017, реєстратором Міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Львівського міського управління юстиції 23.03.2011 у реєстрі зареєстровано актовий запис №427 від 21.01.1967 про народження позивача 11.01.1967, батьком якого зазначений ОСОБА_4, минуло 29 років, українець.
Відповідно до Витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про реєстрацію народження відповідно до статей 126, 133, 135 Сімейного кодексу України за №00017326133 від 15.11.2016, наданим Галицьким районним у місті Львові відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Львівській області, 10.11.2016 третьою особою у Реєстрі зареєстровано поновлений актовий запис №720 від 14 червня 1945 року, де у відомостях про дитину вказаний ОСОБА_4 (народився 16 лютого 1938 року), батьками якого зазначені: ОСОБА_8, українець; ОСОБА_7, українка.
Водночас, у Повному витязі з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження ОСОБА_4 за №00018089223, сформованого на запит відповідача 23.05.2017, станом на 14.06.1945 міститься інформація про вік його батька ОСОБА_8 - минуло 46 років і зазначено, що його мати ОСОБА_7 є померлою.
Згідно із архівною довідкою №07-3862/7, виданою Державним архівом Вінницької області 19.10.2016, у книзі актових записів про народження громадян по м. Могилів-Подільський Вінницької області за 1935 рік (Ф. Р-6129, оп. 26, спр. 4, арк. 67-67зв.) є актовий запис №259 за 9 серпня 1935 року про народження ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2, батьками якого вказані ОСОБА_8, 36 р., українець, та ОСОБА_6. ОСОБА_9, 21 р., єврейка.
Той факт, що ОСОБА_5 є дядьком (рідним братом батька позивача), підтверджується архівною копією особової справи ОСОБА_8 13.11.1899 р/н (зокрема, з особового листка по обліку кадрів і автобіографії), 18.04.2017 одержаної позивачем з Муніципального архіву м. Николаєвск-на-Амурі (Хабарівський край, РФ).
Згідно із вказаними документами, у 1940 році на утриманні ОСОБА_8 перебували дружина і двоє дітей - п'ятирічний ОСОБА_5 (тобто 1935 р/н) і двохрічний ОСОБА_4 (тобто 1938 р/н). Відповідно, ОСОБА_6, за національністю єврейка, є матір'ю і ОСОБА_4, 1938 р/н та бабцею позивача.
Таким чином, за відсутності відповідних актових записів, факти, на які покликається позивач, підтверджено належними доказами .
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не подано належних доказів правомірності прийняття висновку Залізничним ВДРАЦС від 13.06.2017 про відмову внесенні виправлень до актового запису про народження №720 від 14.06.1945.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Даючи оцінку висновку Залізничного ВДРАЦС від 13.06.2017 про відмову внесенні виправлень до актового запису про народження №720 від 14.06.1945, суд дійшов переконання, що такий не відповідає критеріям, встановленим частиною другою статті 2 КАС України, тому його слід визнати протиправними і скасувати, задовольнивши позовні вимоги в частині щодо його оскарження.
Позовна вимога про зобов'язання відповідача внести виправлення до актового запису про народження №720 від 14.06.1945, поновленого ОСОБА_3 міським відділом ДРАЦ Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області, складеного на ОСОБА_4, щодо відомостей про матір, вказавши прізвище Червонюк-Стінерман замість Червонюк , національність єврейка замість українка є похідною від першої позовної вимоги, тому також підлягає до задоволення з огляду на передбачені статтею 245 КАС України повноваження суду при вирішенні справи та висновок суду про протиправність висновку Залізничного ВДРАЦС від 13.06.2017 про відмову внесенні виправлень до актового запису про народження №720 від 14.06.1945.
Беручи викладене та оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, тому позов слід задовольнити повністю.
Керуючись ст.ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Висновок Залізничного районного у місті Львові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Львівській області від 13.06.2017 про відмову внесенні виправлень до актового запису про народження №720 від 14.06.1945, поновленого ОСОБА_3 міським відділом ДРАЦ Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області.
Зобов'язати Залізничний районний у місті Львові відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Львівській області внести виправлення до актового запису про народження №720 від 14.06.1945, поновленого ОСОБА_3 міським відділом ДРАЦ Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області, складеного на ОСОБА_4, щодо відомостей про матір, вказавши прізвище Червонюк-Стінерман замість Червонюк , національність єврейка замість українка .
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне судове рішення складено 12 березня 2018 року.
Суддя О.П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2018 |
Оприлюднено | 13.03.2018 |
Номер документу | 72645904 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні