ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/2036/17 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області до Української загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності,
встановив:
26 грудня 2017 року Головне управління Держаної служби з надзвичайних ситуацій України у Херсонській області (далі - позивач, Головне управління) звернулося до суду з вказаним адміністративним позовом до Української загальноосвітньої школи I - III ступенів (далі - відповідач, Загальноосвітня школа), у якому просить застосувати до Української загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів захід реагування у вигляді зупинення подальшої експлуатації будівлі та території школи за адресою: 75430, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Українське, вул. Шевченка, буд. 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки шляхом заборони Українській загальноосвітній школі І - ІІІ ступенів використовувати будівлі та території школи (місце розташування: 75430, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Українське, вул. Шевченка, буд. 1), окрім робіт, пов'язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, до повного усунення порушень.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач стверджує, що відповідно до ОСОБА_1, який складений за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 08 грудня 2017 року № 102, до Української загальноосвітньої школи I - III ступенів має бути застосований захід реагування у вигляді зупинення подальшої експлуатації будівлі та території школи за вказаною адресою.
Позивач наголошує на тому, що застосування зазначеного заходу реагування можливе тільки за вмотивованим рішенням суду, що і стало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою від 28 грудня 2017 року позовну заяву було залишено без руху та встановлено строк для усунення її недоліків. Позивач недоліки позовної заяви усунув, 09 січня 2017 року подав клопотання про розгляд даної справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
15 січня 2018 року провадження по справі було відкрито, у задоволенні клопотання позивача було відмовлено та прийнято рішення розглядати справу за правилами загального позовного провадження із призначенням підготовчого засідання на 24 січня 2018 року.
Однак, ухвалою від 24 січня 2018 року, згідно положень п. 1 ч. 2 ст. 205 КАС України, суд відклав розгляд справи, у зв'язку з неявкою в судове засідання відповідача, щодо якого не було відомостей про вручення йому повідомлення про дату, час і місце судового засідання.
З 29 січня 2018 року по 28 лютого 2018 року головуючий суддя по даній справі перебував у запланованій відпустці, тому розгляд справи був призначений на 06 березня 2018 року.
05 березня 2018 року від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі свого представника.
06 березня 2018 року від відділу освіти ОСОБА_1 районної державної адміністрації надійшов лист, зі змісту якого вбачається, що у зв'язку із хворобою, директор Загальноосвітньої школи не зможе прийняти участь у підготовчому засіданні даної справи. Також зазначено, що оскільки відсутній учнівський контингент, Українська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів призупинила свою діяльність, тому ОСОБА_1 районною державною адміністрацією подано клопотання до ОСОБА_1 районної ради про розгляд питання щодо ліквідації Української Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.
У день розгляду справи сторони у судове засідання не з'явилися, хоча були належим чином повідомлені про дату, час і місце проведення підготовчого засідання.
Враховуючи викладене та приписи ч. 9 ст. 205 КАС України, суд приймає рішення про розгляд даної справи у порядку письмового провадження.
Дослідивши подані учасниками справи документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, виходячи з наступного.
Правовідносини, які виникли між сторонами у даних правовідносинах регулюються положеннями Конституції України, Постанови Кабінету Міністрів України Положення про Державну службу з надзвичайних ситуацій України від 16 грудня 2015 року № 1052 (далі - Постанова № 1052), Указу Президента України Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16 січня 2013 року №20/2013 (далі - Указ № 20/2013), Кодексом цивільного захисту України (далі - КЦЗ України), Наказ Державної служби з надзвичайних ситуацій України Положення про Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Херсонській області від 18 серпня 2014 року № 474 (далі - Наказ № 474), Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року № 877 - V (далі - Наказ № 877 - V), Наказу МВС України від 02 листопада 2015 року №1337, Наказ МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 (далі - Наказ № 1417).
ОСОБА_2 та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон № 877 - V.
Статтею 1 Закону № 877 - V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Указу № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.
Згідно Постанови № 1052, одним із основних завдань ДСНС України є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно - рятувальних служб. Аналогічне положення закріплено у частині 1 ст. 64 КЦЗ України.
Приписами статті 67 КЦЗ України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
У свою чергу, частиною 2 ст. 64 КЦЗ України та Наказом № 474 (в редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507) встановлено, що ДСНС України реалізує свої повноваження безпосередньо через свої територіальні органи, зокрема і через Головне управління ДСНС України у Херсонській області (далі - позивач, Головне управління) та ОСОБА_1 районний сектор Головного управління ДСНС у Херсонській області (далі - Районний сектор).
З огляду на наведене, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
На виконання приписів зазначених законодавчих актів, згідно Наказу ОСОБА_1 районного сектору Головного управління ДСНС у Херсонській області від 28 листопада 2017 року № 22 (далі - Наказ) була проведена позапланова перевірка стану пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту будівлі Української загальноосвітньої школи I - III ступенів, за місцем її розташування. В результаті перевірки було складено ОСОБА_1 від 08 грудня 2017 року № 102 (далі - ОСОБА_1), який був підписаний в.о. директора Загальноосвітньої школи, при цьому докази, які підтверджують факти заперечення щодо проведення перевірки та/або оскарження ОСОБА_1, у матеріалах справи відсутні, що свідчить про згоду відповідача з наведеним ОСОБА_1.
Враховуючи вказане та зміст ОСОБА_1, Районним сектором було виявлено порушення відповідачем ОСОБА_2 пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом № 1417, а саме: виявлено порушення підпункту 2.5 п. 2 р. 3, пп. 1.2 п. 1 р. 5, пп. 1.20 п. 1 р. 4, п. 16 р. 2, пп. 1.8 п. 1 р. 4, пп. 1.6 п. 1 р. 4, пп. 1.17 п. 1 р. 4, пп. 3.6 п. 3 р. 5, пп. 3.11 п. 3 р. 5, ч. 8 пп. 2.1 п. 2 р. 5, ч. 9 пп. 2.1 п. 2 р. 5, пп. 2.37 п. 2 р. 3 цього Наказу; а також ст. 20, п. 2 ст. 91 КЦЗ України.
Частиною 3 ст. 55 КЦЗ України, забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Положеннями статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов'язком суб'єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно матеріалів справи, порушення, які були зафіксовані в акті перевірки, відповідачем не виправлено.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 68 КЦЗ України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Частиною 1 ст. 70 КЦЗ України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, серед яких, зокрема:
- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно -правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
- порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Приписами частини 2 ст.70 КЦЗ України закріплено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду. Аналогічні положення закріплені у частині 5 ст. 4 та ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
З огляду на вказане та на факт порушення ОСОБА_2 пожеженої безпеки в Україні, положень п. 2 ст. 91 КЦЗ України, суд вважає що відповідач створює загрозу життю та здоров'ю людей, а тому позовна заява Головного управління ДСНС України у Херсонській області є законною та обґрунтованою.
Отже, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування до Української загальноосвітньої школи I - III ступенів заходу реагування у вигляді зупинення подальшої експлуатації будівлі та території школи за адресою: 75430, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Українське, вул. Шевченка, буд. 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки шляхом заборони Українській загальноосвітній школі І - ІІІ ступенів використовувати будівлі та території школи (за вказаною адресою), окрім робіт, пов'язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, до повного усунення порушень, визначених ОСОБА_1 районного сектору Головного управління ДСНС у Херсонській області у Херсонській області від 08 грудня 2017 року №102.
Згідно із п. 3 ч. 1 ст. 129 Конституції України, однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 ст. 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідач не надав суду достатніх доказів щодо безпідставності заявлених позовних вимог, а тому заявлений позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Таким чином, керуючись статтями 9, 77, 78, 139, 255, 262 КАС України, суд
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до Української загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів (код ЄДРПОУ 24750585) захід реагування у вигляді зупинення подальшої експлуатації будівлі та території школи за адресою: 75430, Херсонська обл., Іванівський р-н, с. Українське, вул. Шевченка, буд. 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки шляхом заборони Українській загальноосвітній школі І - ІІІ ступенів використовувати будівлі та території школи (75430, Херсонська обл., Іванівський район, с. Українське, вул. Шевченка, буд. 1), окрім робіт, пов'язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, до повного усунення порушень.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Гомельчук С.В.
кат. 5.1.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2018 |
Оприлюднено | 13.03.2018 |
Номер документу | 72646429 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Гомельчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні