РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
20 лютого 2018 р. Справа № 802/17/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Мультян М.Б.,
за участі секретаря судового засідання: Краєвської І.В.
представників сторін:
позивача: Асауленко Н.О.
відповідача: Тиховського М.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
до: Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (місцезнаходження: 21027, м. Вінниця, вул. Келецька, 63)
про: визнання протиправним та скасування припису
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Осіївське" (місцезнаходження: 24456, Вінницька область, Бершадський район, с. Осіївка, вул. Центральна, 132) (далі - ТОВ "Осіївське") до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (місцезнаходження: 21027, м. Вінниця, вул. Келецька, 63) про визнання протиправним та скасування припису.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що перевірка дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки є незаконною та вчиненою з порушенням норм чинного законодавства, відтак, припис № 335 від 06 грудня 2017 року, який винесений за результатами перевірки є протиправним та підлягає скасуванню.
У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила позов задовольнити посилаючись на обставини викладені у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог та просив врахувати відзив на адміністративний позов. Зокрема, зазначив, що на підставі листа слідчого Бершадського ВП ГУ НП у Вінницькій області ст. лейтенанта поліції О.В. Завальнюка № 10764/203-17 від 17 вересня 2017 року, наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 557-ДК від 06 листопада 2017 року була проведена перевірка використання земельної ділянки історико-культурного призначення площею 3,00 га, яка межує із земельною ділянкою з кадастровим номером 0520483600:04:001:0106 на території Осіївської сільської ради Бершадського району, за межами населеного пункту. За результатами проведення перевірки було встановлено, що земельна ділянка історико-культурного призначення площею 3,00 га за межами населеного пункту с. Осіївка знаходиться в розораному стані та на ній проведено післяжнивний обробіток ТОВ "Осіївське". Документи, які б надавали право використовувати земельну ділянку у директора ТОВ "Осіївське" ОСОБА_4 на день перевірки відсутні, що є порушенням вимог статей 125 та 126 Земельного кодексу України.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступне.
На підставі листа слідчого Бершадського ВП ГУ НП у Вінницькій області ст. лейтенанта поліції О.В. Завальнюка № 10764/203-17 від 17 вересня 2017 року, наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 557-ДК від 06 листопада 2017 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницької області Ткачуком В.В. відповідно до вимог Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" була проведена перевірка використання земельної ділянки історико-культурного призначення площею 3,00 га, яка межує із земельною ділянкою з кадастровим номером 0520483600:04:001:0106 на території Осіївської сільської ради Бершадського району, за межами населеного пункту.
За результатами проведення перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки № 559 від 17 листопада 2017 року, висновками якого встановлено, що земельна ділянка історико-культурного призначення площею 3,00 га за межами населеного пункту с. Осіївка на території Осіївської сільської ради Бершадського району знаходиться в розораному стані та на ній проведено післяжнивний обробіток. Документи, які б надавали право використовувати земельну ділянку у директора ТОВ "Осіївське" ОСОБА_4 відсутні, що є порушенням ст. 125 та ст. 126 Земельного кодексу України та кваліфікується як самовільне зайняття земельної ділянки.
20 листопада 2017 року старшим державним інспектором Ткачуком В.В. у присутності директора ТОВ "Осіївське" ОСОБА_6 проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться на території Осіївської сільської ради Бершадського району за межами населеного пункту с. Осіївка.
За результатами обстеження земельної ділянки встановлено, що на день обстеження на земельній ділянці площею 3,00 га із земель історико-культурного призначення проведено післяжнивний обробіток ґрунту. Документи, які б надавали право використовувати земельну ділянку у директора ТОВ "Осіївське" ОСОБА_4 відсутні
06 грудня 2017 року старшим державним інспектором Ткачуком В.В. складено протокол про адміністративне правопорушення. У якому зазначено, що при перевірці дотримання вимог земельного законодавства на території Осіївської сільської ради Бершадського району встановлено, що земельна ділянка площею 3,00 га із земель державної власності, яка знаходиться за межами населеного пункту знаходиться в обробленому стані. Документи, які б надавали право використовувати земельну ділянку на день перевірки відсутні, що є порушенням ст. 125 та ст. 126 Земельного кодексу України. Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та п. б ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України.
06 грудня 2017 року директору ТОВ "Осіївське" ОСОБА_6 вручено припис № 335 в якому зазначено про виконання припису повідомити до 05 січня 2018 року.
18 грудня 2017 року старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороню земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Гайсинського, Теплицького, Бершадського, Чечельницького, Тростянецького районів м. Ладижин Ткачуком В.В. винесено постанову про закриття справи, якою справу про адміністративне правопорушення, яке вчинив директор ТОВ "Осіївське" ОСОБА_4 закрити та матеріали справи залишити на зберіганні в органі, який виніс постанову чи передати до органів прокуратури.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує наступне.
Земельні відносини в Україні, відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 1,2 ст. 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. (ст. 187 ЗК України).
Приписами статті 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.
У відповідності до преамбули Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі - Закон № 963-IV), цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до статті 9 Закону № 963-IV здійснюються шляхом, у т. ч. проведення перевірок.
При цьому стаття 6 Закону № 963-IV визначає повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; стаття 10 вказаного Закону визначає повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Так, згідно положень статті 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
В свою чергу, у відповідності до положень ст. 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно - і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Таким чином, державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Ткачук В.В. діяв в межах визначених повноважень.
Судом встановлено, що при проведенні перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 557-ДК від 06 листопада 2017 року Ткачуком В.В. виявлено факт самовільного зайняття земельної ділянки, яка розташована території Осіївської сільської ради Бершадського району за межами населеного пункту с. Осіївка.
Статтею 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Судом встановлено, що при здійсненні перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства, директором ТОВ "Осіївське", який був присутній при складені акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки, не надано жодних документів чи пояснень, які могли б свідчити про відсутність факту самовільного зайняття земельної ділянки.
Статями 125, 126 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Приписами п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Статтею 3 вказаного Закону передбачено, що державна реєстрація речових прав є обов'язковою.
Щодо тверджень позивача про відсутність повноважень Головного управління проводити перевірки дотримання вимог земельного законодавства та його посилання на положення Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суд зазначає наступне.
Норми вищезазначеного закону регулюють проведення перевірок стосовно діяльності суб'єктів господарської діяльності. У даному випадку перевірка здійснювалась стосовно об'єкту - земельної ділянки. Тому застосовувати положень вказаного Закону України є недоцільним.
Окрім того, суд вважає за необхідне звернути увагу позивача на те, що під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу. Зокрема, у наказі зазначено здійснити державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності шляхом проведення перевірки земельної ділянки історико-культурного призначення площею 3,00 га, яка межує із земельною ділянкою з кадастровим номером 0520483600:04:001:0106 на території Осіївської сільської ради Бершадського району за межами населеного пункту.
Як встановлено судом, право користування (оренди) на земельну ділянку історико-культурного призначення площею 3,00 га, яка межує із земельною ділянкою з кадастровим номером 0520483600:04:001:0106 не зареєстроване, відтак, відповідачем правомірно прийнято оскаржуваний припис.
Позивачем не надано суду належних доказів та пояснень, які могли б свідчити про відсутність факту про самовільне зайняття земельної ділянки.
Оскільки при проведенні перевірки позивача відповідач діяв в межах визначених законом, враховуючи, що висновки відповідача про порушення позивачем ст. 125, 126 ЗК України знайшли підтвердження під час вирішення справи, отже суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 вказаного Кодексу.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення адміністративного позову.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Осіївське" (місцезнаходження: 24456, Вінницька область, Бершадський район, с. Осіївка, вул. Центральна, 132);
Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області (місцезнаходження: 21027, м. Вінниця, вул. Келецька, 63).
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2018 |
Оприлюднено | 14.03.2018 |
Номер документу | 72675192 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні