Рішення
від 01.03.2018 по справі 825/24/18
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 березня 2018 року Чернігів Справа № 825/24/18

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді - Кашпур О.В.,

за участі секретаря - Андрушко І.М.,

представника позивача - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Борзнянської районної ради про визнання незаконним, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач 03.01.2018 звернувся з позовом до Борзнянської районної ради Чернігівської області і просив суд:

визнати незаконним та скасування рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Бознянської районної ради Чернігівської області від 26 жовтня 2017 року в частині відмови в затвердженні технічних документацій по визначенню нормативних грошових оцінок земельних ділянок, які надані в оренду Фермерському господарству ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Махнівської (Птрівської) сільської ради Борзнянського району Чернігівської області;

зобов'язати Борзнянську районну раду Чернігівської області повторно розглянути технічну документацію по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду ФГ ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) та прийняти відповідне рішення.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що відмовивши їй при розгляді заяви відповідач порушив норми Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та принцип розсудливості, оскільки дії відповідача, на думку ОСОБА_2, спрямовані на перешкоджання їй в реалізації права на законне користування наданою в оренду земельною ділянкою та виконання обов'язку по сплаті податків за її користування.

Ухвалою суду від 26.01.2018 у справі відкрито провадження та справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Також, відповідачу надано 15-ти денний термін з моменту отримання ухвали про відкриття провадження на надання письмового відзиву на позовну заяву.

У встановлений термін відповідачем було подано до суду письмовий відзив на позовну заяву, в якому Борзнянська районна рада повідомила, що не визнає позовних вимог ОСОБА_2 та просить відмовити позивачу в задоволенні позову. Представник відповідача зазначив, що районна рада не піддавала сумніву легітимність сертифікованих інженерів, які виконували роботи з нормативної грошової оцінки земель, крім того наявність позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації не дає підстав сумніватись в правильності проведених розрахунків. Відтермінування в розгляді даного питання з рекомендаціями базується виключно на не відповідності матеріалів оцінки земель вимогам законодавства. Зокрема застарілості матеріалів бонітування ґрунтів - коректування матеріалів крупномасштабного обстеження ґрунтів колгоспу ім. Чапаева, с. Петрівка Борзнянського району Чернігівської області від 1985 року. Стаття 5 ЗУ Про оцінку земель визначає, що дані бонітування ґрунтів є основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь, а дані з економічної оцінки земель є основою при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Тобто існує єдиний, безперервний методологічний процес оцінки земель, який у даному випадку був дотриманий з порушенням норм діючого законодавства. Стаття 16 ЗУ Про оцінку земель визначає, що бонітування ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 7 років. Відповідач вважає, що невідповідність законодавчо передбачених принципів оцінки земель сільськогосподарського призначення, призвело до недостовірних інформаційних даних якісних показників ґрунтів, що в свою чергу значно занизило показник нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а це в свою чергу, могло б негативно вплинути на оподаткування та формування місцевих бюджетів, що є фінансовою основою місцевого самоврядування. Наведені обставини стали підставою для прийняття рішення Борзнянською районною радою про зняття з розгляду заяви позивача та рекомендовано ОСОБА_2 провести оновлення ґрунтового обстеження орендованих земельних ділянок для визначення фактичної нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Позивачем було подано до суду відповідь на відзив на позовну заяву, в якій ОСОБА_2 зазначає, що стаття 5 Закону України "Про оцінку земель" відносить бонітування ґрунтів до різновидів оцінки земель. Дані бонітування ґрунтів є складовою частиною державного земельного кадастру та є основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь і враховуються при визначенні екологічної придатності ґрунтів для вирощування сільськогосподарських культур, а також втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. В Україні в сфері земельних відносин функціонує розгалужена система інститутів землеустрою. Інститути проводять науково-дослідні та проектні роботи в галузі землеустрою, охорони, оцінки та раціонального використання земель, геодезичні роботи та надають консультаційні послуги. Зазначені установи проводять свою діяльність на підставі статуту, встановлених дозвільних документів та у повній відповідності вимогам чинного земельного законодавства України.

При замовленні оцінки орендованих земель сільськогосподарського призначення, на вимогу органів місцевого самоврядування ОСОБА_2 не мала жодних підстав для сумніву в кваліфікованості спеціалістів та легітимності ДП Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою .

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача - суб'єкта владних повноважень, в судове засідання не з'явився, про час слухання справи повідомлений належним чином, заяв про розгляд справи за його відсутності не подав, про причини неявки не повідомив. За наведених обстави суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника Борзнянської районної ради Чернігівської області за наявних в справі доказів в силу ч. 1, 3 ст. 205 КАС України.

Представник третьої особи - Державного підприємства Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою в судове засідання 01.03.2018 не з'явився, під час підготовчого засідання 15.02.2018 проти позовних вимог ОСОБА_2 не заперечив.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Встановлено, що ОСОБА_2 згідно з розпорядженням Борзнянської районної державної адміністрації від 21.04.2010 №169 було надано в оренду земельну ділянку, розташовану на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту), загальною площею 13,5300 га, кадастровий номер НОМЕР_2, строком на 10 років.

Між позивачем та Борзнянською районною державною адміністрацією 21.05.2010 було укладено договір оренди вказаної земельної ділянки (а.с. 50-51). Договір зареєстровано в Борзнянському районному відділі Чернігівської філії центру ДЗК 09.07.2010 за № 041084200093.

З метою виконання вимог Закону України Про оцінку земель ОСОБА_2 було замовлено в Державному підприємстві Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою технічну документацію по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду ФГ ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) (а.с. 38-64).

Згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 03.08.2017 № 609 технічна документація по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду ФГ ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України , встановленим нормам и правилам, повертається на доопрацювання.

Як свідчить п. 10 Висновку, виявлені недоліки не стосуються розрахунків грошової оцінки земельної ділянки.

ОСОБА_2 було подано до Борзнянської районної ради заяву з проханням затвердити технічну документацію по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду ФГ ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту).

Відповідно до виписки від 08.11.2017 № 122 з протоколу дванадцятої сесії сьомого скликання Борзнянської районної ради Чернігівської області від 26.10.2017, Борзнянська районна рада по питанню затвердження технічних документацій по визначенню нормативних грошових оцінок земельних ділянок, які надані в оренду ФГ ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Махнівської (Петрівської) сільської ради Борзнянського району Чернігівської області, вирішила протокольно: Відповідно до рекомендацій спільного засідання комісій районної ради у зв'язку з тим, що грошова оцінка земельних ділянок, орендованих ФГ ОСОБА_2 значно нижча середнього показника по сільській раді і ґрунтові обстеження були проведені у 1993 році, тобто є застарілими та підлягають оновленню, дане питання зняти з розгляду сесії. Рекомендувати ОСОБА_2 провести оновлення ґрунтового обстеження орендованих земельних ділянок та направити матеріали оцінки земельних ділянок на затвердження новоствореній Плисківській сільській об'єднаній територіальній громаді на території якої перебувають земельні ділянки .

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Оцінка земель проводиться на основі принципів: законності, додержання законів України, інших нормативно-правових актів у сфері оцінки земель; єдності методологічного та інформаційного простору у сфері оцінки земель; безперервності процесу оцінки земель; доступності використання даних з оцінки земель; рівності перед законом суб'єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель (ст. 4 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до ст.. 5 Закону України Про оцінку земель залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок.

Дані бонітування ґрунтів є складовою частиною державного земельного кадастру та є основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь і враховуються при визначенні екологічної придатності ґрунтів для вирощування сільськогосподарських культур, а також втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Дані з економічної оцінки земель є основою при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок, аналізі ефективності використання земель порівняно з іншими природними ресурсами та визначенні економічної придатності земель сільськогосподарського призначення для вирощування сільськогосподарських культур.

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Статтею 13 Закону України Про оцінку земель встановлено обов'язкові випадки проведення нормативної грошової оцінки земель, зокрема нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 14 Закону України Про оцінку земель ).

Статтею 18 Закону України Про нормативну грошову оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону (ст. 21 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Аналіз наведених норм Закону України Про оцінку земель свідчить про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду ФГ ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) повинна проводитися на підставі рішення відповідної ради не рідше ніж один раз на 5 - 7 років та ґрунтуватися на даних економічної оцінки земель, які відповідно до положень ст. 5 Закону України Про оцінку земель повинні ґрунтуватися на даних бонітування ґрунтів. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що знаходиться за межами населеного пункту затверджується відповідною районною радою.

Отже, на момент звернення ОСОБА_2 за затвердженням технічної документації питання її затвердження відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель вирішувала Борзнянська районна рада.

Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки вправі розробляти юридичні особи, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій", а також така документація підлягає державній експертизі.

Як свідчать матеріали справи, технічна документація розроблена ДП Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , що є розробником документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій". Особи, що безпосередньо здійснювали розробку мають кваліфікаційні сертифікати інженера-землевпорядника № 000212 від 03.01.2013 та № 000053 від 24.12.2012. Технічна документація пройшла державну експертизу, яка не виявила помилок в розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, про що в справі мітиться висновок Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 03.08.2017 (а.с. 64).

Враховуючи наведені обставини, суд приходить до висновку про те, що ОСОБА_2 було дотримано порядок проведення нормативної грошової оцінки земель, що встановлений Законом України Про оцінку земель .

Щодо посилань Борзнянської районної ради Чернігівської області про те, що технічна документація ґрунтується на даних бонітування ґрунтів, яке було проведено в 1993 році, суд вважає безпідставними, оскільки відповідачем не приєднано до матеріалів справи рішення відповідного органу, яким би було покладено на позивача обов'язок щодо проведення бонітування ґрунтів земельної ділянки.

Водночас Закону України Про оцінку земель чітко визначає, що бонітування проводиться за рішенням ради.

Також, Закон України Про оцінку земель говорить про те, що дані бонітування земель покладаються в основу економічної оцінки земель та як наслідок в основу нормативної грошової оцінки земельної ділянки. На виконання вказаної вимоги технічна документація по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду ФГ ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) ґрунтується на даних бонітування ґрунтів, що є в наявності на час розробки такої документації.

Щодо посилань відповідача, що повноваження щодо затвердження технічної документації відповідно до Закону України Про Державний бюджет на 2018 рік належить до повноважень Плисківської сільської об'єднаної територіальної громади, суд вважає їх безпідставними.

На момент звернення ОСОБА_2 до Борзнянської районної ради земельна ділянка загальною площею 13,5300 га, кадастровий номер НОМЕР_2 знаходилась за межами населеного пункту та повноваження, щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель належали Борзнянській районній раді в силу ч. 2 ст. 23 Закону України Про оцінку земель .

Враховуючи наведене, суд вважає, що відмова Борзнянської районної ради у розгляді та затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки не ґрунтується на нормах Закону України Про оцінку земель .

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, а відповідачем не доведено правомірність своїх дій, оскільки позивачу протиправно було відмовлено у затвердженні технічної документації, а тому позовні вимоги ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасувати рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Борзнянської районної ради Чернігівської області від 26.10.2017 та зобов'язання повторно розглянути технічну документацію по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду Фермерському господарству "ОСОБА_2" для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) та прийняти відповідне рішення є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України При задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити в повному обсязі.

Визнати протипарвним та скасувати рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Борзнянської районної ради Чернігівської області (16400, Чернігівська область, м. Борзна, вул. П. Куліша, 104, код ЄДРПОУ 25620703) від 26.10.2017 в частині відмови в затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надана в оренду Фермерському господарству ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства на території Махнівської (Петрівської) сільської ради Борзнянського району Чернігівської області.

Зобов'язати Борзнянську районну раду Чернігівської області (16400, Чернігівська область, м. Борзна, вул. П. Куліша, 104, код ЄДРПОУ 25620703) повторно розглянути технічну документацію по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 13,5300 га, яка надана в оренду Фермерському господарству ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за рахунок земель державної власності на території Петрівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) та прийняти відповідне рішення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Борзнянської районної ради Чернігівської області (16400, Чернігівська область, м. Борзна, вул. П. Куліша, 104, код ЄДРПОУ 25620703) 1280 (одну тисячу двісті вісмдесят) грн. 00 коп. судових витрат на користь ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1).

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Повний текст рішення виготовлено 12 березня 2018 року.

Суддя О.В. Кашпур

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.03.2018
Оприлюднено14.03.2018
Номер документу72679155
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/24/18

Рішення від 01.03.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Кашпур О.В.

Рішення від 01.03.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Кашпур О.В.

Ухвала від 26.01.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Кашпур О.В.

Ухвала від 05.01.2018

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Кашпур О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні