Постанова
від 13.03.2018 по справі 327/1/18
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Дата документу Справа №

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 22-ц/778/1417/18 Головуючий у 1-й інстанції: Кущ Т.М.

Є.У.№ 327/1/18 Суддя-доповідач: Кочеткова І.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2018 року м. Запоріжжя

Апеляційний суд Запорізької області у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Головуючий: Кочеткова І.В.,

судді: Маловічко С.В.,

Гончар М.С.,

розглянувши у порядку письмового провадження цивільну справу за позовом Керівника Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області в інтересах держави в особі Розівської районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_3 про розірвання договору оренди землі, повернення земельної ділянки,

за апеляційною скаргою Керівника Бердянської місцевої прокуратури Запорізької областіна ухвалу Розівського районного суду Запорізької області від 05 січня 2018 року,

В С Т А Н О В И В:

У січні 2018 року прокурор звернувся до суду з позовом до ОСОБА_3 про розірвання договору оренди земельної ділянки з підстав систематичної несплати відповідачем орендної плати.

Ухвалою Розівського районного суду Запорізької області від 05 січня 2018 року позовну заяву повернуто прокурору.

Не погоджуючись з ухвалою суду, прокурор подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись напорушення норм матеріального та процесуального права, просить ухвалу суду скасувати , а справу повернути до суду першої інстанції.

Відповідно до частини першої статті 368 ЦПК України у суді апеляційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 369 цього Кодексу.

За положенням ч.2 ст. 369 ЦПК України апеляційні скарги на ухвали суду, зазначені в п. 14 частини першої статті 353 цього Кодексу, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

Згідно з частиною тринадцятою статті 7 ЦПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Зважаючи на вищевикладене, розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження, без виклику сторін.

Перевіривши законність і обґрунтованість ухвали суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги, Апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на такі обставини.

Повертаючи заяву прокурору з посиланням на п.4 ч.4 ст. 185 ЦПК України, суд першої інстанції виходив з того, що Розівська районна державна адміністрація, в інтересах якої пред'явлено позов, є юридичною особою, має юридичний відділ, здатна самостійно представляти свої інтереси в суді, судовим рішенням в іншій справі з орендаря стягнута вся заборгованість з орендної плати, а тому у прокурора відсутні підстави для звернення до суду з відповідним позовом в інтересах держави.

Проте такі висновки суду першої інстанції не ґрунтуються на законі, а тому з ними не можна погодитися.

Відповідно до ст. 56 ч.4 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст.185 цього Кодексу.

За положенням пункту 4 частини 4 ст. 185 ЦПК України позовна заява повертається судом, коли відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави.

Відповідно до п.2 ч.І ст.2 Закону України Про прокуратуру на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Статтею 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Рішенням Конституційного Суду України у справі №1-1/99 від 08.04.1999 року визначено, що інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Поняття орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом, відповідно до статей 6,1, 13 та 143 Конституції України, може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відповідно ст.13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

Розівська районна державна адміністрація Запорізької області є уповноваженим законом органом на передачу в оренду не розподілених (невитребуваних) земельних ділянок на території Розівського району Запорізької області

Таким чином, уповноваженим державою здійснювати захист порушених інтересів держави є Розівська районна державна адміністрація Запорізької області.

Як вбачається із тексту позовної заяви, на виконання вимог ст. 56 ч.4 ЦПК України прокурор, який звернувся до суду в інтересах держави, обґрунтував, у чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, послався визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

За формою і змістом позовна заява відповідає вимогам ст.175 ЦПК України, містить посилання на письмові докази, додані до заяви.

За вказаних обставин суд першої інстанції не мав передбачених законом підстав для застосування положень ч.4 ст.185 ЦПК України.

Оцінка доданих до позовної заяви письмових доказів, підставність позову тощо не входять до компетенції суду на стадії вирішення питання про відкриття провадження у справі, оскільки ці питання відповідно до ст.ст. 264,265 ЦПК України суд вирішує у нарадчій кімнаті під час ухвалення судового рішення за результатами розгляду справи по суті заявлених позовних вимог.

За вказаних обставин оскаржувану ухвалу не можна визнати такою, що постановлена з дотриманням норм процесуального права, а тому на підставі ст.379 ЦПК України вона підлягає скасуванню з направленням справи до суду першої інстанції для вирішення питання про відкриття провадження у справі.

Керуючись ст. ст.374, 379 ЦПК України, апеляційний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Керівника Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області задовольнити.

Ухвалу Розівського районного суду Запорізької області від 05 січня 2018 року скасувати, справу направити до суду першої інстанції для вирішення питання про відкриття провадження у справі.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий:

Судді:

СудАпеляційний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення13.03.2018
Оприлюднено14.03.2018
Номер документу72698552
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —327/1/18

Постанова від 20.03.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Маловічко С. В.

Ухвала від 21.01.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Маловічко С. В.

Ухвала від 17.01.2019

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Маловічко С. В.

Ухвала від 22.12.2018

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Маловічко С. В.

Рішення від 07.11.2018

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Завіновська А. П.

Рішення від 07.11.2018

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Завіновська А. П.

Ухвала від 22.08.2018

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Завіновська А. П.

Ухвала від 10.08.2018

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Завіновська А. П.

Ухвала від 13.06.2018

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Завіновська А. П.

Постанова від 13.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Запорізької області

Кочеткова І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні