ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/266/18
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дмитрієвої О.О.,
при секретарі: Пономаренко М.М.,
за участю:
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Добробуд" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна компанія Добробуд (ТОВ БК Добробуд , позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просить визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, відповідач) щодо не видачі йому витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер: 6510136900:01:001:0625) відповідно до заяви від 24 листопада 2017 року та зобов'язати видати такий витяг.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно витягу з рішення позачергової сесії міської ради VII скликання від 01.11.2017 №999 ТОВ БК Добробуд надано в оренду строком на 5 років земельну ділянку площею 0,5387 із земель комунальної власності по просп. Ушакова, 72 в м. Херсоні під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 6510136900:01:001:0625. У зв'язку із цим, 24.11.2017 року позивач звернувся через Центр надання адміністративних послуг м. Херсона до головного управління Держгеокадастру у Херсонській області із заявою щодо надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, однак управління листом від 30.11.2017 року за №0-21-0.172-1035/178-17 відмовило у наданні такого витягу, мотивуючи свою позицію тим, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/1299/16 та від 02.03.2017 р. по справі № 821/2243/15-а визнано протиправними та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Також вказує на те, що оскільки рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" та від 22.11.2013 № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" визнано неправомірними та скасовано в судовому порядку, дійсною на даний час для землекористувачів на території м. Херсона є технічна документація, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона". Зауважує, що дане рішення міської ради не втратило чинність та не визнано судом недійним, на даний час будь-яких інших рішень, які б встановлювали нормативну грошову оцінку земель м. Херсона не існує. Тому відповідач мав обов'язок, прямо покладений на нього чинним законодавством України, та можливість надати відповідний витяг. Вважає, що оскільки Законом України Про оцінку земель не передбачено повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, як відмова у наданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, тому відповідача слід зобов'язати видати ТОВ БК Добробуд витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року №186 і є чинною на даний час.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, позов просив задовольнити в повному обсязі. Зазначив, що оскільки він не може отримати від відповідача витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки площею 0,5387 із земель комунальної власності по просп. Ушакова, 72 в м. Херсоні під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 6510136900:01:001:0625, тому не має змоги господарювати та своєчасно і у повному обсязі сплачувати необхідні податки.
Звертає увагу суду, що за змістом поняття нормативна грошова оцінка землі та грошова оцінка є тотожними.
Таким чином, позивач, не погоджуючись із позицією Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області в судовому засіданні проти позову заперечував, надавши суду письмовий відзив на позовну заяву. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що враховуючи положення Закону України "Про оцінку земель", Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою КМУ від 23.03.1995 № 213 та положення Податкового кодексу України, надання витягу позивачу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на підставі нормативної грошової оцінки затвердженої у 2000 році призведе до недоотримання коштів до місцевого бюджету та порушення вимог у сфері застосування Закону України "Про оцінку земель". Також, відповідач вважає, що необхідно врахувати постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/1299/16, якою визнано протиправною та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Як наслідок, оскільки діючого на даний час рішення Херсонської міської ради про затвердження документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона відсутнє, у відповідача відсутній обов'язок видавати витяги з технічної документації, що є виключною компетенцією Херсонської міської ради.
В судовому засіданні представник відповідача просив суд відмовити в задоволенні позову за необґрунтованістю та безпідставністю. Крім того, посилаючись на рішення Одеського апеляційного адміністративного суду з аналогічного питання, вважає, що поняття нормативна грошова оцінка земельної ділянки та грошова оцінка земельної ділянки не є рівнозначними. Рішенням Херсонської міської ради від 27 квітня 2000 року №186 було затверджено саме грошову оцінку земельних ділянок. Однак позивач просить отримати витяг про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, що мала значення до 2003 року.
Таким чином, відповідач вважає, що він не має встановленого законом обов'язку видавати те чого не існує.
Зазначає, що суди не мають права втручатися в діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі перебирати на себе функції суб'єктів владних повноважень, оскільки не наділені правом створювати норми права, а вповноважені лише перевіряти вже створені норми на їх відповідальність вищим нормативно-правовим актам.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Згідно витягу з рішення позачергової сесії міської ради VII скликання від 01.11.2017 №999 вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення в оренду строком на 5 років ТОВ БК Добробуд земельної ділянки площею 0,5387 із земель комунальної власності по просп. Ушакова, 72 в м. Херсоні під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 6510136900:01:001:0625. Вирішено, що орендна плата вноситься ТОВ БК Добробуд з моменту державної реєстрації ним права оренди.
24.11.2017 р. позивач звернувся із заявою через Центр надання адміністративних послуг м. Херсона до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки. Від відповідача отримав лист від 30.11.2017 № 0-21-0.172-1035/178-17, в якому повідомлено про неможливість надання запитуваного витягу у зв'язку з тим, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року у справі № 821/1299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 року № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Таким чином, спірні відносини виникли між сторонами внаслідок відмови Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області надати ТОВ БК Добробуд витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,5387 із земель комунальної власності по просп. Ушакова, 72 в м. Херсоні під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 6510136900:01:001:0625 на підставі того, що рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" скасовано в судовому порядку.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступних приписів законодавства.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV). Законом № 1378-IV передбачено, що він визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до ст.1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно положення ст. 5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до вимог ст. 18 Закону № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Абзацом 2 статті 20 Закону № 1378-IV визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
З аналізу норм діючого законодавства вбачається, що Закон України "Про оцінку земель" не містить будь-яких обмежень щодо використання нормативної грошової оцінки, яка була проведена понад строків, встановлених ст. 18 цього Закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Положення № 308), п.1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області, а згідно пп.4 п.4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.
Згідно додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.
Відповідно до п.2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
З даних правових норм вбачається, що саме до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області входить надання адміністративних послуг на території Херсонської області, серед яких видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для видачі витягу є відповідна заява землевласника або землекористувача. Нормами діючого законодавства не встановлено будь-якого обмеження щодо здійснення зазначеного обов'язку.
Також суд наголошує, що при видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки територіальне управління Держгеокадастру зобов'язане використовувати відомості нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої відповідною сільською, селищною, міською радою, оскільки таке рішення є обов'язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади. Витяг є технічним розрахунком, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації на земельну ділянку, тому при заповненні витягу територіальний орган Держгеокадастру не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, відмовляти у наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Водночас, як вже зазначалось вище, нормами діючого законодавства не передбачено жодних підстав для відмови у видачі територіальними органами Держгеокадастру витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
З предмету позовних вимог вбачається, що ТОВ БК Добробуд у своїй заяві від 24.11.2017 просив Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,5387 із земель комунальної власності по просп. Ушакова, 72 в м. Херсоні під будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 6510136900:01:001:0625, в свою чергу відповідач по справі фактично відмовив у своєму листі від 30.11.2017р., вказавши підставу такої відмови - скасування в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
З обставин справи та правових позицій сторін вбачається, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не заперечує ні факт наявності у користуванні позивача земельної ділянки, ні правильність оформлення поданої ним заяви, ні наявність у ТОВ БК Добробуд права на отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а у відповідача повноважень на видачу такого витягу, а вказує на скасування в судовому порядку рішення органу місцевого самоврядування стосовно затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель 2013 року.
В даному випадку суд вважає необхідним зазначити наступне.
Постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 по справі № 821/299/16 та від 02.03.2017 по справі № 821/2243/15-а визнано неправомірним та скасовано рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та визнано нечинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 по справі № 2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015, визнано не чинним рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та визнано нечинним рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Оскільки у судовому порядку скасовано рішення Херсонської міської ради від 31.03.2011 № 178 та від 22.11.2013 № 1238, то на даний час діючим є рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".
Суд зазначає, що скасування в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 22.11.2013 № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" не звільняє Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області від виконання покладеного на нього обов'язку з видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Таким чином, зазначення Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області у листі від 30.11.2017 за № 0-21-0.172-1035/178-17 підстав відсутності можливості надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не відповідає вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213.
При цьому посилання представника відповідача на те, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може застосовувати оцінку землі 2000 року у зв'язку з тим, що фактори, які були використані при підготовці технічної документації, є застарілими, використання даної оцінки може призвести до недоотримання коштів місцевим бюджетом та порушення вимог законодавства в сфері застосування Закону України «Про оцінку земель» , суд вважає безпідставними, оскільки жодним законом чи нормативно-правовим актом, який регулює земельні відносини, не передбачено право органів Держгеокадастру не видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з таких підстав.
Окрім цього дана обставина не зазначена у листі від 30.11.2017 №0-21-0.172-1035/178-17 серед підстав відсутності можливості надати ТОВ БК Добробуд витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Також суд вважає необґрунтованим посилання відповідача на судовий прецедент, як вважає управління, з аналогічною позицію, що викладено в рішенні Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2017 по справі № 821/1887/16 за позовом ТОВ "ТРЦ Фабрика" до ГУ Держгеокадастру у ХО, якою визнано правомірні дії управління, оскільки у даній справі розглядається питання законності дій управління, викладені в листі від 08.09.2017, обставини встановлені цим рішенням ніяк не можуть стосуватись спору ТОВ БК Добробуд .
Також суд відхиляє доводи відповідача щодо того, що рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 була затверджена грошова оцінка земель м. Херсона, а не нормативна грошова оцінка. Суд зазначає, що починаючи з 1992 року по 25.10.2001 року ще не існувало термінів "нормативна грошова оцінка земельної ділянки" та "експертна оцінка земельної ділянки", відповідно Херсонською міською радою з метою запровадження диференційних ставок земельного податку в залежності від місця розташування земельної ділянки було прийнято рішенням від 27.04.2000 № 186 що розроблено відповідно до "Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженої постановою КМУ від 23.03.1995 № 213. Зокрема, за даною Методикою поняття "грошова оцінка" квадратного метра земельної ділянки в населеному пункті є тотожною та рівнозначною з поняттям "нормативної грошової оцінки" одного квадратного метра земельної ділянки. Згідно постанови КМУ від 05.07.2004 № 843 "Про внесення змін до деяких постанов КМУ" до даної Методики назву постанови після слова "Методику" доповнено словом "нормативно", у всіх відмінках замінено словами "нормативна грошова оцінка" у відповідному відмінку. Відповідно, поняття "нормативна грошова оцінка земельної ділянки" є похідним поняття "грошова оцінка", оскільки вони мають однакове за змістом визначення, а саме - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки; мають єдину формулу для розрахунку відповідно до Методики; мають єдине функціональне призначення - для визначення розміру земельного податку, орендної плати та земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.
Окрім того, в судовому засіданні представник відповідача не заперечував проти тотожності понять "нормативної грошової оцінки" та "грошової оцінки", пояснив, що дані поняття є рівнозначними, формула, за якою визначається нормативна грошова оцінка земель населених пунктів є ідентичною до тої, за якою визначалась грошова оцінка земель населених пунктів, та визначається така відповідно до незмінної "Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" затвердженої постановою КМУ від 23.03.1995 № 213.
Суд зауважує, що поняття грошова оцінка земельної ділянки існувало до прийняття Закону України "Про оцінку землі" від 11.12.2003 року № 1378-IV, в якому законодавчо закріплено тільки саме поняття нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, що по своїй суті є тотожними поняттями.
Крім того, лист Управління від 30.11.2017 року № 0-21-0.172-1035/178-17 не містить посилання на протиправність застосування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2000 рік у разі надання ТОВ БК Добробуд запитуваного витягу.
В судовому засіданні представник відповідача не зміг пояснити суду яким чином у даному разі позивач може реалізувати своє законне право на отримання запитуваного витягу.
Будь-яких інших належних та допустимих доказів, що свідчать про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області не надано.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Статтями 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В розумінні Кодексу адміністративного судочинства України виявлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності слугує підставою для задоволення адміністративного позову за умови, що встановлено порушення прав, свобод та інтересів позивача.
В ході розгляду справи знайшов своє підтвердження факт порушення прав позивача з боку відповідача, при цьому останнім протилежного суду не доведено.
Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі, оскільки позиція Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, викладена в листі від 18.09.2017 №0-21-0.172-824/178-17 призвела до необґрунтованої бездіяльності щодо не надання ПАТ "Херсонський хлібокомбінат" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
У своєму рішенні від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1465а15 Верховний Суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Згідно ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом №475/97-ВР від 17.07.1997 р. кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб правового захисту у відповідному національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, що діяли як офіційні особи.
Засіб правового захисту, що передбачений зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.
Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків.
Також, суд зауважує, що ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Отже, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
Таким чином, враховуючи вищевикладене та положення п.4 ч.1 ст. 245 КАС України, за змістом якого у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, тому в даному разі суд задовольняє спосіб поновлення порушених прав позивача у вигляді зобов'язання відповідача надати такий витяг.
Відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача стягується сплачений судовий збір.
Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив :
Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Добробуд" (код ЄДРПОУ 40846349, 73000, м. Херсон, пр. Ушакова, 72) задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, 73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а) щодо не видачі товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Добробуд" витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:01:001:0625) відповідно до заяви товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Добробуд" від 24 листопада 2017 року.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, 73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а) видати товариству з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Добробуд" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Добробуд" від 24 листопада 2017 року щодо земельної ділянки площею 0,5387 га (кадастровий номер 6510136900:01:001:0625), розташованої за адресою: м. Херсон, проспект Ушакова, 72.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39766281, 73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Добробуд" (код ЄДРПОУ 40846349, 73000, м. Херсон, пр. Ушакова, 72) витрати по сплаті судового збору у розмірі 3524 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні двадцять чотири копійки).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 15 березня 2018 р.
Суддя Дмитрієва О.О.
кат. 6.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2018 |
Оприлюднено | 16.03.2018 |
Номер документу | 72732997 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Дмитрієва О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні