ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.03.2018 м. Івано-ФранківськСправа № 909/862/17
Господарський суд Івано-Франківської області у складі:
головуючого судді Рочняк О. В.
судді Грици Ю.І.
судді Шкіндера П. А.
секретар судового засідання Павлюк У.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: відкритого акціонерного товариства "Оріана"
(вул.Євшана, 9,м. Калуш,Івано-Франківська область,77300)
до відповідача : фермерського господарства "Солонці"
(вул.І.Франка, буд. 34, с.Сівка-Калуська, Калуський район, Івано-Франківська область,77342)
до відповідача : Сівко-Калуська сільська рада
(вул.І.Франка, 57, с.Сівка-Калуська, Калуський район, Івано-Франківська обл., 77342)
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Фонд державного майна України,
вул. Кутузова 18/9 м.Київ, 01601
про визнання недійсним та скасування рішення Сівко-Калуської сільської ради від 23.02.01 "Про переділ земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці"; витребування із чужого незаконного володіння СФГ "Солонці" об'єктів нерухомості
учасники у справі не з'явилися
ВСТАНОВИВ: в провадженні господарського суду Івано-Франківської області знаходиться справа за позовом ВАТ "Оріана" до фермерського господарства "Солонці" та Сівко-Калуської сільської ради, третя особа - Фонд державного майна України, про визнання недійсним та скасування рішення Сівко-Калуської сільської ради від 23.02.01 "Про переділ земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці"; витребування із чужого незаконного володіння СФГ "Солонці" об'єктів нерухомості за адресою: урочище "Солонці", с.Сівка-Калуська, Калуський р-н, Івано-Франківська область.
Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 23.01.18 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
09.02.18 до господарського суду від Сівко-Калської сільської ради надійшло клопотання № 21/02-15 від 09.02.18 (вх№ 2445/18) про розгляд справи без участі представника Ради.
13.02.18 від ВАТ "Оріана" надійшло клопотання № 126 від 12.02.18 (вх№ 2442/18), в якому позивач просить витребувати у Калуського відділу поліції результати розгляду його заяви про злочин
Зазначене клопотання у відповідності до ч.2 ст.207 Господарського процесуального кодексу України слід залишити без розгляду, оскільки подане після переходу до розгляду справи по суті без обґрунтування поважності причин його неподання у підготовчому провадженні.
В судове засідання 01.03.18 учасники справи представників не направили, про причини неявки своїх представників позивач, відповідач - ФГ "Солонці" та третя особа суду не повідомили.
Позивач позовні вимоги обґрунтовує тим, що згідно акту на право користування землею, виданого 23.12.1962 виконавчим комітетом Калуської районної, міської Ради депутатів трудящих Калуському хіміко-металургійному комбінату, правонаступником якого він є, відведено в постійне користування 1476,6 гектарів землі. На частині виділеної земельної ділянки знаходяться нежитлові будівлі, а саме: сховища, сарай пожежного інвентаря, лабораторія, караульне приміщення, вбиральня, криниця, пожежний гідрант, що належать йому на праві власності, про що свідчить свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 14.11.06 та технічний НОМЕР_1 від 06.07.05.
Під час проведення інвентаризації працівниками ВАТ "Оріана" було встановлено, що будівлі товариства використовуються невідомими особами, які не допускають працівників ВАТ "Оріана" до будівель, з приводу чого було подано заяву до правоохоронних органів.
Постановою Калуського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській обл. від 30.08.16 закрито кримінальне провадження та встановлено, що земельну ділянку площею 8.0 га рішенням Сівко-Калуської сільської ради від 23.02.01 "Про переділ земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці" надано в постійне користування селянському фермерському господарству "Солонці".
Зазначене рішення, на думку позивача, є незаконним, оскільки передача майна від ВАТ "Оріана" до СФГ "Солонці" відбулася без дозволу органу, уповноваженим управляти державним майном - Фонду державного майна України, а тому підлягає визнанню недійсним та скасуванню, а розташовані на цій земельній ділянці будівлі мають бути витребувані з незаконного володіння ФГ "Солонці" на користь ВАТ "Оріана".
Відповідача - ФГ "Солонці" відзиву на позов та доказів в спростування заявлених вимог суду не надав.
Відповідач - Сівко-Калуська сільська рада в листі №135/02-15 від 10.11.17 (вх.№17929/17) проти задоволення позову заперечила, вказавши, що всі документи, які б могли підтвердити заперечення проти позову, передані у архівний відділ Калуської райдержадміністрації.
Третя особа (Фонд державного майна України) позовні вимоги підтримала в повному обсязі, зазначивши про це в поданих суду поясненнях № 10-25-19450 від 17.10.17 (вх. №16609/17).
Як визначено в ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, суд із врахуванням вимог Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду справи упродовж розумного строку, встановив таке.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ.
У 1961 році на базі місцевих покладів калійних руд (м.Калуш) було розпочато будівництво Калуського хіміко-металургійного комбінату, правонаступником якого на даний час є ВАТ "Оріана", яке створено відповідно до рішення Фонду державного майна України від 29.12.1995 № 65-АТ шляхом перетворення державного концерну "Хлорвініл" у відкрите акціонерне товариство відповідно до вимог Указу Президента України від 26.11.1994 №699/94.
Згідно акту на право користування землею, виданого 23.12.1962 виконавчим комітетом Калуської районної, міської Ради депутатів трудящих (а.с.18-19), Калуському хіміко-металургійному комбінату відведено в постійне користування 1476,6 гектарів землі згідно з накресленим в акті планом та описом меж.
Відповідно до Переліку нерухомого майна, що передається у власність ВАТ "Оріана", складеного 05.03.2001 Фондом державного майна України на виконання рішення від 29.12.1995 № 65-АТ (а.с.59-62), ВАТ "Оріана", окрім інших об'єктів нерухомості, передано будівлі заводу калійних добрив, а саме: склад для протипожежного інвентаря, вбиральню, сховище 1, сховище 2, лабораторію, караульне приміщення.
Зазначені об'єкти нерухомості знаходились на території Калуської міської ради, що підтверджується довідкою виконавчого комітету Калуської міської ради № 1-11/756 від 29.06.2000 року та Переліком об'єктів, які знаходяться на території Калуської міської ради на промисловій площадці за адресою: 285406, Івано-Франківська обл., м.Калуш(а.с.63-66).
06.07.05 Івано-Франківським обласним бюро технічної інвентаризації та реєстрації прав власності на нерухомість складено технічний паспорт на виробничий будинок № 1 в урочищі Солонці села Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області, до якого увійшли сховище № 1 площею 1147,2 кв.м., сховище № 2 (склад) площею 131,5 кв.м., сарай пожежного інвентаря площею 29,7 кв.м., лабораторія площею 28,1 кв.м., караульне приміщення площею 58,3 кв.м., вбиральня площею 3.4 кв.м., криниця та пожежний гідрант.
14.11.06 Сівко-Калуською сільською радою видано ВАТ "Оріана" свідоцтво на право власності на нерухоме майно, а саме на нежитлові будівлі (сховище № 1 площею 1147,2 кв.м., сховище № 2 (склад) площею 131,5 кв.м., сарай пожежного інвентаря площею 29,7 кв.м., лабораторія площею 28,1 кв.м., караульне приміщення площею 58,3 кв.м., вбиральня площею 3.4 кв.м., криниця та пожежний гідрант), розташовані в урочищі Солонці, с.Сівка-Калуська, Калуського району, Івано-Франківської області.
Під час проведення ВАТ "Оріана" в 2014, 2015, 2017 роках інвентаризації на території складу вибухових матеріалів (ВМ) в урочищі Солонці було встановлено, що розташовані там будівлі використовуються невідомими особами, про що складено акти від 25.03.14, 16.10.15, 17.11.17. Також ВАТ "Оріана" було з'ясовано, що службовими особами фермерського господарства "Солонці" підроблено Державний акт на право користування земельною ділянкою серії ІФ-06, загальною площею 11,5 га, що знаходиться на території Сівко-Калуської сільської ради Калуського району, виданого 17.06.97 громадянину ОСОБА_1, а саме: безпідставно збільшено право постійного користування землею на площу 7,96 га, на якій знаходяться будівлі ВАТ "Оріана".
За зверненням ВАТ "Оріана" Калуським відділом Національної поліції України проводилось досудове розслідування № 12015090080000009 за ознаками правопорушень, передбачених ч.1 ст.366 Кримінального кодексу України.
Постановою Калуського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області від 30.08.16 кримінальне провадження № 12015090080000009 закрито в зв'язку з відсутністю в діяннях складу кримінального правопорушення.
В ході судового розслідування було встановлено, що зміни в Державний акт, виданий ОСОБА_1 на право користування земельною ділянкою серії ІФ-06 землевпорядник ОСОБА_2 вніс на підставі рішення Сівко-Калуської сільської ради від 23.02.2001 "Про перевід земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці".
Зазначеним рішенням вирішено земельну ділянку в кількості 8.0 га перевести в землі запасу сільської ради; перевести її під пасовище; надати в постійне користування СФГ "Солонці" під пасовище; дати дозвіл СФГ "Солонці" на складання проекту відведення земельної ділянки під пасовище, для одержання державного акту на право постійного користування нею, зобов'язано фермера ОСОБА_1 виготовити проектну документацію на відведення земельної ділянки відповідно до чинного законодавства України.
При цьому, в зазначеному рішенні сільської ради зазначено, що прийнято воно на підставі листа ВАТ "Оріана" № 07/26-11 "Про передачу Сівка-Калуській сільській раді земельної ділянки площею 8 га, яка раніше використовувалась ДП "Калійний завод" під склади ВМ" та клопотання СФГ "Солонці" про передачу даної земельної ділянки під пасовище.
За даними міськрайонного управління у Калуському районі та м.Калуші Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області станом на 01.01.2001 року земельна ділянка площею 7,96 га, розташована в урочищі Солонці, знаходилася за межами населеного пункту села Сівка-Калуська.
ОСОБА_3, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД, ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ.
Як визначено в ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. ОСОБА_3 власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
На час прийняття Сівко-Калуською сільською радою оскаржуваного рішення від 23.02.01, діяв Земельний кодекс України (561-XII) та Закон України "Про місцеве самоврядування" (280/97-ВР) зі змінами та доповненнями станом на 30.01.01.
Як визначено в ст.1 Земельного кодексу України (561-XII) земельні відносини в Україні регулюються цим Кодексом та іншими актами законодавства України і Республіки Крим, що видаються відповідно до нього.
Згідно до ст.2 Земельного кодексу України (561-XII) відповідно до цільового призначення всі землі України поділяються на:
1) землі сільськогосподарського призначення;
2) землі населених пунктів (міст, селищ міського типу і сільських населених пунктів);
3) землі промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення;
4) землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;
5) землі лісового фонду;
6) землі водного фонду;
7) землі запасу.
Віднесення земель до категорій провадиться відповідно до їх цільового призначення. Переведення земель з однієї категорії до іншої здійснюється у разі зміни цільового призначення цих земель. Віднесення земель до відповідних категорій і переведення їх з однієї категорії до іншої провадиться органами, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання їх у користування, а в інших випадках - органами, які затверджують проекти землеустрою і приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення.
Статтею 3 Земельного кодексу України (561-XII) було передбачено такі форми власності на землю: державну, колективну, приватну. Розпоряджаються землею Ради народних депутатів, які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх. Повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок місцеві Ради народних депутатів можуть передавати відповідно органам державної виконавчої влади або виконавчим органам місцевого самоврядування.
Згідно ч.1 ст.4 Земельного кодексу України (561-XII) у державній власності перебувають всі землі України, за винятком земель, переданих у колективну (власність колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, садівницьких товариств, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств) і приватну (власність громадян України) власність.
Суб'єктами права державної власності на землю виступають, зокрема, обласні, районні, міські, селищні, сільські Ради народних депутатів - на землі в межах їх територій, за винятком земель, що перебувають в загальнодержавній власності (ч.2 ст.4 ЗК України (561-XII).
Питання щодо передачі земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу, у відповідності до ст.9, ст.10 Земельного кодексу України (561-XII) , віднесено до відання сільських, селищних, міських районного підпорядкування Рад народних депутатів та міських Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить.
Відповідно до ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно ст.19 Земельного кодексу України (561-XII) сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.
Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації провадиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу.
Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві Ради народних депутатів, підприємства, установи і організації. Відведення земельних ділянок для потреб громадян провадиться за кошти державного, республіканського (Республіки Крим) та місцевих бюджетів на замовлення сільських, селищних, міських, районних Рад народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки. Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.
Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки. У заяві громадянина про надання земельної ділянки вказуються бажані її розмір і місце розташування, мета використання. Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка. Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель.
В ст.31 Земельного кодексу України (561-XII) визначено, що вилучення (викуп) земельних ділянок з метою передачі їх у власність або надання у користування громадянам, підприємствам установам і організаціям провадиться за згодою власників землі і землекористувачів на підставі рішення Верховної Ради України, місцевих Рад народних депутатів.
Вилучення земель провадиться за рішенням сільської, селищної Ради народних депутатів:
із земель сіл і селищ для усіх потреб, за винятком випадків, передбачених статтею 33 цього Кодексу;
за межами сіл і селищ у разі передачі їх у власність або надання у користування для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, традиційних народних промислів, крім випадків, передбачених частинами четвертою і п'ятою цієї статті та статтею 33 цього Кодексу.
Згідно ч.1 ст.34 Земельного кодексу України (561-XII) підприємства, установи і організації, заінтересовані у вилученні (викупі) земельних ділянок, зобов'язані до початку проектування попередньо погодити із власниками землі і землекористувачами та місцевими Радами народних депутатів, а також спеціально уповноваженими на те органами державного управління по охороні і використанню земель місце розташування об'єкта, розмір ділянки та умови її вилучення (викупу) з урахуванням комплексного розвитку території, який би забезпечував нормальне функціонування на цій ділянці і прилеглих територіях усіх інших об'єктів, умови проживання населення і охорону навколишнього середовища.
Вибір земельних ділянок для розміщення об'єктів провадиться у встановленому порядку підприємствами, установами і організаціями, заінтересованими у їх відведенні.
Попереднє погодження місць розташування об'єктів, розмірів намічуваних для вилучення (викупу) земельних ділянок та умов їх відведення провадиться місцевими Радами народних депутатів, які мають право вилучати ці ділянки.
Фінансування проектних робіт до попереднього погодження місця розташування об'єкта не допускається.
Підприємства, установи і організації, заінтересовані у вилученні (викупі) земельних ділянок, звертаються з клопотаннями про попереднє погодження місць розташування об'єктів до відповідної місцевої Ради народних депутатів. До клопотання додаються необхідні матеріали та розрахунки.
Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає у місячний строк клопотання і дає підприємству, установі, організації дозвіл на підготовку матеріалів попереднього погодження місця розташування об'єкта.
Підприємство, установа і організація погоджують найбільш доцільне місце розташування об'єкта, розміри намічуваної для вилучення земельної ділянки та умови її вилучення (викупу із власником землі або землекористувачем, районними (міськими) землевпорядним, природоохоронним і санітарним органами, органом охорони культурної спадщини органом архітектури і подають відповідні матеріали до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає їх і погоджує місце розташування того об'єкта, під який має право вилучати земельну ділянку.
Матеріали попереднього погодження місця розташування об'єкта повинні включати: викопіювання з проекту районного планування або проекту планіровки та забудови міста, копію плану земельної ділянки з нанесенням на ній варіантів розміщення об'єкта із зазначенням загальної площі, яку необхідно вилучити. Вказуються також склад угідь земельної ділянки, що вилучається, та умови її відведення.
Виходячи з системного аналізу правових норм, для вилучення земельної ділянки від одного землекористувача та надання її в користування іншому місцевій Раді народних депутатів необхідно здійснити ряд процедур, а саме:
- отримати згоду на вилучення земельної ділянки від власника землі та землекористувача,
- прийняти рішення про її вилучення,
- розгляну клопотання (заяву) особи, що заінтересована в одержанні земельної ділянки, за результатом розгляду якого надати дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки чи відмовити в його наданні. При цьому, в разі якщо земельна ділянка, на яку претендує заявник, знаходиться за межами населеного пункту, відповідна Рада народних депутатів зобов'язана повідомити про надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки Раду народних депутатів, на території якої вона розташована.
- погодити проект відведення земельної ділянки з власником землі або землекористувачем,
- прийняти рішення про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання землі у користування.
- видати Державний акт на користування землею чи укласти договір оренди.
Відповідно до ст.22 Земельного кодексу України (561-XII) право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право.
Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Рішення Сівко-Калуської сільської ради від 23.02.2001 "Про перевід земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці" прийнято з порушенням встановленого нормами Земельного кодексу України (561-XII) порядку вилучення та надання земельної ділянки в користування, адже земельна ділянка площею 8.0 га за цим рішенням була переведена в землі запасу сільської ради без припинення права користування нею ВАТ "Оріана" та без її вилучення і надана СФГ "Солонці" в постійне користування без погодження проекту її відведення під пасовище.
Крім того, при прийнятті зазначеного рішення не було враховано такого.
Згідно ст.7 Земельного кодексу України (561-XII) користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку. Тимчасове користування землею може бути короткостроковим - до трьох років і довгостроковим - від трьох до двадцяти п'яти років. У разі виробничої необхідності ці строки може бути продовжено на період, що не перевищує одного строку відповідно короткострокового або довгострокового тимчасового користування.
Згідно абз.6 зазначеної статті громадянам України земля для сінокосіння і випасання худоби надається Радами народних депутатів у тимчасове користування.
В ч.3 та ч.5 ст.59 Земельного кодексу України (561-XII) визначено, що земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби надаються у користування громадянам, які мають у власності худобу. Розмір земельної ділянки, що надаються громадянам у користування для сінокосіння і випасання худоби, не повинна перевищувати - 1 гектара.
Таким чином, землі під пасовище можуть бути надані лише громадянам України, які мають худобу, лише у тимчасове користування та лише у межах 1 гектара.
Зазначені правові норми відповідають ст.41 Конституції України, якою встановлено, що громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону.
В порушення зазначених правових норм, Сівко-Калуською сільською радою земельну ділянку площею 8 га було передано у постійне користування юридичній особі - СФГ "Солонці".
В ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України у відповідності до п.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно ст.20 Господарського кодексу України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. ОСОБА_3 та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються, зокрема, шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів.
Відповідно до ч.2 ст.95 Земельного кодексу України, чинного на даний час, порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки у відповідності до п. г ч.3 ст.152 Земельного кодексу України здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За приписами ч.1 ст.155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Враховуючи, що Сівко-Калуською сільською радою рішення від 23.02.2001 "Про перевід земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці" прийнято з порушенням норм чинного на час його прийняття законодавства, позов ВАТ "Оріана" про визнання цього рішення недійсним слід задовольнити.
Вимога ВАТ "Оріана" про витребування з незаконного володіння ФГ "Солонці" об'єктів нерухомості, а саме: сховища № 1 площею 1147,2 кв.м., сховища № 2 (склад) площею 131,5 кв.м., сараю пожежного інвентаря площею 29,7 кв.м., лабораторії площею 28,1 кв.м., караульного приміщення площею 58,3 кв.м., вбиральню площею 3.4 кв.м., криницю та пожежний гідрант, розташованих за адресою: урочище "Солонці", с.Сівка-Калуська, Калуський район, Івано-Франківська область не підлягає задоволенню виходячи з такого.
ОСОБА_3 власника на витребування майна із чужого незаконного володіння визначено в ст.387 Цивільного кодексу України, згідно якої власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Таким чином, звертаючись з позовом про витребування майна до суду, позивач повинен довести, що володіння майном, власником якого він є, здійснюється саме відповідачем і таке володіння є незаконним.
Відповідно до ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Докази у відповідності до ст.ст.76, 77. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України мають бути належними, допустимими, достовірними та достатніми.
Позивачем при зверненні до суду з вимогою про витребування майна з чужого незаконного володіння, в порушення зазначених процесуальних норм не доведено того, що саме відповідач на даний час володіє об'єктами нерухомості, розташованими в урочищі "Солонці" с.Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області, власником яких він є.
Судові витрати, у відповідності до ст.129 ГПК України, покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст.232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов відкритого акціонерного товариства "Оріана" до Сівко-Калуської сільської ради про визнання недійсним рішення Сівко-Калуської сільської ради від 23.02.01 "Про перевід земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці" задовольнити.
Визнати недійсним рішення Сівко-Калуської сільської ради від 23.02.01 "Про перевід земельної ділянки та надання її у постійне користування СФГ "Солонці".
Стягнути з Сівко-Калуської сільської ради (код 20553540, вул.І.Франка, 57, с.Сівка-Калуська, Калуський район, Івано-Франківська обл., 77342) на користь відкритого акціонерного товариства "Оріана" (код 05743160, вул.Євшана, 9, м.Калуш, Івано-Франківська область, 77300) 1600 (одну тисячу шістсот ) грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Відмовити в позові відкритого акціонерного товариства "Оріана" до фермерського господарства "Солонці" про витребування з незаконного володіння ФГ "Солонці" об'єктів нерухомості, а саме: сховища № 1 площею 1147,2 кв.м., сховища № 2 (склад) площею 131,5 кв.м., сараю пожежного інвентаря площею 29,7 кв.м., лабораторії площею 28,1 кв.м., караульного приміщення площею 58,3 кв.м., вбиральню площею 3.4 кв.м., криницю та пожежний гідрант, розташованих за адресою: урочище "Солонці", с.Сівка-Калуська, Калуський район, Івано-Франківська область.
Повний текст рішення складено 14.03.18.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий суддя Рочняк О. В.
Суддя Грица Ю.І.
Суддя Шкіндер П. А.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2018 |
Оприлюднено | 17.03.2018 |
Номер документу | 72760408 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Рочняк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні