РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
13 березня 2018 р. Справа № 802/2259/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Томчука В.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Перевертак В.В.
позивача: ОСОБА_1
відповідача І: не з'явився
відповідача ІІ: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області
до: Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці Хмільницького району Вінницької області (відповідач І), Відділу освіти Хмільницької районної державної адміністрації (відповідач ІІ)
про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (далі - ГУ ДСНС у Вінницькій області, позивач) з адміністративним позовом до Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці Хмільницького району Вінницької області (відповідач І), Відділу освіти Хмільницької районної державної адміністрації (відповідач ІІ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Позовні вимоги мотивовані тим, що під час перевірки Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці Хмільницького району Вінницької області на предмет додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки контролюючим органом виявлений ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів, що створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Факти порушень зафіксовані в актах перевірки №133 від 30.05.2016, №106 від 22.06.2017, вручених директору школи ОСОБА_2, акті № 272 від 16.11.2017р., який вручено директору школи та начальнику відділу освіти Хмільницької РДА ОСОБА_3 Зважаючи на те, що будівлі школи с. Кустівці експлуатуються з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу для життя та здоров'ю дітей, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі, позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці Хмільницького району Вінницької області, шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.
Представник позивача у судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила суд їх задоволити.
Представники відповідачів в судове засідання не з'явились,
13 березня 2018 року до суду надійшла заява відділу освіти Хмільницької РДА про відкладення розгляду справи. Додатково представник зазначив, що на дане судове засідання з'явитись не може, оскільки виконання робіт, які мали бути проведені до наступного засідання не відбулося через погодні умови та 4 дні вихідних. Тому, не має змоги документально надати підтвердження проведених робіт по загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів с.Кустівці (а.с.72).
Відповідач 2 у судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлявся завчасно та належним чином.
Заслухавши пояснення представника позивача, враховуючи норми статті 205 КАС України, суд ухвалив розгляд справи провести за даної явки сторін.
Дослідивши матеріали справи, та надані докази, суд встановив наступне.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що на підставі статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закону) Хмільницьким районним сектором Головного управління ДСНС України у Вінницькій області проведені планові перевірки відповідача І, за результатами яких складено акти №133 від 30.05.2016, № 106 від 22.06.2017.
16.11.2017 у відповідності до розпорядження КМУ від 20.09.2017 №643 здійснено позапланову перевірку школи с.Кустівці. За результатами перевірки складено акт від 16.11.2017 №272, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередніх перевірок, а також нові порушення у сфері техногенної безпеки в будівлях школи, а саме:
- дерев'яні елементи горищного покриття не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують першу групу вогнезахисної ефективності (Розділ III п. 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ПІШУ)) [п. 1 Припис №133, п. 1 ОСОБА_3 №133, п. 1 ОСОБА_3 №106, п. 1 ОСОБА_3 №272].
- не проведено технічне обслуговування вогнегасників у відповідності до Правил експлуатації вогнегасників (Розділ V п. 3.17 ПІШУ) [п. 7 Припис №133, п. 7 ОСОБА_3 №133, п. 7 ОСОБА_3 №106, п. 2 ОСОБА_3 №272];
- територія та приміщення школи не забезпечені нормованою кількістю первинних засобів пожежегасіння (Розділ V п. 3.6 ПІШУ) [п. З ОСОБА_3 №272];
- працівників школи не забезпечено засобами індивідуального (п. 4.3.1, п. 4.3.3 Правил техногенної безпеки у сфері цивільного чету на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України 15.08.2007 №557, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 №1006/14273; ст. 8 Постанови КМУ 19.08.2002 №1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю ) [п. 4 Припис №133, п. 4 ОСОБА_3 №133, п. 4 ОСОБА_3 №106, п. 4 ОСОБА_3 №272];
- в приміщеннях школи з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів, здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (Розділ IV п. 1.6 ППБУ) [п. 5 ОСОБА_3 №272];
- відсутні протипожежні розділи та відступки від опалювальних печей до горючих конструкцій (Розділ IV п. 2.6 ППБУ) [п. 9 ОСОБА_3 №272];
- підлога з горючих матеріалів під топковими дверцятами не захищена металевим листом розміром 0,7 х 0,5 м, що розташовуються своїм довгим боком уздовж печі (Розділ IV п. 2.6 ППБУ) [п. 10 ОСОБА_3 №272].
Акт перевірки № 272 від 16.11.2017р., який вручено директору школи ОСОБА_4 та начальнику відділу освіти Хмільницької РДА ОСОБА_3 Згідно відмітки в акті - зауваження відсутні.
Таким чином, зазначено, що станом на 16 листопада 2017 року будівлі школи с. Кустівці експлуатуються з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу для життя та здоров'ю дітей, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі, а саме:
- порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації електромереж створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;
- відсутність вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдження пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров'ю персоналу, відвідувачів та особам, задіяних в гасінні пожежі;
- відсутність (недостатність) на об'єкті первинних засобів пожежегасіння унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії;
- порушення щодо улаштування, утримання та експлуатації приладів пічного опалення створює загрозу виникнення пожежі;
- відсутність засобів індивідуального захисту може призвести до травмування людей у разі виникнення надзвичайної події на об'єкті.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до статей 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.
Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Так, судом встановлено, що у ході перевірки Загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. в с.Кустівці Хмільницького району Вінницької області на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Вказані порушення зафіксовані в ОСОБА_3 перевірки №272 від 16.11.2017.
В силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст. ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
13.12.2017 в судовому засіданні представниками відповідача надано документацію про виконані заходи по справі №802/2259/17-а, зокрема згідно листа Кустовецької сільської ради (вих. №18 від 12.02.2018), вказано про вжиття наступних заходів по усуненню недоліків: за кошти інвесторів закуплено матеріал для обробки дерев'яних елементів горищного покриття, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; закуплено вогнегасники та засоби індивідуального захисту працівників школи, на підтвердження надано відповідні фото та податкову накладну №1179 від 13.02.2018.
Судом встановлено, що станом на дату розгляду справи в суді відповідачами повною мірою порушення зафіксовані в акті перевірки №272 від 16.11.2017 не усунуто в повному обсязі. При цьому, судом також враховано заяву, в якій представник відділу освіти Хмільницької РДА зазначив, що виконання робіт, які мали бути проведені до наступного судового у даній справі, не відбулося через погодні умови та 4 дні вихідних. Тому, не має змоги документально надати підтвердження проведених робіт по загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів с.Кустівці (а.с.72).
Суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівель загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці, Хмільницького району, Вінницької області за адресою: Вінницька область, Хмільницький район, с.Кустівці, вул.Шкільна, 1 із порушеннями пожежної та техногенної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
А відтак, заявлені позовні вимоги про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного вигляді повного зупинення експлуатації будівель загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці, Хмільницького району, Вінницької області шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у акті позапланової перевірки №272 від 16.11.2017 підлягають задоволенню.
Відповідно до положень частини 2 статті 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці, Хмільницького району Вінницької області (вул. Шкільна, 1, с.Кустівці, Хмільницький район, Вінницька область, 22044, код ЄДРПОУ 38787871) та відділу освіти Хмільницької районної державної адміністрації (вул. Леніна, 51, с.Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, 22032, код ЄДРПОУ 2141495) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Кустівці, Хмільницького району, Вінницької області за адресою Вінницька область, Хмільницький район, с.Кустівці, вул.Шкільна, 1 - шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у акті позапланової перевірки №272 від 16.11.2017 року.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021, код ЄДРПОУ 38635397)
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с.Кустівці, Хмільницького району Вінницької області (вул. Шкільна, 1, с.Кустівці, Хмільницький район, Вінницька область, 22044, код ЄДРПОУ 38787871)
Відділ освіти Хмільницької районної державної адміністрації ( вул.Леніна, 51, с.Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, 22032, код ЄДРПОУ 2141495)
Повний текст рішення суду складено 15.03.2018
Суддя Томчук Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2018 |
Оприлюднено | 18.03.2018 |
Номер документу | 72768352 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні