Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 березня 2018 р. Справа№805/999/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
секретар судового засідання Синкова А.О.,
з участю представника позивача ОСОБА_1, представників відповідача ОСОБА_2 та ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом прокурора Волноваської місцевої прокуратури в інтересах держави до Тополинської сільської ради про визнання неправомірною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
У лютому 2018 року прокурор Волноваської місцевої прокуратури звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому зазначав, зокрема, що під час вивчення використання земельних ділянок на території Нікольського району Донецької області виявлено факти порушення законодавства в сфері охорони об'єктів природно-заповідного фонду.
Так, розпорядженням виконавчого комітету Володарської районної ради народних депутатів від 03.03.1992 року № 33 р Про затвердження пам'ятника природи Чердакли затверджено державний пам'ятник природи місцевого значення Чердакли . А рішенням Донецької обласної ради народних депутатів від 10.03.1993 року Про організацію нових об'єктів організовано ботанічну пам'ятку природи місцевого значення Чердакли .
Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області з метою забезпечення режиму, охорони та збереження території ботанічну пам'ятку природи Чердакли передано під охорону Тополинської сільської ради, про складено охоронне зобов'язання від 24.09.2012 року № 254, згідно з яким землевласник - Тополинська сільська рада взяла під охорону вказану пам'ятку природи і зобов'язалася зберігати її та дотримуватися екологічних вимог при використанні природних ресурсів, а також встановити в натурі (на місцевості) межі пам'ятки природи, оформити їх відповідними знаками та інформативними матеріалами, нанести такі межі на відповідні планово-картографічні матеріали.
Між тим, Тополинською сільською радою жодних дій щодо винесення меж пам'ятки природи місцевого значення Чардакли та закріплення їх в натурі (на місцевості) не проведено, що стало відомо з листа відділу у Нікольському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 05.09.2017 року.
Зазначав, що відсутність встановлених меж в натурі пам'ятки природи місцевого значення Чардакли фактично унеможливить збереження його природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу.
Також зазначав що до суду з позовом звернувся в інтересах держави через відсутність повноважень органу державної влади, уповноваженого реагувати на порушення закону у сфері організації, охорони та використання природно-заповідного фонду, оскільки на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2013 року №159 повноваження Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області припинені.
Вважаючи, що відповідачем допущено бездіяльність, просив:
- визнати неправомірною бездіяльність Тополинської сільської ради щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж пам'ятки природи місцевого значення Чердакли та закріплення їх в натурі (на місцевості);
- зобов'язати Тополинську сільську раду відповідно до вимог законодавства України забезпечити проведення робіт з винесення меж пам'ятки природи місцевого значення Чердакли та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, зокрема, що ботанічна пам'ятка природи місцевого значення Чердакли знаходиться за межами населеного пункту, тому не відноситься до земель комунальної власності сільської ради, через що сільська рада не має права розпоряджатися вказаною земельною ділянкою. Для встановлення межових знаків необхідно залучити кошти місцевого бюджету, що також не є можливим, бо спрямування коштів сільського бюджету на об'єкти заповідного фонду буде вважатися нецільовим використанням. Просив в задоволенні позову відмовити.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, які викладені в позові. Просив задовольнити позов.
Представники відповідача підтримали відзив на позовну заяву. Пояснили, що прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні, входить до повноважень сільських рад і передбачає, зокрема забезпечення проведення робіт з винесення меж пам'яток природи місцевого значення та закріплення їх в натурі (на місцевості). Охоронним зобов'язанням Тополинська сільська рада добровільно взяла на себе певні зобов'язання, які повинна виконувати. Однак їх виконання утруднюється через необхідність виділення додаткових коштів та через те, що біля ботанічної пам'ятки природи місцевого значення Чердакли проводитися антитерористична операція. Просили вирішити справу на розсуд суду.
Судом встановлено, що розпорядженням виконавчого комітету Володарської районної ради народних депутатів від 03.03.1992 року № 33 р Про затвердження пам'ятника природи Чердакли затверджено державний пам'ятник природи місцевого значення Чердакли .
Рішенням Донецької обласної ради народних депутатів від 10.03.1993 року Про організацію нових об'єктів організовано заказники та пам'ятки природи місцевого значення згідно з додатками, до одного з яких внесено ботанічну пам'ятку природи Чердакли .
Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області від 29.08.2012 року №78 за погодженням з Тополинською сільською радою затверджено Положення про ботанічну пам'ятку природи місцевого значення Чердакли , відповідно до якого вказана ботанічна пам'ятка входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони і використання.
24.09.2012 року між Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області та Тополинською сільською радою оформлено охоронне зобов'язання № 254, згідно з яким відповідно до ст. 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України Державне управлінням охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області передало під охорону, а землевласник Тополинська сільська рада взяла під охорону вказану пам'ятку природи і зобов'язалася зберігати її та дотримуватися екологічних вимог при використанні природних ресурсів, а також встановити в натурі (на місцевості) межі пам'ятки природи, оформити їх відповідними знаками та інформативними матеріалами, нанести такі межі на відповідні планово-картографічні матеріали.
05.09.2017 року Волноваською місцевою прокуратурою у відповідь на запит отримано лист Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (відділ Управління у Нікольському районі) від 05.09.2017 року, в якому повідомлялося, що межі ботанічної пам'ятки природи місцевого значення Чердакли в натурі (на місцевості) не встановлені.
Судом також встановлено, що Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2013 року №159 з 28.03.2013 року перебуває в стадії припинення (без правонаступництва), у зв'язку з чим відповідні владні повноваження не здійснює.
Вказане стало підставою для подання даного позову прокурором, який відповідно до ч. 5 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відсутності, зокрема у органу, уповноваженого здійснювати функції держави в спірних правовідносинах, повноважень щодо звернення до суду, прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку про те, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Статтею 3 Закону України Про природно-заповідний фонд передбачено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об'єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища.
Згідно з ч. 3 ст. 53 вказаного Закону рішення про організацію чи оголошення територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об'єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
Рішенням Донецької обласної ради народних депутатів від 10.03.1993 року Про організацію нових об'єктів організовано заказники та пам'ятки природи місцевого значення, зокрема ботанічну пам'ятку природи Чердакли .
Положенням про ботанічну пам'ятку природи Чердакли , що затверджене наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області від 29.08.2012 року №78 за погодженням з Тополинською сільською радою, визначено, що вказана пам'ятка природи входить до складу природно-заповідного фонду України і охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони і використання.
Згідно з п. 1.3 та 1.6 вказаного Положення пам'ятка природи загальною площею 59 га розташована у Володарському районі Донецької області на землях Тополинської сільської ради.
Межі пам'ятки природи встановлюються в натурі, оформлюються відповідними знаками та інформаційними матеріалами, наносяться на планово-картографічні матеріали територіальних органів Держземагентства та Землекористувача, відображаються у відповідних формах статистичної звітності та землевпорядній документації, обов'язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій.
Відповідно до ч. 5 ст. 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України території та об'єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов'язання.
Згідно з ч.ч. 2 та 3 ст. 60 вказаного Закону охорона територій та об'єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.
Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об'єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Згідно з ч. 4 ст. 7 вказаного Закону межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до ч. 4 ст. 47 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду розробляються для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків - пам'яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків на землях та земельних ділянках, що включаються до складу цих територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.
Статтею 47 вказаного Закону також визначено, що рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.
Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища визначені ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування , згідно з якою до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі делеговані повноваження, як організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Відповідно до п.п. 34, 37 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , яка визначає виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання: щодо регулювання земельних відносин; прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні.
В судовому засіданні представники відповідача пояснили, що прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні, входить до повноважень сільських рад і передбачає, зокрема забезпечення проведення робіт з винесення меж пам'яток природи місцевого значення та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Статтею ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 19 Закону України Про землеустрій до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: організація і здійснення землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про землеустрій заходи із землеустрою - передбачені документацією із землеустрою роботи щодо раціонального використання та охорони земель, формування та організації території об'єкта землеустрою з урахуванням їх цільового призначення, обмежень у використанні та обмежень (обтяжень) правами інших осіб (земельних сервітутів), збереження і підвищення родючості ґрунтів.
Землеустрій - сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб'єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил;
Відповідно до ст. 2 вказаного Закону, яка регулює питання призначення землеустрою, землеустрій забезпечує, зокрема встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.
Отже, до повноважень, зокрема, сільських рад належить прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; здійснення землеустрою, що включає в себе, зокрема встановлення і закріплення на місцевості територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.
Аналогічні зобов'язання Тополинською сільська рада взяла на себе також підписавши охоронне зобов'язання від 24.09.2012 року № 254. Зокрема, вона зобов'язалася встановити в натурі (на місцевості) межі пам'ятки природи місцевого значення Чардакли , оформити їх відповідними знаками та інформативними матеріалами, нанести такі межі на відповідні планово-картографічні матеріали.
Проте, Тополинською сільською радою жодних дій щодо винесення меж пам'ятки природи місцевого значення Чардакли та закріплення їх в натурі (на місцевості) не проведено, що унеможливлює збереження її природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу.
Вказане свідчить про бездіяльність суб'єкта владних повноважень та недотримання ним законодавства в сфері охорони об'єктів природно-заповідного фонду.
З огляду на наведене дії відповідача слід визнати неправомірною бездіяльністю та зобов'язати забезпечити проведення робіт з винесення меж пам'ятки природи місцевого значення Чердакли та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Оскільки судовий збір за подання позову був сплачений Прокуратурою Донецької області як юридичною особою, тому всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються на її користь за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Позов прокурора Волноваської місцевої прокуратури (85700, Донецька обл., м.Волноваха, вул. 1 Травня, 4) в інтересах держави до Тополинської сільської ради (87050, Донецька обл., Нікольський р-н, с.Тополине, вул.Шкільна, б.5, код ЄДРПОУ 04340773) про визнання неправомірною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати неправомірною бездіяльність Тополинської сільської ради щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж пам'ятки природи місцевого значення Чердакли та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Зобов'язати Тополинську сільську раду забезпечити проведення робіт з винесення меж пам'ятки природи місцевого значення Чердакли та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тополинської сільської ради (87050, Донецька обл., Нікольський р-н, с.Тополине, вул.Шкільна, б.5, код ЄДРПОУ 04340773) на користь Прокуратури Донецької області (87500, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Університетська, 6, код ЄДРПОУ 25707002) документально підтверджені судові витрати в розмірі 704 (сімсот чотири) грн. 80 (вісімдесят) коп.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 16 березня 2018 року.
Суддя Логойда Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2018 |
Оприлюднено | 18.03.2018 |
Номер документу | 72768938 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні