ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
01.03.2018Справа № 910/23304/17
За позовом: приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Українська страхова група"
до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛАЗІЯ ЛОГІСТИК"
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:
1. Товариства з обмеженою відповідальністю "Констракшин Машинері"
2. Фізичної особи-підприємця Малюка Степана Юрійовича
про стягнення 8148,55 грн.
Суддя: Шкурдова Л.М.
Секретар с/з Гнідіна М.Ю.
Представники:
від позивача: Сечко С.В. - за дов.
від відповідача: не з'явився
від третьої особи 1: не з'явився
від третьої особи 2: не з'явився
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Господарським судом міста Києва розглядається справа за позовом приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Українська страхова група" до товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛАЗІЯ ЛОГІСТИК" за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Констракшин Машинері" та фізичної особи-підприємця Малюка Степана Юрійовича про стягнення 8148,55 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 01 березня 2015 року між ПАТ Страхова компанія Українська страхова група (страховик) та ТОВ Констракшин Машинері (страхувальник) укладено Договір добровільного страхування вантажів №40-2805-16-00001 від 01.03.2015р., згідно з яким застраховані майнові інтереси страхувальника, пов'язані з володінням, користуванням та розпорядженням вантажем, багажем та вантажобагажем, що перевозиться. 20 жовтня 2014 року між ТОВ Констракшин Машинері та ТОВ Полазія Логістик (відповідач) укладено Договір транспортно-експедиційного обслуговування №201014 від 20.10.2014р., згідно з яким було здійснено перевезення вантажу ТОВ Констракшин Машинері та під час його прийняття вантажоодержувачем було виявлено його пошкодження. Позивачем виплачено страхове відшкодування ТОВ Констракшин Машинері в розмірі 8148 грн. 55 коп, в зв'язку з чим, вказуючи, що пошкодження вантажу відбулось внаслідок незабезпечення відповідачем його перевезення в належному стані, звернувся з позовом до суду про стягнення з відповідача, як особи, відповідальної за шкоду, суми сплаченого страхового відшкодування в розмірі 8148,55 грн.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.01.2018 року відкрито провадження у справі №910/23304/17 за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач своїм правом на надання відзиву не скористався, у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений.
Враховуючи те, що відповідач був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, інформація про час та місце розгляду даної справи розміщена в Єдиному державному реєстрі судових рішень та є оприлюдненою, відповідач не був позбавлений можливості ознайомитися з датою розгляду справи, в зв'язку з чим суд вважає за можливе розглядати справу за відсутності представника відповідача.
У судовому засіданні 01.03.2018 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва, -
ВСТАНОВИВ:
01 березня 2015 року між ПАТ Страхова компанія Українська страхова група
(страховик) та ТОВ Констракшин Машинері (страхувальник) укладено Договір добровільного страхування вантажів №40-2805-16-00001 від 01.03.2015р. (далі - Договір страхування).
Предметом даного Договору страхування є майнові інтереси страхувальника, що не суперечать закону, пов'язані з володінням, користуванням та розпорядженням вантажем, багажем та вантажобагажем, що перевозиться.
20 жовтня 2014 року між ТОВ Констракшин Машинері та ТОВ Полазія Логістик (відповідач) укладено Договір транспортно-експедиційного обслуговування №201014 від 20.10.2014р., за умовами якого відповідач, як виконавець, зобов'язувався від свого імені та за рахунок ТОВ Констракшин Машинері , як замовника, укласти один або декілька договорів перевезень в міжнародному автомобільному сполученні, тим самим організувавши та забезпечивши транспортування вантажів замовника відповідно до його письмових вказівок, а замовник зобов'язувався сплатити виконавцю винагороду за виконання доручень.
07 липня 2016 року на виконання Договору транспортно-експедиційного обслуговування №201014 між ТОВ Констракшин Машинері та відповідачем укладено Заявку-договір № 66 на перевезення вантажів автомобільним транспортом, за умовами якого відповідач зобов'язувався організувати перевезення вантажу - телескопічного навантажувача JСВ 531-70Аgrі та ескаватора 3СХ за маршрутом Росетр (Англія) - Київ (Україна), автомобілем НОМЕР_1/НОМЕР_2.
На виконання зобов'язань за Заявкою-договором №66 від 07.07.2016р. відповідач (експедитор 1) уклав з ФОП Яцина Володимиром Олександровичем Договір на надання транспортних послуг в міжнародному сполученні № 09072016 від 09.07.2016 року. В свою чергу, ФОП Яцина В.О. (експедитор 2) за договором на транспортно-експедиційне обслуговування №13/05/-16 від 13.05.2013 року, укладеного з ФОП Малюком Степаном Юрійовичем та на підставі транспортного замовлення №11/07 від 11.07.2016 року доручив останньому здійснити перевезення вантажу, зокрема, телескопічного навантажувача телескопічного навантажувача JСВ 531-70Аgrі за обумовленим маршрутом та на визначених умовах.
Згідно з транспортним замовленням №11/07 від 11.07.2016р. перевізник ФОП Малюк С.Ю. повинен був здійснити перевезення вантажу (телескопічний навантажувач JСВ 531-70Аgrі серії 2464086, кількість 2 штуки, загальна вага 15000 кг) за маршрутом Польща-Україна: місце завантаження - м. Варшава, вул. Княжни Анни, 4, місце розвантаження - м. Київ, вул. Малинська, 2; водій - ОСОБА_6.
Відповідно до відомостей, зазначених в міжнародній товарно-транспортній накладній СМR від 13.07.2016 року в пункті навантаження (Польща, м.Варшава, вул.Княжни Анни, 4) в транспортний засіб перевізника було завантажено телескопічний навантажувач JСВ 531-70Аgrі та екскаватор JСВ 3СХ.
18 липня 2016р. представниками ТОВ Констракшин Машинері під час розвантаження вантажу було виявлено порізи шини правого заднього колеса телескопічного навантажувача JСВ 531-70Аgrі серії 2464086, про що зазначено в Акті прийому-здачі №19/07/16 від 19.07.2016 року та поставлено відповідну відмітку в товаро транспортній накладній СМR.
Зазначене пошкодження застрахованого вантажу позивач визнав страховим випадком, у зв'язку з чим, на виконання вимог Договору добровільного страхування вантажів №40-2805-16-00001 від 01.03.2015 року, на підставі Заяви про настання страхового випадку та виплату страхового відшкодування від 21.07.2016 року та Страхового акта №ДКЦВ - 12142 від 20.08.2016 року здійснив виплату страхового відшкодування на користь ТОВ Констракшин Машинері у розмірі 8148 грн. 55 коп., що підтверджується розпорядження про виплату страхового відшкодування, розрахунком остаточної суми страхового відшкодування та платіжним дорученням №15816 від 30.08.2016 року.
До страховика, який виплатив страхове відшкодування за договором майнового страхування, в межах фактичних витрат переходить право вимоги, яке страхувальник або інша особа, що одержала страхове відшкодування, має до особи, відповідальної за заподіяний збиток, що передбачено ст. 993 Цивільного кодексу України та ст. 27 Закону України Про страхування .
Відповідно до ч.1 ст.1191 ЦК України, особа, яка відшкодувала шкоду, завдану іншою особою, має право зворотної вимоги (регресу) до винної особи у розмірі виплаченого відшкодування, якщо інший розмір не встановлений законом.
За Договором транспортно-експедиційного обслуговування №201014 від 20.10.2014р., (п.п.3.9, 3.10) виконавець (відповідач) зобов'язується, зокрема, забезпечити доставку вантажу в узгоджений пункт призначення та передати його уповноваженій особі одержувача вантажу в цілісності за товарно-транспортною накладною (СМR) та з оригіналами документів про митне оформлення вантажу на шляху його прямування, а також негайно інформувати замовника про всі проблеми, що виникають під час завантажувально-розвантажувальних робіт, а також в процесі проходження митних формальностей. У Заявці-договорі №66 від 07.07.2016р. зазначено, що цілісність та схоронність вантажу забезпечується виконавцем.
Таким чином, за пошкодження вантажу відповідальність перед клієнтом несе відповідач як виконавець за Договором транспортно-експедиційного обслуговування, в тому числі за вину третіх осіб, зокрема безпосередніх перевізників. За таких обставин, збитки, завдані клієнту внаслідок невиконання чи неналежного виконання обов'язку щодо перевезення вантажу залученими експедитором особами (безпосередніми виконавцями), підлягають стягненню з експедитора.
Факт пошкодження цілісності шини телескопічного навантажувача JСВ 531-70Аgrі був засвідчений вантажоодержувачем шляхом відповідного запису в Акті прийому-здачі та в п. 18 третього екземпляру товарно-транспортної накладної (СМR). Відповідно до Типової форми міжнародної транспортної накладної (СМR) будь-які пошкодження вантажу (товару), виявлені вантажоодержувачем при отриманні товару, повинні бути зазначені у відповідному пункті 24 в другому, третьому та четвертому екземплярах СМR. При цьому, обов'язок заповнення пункту 18 СМR про виявлені пошкодження вантажу при завантаженні покладено на перевізника. Таким чином, представниками ТОВ Машинері Констракшин помилково було зроблено відмітку про пошкодження товару у пункті 18 міжнародної транспортної накладної СМR замість пункту 24.
Відповідно до ч.2 ст. 9 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів, якщо вантажна накладна не містить спеціальних застережень перевізника, то, якщо не доведено протилежне, припускається, що вантаж і його упаковка були зовні в належному стані в момент прийняття вантажу перевізником, і що кількість вантажних місць, а також їх маркування та нумерація відповідали заявам, які містилися у вантажній накладній. Із матеріалів справи вбачається, що водій ОСОБА_6, працівник перевізника ФОП Малюк С.Ю., не проставив відмітку про виявлені пошкодження вантажу на місці загрузки у відповідному пункті 18 міжнародної транспортної накладної СМR. Отже, вантаж вважається таким, що прийнятий до перевезення у належному стані, а, отже, відповідальність вантажовідправника виключається.
Відповідно до ч.1.ст. 929 ЦК України за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов'язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов'язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов'язання, пов'язані з перевезенням. При цьому, відповідно ч.2 ст. 932 ЦК України, у разі залучення експедитором до виконання своїх обов'язків договором транспортного експедирування інших осіб експедитор відповідає перед клієнтом за порушення договору.
Згідно ст.618 ЦК України боржник відповідає за порушення зобов'язання іншими особами, на яких було покладено його виконання, якщо договором або законом не встановлено відповідальність безпосереднього виконавця.
Відповідно до ч.3 ст. 14 ЗУ Про транспортно-експедиторську діяльність експедитор несе відповідальність за дії та недогляд третіх осіб, залучених ним до виконання договору транспортного експедирування, у тому ж порядку, як і за власні дії.
У п.5.1. Договору транспортно-експедиційного обслуговування №201014 ві 20.10.2014 року зазначено, що для цілей Договору відповідальність виконавця (відповідача) перед замовником (третя особа по справі) з приводу перевезення вантажу визначається як відповідальність перевізника відповідно до положень Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів та Протоколу № 5 до Конвенції від 05.07.1978 року.
У ст.3 глави II Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів встановлено, що при застосуванні цієї Конвенції перевізник відповідає за свої власні дії та упущення, так і за дії та упущення своїх агентів і всіх інших осіб, до послуг яких він вдається для здійснення перевезення, коли ці агенти або особи діють в рамках покладених на них обов'язків. Перевізник несе відповідальність за повну або часткову втрату вантажу або за його пошкодження, яке сталося в проміжок часу між прийняттям вантажу до перевезення та його здаванням, а також за запізнення доставки.
Положення Договору №2011014 та Заявки № 66 щодо покладення на відповідача як експедитора відповідальності за цілісність вантажу у відповідності з положеннями Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів свідчить про те, що обсяг і межі відповідальності експедитора є однаковими з обсягом та межами відповідальності перевізника, визначеними ст.ст.3,17 зазначеної Конвенції.
Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв'язок та є вина зазначеної особи.
Протиправність поведінки відповідача полягає у невиконанні взятих на себе обов'язків щодо забезпечення цілісності вантажу, прийнятого для організації по перевезенню за Договором транспортно-експедиційного обслуговування №201014 від 20.11.2014 року та Заявкою-договором №66 від 07.07.2016 року.
Шкода, завдана Страхувальнику як власнику вантажу в результаті страхової події від 18.07.2016 року, полягає у пошкодженні майна і, як наслідок, необхідності понесення витрат на його відновлення. Розмір матеріальної шкоди, завданої Страхувальнику, становить 18 112, 80 грн., що підтверджується Рахунком на оплату № 9501 від 19.07.2016. Остаточна сума страхового відшкодування становила 8148,55 грн, що підтверджується розрахунком суми страхового відшкодування ДКЦВ-12142 від 29.08.2016 року. Згідно з Договором добровільного страхування вантажу страхова сума - 1992849, 30 грн.; матеріальний збиток - 18 112, 80 грн.; франшиза за Договором страхування - 9964,25 грн.
03 листопада 2016 року позивачем було направлено лист-претензію відповідачу із вимогою добровільного відшкодування в порядку зворотної вимоги суми страхового відшкодування у розмірі 8148,55 грн, яка залишена відповідачем без задоволення.
При цьому, як було зазначено, відповідач є особою, відповідальною за цілісність вантажу і саме на нього покладено обов'язок з відшкодування завданої вантажу шкоди.
Частиною 1 статті 526 ЦК України встановлено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Таким чином, відповідач як особа, на яку покладається обов'язок з відшкодування витрат, понесених позивачем (страховиком) у зв'язку з виплатою страхового відшкодування внаслідок заподіяння шкоди майну з вини відповідача, зобов'язаний сплатити на користь позивача 8148,55 грн. понесених ним як страховиком витрат.
З огляду на викладене суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача 8148,55 грн.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст.74, 76-80, 129, 236 - 240 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛАЗІЯ ЛОГІСТИК"
(03148, м.Київ, вул.Жмеринська, буд.5, код ЄДРПОУ 38800483) на користь приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Українська страхова група" (03038, м.Київ, вул. Федорова Івана, будинок 32 ЛІТ.А, код ЄДРПОУ 30859524) 8148 (вісім тисяч сто сорок вісім) грн 55 коп - суму страхового відшкодування та 1600 (тисячу шістсот) грн 00 коп - витрати по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Київського апеляційного господарського суду.
Суддя Л.М. Шкурдова
Дата складення повного тексту рішення: 19.03.2018р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2018 |
Оприлюднено | 19.03.2018 |
Номер документу | 72794398 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні