Справа № 815/6681/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючої судді Потоцької Н.В.
розглянувши у спрощеному позовному провадженні (впорядку письмового провадження) справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Новосамарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня Окнянського району Одеської області (Новосамарська ЗОШ), треті особи: Окнянська районна рада, Відділ освіти, культури та молодіжної політики Окнянської РДА про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи (експлуатації),-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДСНС України в Одеській області звернулося до суду із адміністративним позовом до Новосамарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня Окнянського району Одеської області (Новосамарська ЗОШ), треті особи: Окнянська районна рада, Відділ освіти, культури та молодіжної політики Окнянської РДА, в якому просить суд:
-застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до НОВОСАМАРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І - III СТУПЕНІВ ОКНЯНСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ у вигляді повного зупинення роботи НОВОСАМАРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І - III СТУПЕНІВ ОКНЯНСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ ЄДРПОУ: 34254309, яка розташована за адресою: 67942, Одеська область, Окнянський район, село Новосамарка шляхом заборони експлуатації будівлі НОВОСАМАРСЬКА ЗОШ та відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в ОСОБА_1 перевірки №43 від 29.11.2017 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 23 по 29 листопада 2017 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 року №643-р Деяки питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28.09.2017 року Про здійснення позапланової перевірки на підставі посвідчення на проведення перевірки від 20.11.2017 року № 14 провідним фахівцем Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_2, у присутності уповноважених осіб відповідача: директора Новосамарської ЗОШ ОСОБА_1, здійснено позапланову перевірку Новосамарської ЗОШ, яка розташована за адресою: 67942, Одеська область, Окнянський район, с. Новосамарка, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 43 від 29.11.2017 року, яким встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Як зазначає позивач, порушення визначені в пунктах 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 22 акту перевірки № 43 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоровю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей, подальша робота/проведення занять Новосамарської ЗОШ з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоровю людей, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, шляхом заборони експлуатації будівлі Новосамарської ЗОШ та відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) , до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в ОСОБА_1 перевірки №43 від 29.11.2017 року.
Ухвалою від 20.12.2017 року відкрито спрощене позовне провадження у справі.
Ухвалою суду від 13.02.2018 року задоволено клопотання сторін про зупинення провадження по справі у зв'язку із наданням часу для примирення до 14.03.2018 року.
В судове засідання 14.03.2018 року представник позивача не з'явився. Через канцелярію суду подав клопотання за вхід. № 7067/18 про розгляд справи без участі представника за матеріалами наявними у справі.
16.01.2018 року (вхід. № 1068/18) до суду від відповідача надійшов відзив (а/с. 70-72).
В якому зазначене наступне.
Я, директор Новосамарської ЗОШ, ОСОБА_1, пройшов навчання і виявив потрібні знання з охорони Праці, пожежної безпеки, радіаційної безпеки, цивільної оборони, безпеки дорожнього руху, гігієни праці, виробничої санітарії, поводження в надзвичайних ситуаціях тощо. (Посвідчення № 12 від 20 березня 2013 року, видане відділом освіти Красноокнянської райдержадміністрації.
Також, пройшов навчання та перевірку знань в Чорноморськомуекспертно-технічному центрі: Закон України Про охорону праці , електробезпеки, пожежної безпеки, гігієни праці, надання першої медичної допомоги ( Посвідчення № 0127 від 02.03.2011р. видане ГП Чорноморський експертно-технічний центр ).
19 жовтня 2016 року пройшов навчання та перевірку знань з питань охорони праці: Правила будови і безпечної експлуатації парових котлів, водогрійних котлів і водопідігрівачів. (Посвідчення № 0275 від 19.10.2016 року видане держаним підприємством Чорноморське експертно-технічний центр Держпраці ).
Працівники школи та учні проходять щорічні об'єктові тренування та навчання відповідно до Річного плану роботи школи, про що свідчить Наказ по Новосамарській ОСОБА_3 ступеню від 20.03.2017 року № 21 та плану підготовки і проведенняДня цивільної оборони Новосамарській ЗОШ.
18.12.2017 року складений лист про усунення недоліків та проведену работу, який направлений на адресу ГУ ДСНС України в Одеській області, в якому зазначено:
1. Оновлені плани евакуації з приміщень школи.
2. В приміщеннях коридору школи, роздягальні з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою затискачів.
3. В приміщенні роздягальні замінений електровимикач.
4. Тимчасові електромережі демонтовані.
5. Повністю ліквідовані електричні світильники, які підвішувались за струмопровідні проводи.
6. З приміщення складу для зберігання вугілля вилучений електричний провід на основі з горючого матеріалу.
7. Щодо використання ламп розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) направлене клопотання до районного відділу освіти, культури та молодіжної політики про необхідність придбання захисних ковпаків, а лампи розжарювання зняті до моменту придбання Даних ковпаків.
8. Доукомплектований щит в приміщенні шкільної котельні засобами пожежогасіння відповідно до вимог.
9. Приміщення шкільної майстерні щоденно і своєчасно очищаються від горючого сміття. Режим очищення майстерні затверджений Наказом по Новосамарській ЗОШ від 04 вересня 2017 року Про призначення відповідального за прибирання шкільної майстерні та встановлення режиму прибирання , даний наказ доведений технічному працівнику, порушень нема.
10. Двері горищ будівель обладнані замками, ключі зберігаються в чергового техпрацівника та охоронця школи.
11. Направлене клопотання до районного відділу освіти, культури та молодіжної
політики про необхідність визначити категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки складських приміщень та необхідність проведення встановленим порядком ідентифікації об'єкту з урахуванням всіх названих джерел небезпеки.
12. Інструкція щодо виконання вимог техногенної безпеки розроблена і є в школі.
13. Ведеться журнал реєстрації вступного інструктажу з питань техногенної безпеки.
14. Куточок з питань цивільного захисту в школі наявний.
Крім того, 13.03.2018 року засобами електронного зв'язку надійшов лист за вхід. № ЕП/1448/18 від Новосамарській ЗОШ, до якого доданий лист № 67 від 07.03.2018 р. на адресу ГУ ДСНС України в Одеській області в якому зазначено:
Доводжу до вашого відома, що мною, директором Новосамарської ОСОБА_3 ступенів Окнянського району Одеської області ОСОБА_1 12.02.2018 року отриманий акт позапланової перевірки від 12.02.2018 року щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Станом на 07.03.2018 року ліквідовані недоліки та порушення, які уповноважений контролювати директор школи, а саме:
1.В приміщенні школи закуплено та встановлено 11 шт. первинних засобів пожежгасіння (вогнегасники ОП-2 по одному на кожний клас).
2.Пожежні щити в приміщенні шкільної котельні доукомплектований засобами пожежогасіння, закуплено покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу розміром 2х2м.
3.Для складських приміщень на території школи визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки наказом по Новосамарської ОСОБА_3 ст. від 14.02.2018 р. №11.
4.Проведено встановленим порядком ідентифікацію об'єкту з урахуванням всіх названих джерел небезпеки.
5.Написані клопотання в.о. начальнику відділу освіти, культури та молодіжної політики ОСОБА_4 та голові районної ради Окнянського району Одеської області ОСОБА_5 про виділення коштів на встановлення системи протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації), обробку деревяних конструкцій горищних приміщень та даху будівлі школи, котельні та шкільних майстерень вогнезахисним розчином, та забезпечення школи необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння.
На усунення інших вимог потребується вкладення коштів, в свою чергу директор школи не є розпорядником коштів. Школа знаходиться на балансі відділу освіти, культури та молодіжної політики.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився. Про розгляд справи був повідомлений чином, що підтверджується повідомлення про вручення поштового відправлення № 6794200027670, яке доставлено на адресу відповідача 06.03.2018 р.
Ухвалою суду від 14.03.2018 року в порядку письмового провадження поновлено провадження у справі у звязку із не поданням сторонами мирової угоди.
В силу частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно частини 9 статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його часткового задоволення, виходячи з наступного.
Відповідно п.п. 57 п. 4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій № 20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У відповідності до п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як встановлено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Крім того, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки визначено: Погодитися з пропозицією Міністерства внутрішніх справ щодо проведення Державною службою з надзвичайних ситуацій у жовтні - грудні 2017 р. позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоровя із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної та комунальної форми власності, а також приватної форми власності - у разі письмового звернення субєктів господарювання.
Обласним та Київській міській державним адміністраціям: за участю органів місцевого самоврядування сприяти проведенню перевірок; разом з Державною службою з надзвичайних ситуацій забезпечити проведення розяснювальної роботи щодо дотримання вимог техногенної та пожежної безпеки .
Судом встановлено, що відповідачем у справі є Новосамарська Загальноосвітня школа, код ЄДРПОУ: 34254349, юридична адреса: 67942, Одеська область, Окнянський район, с. Новосамарка, яка за своєю діяльністю належить до об'єктів з високим ступенем ризику, згідно критеріїв наведених у постанові Кабінету Міністрів України від 29.02.2012 року №306, із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 361 від 04.06.2015 року.
Судом встановлено, що у період з 23 по 29 листопада 2017 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.09.2017 року №643-р Деяки питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки , наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 387 від 28.09.2017 року Про здійснення позапланової перевірки на підставі посвідчення на проведення перевірки від 20.11.2017 року № 14 провідним фахівцем Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_2, у присутності уповноважених осіб відповідача: директора Новосамарської ЗОШ ОСОБА_1, здійснено позапланову перевірку Новосамарської ЗОШ, яка розташована за адресою: 67942, Одеська область, Окнянський район, с. Новосамарка, під час якої перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт № 43 від 29.11.2017 року, яким встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
За результатами якої складено акт № 43 від 29.11.2017 року, яким встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки (а/с. 10 - 16) та підписано без заперечень.
Як вбачається з акту, під час проведення перевірки території, будівель та приміщень Новосамарської ЗОШ, розташованої за адресою: 67942, Одеська область, Окнянський район, с. Новосамарка, було виявлено 23 порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, а саме: Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МНС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту.
Так, зокрема, як зазначено позивачем, порушення визначені в пунктах 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 22 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоровю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт № 43, який 30.11.2017 року вручено директору Новосамарської ЗОШ ОСОБА_1 не надходило .
Судом встановлено, що відносно винної посадової особи директора директора Новосамарської ЗОШ ОСОБА_1П за виявлені порушення було складено протокол ОД №003486 від 30.11.2017 року про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП. Постановою ОД №003486 від 30.11.2017 року про накладення адміністративного стягнення ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 102 грн. 00 коп. Протокол та постанова у справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 не оскаржувались (а/с. 17-18).
З огляду на встановлені в акті порушення, суд приходить до висновку, що подальша робота Новосамарської ЗОШ з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей (дітей). Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоровю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи ліцею, безпеки його студентів, викладачів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
При такому становищі учні та викладачи Новосамарської ЗОШ постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров'ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
В обґрунтування відзиву проти позову, відповідач зазначив, що на усунення виявлених порушень Новосамарська ЗОШ:
Станом на 18.12.2017 року.
1. Оновлені плани евакуації з приміщень школи.
2. В приміщеннях коридору школи, роздягальні з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою затискачів.
3. В приміщенні роздягальні замінений електровимикач.
4. Тимчасові електромережі демонтовані.
5. Повністю ліквідовані електричні світильники, які підвішувались за струмопровідні проводи.
6. З приміщення складу для зберігання вугілля вилучений електричний провід на основі з горючого матеріалу.
7. Щодо використання ламп розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) направлене клопотання до районного відділу освіти, культури та молодіжної політики про необхідність придбання захисних ковпаків, а лампи розжарювання зняті до моменту придбання Даних ковпаків.
8. Доукомплектований щит в приміщенні шкільної котельні засобами пожежогасіння відповідно до вимог.
9. Приміщення шкільної майстерні щоденно і своєчасно очищаються від горючого сміття. Режим очищення майстерні затверджений Наказом по Новосамарській ЗОШ від 04 вересня 2017 року Про призначення відповідального за прибирання шкільної майстерні та встановлення режиму прибирання , даний наказ доведений технічному працівнику, порушень нема.
10. Двері горищ будівель обладнані замками, ключі зберігаються в чергового техпрацівника та охоронця школи.
11. Направлене клопотання до районного відділу освіти, культури та молодіжної
політики про необхідність визначити категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки складських приміщень та необхідність проведення встановленим порядком ідентифікації об'єкту з урахуванням всіх названих джерел небезпеки.
12. Інструкція щодо виконання вимог техногенної безпеки розроблена і є в школі.
13. Ведеться журнал реєстрації вступного інструктажу з питань техногенної безпеки.
14. Куточок з питань цивільного захисту в школі наявний.
Станом на 07.03.2018 року.
В приміщенні школи закуплено та встановлено 11 шт. первинних засобів пожежгасіння (вогнегасники ОП-2 по одному на кожний клас).
Пожежні щити в приміщенні шкільної котельні доукомплектований засобами пожежогасіння, закуплено покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу розміром 2х2м.
Для складських приміщень на території школи визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки наказом по Новосамарської ОСОБА_3 ст. від 14.02.2018 р. №11.
Проведено встановленим порядком ідентифікацію об'єкту з урахуванням всіх названих джерел небезпеки.
Написані клопотання в.о. начальнику відділу освіти, культури та молодіжної політики ОСОБА_4 та голові районної ради Окнянського району Одеської області ОСОБА_5 про виділення коштів на встановлення системи протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації), обробку деревяних конструкцій горищних приміщень та даху будівлі школи, котельні та шкільних майстерень вогнезахисним розчином, та забезпечення школи необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння.
Крім того, згідно листа від 13.12.2017 № 12.1/1011 Голові Окнянської районної державної адміністрації повідомлено, що за результатами перевірки закладів освіти, для усунення виявлених недоліків, а саме: обладнання системами протипожежного захисту навчального закладк та оброблення горищаних приміщень необхідні кошти .
Суд приймає до уваги вищезазначені пояснення відповідача та надані відповідні докази, разом з тим зазначає наступне.
На теперішній час залишилися не усунутими відповідачем 3 порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, а саме:
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищних приміщень всіх будівель та споруд;
- забезпечення ЗОШ необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння.
Таким чином з вищевикладеного вбачається, що вказані порушення, визначені в акті перевірки № 43 від 29.10.2017 року не усунуті відповідачем у повному обсязі, про що особисто відповідач зазначає у відзиві на позов та наданих письмових поясненнях та документах.
При цьому твердження відповідача відносно неможливості усунення усіх порушень виявлених під час перевірки, у зв'язку з відсутністю необхідної суми коштів, судом не приймаються до уваги, оскільки виявлені порушення створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей та не усунення зазначених порушень впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що може спричинити загрозу життю та здоровю людей.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, діти мають не тільки особливі потреби, а й громадські, політичні, соціальні, культурні та економічні права. Держави-учасниці визнають права дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та розважальних заходах, що відповідають її віку, вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. Конституцією України визначено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються в Україні найвищою соціальною цінністю (ст. 3). Одним із найважливіших стратегічних завдань нашої держави в забезпеченні соціального захисту дитинства є реалізація права дитини на оздоровлення та відпочинок.
Дитина - це людська істота до досягнення нею 18 - річного віку. Дитина - це людина, яка зростає. Діти - це люди на шляху в доросле життя. Всі діти потребують повноцінних умов для розвитку і зростання (стаття 1).
Конвенція містить повний перелік прав дитини, зокрема: на життя, право бути заслуханою у ході будь-якого розгляду, що стосується дитини; право користуватися найдосконалішими послугами системи охорони здоров'я; благами соціального забезпечення; на рівень життя, необхідний для її розвитку; на освіту.
Метою цієї Конвенції є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах. В ній беруться до уваги різні культурні, політичні та економічні особливості держав, що є дуже важливим фактором. На першому плані у цьому документі стоять права дитини. Права, викладені в Конвенції, умовно можна поділити на три частини.
Забезпечення: право володіти певними речами, отримувати певні послуги та мати доступ до того й того (мова йде про ім'я та громадянство, медичний догляд, освіту, відпочинок та ігри, опікування інвалідами, сиротами та біженцями).
Захист: право бути захищеним від дій, що завдають шкоди дитині (наприклад, від розлучення з батьками, залучення до воєнних дій, комерційної, економічної чи сексуальної експлуатації, фізичного чи психічного знущання тощо).
Участь: Дитина має право бути почутою, коли приймаються рішення, що стосуються її життя. Підростаючи, дитина повинна мати дедалі більше можливостей брати участь у житті суспільства, готуватися до самостійного життя, користуватися правами свободи думки т слова, вибору культури, релігії та мови.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до преамбули Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 зазначеної статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
При цьому, суд зазначає, що надані у судовому засіданні представником відповідача на підтвердження здійснення організаційно-практичних заходів щодо усунення порушень у сфері пожежної безпеки, виявлених плановою перевіркою та досліджені судом докази: план заходів, накази, рахунки, акти, листи, фотокартки та довідки (а/с. 64-72, 180-191) свідчать про те, що відповідач розпочав вживати заходи щодо усунення порушень у сфері пожежної безпеки, виявлені позаплановою перевіркою ГУ ДСНС України в Одеській області, проте не спростовують факт того, що порушення, виявлені за результатами проведення вищезазначеної перевірки, які створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров'ю людей, відповідачем не усунуто у повному обсязі.
Крім того, оцінюючі дії відповідача щодо усунення порушень, зазначених в акті №116 від 30.10.2017 року, з урахуванням положень ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує, що право кожного на життя охороняється законом та обовязок захищати право на життя за ст. 2 цієї Конвенції визначається у поєднанні із загальним обовязком держави за ст. 1 Конвенції, яка визначає гарантування кожному, хто перебуває під юрисдикцією, права і свободи, визначені в Конвенції, суд вважає, що дії відповідача не є пропорційними відносно шкоди, яка може настати в майбутньому для громадян, які працюють, знаходяться на стаціонарному лікуванні та звертаються до лікарні, та відносно мети з охорони здоровя та життя громадян. При цьому, суд вважає необхідним зазначити, що звернення до Одеської обласної державної адміністрації та усі інші аргументи відповідача, наведені суду, які за наміром покликані забезпечити безпечне функціонування закладу системи освіти, не дають можливості суду прийти до висновку відносно того, що існуюча загроза життю та здоров'ю громадян може бути усунута в інший спосіб ніж ліквідація передумов цих шкідливих наслідків шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Новосамарської ЗОШ до їх повного усунення.
З огляду на викладене, суд приймає приписи ст. 3 Конституції України, яка визначає, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю і вважає що позовні вимоги позивача щодо застосування до позивача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законними обґрунтованими та відповідають легітимній меті, а отже, підлягають частковому задоволенню.
Керуючись ст. ст. 242, 246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області до Новосамарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня Окнянського району Одеської області (Новосамарська ЗОШ), треті особи: Окнянська районна рада, Відділ освіти, культури та молодіжної політики Окнянської РДА про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи (експлуатації) - задовольнити частково.
Застосувати до застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Новосамарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня Окнянського району Одеської області (код ЄДРПОУ 34254309, яка розташована за адресою: 67942, Одеська обл., Окнянський район, село Новосамарка) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді заборони експлуатації будівлі Новосамарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня та відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, вказаних в ОСОБА_1 перевірки № 43 від 30.10.2017 року, а саме:
- обладнання приміщень системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації);
- проведення вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищних приміщень всіх будівель та споруд;
- забезпечення ЗОШ необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржена безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів в порядку приписів ст. 295 КАС України.
Пунктом 15.5 розділу VII «Перехідні положення» КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Головне управління ДСНС України в Одеській області - адреса: 65091, Одеська область, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633, телефон: (048) 779-31-11, www.odesa.mns.gov.ua , Е-mail: odesa.@ mns.gov.ua
Новосамарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня Окнянського району Одеської області (Новосамарська ЗОШ) - адреса: 67942, Одеська область, Окнянський район, с. Новосамарка, код ЄДРПОУ: 34254309, телефон: (04861) 4-41-41.
Суддя Потоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2018 |
Оприлюднено | 21.03.2018 |
Номер документу | 72827339 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні