Рішення
від 19.03.2018 по справі 926/4150/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2018 року Справа № 926/4150/17

За позовом Керівника Сторожинецької місцевої прокуратури в інтересах держави

до Відділу освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації

Фізичної особи-підприємця Плешка Раду Костянтиновича

про визнання недійсним договору про закупівлю товарів за державні кошти № 116/2017 від 01.09.2017 року

Суддя Тинок О.С.

Секретар судового засідання Білоус Н.М.

Представники:

прокурор - Балук О.М. (посвідчення № 024202 від 17.01.2014 року)

від відповідачів - не з'явились

СУТЬ СПОРУ: Керівник Сторожинецької місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся з позовом до Відділу освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації та фізичної особи-підприємця Плешки Раду Костянтиновича про визнання недійсним договору про закупівлю товарів за державні кошти від 01.09.2017 року № 116/2017.

В обґрунтування своїх позовних вимог прокурор посилається на те, що 01.09.2017 року між Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації Чернівецької області та фізичною особою-підприємцем Плешкою Раду Констянтиновичем укладено договір про закупівлю товарів за державні кошти №116/2017 на загальну суму 388059,00 грн. Відповідно до пункту 1.1. зазначеного договору постачальник зобов'язується у 2017 році поставляти замовникові товари, зазначені в Спецфікації, а замовник - прийняти і оплатити такі товари. Вказаний договір набрав чинності з дати його укладення і діє до 31.12.2017 року, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх обов'язків (пункт 10.1 договору).

Далі прокурор зазначає, що Сторожинецькою місцевою прокуратурою за результатами моніторингу веб-порталу публічних закупівель Держзакупівлі онлайн , встановлено порушення з боку Відділу освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації чинного законодавства в частині недодержання правових та економічних засад здійснення закупівель за рахунок бюджетних коштів, а тому, прокурор просить визнати договір №116/2017 від 01.09.2017року на суму 388059 грн. недійсним.

Провадження у справі порушено ухвалою господарського суду Чернівецької області від 14.12.2017 року, якою справу призначено до розгляду в засідання 17.01.2017 року.

Враховуючи те, що 15.12.2017 року набрав чинності Закон України від 03.10.2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким зокрема, Господарський процесуальний кодекс України викладений в новій редакції, ухвалою від 17.01.2018 року суд встановив, що справу слід розглядати за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження та призначив підготовче засідання на 07.02.2018 року.

Представник Відділу освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації через канцелярію суду подав клопотання №105 від 06.02.2018 року, в якому позовні вимоги визнає в повному обсязі та просить суд розглянути справу без його участі.

Ухвалою від 07.02.2018 року суд відклав підготовче засідання на 26.02.2018 року.

В підготовчому засіданні 26.02.2018 року прокурор не заперечував проти закриття підготовчого провадження у даній справі та призначення справи до судового розгляду по суті.

Ухвалою від 26.02.2018 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 19.03.2018 року.

Фізична особа-підприємцець Плешка Раду Костянтиновича через канцелярію суду подав клопотання №12 від 01.03.2018 року, в якому позовні вимоги визнає в повному обсязі та просить суд розглянути справу без його участі.

В судовому засіданні 19.03.2018 року прокурор позовні вимоги підтримав повністю. Відповідачі у судове засідання не з'явились.

Заслухавши прокурора та розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна вимога, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:

01.09.2017 року між Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації та фізичною особою-підприємцем Плешкою Раду Костянтиновичем укладено договір про закупівлю товарів за державні кошти №116/2017 на загальну суму 388059,00 грн.

Згідно з пунктом 1.1. зазначеного договору постачальник зобов'язується у 2017 році поставляти замовникові товари, зазначені в Спецфікації, а замовник - прийняти і оплатити такі товари. Кількість товарів - згідно зі Специфікацією (пункт 2.1. договору).

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України Про публічні закупівлі .

Пунктом 9 ч. 1 ст. 1 Закону України Про публічні закупівлі визначено, що замовники - органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об'єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Відповідно положень ст. 26 Закону України Про освіту забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у навчальних закладах покладається на їх власника або уповноважений ним орган, керівника навчального закладу. Як визначено ст. 11 вказаного Закону до органів управління освітою в Україні належать, в тому числі, місцеві державні адміністрації і органи місцевого самоврядування, а також утворені місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування структурні підрозділи з питань освіти (місцеві органи управління освітою).

Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування реалізують державну політику в галузі освіти і в межах компетенції встановлюють, не нижче визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти мінімальних нормативів, обсяги бюджетного фінансування навчальних закладів, установ, організацій системи освіти, що є комунальною власністю, та забезпечують фінансування витрат на їх утримання.

Такими повноваженнями наділений відділ освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації, який здійснює свою діяльність відповідно до Положення про відділ (далі - Положення), затвердженого розпорядженням голови Герцаївської районної державної адміністрації 20.06.2012 № 183-р. Відповідно до п. 4.14 Положення з метою виконання поставлених завдань Відділ організовує харчування дітей у навчальних закладах за рахунок бюджету та залучених коштів. Таким чином, відділ освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації є Замовником, а на вказані правовідносини поширюється дія Закону України Про публічні закупівлі .

Пунктом 18 ч. 1 ст. 1 Закону України Про публічні закупівлі визначено, що предмет закупівлі, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом.

Відповідно до абзацу 7 пункту 1, 3 Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року № 459, до одного із основних завдань Мінекономрозвитку віднесено забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері державних та публічних закупівель.

Отже, органом, уповноваженим державою розробляти та затверджувати відповідні нормативно-правові акти у сфері державних закупівель, є Міністерство економічного розвитку і торгівлі України.

Вищевказаним уповноваженим органом розроблений "Єдиний закупівельний словник" ДК 021:2015 (далі ЄЗС), затверджений наказом № 1749 від 23.12.2015 року, як національний класифікатор, призначений для стандартизації опису в договорах (контрактах) предмета державних закупівель, забезпечування більшої прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, створювання ефективного конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також підтримування участі вітчизняних суб'єктів господарювання у торгах за межами України.

Саме ЄЗС установлює коди та назви продукції та послуг, що можуть бути предметом закупівель.

Як передбачено частиною 5 статті 259 ГК України складовою частиною національної системи класифікації є національні класифікатори. Національні класифікатори та процедури їх розроблення затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку.

Відповідно п. 1 розділу II Порядку визначення предмету закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016 року № 454, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з п.п. 17 і 32 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі" та на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.

Проте, при визначенні предмету закупівлі в договорі №116/2017, укладеному між Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації з ФОП Плешкою Раду Костянтиновичем, не дотримано вимоги вищевказаного законодавства та Державного класифікатора щодо порядку визначення предмету закупівлі, що призвело до неправомірного його дроблення і уникнення проведення процедури відкритих торгів.

Відповідно до положень статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі" під час здійснення закупівлі товарів, вартість яких є меншою за 200 тисяч гривень, а робіт - менше ніж 1,5 мільйона гривень, замовники все одно повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом.

Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.

У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини першої статті 2 Закону, замовники обов'язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Статтею 4 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено обов'язок здійснення закупівель відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п'яти днів з дня їх затвердження.

При цьому, указана норма не встановлює обмежень щодо закупівель до 200 тисяч гривень або вище, а тому поширюється на всі закупівлі, які планується вчинити у поточному році замовником.

У пунктах 3, 4, 6, 7 форми річного плану закупівель, затвердженої наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 року № 490 "Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель" зазначається: конкретна назва предмета закупівлі; коди та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі (за наявності); розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість предмета закупівлі; процедура закупівлі.

Сторожинецькою місцевою прокуратурою за результатами моніторингу веб-порталу публічних закупівель "Держзакупівлі онлайн", проведених на території Герцаївського району, встановлено порушення з боку Відділу освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації законодавства в частині недодержання правових та економічних засад здійснення закупівель за рахунок бюджетних коштів.

Згідно пункту 4.1 укладеного 01.09.2017 року між Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації Чернівецької області та фізичною особою-підприємцем Плешкою Раду Костянтиновичем договору про закупівлю товарів за державні кошти № 116/2017 загальна вартість товару, який буде поставлено за цим договором складає 388059,00 грн., що перевищує 200 тисяч грн., а відтак укладанню договору купівлі-продажу товарів за бюджетні кошти на суму понад 200 тисяч грн. повинна передувати процедура закупівель відповідно до ЗУ "Про публічні закупівлі".

На підставі статті 3 Закону України "Про публічні закупівлі", закупівлі здійснюються за принципами: добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії та ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників, об'єктивної та неупередженої оцінки пропозицій конкурсних торгів, запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно з частиною 1 статті 12 Закону України "Про публічні закупівлі" закупіля може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких процедур: відкриті торги, конкурентний діалог, переговорна процедура закупівлі, що фізичною особою-підприємцем Плешкою Раду Констянтиновичем та Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації не зроблено.

Таким чином, Відділ освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації будучи замовником та укладаючи договір на поставку товарів, визначених у Специфікації - додаток №1 до договору, на загальну суму, що перевищує 200 тис. грн. повинен був діяти на підставі Закону України "Про публічні закупівлі" та здійснити закупівлю вказаних товарів за результатами однієї з процедур передбачених ч. 1 ст. 12 зазначеного Закону.

Частиною 1 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" встановлено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених вказаним Законом.

Підставою недійсності правочину згідно з ч. 1 ст. 215 ЦК України є недодержання в момент вчинення стороною (сторонами) вимог, які встановлені ст. 203 ЦК України, відповідно до якої зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Стаття 207 ГК України передбачає, що господарське зобов'язання, яке не відповідає вимогам закону або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін чи відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Частина 3 ст. 215 ЦК України визначає, що якщо недійсність правочину прямо не встановлено законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Так, укладений 01.09.2017 року між Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації та фізичною особою-підприємцем Плешкою Раду Костянтиновичем договір про закупівлю товарів за державні кошти №116/2017 укладений останніми без проведення процедури закупівлі, що є порушенням статті 2 Закону України "Про публічні закупівлі", а отже наявні правові підстави для визнання недійсним вищезазначеного договору.

Згідно із пунктами 1 та 4 статті 191 Господарського процесуального кодексу України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві та у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того підстав ухвалює рішення про задоволення позову.

При цьому, слід зазначити, що Відділ освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адміністрації заяву про визнання позову подав до суду на стадії підготовчого провадження, ФОП Плешка Р.К. звернувся до суду з заявою про визнання позову на стадії розгляду справи по суті.

Отже, оскільки відповідачі визнають позовні вимоги в повному обсязі і їх визнання не суперечить законодавству та не порушує чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси, а також з огляду на вищезазначені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

За таких обставин, витрати зі сплати судового збору покласти на відповідачів, з вини яких виник спір, з урахуванням визнання відповідачами позову на різних стадіях слухання справи.

Відповідно до приписів частини 3 статті 7 Закону України "Про судовий збір", та статті 130 Господарського процесуального кодексу України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Отже, з огляду на визнання відповідачем - Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адмінітрації позову до початку розгляду справи по суті, позивачу слід повернути з державного бюджету судовий збір у сумі 400,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 4, 5, 123, 129, 130, 185, 191, 222, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним договір № 116/2017 про закупівлю товарів за державні кошти від 01.09.2017 року укладений між Відділом освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адмінітрації (код ЄДРПОУ 21423791) та фізичною особою-підприємцем Плешкою Раду Костянтиновичем (інд. код НОМЕР_1).

3. Стягнути з Відділу освіти, молоді та спорту Герцаївської районної державної адмінітрації (Чернівецька область, Герцаївський район, місто Герца, вул. Шикули, буд. 4, код ЄДРПОУ 21423791) на користь прокуратури Чернівецької області (місто Чернівці, вулиця Кордуби, 21, код 02910120, банк платника ДКСУ м. Київ, МФО 820172, р/р 35219056004946, класифікація видатків бюджету - 2800) судовий збір у сумі 400,00 грн.

4. Стягнути з фізичної особи-підприємця Плешки Раду Костянтиновича (АДРЕСА_1, інд. код НОМЕР_1) на користь прокуратури Чернівецької області (місто Чернівці, вулиця Кордуби, 21, код 02910120, банк платника ДКСУ м. Київ, МФО 820172, р/р 35219056004946, класифікація видатків бюджету - 2800) судовий збір у сумі 800,00 грн.

5. Повернути прокуратурі Чернівецької області (місто Чернівці, вулиця Кордуби, 21, код 02910120, банк платника ДКСУ м. Київ, МФО: 820172, р/р 35219056004946, класифікація видатків бюджету - 2800) з державного бюджету судовий збір у розмірі 400,00 грн., сплаченого платіжним дорученням № 1461 від 07 грудня 2017 року при поданні позову.

У судовому засіданні 19 березня 2018 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено 20 березня 2018 року.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.С. Тинок

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення19.03.2018
Оприлюднено21.03.2018
Номер документу72853764
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/4150/17

Рішення від 19.03.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

Ухвала від 26.02.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

Ухвала від 07.02.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

Ухвала від 17.01.2018

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

Ухвала від 14.12.2017

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Тинок Олександр Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні