Справа № 822/3745/17
РІШЕННЯ
іменем України
13 березня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К.
розглянувши адміністративну справу за позовом заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави до товариства з обмеженою відповідальністю "Агротехактив" про стягнення плати за проїзд,
ВСТАНОВИВ:
Заступник прокурора Хмельницької області звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Агротехактив" про стягнення на користь Державного бюджету України плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин, вагові параметри яких перевищують нормативні, у сумі 55172,00 грн., еквівалентній сумі 1903,80 євро відповідно до розрахунку №116 від 28.09.2016 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за результатами габаритно-вагового контролю, проведеного посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області 28 вересня 2016 року на автодорозі Р-06 Ульянівка-Миколаїв 211, складений акт №0005569 від 28.09.2016 року про перевищення транспортним засобом, автомобілем марки RENAULT, модель MAGNUM 440, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з причіпом ЕХО, модель 99981, реєстраційний номер НОМЕР_2 , що належить товариству з обмеженою відповідальністю "Агротехактив", нормативних вагових параметрів.
На підставі акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, контролюючий орган здійснив розрахунок плати за проїзд №116 від 28.09.2016 року в сумі 1903,80 євро.
В порушення пункту 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, відповідач вказані кошти добровільно не сплатив. Тому позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою від 10.01.2018 року Хмельницький окружний адміністративний суд від відкрив провадження у справі та призначив до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, надав відповідачу строк для подання відзиву на позов - 15 днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі.
Ухвалу від 10.01.2018 року відповідач отримав 19.01.2018 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Станом на 13.03.2018 року відзив на позовну заяву не надходив.
Відповідно до частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає за правилами спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо стягнення грошових сум, які ґрунтуються на рішеннях суб`єкта владних повноважень, щодо яких завершився встановлений цим Кодексом строк оскарження та сума яких не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Суд встановив, що посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області 28 вересня 2016 року на автодорозі Р-06, Ульянівка-Миколаїв, км.211+920, здійснено габаритно - ваговий автомобіля (тягача) марки RENAULT, модель MAGNUM 440, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з причіпом ЕХО, модель 99981, реєстраційний номер НОМЕР_2 , що належить товариству з обмеженою відповідальністю "Агротехактив".
За результатами проведеного габаритно-вагового контролю складені акти №0005569 та № 0006569 від 28.09.2016 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів під час надання послуг із перевезення великовагового та великогабаритного неподільного вантажу. При нормативно допустимому навантаженні на одинарну вісь у 11 тон, транспортний засіб фактично здійснив навантаження у 15,36 тон, на строєну вісь при допустимій 22 тони - 24,72 тони, висота 5,1 м при допустимій 4 м., ширина 3,1 м. при допустимій 2,6 м.
Встановивши перевищення нормативно-вагових параметрів на підставі довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю відповідача Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області склало розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 28.09.2016 року №116, згідно з яким плата за проїзд складає 1903,80 євро.
Визначена цим розрахунком сума платежу відповідачем добровільно не сплачена. Тому заступник прокурора Хмельницької області в інтересах держави звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до статті 6 Закону України "Про автомобільний транспорт"центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Згідно з частиною 2 статті 29 закону України "Про дорожній рух" передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Частиною 1 статті 33 закону України "Про автомобільні дороги" визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567,передбачено, що державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 року № 30, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5Правил дорожнього руху.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього рухуУкраїни, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі -16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі -18т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами передбачено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Відповідно до пункту 31-1 Порядку №879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається, виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Згідно з пунктом 3 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" (далі - Порядок № 879) габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами Національної поліції, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Відповідно до підпункту 4 пункту 2 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законом параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Підпунктом 5 пункту 4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого спільним наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.10.2013 №1007/1207 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04.02.2014 за №215/24992, передбачено, що посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до п. 30 - 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.
Таким чином, у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення - дозвіл, який дає право на рух Автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів; у разі ж якщо рух здійснюється без відповідно дозволу або внесення плати за проїзд, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати.
Згідно з частиною 3 статті 48 закону України "Про автомобільний транспорт", у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Згідно з пунктами 26, 27 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
Плата за проїзд справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Згідно з статті 29 Бюджетного кодексу України плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, належить до доходів загального фонду Державного бюджету України.
Визначена плата за проїзд, узгоджена та несплачена перевізником у встановлені чинним законодавством України строки набуває статусу заборгованості перед Державним бюджетом України.
Доказів сплати плати за проїзд, визначеної розрахунком №116 від 28.09.2016 року, суду не надані.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом статей 4, 5, 19 КАС України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України. Звернення до суду є способом реалізації компетенції такого суб`єкта, а тому повинно відбуватися в межах, у спосіб та в порядку, передбачених законом.
Оскільки Укртрансбезпека жодним законом та іншим нормативно-правовим актом, у тому числі Положенням про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103, не наділена повноваженнями на стягнення плати за проїзд у судовому порядку, в силу вимог статті 23 Закону України "Про прокуратуру" та статті 53 КАС України цей позов заявлений заступником прокурора Хмельницької області в інтересах держави як позивачем. Тому, позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов заступника прокурора Хмельницької області (пров. Військоматський, 3, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ 02911102) в інтересах держави до товариства з обмеженою відповідальністю "Агротехактив" (вул. Димніча, 6, с.Новоселиця, Хмельницька область, 30533, код ЄДРПОУ 39413454) про стягнення плати за проїзд задовольнити.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Агротехактив" (вул. Димніча, 6, с.Новоселиця, Хмельницька область, 30533, код ЄДРПОУ 39413454) на користь Державного бюджету України (р/р 311101193700003 в ГУ ДКСУ у Миколаївській області, МФО 826013, код ЄДРПОУ 37992781, призначення платежу221601000: плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні), плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в розмірі 55172,00грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його підписання.
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2018 |
Оприлюднено | 21.09.2022 |
Номер документу | 72856830 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні