Рішення
від 05.03.2018 по справі 905/2814/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

05.03.2018 Справа № 905/2814/17

Господарський суд Донецької області у складі:

головуючого судді Фурсової С.М.,

при секретарі судового засідання (помічник судді) Степанян К.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду справу за позовом публічного акціонерного товариства Центренерго (03022, м. Київ, вулиця Козацька, будинок 120/4 Є; код ЄДРПОУ - 22927045) в особі відокремленого підрозділу Вуглегірської ТЕС ПАТ Центренерго (84792, Донецька область, Бахмутський район, місто Світлодарськ ; код ЄДРПОУ - 22927045)

до ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцівської міської ради (84700 Донецька область, місто Дебальцеве, вулиця Радянська, будинок 28; код ЄДРПОУ -25954574)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 державної казначейської служби України у м. Дебальцевому Донецької області (84500, Донецька обл., м. Бахмут, вул. Миру, 44; код ЄДРПОУ - 37695853)

про стягнення 208 476,32 гривень ,-

за участю представників сторін:

від позивача : ОСОБА_2 (довіреність №515/22 від 23.12.2016 року)

від відповідача : не з'явився

від третьої особи : не з'явився

В С Т А Н О В И В

Публічне акціонерне товариство Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірської ТЕС ПАТ Центренерго звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцівської міської про стягнення 208 476,32 гривень.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 05.12.2017 порушено провадження у справі №905/2814/17, розгляд якої призначено на 19.12.2017.

У зв'язку з набранням чинності Закону України від 03.10.2017 №2147 - VIII Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів , яким зокрема, Господарський процесуальний кодекс України викладений в новій редакції, ухвалою суду від 19.12.2017 справу № 905/2814/17 було призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, відкладено підготовче судове засідання на 22.01.2018.

16 січня 2018 року позивач надав заяву про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 державної казначейської служби України у м. Дебальцевому Донецької області.

Ухвалою суду від 22.01.2018 вказане клопотання позивача задоволено, залучено ОСОБА_1 державної казначейської служби України у м. Дебальцевому Донецької області до участі у справі. Цією ж ухвалою відкладено підготовче засідання на 22.02.2018, запропоновано третій особі надати пояснення по суті спору.

Через канцелярію суду 07.02.2018 надійшов відзив ОСОБА_1 державної казначейської служби України у м. Дебальцевому Донецької області по суті спору, просило розглянути справу без участі його уповноваженого представника.

Ухвалою суду від 22.02.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено до розгляду по суті на 05.03.2018.

У судове засідання 05.03.2018 представники сторін не з'явились, позивач просив розглянути справу за відсутності його уповноваженого представника.

Відповідач своїм правом на подання відзиву по справі не скористався, в інший спосіб своєї позиції не довів.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.9 ст.165 ГПК України).

Одночасно, за висновками суду, ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцівської міської ради було належним чином повідомлено про час та місце розгляду справи з урахуванням наступних обставин.

За приписами статті 122 Господарського процесуального кодексу України відповідач, третя особа, свідок, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме, викликається в суд через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання. З опублікуванням оголошення про виклик відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Згідно з відомостями, які наявні у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцівської міської ради є: 84700 Донецька область, місто Дебальцеве, вулиця Радянська, будинок 28.

У відповідності до листів Харківської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку Укрпошта відділення поштового зв'язку призупинили приймання та пересилання поштових відправлень на адресу населених пунктів Донецької та Луганської областей, у т.ч. м. Дебальцеве.

З огляду на те, що відповідач знаходиться на території, на яку не здійснюється пересилання поштової кореспонденції, на офіційному веб-порталі Судова влада України (dn.arbitr.gov.ua) розміщувались оголошення про дату та час всіх судових засідань у справі № 905/2814/17.

Таким чином, господарським судом було вжито всіх можливих та залежних від суду заходів для повідомлення відповідача про день, місце та час судового засідання.

Стаття 42 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає за необхідне розглянути справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи, дослідивши матеріали справи, господарський суд -

В С Т А Н О В И В

31.12.2013 між ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцевської міської ради (далі - Замовник) та публічним акціонерним товариством ПАТ Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірської ТЕС ПАТ Центренерго (виконавець) укладено договір №400 (15/183) на відшкодування витрат, пов'язаних з житолово-комунальними послугами, що надаються пільговій категорії громадян (договір), відповідно до якого є замовник зобов'язується відшкодувати виконавцю витрати за надані пільгові послуги громадянам, які мають таке право згідно чинного законодавства на підставі отриманих розрахунків від Виконавця на рахунок субвенції з державного бюджету (п.1.1. договору).

Відшкодування замовником наданих виконавцем пільгових послуг здійснюється по мірі надходження коштів з державного бюджету, але не більше фактичної кредиторської заборгованості (п.2.1 договору).

Відповідно до п.2.2 договору виконавець щомісячно до 25 числа поточного місяця надає на паперових та електронних носіях розрахунки щодо постуг, наданих пільговикам у місяці, що передує звітному, згідно з формою 2-пільга (обсяг нарахованих пільг та зміни різновидів послуг по кожному пільговику).

До 06 числа наступного за звітним сторонами проводиться підписання актів звіряння кредиторської заборгованості за надані послуги (п.2.4. договору).

Замовник проводить відшкодування пільгових послуг тільки в межах бюджетних асигнувань, установлених затвердженими кошторисами, по мірі надходження коштів з державного бюджету, але не пізніше 5 днів з моменту надходження їх на рахунок замовника (п. 2.6 договору).

Відповідно до п.п.4.1., 4.2 договору сторони домовились, що всі умови цього договору розповсюджують свою дію на відносини, які виникли між сторонами з 01.01.2014, договір діє до 31.12.2014.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання умов договору позивачем за період з 01.01.2014 по 31.12.2014 надано комунальні послуги громадянам м. Світлодарська Донецької області, які в своє чергу підпадають під дію Закону України Про жертви нацистських переслідувань , Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , Закону України Про прокуратуру , Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальних захист , Закону України Про охорону дитинства на загальну суму 739 215,02 гривень. На підтвердження чого позивачем надані розрахунки надання пільг по категоріям громадян, зокрема, Діти війни , Ветерани війни , Постраждалі ЧАЕС , Ветерани військової служби та МВС , Багатодітні сім'ї та розрахунки видатків на відшкодування витрат з надання пільг по вищевказаним категоріям за відповідний період.

ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцівської міської ради частково погасив нараховані пільги перед позивачем за період з 01.01.2014 по 31.10.2014 на суму 530 738,70 гривень. Не сплаченими залишились нараховані пільги за період з 01.11.2014 по 31.12.2014 в розмірі 208 476,32 гривень.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 20.05.2015 №458-VIII Про зміну і встановлення меж Артемівського району Донецької області , з 01.06.2015 збільшено територію Артемівського району за рахунок передачі до його складу Світлодарської міської ради Дебальцевської міської ради у тому числі місто Світлодарськ.

У відповідності до листа ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Артемівської райдержадміністрації від 16.07.2015 № 3-04/1109 з 01 червня 2015 року зобов'язання з проведення розрахунків при наданні пільг та житлових субсидій перед комунальними підприємствами, які обслуговують місто Світлодарськ передані до ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Артемівської райдержадміністрації, укладення договорів для проведення розрахунків при призначенні населенню житлових субсидій та наданню пільг на комунальні послуги проводяться з 01.06.2015.

Позивач неодноразово звертався до ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення Артемівської райдержадміністрації з листами щодо ініціювання питання про можливість перерозподілу бюджетних коштів для відшкодування витрат, пов'язаних з житлово-комунальними послугами, що були надані пільговій категорії громадян міста Світлодарськ у період з 01.11.2014 по 31.12.2014.

Однак, позивач стверджує, що відшкодування витрат, пов'язаних з житлово-комунальними послугами, що були надані пільговій категорії громадян м. Світлодарська у період 01.11.2014 по 31.12.2014 в розмірі 208 476,32 гривень не здійснено, що й зумовило звернення позивача до суду з відповідним позовом.

Пунктами 1, 6 статті 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов'язки громадянина; основи соціального захисту тощо.

Згідно п.п. б п. 4 ч. 1 ст. 89 та ст. 102 Бюджетного кодексу України видатки на відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії .

У відповідності до ст.19 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання визначаються виключно законами України.

Право окремих категорій громадян на пільги з оплати житлово-комунальних встановлено Законом України Про жертви нацистських переслідувань , Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Законом України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист , Законом України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , Законом України Про прокуратуру , Законом України Про охорону дитинства .

Згідно з ч. 2 ст. 97 Бюджетного кодексу України, порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету , встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002 встановлено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.

Згідно п. 3 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002, головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

У відповідності до договору № 400 (15/183) від 31.12.2013 з відшкодування витрат, пов'язаних з житлово-комунальними послугами, що надаються пільговій категорії громадян ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцевської міської ради зобов'язано було відшкодувати позивачу витрати, пов'язані з житлово-комунальними послугами, що надаються пільговій категорії громадян м. Світлодарська Донецької області у період з 01.01.2014 по 31.10.2015 за рахунок державних субвенцій.

Згідно з ч.1 статті 509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Відповідно до статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов'язання строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Згідно частини 1статті 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.

Відповідно до частини першої статті 96 Цивільного кодексу України, юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями.

Частина 2 ст. 218 Господарського кодексу України та ст. 617 Цивільного кодексу України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від відповідальності.

Згідно з п. 5 Оглядового листа Вищого господарського суду України № 01-06/374/2013 від 18.02.2013, відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.

Також, Європейським судом з прав людини у рішеннях у справі Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України від 18.10.2005 та у справі Бакалов проти України від 30.11.2004 зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.

Згідно з статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Згідно з ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, зобов'язання щодо виплати субсидій, допомог, пільг по оплаті за надані послуги та компенсації громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державного казначейства України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Зазначена норма є спеціальною по відношенню до загальних положень ч. 1-4 ст. 48 Бюджетного кодексу України.

У листі від 30.06.2011 № 31-07310-10-24/16584 Міністерство фінансів України роз'яснило, що ...деякі програми, які відносяться до державних програм соціального захисту населення, є державною гарантією і одержувачу не може бути відмовлено в їх наданні у разі, якщо він має на них право. У цьому випадку проводиться відшкодування витрат за фактично спожиті послуги (нараховані соціальні виплати) в межах встановлених норм (розмірів) .

Відповідач під час розгляду справи не надав суду належних та допустимих доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги та свідчили про відсутність у нього обов'язку сплатити заявлену до стягнення суму заборгованості.

За таких обставин, враховуючи, що замовник понесені виконавцем витрати, пов'язані з наданням субсидій на оплату житлово-комунальних послуг не відшкодував, позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача грошових коштів в сумі 208 476,32 гривень підлягають задоволенню.

Судовий збір, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.12, 13, 74, 76, 86, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства Центренерго в особі відокремленого підрозділу Вуглегірської ТЕС ПАТ Центренерго до ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцівської міської ради про стягнення 208 476,32 гривень - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 соціального захисту населення Дебальцівської міської ради (84700 Донецька область, місто Дебальцеве, вулиця Радянська, будинок 28; код ЄДРПОУ - 25954574) на користь публічного акціонерного товариства Центренерго (03022, м. Київ, вулиця Козацька, будинок 120/4 Є; код ЄДРПОУ - 22927045) в особі відокремленого підрозділу Вуглегірської ТЕС ПАТ Центренерго (84792, Донецька область, Бахмутський район, місто Світлодарськ; код ЄДРПОУ - 22927045) 208 476,32 гривень заборгованості , 3 127,14 гривень судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ в установленому порядку.

Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Донецького апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

У судовому засіданні 05.03.2018 проголошено та підписано вступну та резолютивну частину рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 15.03.2018.

Головуючий суддя С.М. Фурсова

Дата ухвалення рішення05.03.2018
Оприлюднено22.03.2018
Номер документу72881215
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/2814/17

Ухвала від 05.04.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

С.М. Фурсова

Рішення від 05.03.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

С.М. Фурсова

Ухвала від 22.02.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

С.М. Фурсова

Ухвала від 22.01.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

С.М. Фурсова

Ухвала від 19.12.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

С.М. Фурсова

Ухвала від 05.12.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

С.М. Фурсова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні