Рішення
від 22.03.2018 по справі 826/16184/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м.  Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И м. Київ 22 березня 2018 року                                                    № 826/16184/17 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді  Шейко Т.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовомПриватного акціонерного товариства “Ексімед” до  Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві проскасування податкового повідомлення-рішення                                                          встановив:           Приватне акціонерне товариство “Ексімед” звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18 вересня 2017 року №0047681409.           Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 18 вересня 2017 року №0047681409 суперечить приписам чинного законодавства, оскільки згідно підтверджуючих документів, позивачем не порушено приписів постанови Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року №637 “Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні” та за які, відповідно, у відношенні нього застосовано штрафні санкції.           В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив задовольнити позов у повному обсязі.           Представник відповідача проти позову заперечив.           Заслухавши доводи та заперечення сторін, за їх клопотанням, суд подальший розгляд справи здійснив в порядку письмового провадження.           Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом, Приватне акціонерне товариство “Ексімед” (надалі – ПАТ “Ексімед”) згідно ліцензії Міністерства охорони здоров'я України серії АВ №580065 від 14 квітня 2011 року здійснює господарську діяльність з оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами через власну мережу аптек.            06 вересня 2017 року Головним управлінням Державної фіскальної служби у Київській області проведено фактичну перевірку аптеки ПАТ “Ексімед”, розташованої за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вулиця Петропавлівська, 2, та за результатами якої складено акт фактичної перевірки №2325/1000/23382040 від 06 вересня 2017 року.           Вказаною перевіркою встановлено порушення пункту 2.6, пункту 2.8 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні: встановлено факт несвоєчасного оприбуткування готівкових коштів в книзі ОРО на суму 2284,31 грн., а саме: облік готівкових коштів в сумі 2284,31 грн. здійснено в книзі ОРО №2653007728 не в день їх фактичного отримання. В книзі ОРО готівкова виручка згідно Z-звіту №2081 за 10 липня 2017 року оприбуткована 09 липня 2017 року; встановлено перевищення ліміту залишку готівки в касі на кінець робочого дня 30 березня 2017 року, 12 червня 2017 року, 26 червня 2017 року на загальну суму 11099,01 грн.           На підставі акту фактичної перевірки №2325/1000/23382040 від 06 вересня 2017 року Головним управлінням Державної фіскальної служби у місті Києві винесено податкове повідомлення-рішення №0047681409 від 18 вересня 2017 року, яким до ПАТ “Ексімед” застосовано штрафну (фінансову) санкцію у сумі 33619,57 грн.           Вказане податкове повідомлення-рішення було оскаржено ПАТ “Ексімед” шляхом направлення заперечення №70 від 29 вересня 2017 року та доповнення до даного заперечення №85 від 09 листопада 2017 року до Державної фіскальної служби України.           За результатами розгляду скарги Державна фіскальна служба України рішенням №27283 від 23 листопада 2017 року залишила скаргу без задоволення, а податкове повідомлення-рішення №0047681409 від 18 вересня 2017 року — без змін.           Не погоджуючись з таким рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.           Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.           У відповідності до абзацу 1 статті 2 Закону України “Про Національний банк України” від 20 травня 1999 року №679-XIV (надалі — Закон №679-XIV) Національний банк України (далі - Національний банк) є центральним банком України, особливим центральним органом державного управління, юридичний статус, завдання, функції, повноваження і принципи організації якого визначаються Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.           Як зазначено в статті 6 Закону №679-XIV відповідно до Конституції України основною функцією Національного банку є забезпечення стабільності грошової одиниці України.           На виконання своєї основної функції Національний банк сприяє дотриманню стабільності банківської системи, а також, у межах своїх повноважень, - цінової стабільності.           Також, згідно статті 7 Закону №679-XIV, Національний банк виконує, зокрема, такі функції як: встановлює для банків правила проведення банківських операцій, бухгалтерського обліку і звітності, захисту інформації, коштів та майна; визначає систему, порядок і форми платежів, у тому числі між банками; визначає напрями розвитку сучасних електронних банківських технологій, створює, координує та контролює створення електронних платіжних засобів, платіжних систем, автоматизації банківської діяльності та засобів захисту банківської інформації; здійснює інші функції у фінансово-кредитній сфері в межах своєї компетенції, визначеної законом.           За приписами статті 33 Закону №679-XIV для забезпечення організації готівкового грошового обігу Національний банк здійснює: 1) виготовлення та зберігання банкнот і монет; 2) створення резервних фондів банкнот і монет; 3) встановлення номіналів, систем захисту, платіжних ознак та дизайну грошових знаків; 4) встановлення порядку заміни пошкоджених банкнот і монет; 5) встановлення правил випуску в обіг, зберігання, перевезення, вилучення та інкасації готівки; 6) визначення порядку ведення касових операцій для банків, інших фінансових установ, підприємств і організацій; 7) визначення вимог стосовно технічного стану і організації охорони приміщень банківських установ.           Відповідно до статті 33 Закону №679-XIV та з метою удосконалення готівкових розрахунків Правлінням Національного банку України постановою від 15 грудня 2004 року №637 затверджено Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (надалі — Положення №637), що визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою.           За визначеннями пункту 1.2 Положення №637 (тут і надалі, нормативно-правові акти в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) підприємства - юридичні особи (крім банків) незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (їх відокремлені підрозділи), що є учасниками відносин у сфері господарювання, зокрема суб'єкти господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність, а також інші суб'єкти господарювання, органи державної влади та органи місцевого самоврядування; готівка (готівкові кошти) - грошові знаки національної валюти України - банкноти і монети, у тому числі розмінні, обігові, пам'ятні монети, які є дійсними платіжними засобами; готівкова виручка (виручка) - сума фактично одержаних готівкових коштів від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) і позареалізаційні надходження; готівкові розрахунки - платежі готівкою підприємств (підприємців) та фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги), а також за операціями, які безпосередньо не пов'язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна; каса - приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів; касова книга - документ установленої форми, що застосовується для здійснення первинного обліку готівки в касі; касовий ордер - первинний документ (прибутковий або видатковий касовий ордер), що застосовується для оформлення надходжень (видачі) готівки з каси. Форми касових ордерів, що використовуються спеціалізованими підприємствами та установами Національного банку України, які не мають оборотної каси, установлюються відповідним нормативно-правовим актом Національного банку України; касові документи - документи (касові ордери та відомості на виплату грошей, розрахункові документи, квитанції програмно-технічних комплексів самообслуговування, відомості закупівлі сільськогосподарської продукції, інші прибуткові та видаткові касові документи), за допомогою яких відповідно до законодавства України оформляються касові операції, звіти про використання коштів, а також відповідні журнали встановленої форми для реєстрації цих документів та книги обліку; касові операції - операції підприємств (підприємців) між собою та з фізичними особами, що пов'язані з прийманням і видачею готівки під час проведення розрахунків через касу з відображенням цих операцій у відповідних книгах обліку; книга обліку - касова книга, книга обліку доходів і витрат, книга обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей або книга обліку розрахункових операцій; книга обліку доходів і витрат - документ установленої форми, що застосовується відповідно до законодавства України для відображення руху готівки. Форму відповідної книги обліку доходів і витрат установлено Державною податковою адміністрацією України; книга обліку виданих та прийнятих старшим касиром грошей - книга, що застосовується для обліку готівки та сплачених документів; книга обліку розрахункових операцій (далі - КОРО) - прошнурована і належним чином зареєстрована в органах державної податкової служби України книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг); ліміт залишку готівки в касі (далі - ліміт каси) - граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час; операційний час - частина операційного дня банку, протягом якої приймаються документи на переказ і документи на відкликання, що мають бути оброблені, передані та виконані цим банком протягом цього самого робочого дня. Тривалість операційного часу встановлюється банком самостійно та закріплюється в його внутрішніх нормативних актах; оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій; переказ готівки - унесення певної суми готівки підприємством (підприємцем) або фізичною особою з метою її зарахування на рахунки відповідного підприємства (підприємця) чи фізичної особи або видачі одержувачу в готівковій формі; реєстратор розрахункових операцій (далі - РРО) - пристрій або програмно-технічний комплекс, у якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій під час продажу товарів (надання послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг); розрахункова книжка (далі - РК) - належним чином зброшурована та прошнурована книжка, зареєстрована в органах державної податкової служби України, що містить номерні розрахункові квитанції, які видаються покупцям у визначених Законом України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” випадках, коли не застосовуються реєстратори розрахункових операцій; розрахунковий документ - документ встановлених форми та змісту (касовий чек, товарний чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів, купівлі-продажу іноземної валюти, надрукований у випадках, передбачених Законом України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, і зареєстрований у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або заповнений вручну.           Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 06 липня 1995 року №266/95-ВР (надалі — Закон №266/95-ВР) дія якого, згідно абзацу 1 преамбули, поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.           За визначеннями статті 2 Закону №266/95-ВР реєстратор розрахункових операцій - пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу. До реєстраторів розрахункових операцій відносяться: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп'ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо; розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця; фіскальні функції - здатність реєстраторів розрахункових операцій забезпечувати одноразове занесення, довготермінове зберігання у фіскальній пам'яті, багаторазове зчитування і неможливість зміни підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо), або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти; фіскальна пам'ять - запам'ятовуючий пристрій у складі реєстратора розрахункових операцій, призначений для одноразового занесення, зберігання і багаторазового зчитування підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, яку неможливо змінити або знищити без пошкодження самого пристрою; фіскальний режим роботи - режим роботи опломбованого належним чином реєстратора розрахункових операцій, який забезпечує безумовне виконання ним фіскальних функцій; фіскальний звітний чек - документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що містить дані денного звіту, під час друкування якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься до фіскальної пам'яті; денний звіт - документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що містить інформацію про денні підсумки розрахункових операцій, проведених з його застосуванням; місце проведення розрахунків - місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо; фінансова санкція - грошова сума, що стягується за порушення вимог цього Закону з суб'єктів господарювання за місцем їх реєстрації до відповідного місцевого бюджету.           Зобов'язання суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу наведені у статті 3 Закону №266/95-ВР, зокрема, вказані суб'єкти зобов'язані: щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій; забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість.           Абзацом 1 статті 8 Закону №266/95-ВР встановлено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій або використанням розрахункових книжок, встановлюються органом доходів і зборів.           Наказом Міністерства фінансів України від 14 червня 2016 року №547 затверджено  Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій (надалі — Порядок №547).           Згідно пункту 1 Порядку №547 цей Порядок поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі та використовують розрахункові книжки та книги обліку розрахункових операцій.           За визначенням пункту 3 Порядку №547 сума розрахунку - сума готівкових коштів, отримана від покупця за продані товари (послуги) або видана йому при поверненні товару (рекомпенсації послуги, прийнятті цінностей під заставу, виплаті виграшів у державні лотереї та в інших випадках), або сума безготівкових коштів у разі застосування платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.           Порядок реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій наведений у розділі 2  Порядку №547.           Відповідно до приписів пунктів 1, 3, 6 глави 1 розділу 2 Порядку №547 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов'язані зареєструвати книги обліку розрахункових операцій (далі - книги ОРО).           Книга ОРО реєструється на кожний РРО або, якщо згідно із законодавством розрахунки можуть проводитися без застосування РРО, на окрему господарську одиницю.           Книга ОРО повинна бути прошнурована, послідовно пронумерована та мати належним чином установлені засоби контролю, щоб унеможливити розшнурування книги ОРО або вилучення її аркушів без порушення цілісності засобу контролю.           Порядок ведення книг обліку розрахункових операцій визначений у главі 4 розділу 2 Порядку №547, зокрема пунктом 13 передбачено, що виправлення записів у книзі ОРО може бути зроблено тільки тими особами, які здійснювали ці записи, або особами, які виконують їх обов'язки. Виправлення повинно засвідчуватись підписом відповідальної особи суб'єкта господарювання або суб'єкта господарювання - фізичної особи - підприємця.           Наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року №13 затверджено Положення про форму та зміст розрахункових документів (надалі — Положення №13), Порядку подання звітності, пов'язаної із використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок), форми №ЗВР-1 Звіту про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок).           За визначенням пункту 2 Положення №13 фіскальний номер - сформований відповідно до встановлених правил унікальний номер реєстратора розрахункових операцій, книги обліку розрахункових операцій, який надається органом державної фіскальної служби при реєстрації відповідного засобу обліку розрахункових операцій.           Статтею 15 Закону №266-95-ВР встановлено, що контроль за додержанням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи доходів і зборів шляхом проведення фактичних та документальних перевірок відповідно до Податкового кодексу України.           Згідно пункту 7.3 Положення №637 відповідальність за дотримання порядку ведення операцій з готівкою покладається на підприємців, керівників підприємств. Особи, які винні в порушенні порядку ведення операцій з готівкою, притягуються до відповідальності в установленому законодавством України порядку.           У разі виявлення порушень установленого порядку ведення операцій з готівкою органи державної податкової служби України застосовують до порушників штрафні санкції на підставі подання органів контролю згідно з законодавством України.           Особлива увага під час перевірки має приділятися встановленню повноти та своєчасності оприбуткування в касах готівкових надходжень, одержаних підприємством (за реалізовану продукцію, продані товари, виконані роботи, надані послуги і за позареалізаційні операції тощо) (пункт 7.12 Положення №637).           Вимоги до організації готівкових розрахунків наведені у главі 2 Положення №637.           Так, згідно приписів пункту 2.6 вказаної глави Положення №637 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.           У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).           Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.           Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.           Як вже зазначалося, фактичною перевіркою господарської одиниці суб'єкта господарської діяльності ПАТ “Ексімед” - аптеки, що розташована за адресою Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вулиця Петропавлівська, 2 встановлено, зокрема, факт несвоєчасного оприбуткування готівкових коштів в книзі ОРО на суму 2284,31 грн., а саме: облік готівкових коштів в сумі 2284,31 грн. здійснено в книзі ОРО №2653007728 не в день їх фактичного отримання. В книзі ОРО готівкова виручка згідно Z-звіту №2081 за 10 липня 2017 року оприбуткована 09 липня 2017 року, що є порушенням пункту 2.6 глави 2 Положення №637 та за яке згідно Указу Президента України “Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки” від 12 червня 1995 року №436/95 (надалі — Указ №436/95) передбачена фінансова санкція у вигляді штрафу у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.           Отже, посадовими особами контролюючого органу вказане порушення було виявлено на підставі аналізу записів книги ОРО ПАТ “Ексімед”.           Однак, як стверджує позивач, касир, що вносив відповідний запис до книги ОРО стосовно фіскального звітного чеку (Z-звіт) №2081, допустив помилку, зробивши невірний запис “09.07.17” замість вірного запису “10.07.17”.           Вказаний помилковий запис, згідно наданої копії відповідної сторінки книги ОРО, було виправлено на вірний за підписом відповідальної особи та під печатку ПАТ “Ексімед”, що відповідає вимогам пункту 13 Порядку №547.           Також, оприбуткування та облік готівкових коштів у сумі 2284,31 ПАТ “Ексімед” саме 10 липня 2017 року підтверджується фіскальним звітним чеком №2081, який було знято 10 липня 2017 року з РРО №265300772 та в якому вказана сума готівки у розмірі 2284,31 грн.           Як підсумок, відповідно до наведеного вище, у діях ПАТ “Ексімед” не вбачається порушення пункту 2.6 глави 2 Положення №637, а отже податкове повідомлення-рішення №0047681409 від 18 вересня 2017 року в цій частині з нарахуванням штрафної (фінансової санкції) у сумі 11421,55 грн. є протиправним та підлягає скасуванню.           Стосовно виявленого фактичною перевіркою порушення ПАТ “Ексімед” пункту 2.8 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, а саме перевищення ліміту залишку готівки в касі на кінець робочого дня 30 березня 2017 року, 12 червня 2017 року, 26 червня 2017 року на загальну суму 11099,01 грн., суд зазначає наступне.           Згідно пункту 2.7 Положення №637 виходячи з потреби прискорення обігу готівкових коштів і своєчасного їх надходження до кас банків для підприємств, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті, установлюються ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до вимог глави 5 цього Положення.           У відповідності до приписів пункту 2.8 Положення №637 підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб.           Здавання готівкової виручки (готівки) здійснюється самостійно (у тому числі із застосуванням платіжних пристроїв та через пункти приймання готівки) або через відповідні служби, яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів.           Здавання готівкової виручки (готівки) може здійснюватися для зарахування на будь-який банківський рахунок підприємства (підприємця) на його вибір.           Як вказано у пункті 5.1 Положення №637 строки здавання підприємствами готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках визначаються підприємством і встановлюються за погодженням з відповідним банком (у якому відкрито рахунок підприємства, на який зараховуються кошти) відповідно до вимог підпунктів “а”, “б” та “в” даного пункту.           Особливості визначення та встановлення ліміту каси наведені в пунктах 5.2-5.5, 5.6, 5.7 Положення №637.           Згідно абзацу 1 пункту 5.8 Положення №637 якщо підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення), то ліміт такої каси вважається нульовим. У цьому разі вся готівка, що перебуває в його касі на кінець робочого дня і не здана підприємством відповідно до вимог цього Положення, вважається понадлімітною.           Відповідно до пункту 5.9 Положення №637 готівкові кошти не вважаються понадлімітними в день їх надходження, якщо вони були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку і одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного дня на потреби, які пов'язані з діяльністю підприємства.           Не вважаються понадлімітними в день їх надходження і ті готівкові кошти, що надійшли до кас підприємств у вихідні та святкові дні та були здані в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку та підприємства або були видані для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання їх до банку і одночасного отримання з каси банку на зазначені потреби) наступного робочого дня на потреби, які пов'язані з діяльністю підприємства.           За пунктом 5.10 Положення №637 підприємства, які встановлюють строк здавання готівкової виручки (готівки) відповідно до підпункту “в” пункту 5.1 цього Положення, мають здавати понадлімітну готівку для її зарахування на рахунки підприємства в банку не пізніше наступного робочого дня незалежно від установленого строку здавання готівкової виручки (готівки).           Керівники підприємств несуть відповідальність за дотримання вимог цього Положення щодо встановлення ліміту каси та за достовірність відповідних показників, що зазначені в розрахунку встановлення ліміту залишку готівки в касі (пункт 5.12 Положення №637).           Згідно пунктів 7.21, 7.22, 7.23 Положення №637 під час перевірки дотримання підприємством ліміту каси визначається наявність самостійно встановленого ліміту каси та відповідність його розрахунку вимогам цього Положення, уточнюються за наказами, розпорядженнями чи іншими розпорядчими документами суми самостійно доведених підприємством (юридичною особою) лімітів кас своїм відокремленим підрозділам.           Під час перевірок з'ясовується те, як підприємство дотримується встановленого ліміту каси, строків і порядку здавання готівкової виручки. Крім того, має враховуватися те, що кошти, які одержані з каси банку або спрямовані з виручки на виплати, що належать до фонду оплати праці, можуть відповідно до пункту 2.10 цього Положення протягом трьох - п'яти робочих днів зберігатися в касі понад установлений ліміт каси.           Для визначення понадлімітних залишків готівки в касі порівнюються записи про фактичні її залишки в касі за касовою книгою з установленим лімітом каси за кожний день незалежно від того, здійснювалися в цей день касові обороти (надходження і витрати готівки) чи ні. Якщо в періоді, що перевіряється, виявлено перевищення ліміту каси, то з'ясовується, протягом якого часу (у днях) і які понадлімітні суми не здавалися в установлені строки до банку і з якої причини, а також загальна сума понадлімітних залишків.           Твердження позивача, що аптека ПАТ “Ексімед” за адресою Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вулиця Петропавлівська, 2 не має власної каси у визначенні Положення №637 з посиланням на абзац 4 пункту 4.2 Положення №637, згідно якого відокремлені підрозділи підприємств, страхові агенти, брокери, розповсюджувачі лотерей, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, а також підприємці касової книги не ведуть, спростовується чинними правовими положеннями, оскільки каса, як вже зазначалося раніше, за визначенням пункту 1.2 Положення №637, це приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів. В той час, як абзац 4 пункту 4.2 Положення №637 лише встановлює особливості здійснення розрахунків для вказаного кола суб'єктів, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами.           Як зазначено позивачем у позовній заяві та встановлено фактичною перевіркою, в аптеці ПАТ “Ексімед” за адресою Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вулиця Петропавлівська, 2 касова книга не ведеться, ліміт каси не встановлено, здавання готівкової виручки проводиться працівниками ПАТ “Ексімед” через банківський термінал (TS212739), який розміщений в приміщенні аптеки. Згідно Z-звіту №1248 з РРО ФН2653008514 за 30 березня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 1336,15 грн.; виручка готівкою — 16319,85 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 16000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 1656,00 грн.           Згідно Z-звіту №1298 з РРО ФН2653008513 за 30 березня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 1055,56 грн.; виручка готівкою — 11537,24 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 11000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 1592,80 грн.           Згідно Z-звіту №2003 з РРО ФН2653007728 за 30 березня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 598,45 грн.; виручка готівкою — 8130,46 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 8000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 728,91 грн.           Згідно квитанції банківського терміналу (TS212739) №0.0.736597493.1 від 30 березня 2017 року на розрахунковий рахунок 26001165842001, що належить ПАТ “Ексімед”, внесено кошти у розмірі 27000,00 грн. з призначенням платежу: надходження торговельної виручки від продажу товарів, період – березень 2017 року, аптека 9.           Згідно квитанції банківського терміналу (TS212739) №0.0.736639635.1 від 30 березня 2017 року на розрахунковий рахунок 26001165842001, що належить ПАТ “Ексімед”, внесено кошти у розмірі 8000,00 грн. з призначенням платежу: надходження торговельної виручки від продажу товарів, період – березень 2017 року, аптека 9.           Тобто, на 30 березня 2017 року сума усіх вилучених готівкових коштів з РРО ФН2653008514, ФН2653007728, ФН2653007728 становила 35000,00 грн. та була внесена до банківського терміналу. Сумарний кінцевий залишок готівкових коштів в касі - 3977,71 грн.           Згідно Z-звіту №1322 з РРО ФН2653008514 за 12 червня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 789,50 грн.; виручка готівкою — 11615,51 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 11000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 1405,01 грн.           Згідно Z-звіту №1373 з РРО ФН2653008513 за 12 червня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 1133,62 грн.; виручка готівкою — 13854,50 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 13000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 1988,12 грн.           Згідно Z-звіту №2060 з РРО ФН2653007728 за 12 червня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 1650 грн.; виручка готівкою — 4257 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 5000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 907,76 грн.           Згідно квитанції банківського терміналу (TS212739) №0.0.783225494.1 від 12 червня 2017 року на розрахунковий рахунок 26001165842001, що належить ПАТ “Ексімед”, внесено кошти у розмірі 15500,00 грн. з призначенням платежу: надходження торговельної виручки від продажу товарів, за 12 червня 2017 року, аптека 9.           Згідно квитанції банківського терміналу (TS212739) №0.0.783332191.1 від 12 червня 2017 року на розрахунковий рахунок 26001165842001, що належить ПАТ “Ексімед”, внесено кошти у розмірі 13500,00 грн. з призначенням платежу: надходження торговельної виручки від продажу товарів, за 12 червня 2017 року, аптека 9. Тобто, на 12 червня 2017 року сума усіх вилучених готівкових коштів з РРО ФН2653008514, ФН2653007728, ФН2653007728 становила 29000,00 грн. та була внесена до банківського терміналу. Сумарний кінцевий залишок готівкових коштів в касі - 4300,89 грн. Згідно Z-звіту №2071 з РРО ФН2653007728 за 26 червня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 623,51 грн.; виручка готівкою — 8640,53 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 9000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 264,04 грн.           Згідно Z-звіту №1387 з РРО ФН2653008513 за 26 червня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 1065,73 грн.; виручка готівкою — 10555,88 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 11000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 621,61 грн.           Згідно Z-звіту №1336 з РРО ФН2653008514 за 26 червня 2017 року, початковий залишок готівкових коштів в касі — 684,14 грн.; виручка готівкою — 10250,62 грн.; службове вилучення готівкових коштів в касі — 9000,00 грн.; кінцевий залишок готівкових коштів в касі — 1934,76 грн.           Згідно квитанції банківського терміналу (TS212739) №0.0.794620819.1 від 26 червня 2017 року на розрахунковий рахунок 26001165842001, що належить ПАТ “Ексімед”, внесено кошти у розмірі 20000,00 грн. з призначенням платежу: надходження торговельної виручки від продажу товарів, за 01 червня 2017 року – 30 червня 2017 року, аптека 9.           Згідно квитанції банківського терміналу (TS212739) №0.0.794673311.1 від 26 червня 2017 року на розрахунковий рахунок 26001165842001, що належить ПАТ “Ексімед”, внесено кошти у розмірі 9000,00 грн. з призначенням платежу: надходження торговельної виручки від продажу товарів, за 01 червня 2017 року – 30 червня 2017 року, аптека 9. Тобто, на 26 червня 2017 року сума усіх вилучених готівкових коштів з РРО ФН2653008514, ФН2653007728, ФН2653007728 становила 29000,00 грн. та була внесена до банківського терміналу. Сумарний кінцевий залишок готівкових коштів в касі - 2820,41 грн.           Отже, згідно наведеного та як зазначено в акті фактичної перевірки №2325/1000/23382040 від 06 вересня 2017 року, на кінець робочого дня 30 березня 2017 року, 12 червня 2017 року, 26 червня 2017 року в касі аптеки ПАТ “Ексімед”, що знаходиться за адресою Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вулиця Петропавлівська, 2 кінцевий залишок готівкових коштів по РРО ФН2653008514, ФН2653007728, ФН2653007728 становив 11099,01 грн.           Таким чином, оскільки в аптеці №9 ПАТ “Ексімед”, яка знаходиться за адресою Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вулиця Петропавлівська, 2 ліміт каси не встановлено, то у відповідності до приписів абзацу 1 пункту 5.8 Положення №637, ліміт такої каси вважається нульовим, а кінцевий залишок готівкових коштів на кінець робочого дня 30 березня 2017 року, 12 червня 2017 року, 26 червня 2017 року на загальну суму 11099,01 грн. та який не було здано відповідно до вимог цього Положення, вважається понадлімітним, що в свою чергу є порушенням пункту 2.8 Положення №637 та за яке, згідно Указу №436/95, передбачена фінансова санкція у вигляді штрафу у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.           Підсумовуючи наведене, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог стосовно визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0047681409 від 18 вересня 2017 року в частині порушення ПАТ “Ексімед” пункту 2.8 глави 2 Положення №637 з нарахуванням штрафної (фінансової) санкції у сумі 22198,02 грн.           Згідно частини 1, частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.           В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У відповідності до приписів частини 1, пункту 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.           У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.           Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.           Оскільки судом вирішено визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0047681409 від 18 вересня 2017 року в частині порушення ПАТ “Ексімед” пункту 2.6 глави 2 Положення №637, за яке згідно Указу №436/95 контролюючим органом нарахована штрафна (фінансова) санкція у сумі 11421,55 грн., що становить 33,97% у відсоткову співвідношенні до ціни позову загальною сумою 33619,57 грн., згідно вимог частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, зі сплаченого позивачем судового збору у розмірі 1600,00 грн. відшкодуванню судових витрат на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають 543,52 грн.           Керуючись статтями 2, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва –                                                                 в и р і ш и в:            1. Позов Приватного акціонерного товариства “Ексімед” до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві — задовольнити частково.            2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18 вересня 2017 року №0047681409 в частині порушення Приватним акціонерним товариством “Ексімед” пункту 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні та застосування штрафної (фінансової) санкції на суму 11421,55 грн.            3.  В решті позову відмовити.           4. Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства “Ексімед” (код ЄДРПОУ: 23382040, адреса: 02160, місто Київ, вулиця Харківське шосе, будинок 50) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (код ЄДРПОУ: 39439980, адреса: 04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19) судові витрати у сумі 543,52 грн.           Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.           Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295 – 297 Кодексу адміністративного судочинства України.           Суддя                                                                                                Т.І. Шейко

Дата ухвалення рішення22.03.2018
Оприлюднено27.03.2018
Номер документу72924653
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/16184/17

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 03.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Постанова від 16.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Постанова від 16.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні