Харківський апеляційний господарський суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" березня 2018 р. Справа № 922/2439/14
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Білоусова Я.О. , суддя
ОСОБА_1 , суддя Тарасова І. В.
за участі секретаря судового засідання Кладька А.С.
за участю учасників справи:
позивача - ОСОБА_2 (довіреність №08-11/3966/2-17 від 28.12.2017),
відповідача - ОСОБА_3 (довіреність від 12.03.2018),
першої третьої особи - не з'явився,
другої третьої особи - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу приватного підприємства «Анрі» (вх. №172 Х/2) на рішення Господарського суду Харківської області від 04.12.2017 у справі № 922/2439/14 (ухвалене суддею Байбаком О.І. у приміщенні Господарського суду Харківської області, повне рішення складено 11.12.2017)
за позовом Харківської міської ради, м.Харків,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
1) Департамент земельних відносин Харківської міської ради, м.Харків,
2) Головне управління Держгеокадастру міста Харкова, м.Харків,
до Приватного підприємства «Анрі» , м.Харків,
про внесення змін до договору оренди землі,
ВСТАНОВИЛА:
В червні 2014 року Харківська міська рада звернулась до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Приватного підприємства "Анрі", в якій просила суд прийняти рішення про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого 26.10.2004 за № 63202/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» , шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, в редакції зазначеній в позовній заяві.
В обґрунтування заявленого позову посилався на те, що рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Харкова, що є підставою для внесення змін до договору оренди землі, укладеного між позивачем та відповідачем.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 09.10.2014 позов задоволено повністю.
Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 13.01.2015 рішення Господарського суду Харківської області від 09.10.2014 скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Постанова суду мотивована, зокрема, тим, що позивач звертаючись до суду з позовною заявою, не надав належних та допустимих доказів на підтвердження виконання ним умов Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, зокрема, щодо оформлення примірнику акту обстеження земельної ділянки із відповідними фотоматеріалами. Норми права, на які посилається позивач у позові (ст.ст.11, 626, 651, 653, 654 ЦК України, ст.ст. 15, 179, 188 ГК України, ст.ст. 2, 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку земель", ст. 30 Закону України "Про оренду землі" та інші) містять правила, котрі регулюють загальні засади зміни та розірвання договорів, загальні засади відносин пов'язаних із платою за землю. Жодна з норм, вказаних позивачем, не містить прямого припису про обов'язковість зміни умов договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі прийняття орендодавцем рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки переданих в оренду земель. Крім того, як зазначено в постанові, немає таких приписів про обов'язкову зміну розміру орендної плати і в нормах Податкового кодексу України, на які також посилається позивач. Статтями 288, 289 ПК України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди з урахуванням нормативної грошової оцінки (річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки). Проте, наведене правило стосується саме встановлення розміру орендної плати, а не її зміни, тобто ці норми застосовуються під час укладання договору, а не протягом його виконання.
Постановою Вищого господарського суду України від 14.04.2015 постанову Харківського апеляційного господарського суду від 13.01.2015 та рішення Господарського суду Харківської області від 09.10.2014 у справі № 922/2439/14 скасовано, справу передано на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.
Постанова Вищого господарського суду мотивована тим, що предметом позову у даній справі, є матеріально-правова вимога про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції позивача, а підстава позову - зміна нормативної грошової оцінки землі. При вирішенні спору у даній справі господарськими судами попередніх інстанцій належним чином не надана правова оцінка співвідношенню підстав позову з предметом позову, визначеним позивачем, оскільки в резолютивній частині позову в позовних вимогах позивач просить, як викласти пункти договору оренди у новій редакції, так і змінити зміст пунктів договору та включити нові пункти, які не пов'язані зі зміною нормативної грошової оцінки землі.
При новому розгляді справи рішенням Господарського суду Харківської області від 22.07.2015, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 24.02.2016, позовні вимоги задоволено частково, а саме, в частині щодо внесення до договору оренди землі змін у частині, що стосується розміру орендної плати (п.п.5, 9 додаткової угоди) та відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки (п.п.2 додаткової угоди); в решті позову відмовлено, як необґрунтованому та безпідставному.
Постановою Вищого господарського суду України від 31.05.2016 постанову Харківського апеляційного господарського суду від 24.02.2016 та рішення Господарського суду Харківської області від 22.07.2016 у справі № 922/2439/14 скасовано, справу передано на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.
Постанова суду касаційної інстанції мотивована тим, що господарськими судами попередніх інстанцій не перевірено дотримання визначеної Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11 формули, за якою встановлюється нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів та відповідність застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
При новому розгляді, рішенням Господарського суду Харківської області від 04.12.2017 позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 26.10.2004 № 63202/04, укладеного між Харківською міською радою та Приватним підприємством "Анрі" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого « 26» жовтня 2004 року за № 63202/04
у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Приватне підприємство "Анрі" (орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого « 26» жовтня 2004 року за № 63202/04 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:05:002:0003.»
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 296 від 30.10.2013 становить 6 243 476 грн (шість мільйонів двісті сорок три тисячі чотириста сімдесят шість гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»
« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 180/14 від 30.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 349 634,66 грн (триста сорок дев'ять тисяч шістсот тридцять чотири грн 66 копійок), або в місяць - 29 136,22 грн (двадцять дев'ять тисяч сто тридцять шість грн 22 коп.)»
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 26» жовтня 2004 року за № 63202/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в чотирьох примірниках, один з яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Приватне підприємство "Анрі"
Харківської області 61022, м. Харків, вул. Клочківська, 99-А
м. Харків, м-н Конституції, 7
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/ /ПІБ/".
В решті позову відмовлено. Стягнуто з Приватного підприємства "Анрі" на користь Харківської міської ради судовий збір в розмірі 1218,00 грн.
Відповідач з рішенням місцевого господарського суду не погодився та звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Скарга обґрунтована тим, що пунктом 13 договору оренди сторони обумовили перелік випадків при настанні яких переглядається розмір орендної плати. Наведений перелік випадків носить вичерпний характер. Такої підстави, як зміна нормативної грошової оцінки землі в ньому не передбачено. До "іншого випадку, передбаченого законом", це також не відноситься, оскільки Законом не передбачено зміну нормативної грошової оцінки землі в якості обов'язкової підстави для зміни розміру орендної плати за землю. Позивачем також не доведено, що в даному разі мають місце або зміна умов господарювання, або зміна розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо.
Крім того, як зазначив скаржник, згідно висновку судової експертизи з питань землеустрою №14860/16-41 від 17.10.2017 витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №296 від 30.10.2013 суперечить приписам п.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики, Української академії аграрних наук, Держкомзему України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства від 27.01.2006 № 18/15/21/11 Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , оскільки в 2013 році нормативна грошова оцінка земель міста Харкова, затверджена рішенням Харківської міської ради, ще не була введена в дію. Тому, на думку скаржника, витяг на якому ґрунтується позовні вимоги, не має ніякої юридичної сили, що є підставою для відмови у позові.
Також, на думку скаржника, при формуванні зазначеного витягу, були невірно визначені коефіцієнти, що впливають, на визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Ставка орендної плати у вигляді відсотку від нормативної грошової оцінки при укладанні договору оренди була встановлена пунктом 3.3 рішення Харківської міської ради XVIII сесії IV скликання від 24.12.2003 "Про затвердження Тимчасового положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договору оренди землі у м.Харкові" на рівні 4,3 відсотка від грошової нормативної оцінки земельної ділянки, що перевищує граничний мінімальний рівень.
Отже, як зазначає скаржник, позивачем не доведено обставин, на які він посилається, як на підставу своїх позовних вимог (існування обов'язку відповідача щодо укладення спірної додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі), не доведено відповідність пропонованої додаткової угоди вимогам Закону, а відтак позовні вимоги є безпідставними, такими, що не ґрунтуються на Законі, а отже не підлягають задоволенню.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу та просив суд її задовольнити.
Представник позивача у судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечував та просив суд у її задоволенні відмовити.
Представники третіх осіб у судове засідання не з'явились, про причини не з'явлення суд не повідомили, хоча були належним чином повідомлені про час та місце слухання справи ухвалою суду від 13.03.2018.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні докази по справі, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила.
Як встановлено судом першої інстанції, 26.10.2004 між Харківською міською радою, орендодавцем, та Приватним підприємством "Анрі", орендарем, на підставі рішення Харківської міської ради від 23.06.2004 № 105/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" укладено договір оренди землі, зареєстрований 26.10.2004 за № 63202/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", згідно з яким в оренду передана земельна ділянка загальною площею 0,2634 га, в тому числі: інших угідь 0,2634 га.
Відповідно до п. 5. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки: на період будівництва згідно з довідкою № 1959/04 від 09.08.2004 становить 45 622 грн; на період експлуатації згідно з довідкою № 1960/04 від 09.08.2004 становить 2 282 108 грн.
Згідно з п. 8. договору цей договір укладено строком: на період будівництва до 01.06.2006, на період експлуатації до 01.06.2029.
Пунктом 9 договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства у м. Харкові. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на період будівництва: 2004 рік - 749,67 грн, 2005 рік - 999,56 грн, 2006 рік - 1471,58 грн; на період експлуатації: 2006 рік - 5642,51 грн, з 2007 року - 8177,55 грн.
Згідно з п.10. договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексу інфляції.
Згідно з п. 13. договору розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Відповідно до п.1.1. рішення базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова складає у сумі 291,18 грн, яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008.
Також позивачем надані до матеріалів справи довідки про розмір орендної плати за користування земельною ділянкою згідно рішення 18 сесії Харківської міської ради 24 скликання №280/03 від 24.12.2003.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
На підставі вищевказаних положень, 16.10.2013 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6310136300:05:002:0003, відповідно до якого категорія земель визначена як землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення; одержано витяг № 296 від 30.10.2013 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого визначено наступні локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони:
- зони пішохідної доступності до громадських центрів - 1,2;
- зони магістралей підвищеного місто формувального значення - 1,18;
- зони пішохідної доступності природних об'єктів - 1,09;
- зони залягання ґрунтових вод менше 3 метрів - 0,95;
- зони забруднення атмосферного повітря - 0,93771;
- зони перевищення припустимого рівня шуму - 0,97;
- ареали забруднення ґрунтів - 0,95;
- інші зони - 1,00.
Встановлено коефіцієнт Км2 - 2,57, коефіцієнт Кф - 2,5, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 6 243 476 грн.
Виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013, відповідно до якого прийнятий для розрахунку розмір орендної плати, % від нормативної грошової оцінки складає 5,6%, розмір орендної плати в рік складає 349 634,66 грн, розмір орендної плати в місяць складає 29 136,22 грн.
На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, зареєстрованого 26.10.2004 за №63202/04, який разом з листом- пропозицією від 07.12.2013 №4373/0/225-13 Про зміну договору оренди земельної ділянки , а також з листом-пропозицією від 07.12.2013 № 4270/0/225-13 Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки направлено на адресу відповідача.
Листом-пропозицією від 07.12.2013 № 4373/0/225-13 Департамент просив підписані та скріплені печаткою три примірника додаткової угоди до договору оренди та три примірника розрахунку орендної плати повернути у двадцятиденний строк після одержання пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.
Ухвалою Господарського суду Харківської області 26.09.2016 призначено судову експертизу, на вирішення якої експертам судової експертизи з питань землеустрою поставлено наступні питання:
1) Чи відповідає оформлений Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 296 від 30.10.2013 вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідає, то в чому полягає невідповідність?
2) Чи правильно визначений вид функціонального використання земельної ділянки у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №296 від 30.10.2013?
3) Чи правильно визначена економіко-планувальна зона у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №296 від 30.10.2013?
4) Чи правильно визначені локальні коефіцієнти на місцезнаходженні земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони у витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки №296 від 30.10.2013? Якщо ні, то які коефіцієнти підлягають застосуванню?
5) Які локальні коефіцієнти та в якому розмірі мають бути застосовані для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, 99А, кадастровий номер 6310136300:05:002:0003?
6) Чи правильно визначений коефіцієнт Км2 у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №296 від 30.10.2013? Якщо ні, то який коефіцієнт підлягає застосуванню?
7) Чи правильно визначений коефіцієнт Кф у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №296 від 30.10.2013? Якщо ні, то який коефіцієнт підлягає застосуванню?
8) Чи правильно застосована процентна ставка у розмірі 5,6, яка взята для розрахунку розміру орендної плати? Якщо ні, то яка підлягає застосуванню?
Відповідно до висновку Київського науково-дослідного інституту судових експертиз № 14860/16-41 від 17.10.2017:
- по питанню 1: витяг від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002:0003 за формою відповідає витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, форма якого визначена додатком 2 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України. Мінбудархітектури України, УААН від 27.01.2006 № 18/15/21/11 . При цьому, формування витягу від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002:0003 в 2013 році на підставі даних технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харків станом на 01.01.2013, яка затверджена та введена в дію з 01.01.2014 рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13, суперечить приписам пункту 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, УААН від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (втратив чинність 17.02.2017), оскільки в 2013 році нормативна грошова оцінка земель міста Харків, затверджена вказаним рішенням Харківської міської ради, ще не була введена в дію;
- по питанню 2: при формуванні витягу від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002: 0003 вид функціонального використання земельної ділянки визначено правильно;
- по питанню 3: при формуванні витягу від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002:0003 економіко-планувальна зона визначена правильно;
- по питанню 4: при формуванні витягу від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002:0003 не вірно застосовано значення локального коефіцієнту у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення;
- по питанню 5: при формуванні витягу від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002:0003 - мали бути застосовані наступні локальні коефіцієнти на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони:
- в зоні пішохідної доступності до громадських центрів - 1,2;
- у зоні пішохідної доступності до природних об'єктів - 1,09;
- у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м - 0,95 ;
- у зоні забруднення атмосферного повітря -0,94;
- у зоні перевищення припустимого рівня шуму - 0,97;
- в ареалі забруднення ґрунтів - 0,95;
Визначити точне значення коефіцієнту на місцеположення земельної ділянки в межах у зоні магістралей підвищеного містоформувального значення не вбачається можливим, оскільки в матеріалах судової справи відсутні електронні карти створені в державній системі координат на основі растрової або векторної моделі, яка відображає територію населеного пункту в існуючих (та проектних, якщо така є) межах м. Харкова.
- по питанню 6: при формуванні витягу від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002:0003 коефіцієнт Км2 визначений правильно;
- по питанню 7: при формуванні витягу від 30.10.2013 № 296 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:05:002:0003 коефіцієнт Кф визначений правильно.
Колегія суддів дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального та матеріального права приходить до висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги виходячи з наступного.
Відповідно до ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно з частинами першою, другою ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до частин першої, другої ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пунктів 288.1, 288.4 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Також слід зазначити, що базою оподаткування відповідно до статті 271 Податкового Кодексу є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового Кодексу.
Відповідно до п. 289.1 ст.289 Податкового кодексу України і частини першої ст.13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до положень статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).
При цьому пунктами 34, 35 частини першої ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Як передбачено статтею 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно зі ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Пунктом 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн, яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Відповідно до ч.5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Таким чином, введення в дію нормативної грошової оцінки відбулось в момент оприлюднення рішення Харківської міської ради у офіційному друкованому виданні «Харьковские известия» № 81/1 від 09.07.2013, а її застосування розпочалось 01.01.2014.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 є чинним, ніким не оскаржене та міститься у вільному доступі на офіційному сайті позивача http://www.city.kharkov.ua/uk/.
Попередня вартість 1 кв.м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", яке опубліковано у офіційному друкованому виданні «Харьковские известия» № 118 від 01.10.2013, встановлено у п.2 та п.3, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
За приписами статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 №445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
За частиною 6 пункту 4 зазначеного Положення Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.
Разом з тим наведене вище законодавство не надає витягам з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок статусу правових актів, що потребують скасування та визнання недійсними у судовому порядку, таким чином, за наявності відповідних заперечень сторони про необґрунтованість наведених у цих витягах з технічної документації даних нормативну грошову оцінку земельних ділянок ці дані можуть бути перевірені судом.
Правомірність визначеної у витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 296 від 30.10.2013 управління Держземагентства у м. Харкові нормативної грошової оцінки підтверджується експертним висновком Київського науково-дослідного інституту судових експертиз № 14860/16-41 від 17.10.2017, виконаним на виконання ухвали Господарського суду Харківської області від 26.09.2016 по даній справі.
За таких обставин, колегія суддів вважає безпідставними посилання апелянта на те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 296 від 30.10.2013 суперечить приписам п. 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, з огляду на те, що станом на момент формування витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 296 від 30.10.2013 рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року вже набрало чинності і відповідач не ініціював питання про оскарження зазначеного рішення Харківської міської ради в передбаченому законом порядку.
Крім того, саме по собі застосування нормативної грошової оцінки з 01.01.2014 жодним чином не вплинуло на правильність формування витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної № 296 від 30.10.2013. Зазначений витяг з технічної документації управління Держземагентства у м. Харкові сформувало в межах наданих йому повноважень та на підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради.
Порядок визначення ставки орендної плати за землі територіальної громади м. Харкова встановлено Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, затвердженим рішенням сесії Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08, із наступними змінами (Далі - Порядок).
Вказане рішення Харківської міської ради ніким не оскаржено та не скасовано.
Відповідно до пункту 2.4. Порядку річна орендна плата за земельну ділянку розраховується за формулою визначеною в даному пункті, а саме:
О = Ц х Б х К1 х К2
де:
О - орендна плата на рік;
Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.;
Б - єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці);
К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення;
К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення.
Відповідно до пункту 2.5. Порядку в основу розрахунку базової ставки орендної плати покладена компенсація відстроченої вигоди, яку має одержати власник (Харківська територіальна громада) за надання земельної ділянки в оренду. Розмір відстроченої вигоди представляє різницю між тими доходами, які би Харківська міська рада отримала сьогодні, продав земельну ділянку (одноразові надходження від первинного продажу ділянки та капіталізовані поточні надходження земельного податку), і тими доходами, які вона мала би від цього продажу по закінченні строку оренди, приведених у часі (продисконтованих). Базова ставка орендної плати (Б) розраховується за формулою:
Б = Нп х (Нк+Нзп) / Нк
де:
Нп - норма прибутку на капітал, інвестований у облаштування території (загальноміські земельні поліпшення (частка одиниці);
Нк - норма капіталізації (частка одиниці);
Нзп - ставка податку на землю (частка одиниці).
Вихідні данні розрахунку поточної базової ставки:
Нп=0,06, Нк=0,03 (Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений наказом Держкомзема, Мінагрополітики, Мінбуда, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, зареєстрований в Мінюсті від 05.04.2006 за № 388/12262, розділ 3, п. 3.3 (втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства N 592/341/428 від 30.12.2016);
Нзп=0,01 (п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України).
Б=0,06 х (0,03+0,01) / 0,03 = 0,08.
Таким чином, розмір поточної базової ставки орендної плати становить 0,08.
Відповідно до пункту 2.6 Порядку орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати:
Строк оренди, роки /Відсоток від орендної плати
1-10 років -100%
11-15 років -90 %
16-20 років -80%
21-25 років -70%
26-50 років -60%
Таким чином відповідно до вказаного рішення Харківської міської ради базовою річною ставкою орендної плати визначено 0,08 тобто 8% від нормативної грошової оцінки земель.
Оскільки термін оренди за спірним договором є значним, та підпадає під дію п.2.6. Порядку, базова ставка знижується та становить 70% від базової ставки.
Таким чином, базова ставка орендної плати за користування земельною ділянкою, наданою відповідачу, становить: 0,08%х70%=5,6%.
Відповідно до пункту 6.1. Порядку плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 № 41/08, із наступними змінами, розмір орендної плати, встановлений договорами оренди, у тому числі договорами тимчасового користування на умовах оренди, укладеними до набрання чинності цього Положення, підлягає перерахунку.
Відповідно до пункту 6.4. це Положення застосовується при розрахунку розміру орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок на підставі рішень міської ради про надання земельних ділянок відповідним юридичним та фізичним особам в оренду:
а) прийнятих після набрання чинності цим Положенням;
б) прийнятих до набрання чинності цим Положенням.
Оскільки договір оренди землі був укладений між сторонами у 2004 році, тобто до набрання чинності вищезазначеного Положення, розмір орендної плати за цим договором підлягає перерахунку відповідно до тих ставок, які визначаються відповідно до цього Положення.
Як вже зазначалося, рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 241/08 було затверджено Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.
Даний порядок ніким не оскаржено та не скасовано.
Щодо застосування коефіцієнту функціонального використання 2,5 при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.19 Земельного кодексу України землі за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д)землі історико-культурного призначення; є) землі лісогосподарського призначення; с) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Такої категорії земель за цільовим призначенням, як землі комерційного використання немає.
Відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 для розрахунку розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки встановлені категорії земельних ділянок за функціональним використанням, серед яких є землі комерційного використання, до яких застосовується значення коефіцієнта Кф-2,5.
У зв'язку з цим, при розрахунку нормативно грошової оцінки земельної ділянки використовується не категорія земель за цільовим призначенням визначена згідно ст. 19 ЗК України, а категорія земель за функцією використання (функціональне використання), як то передбачено вищевказаним Порядком.
Згідно вищенаведеного Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Згідно додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку №18/15/21/11 Таблиці 1.1 визначені категорії земель за функцією використання та значення коефіцієнтів функціонального використання (Кф), які застосовуються до цих категорій, серед яких землі комерційного використання Кф=2,5.
Зазначеною таблицею до земель комерційного використання віднесені, зокрема, землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам (код розділу КВЕД - К).
Пунктом 3.5. Порядку №18/15/21/11 також встановлено, що віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією № 377 з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за № 788/3228 (чинний на момент виникнення спірних правовідносин та виготовлення витягу з технічної документації з нормативно грошової оцінки), відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Згідно додатку 3 Класифікація видів економічної діяльності на землях, що використовуються в комерційних цілях (у графі 42) до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, до видів економічної діяльності, яка проводиться на землях комерційного використання, зокрема, відносяться види діяльності пов'язані з іншими видами оптової торгівлі (секція G, розділ 51).
Відповідно до довідки Харківського обласного управління статистики №183 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) за ПП Анрі зареєстровані наступні види діяльності:
Код КВЕД 51.70.0 Інші види оптової торгівлі (основний)
Код КВЕД 52.48.9 Спеціалізована роздрібна торгівля непродовольчими товарами, не віднесеними до інших угрупувань
Код КВЕД 51.18.0 Інші види спеціалізованого посередництва в торгівлі
Код КВЕД 60.24.1 Інші послуги, надавані юридичним особам та не включені до інших угрупувань
Код КВЕД 74.14.0 Консультації з питань комерційної діяльності та управління
На підставі даних органів статистики про основний вид економічної діяльності юридичної особи, визначений на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік, основним видом діяльності ТОВ «Богдан» є інші види оптової торгівлі (код КВЕД 51.70.2) (а.с.27 т.7).
Виходячи із видів діяльності відповідача, його господарська діяльність повністю співпадає з видами діяльності, передбаченими секцією G згідно Порядку № 18/15/21/11 та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем). Земельна ділянка, яка знаходиться в користуванні ПП Анрі відноситься до земель комерційного використання, а тому при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки повинно бути застосовано значення Кф у розмірі 2,5.
Відповідно до п.13. договору оренди землі від 26.10.2004 розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
Тобто, оскільки сторонами в договорі від 26.10.2004 зазначені можливості перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, в зв'язку з чим посилання апелянта на те, що Законом не передбачено зміну нормативної грошової оцінки землі в якості обов'язкової підстави для зміни розміру орендної плати за землю, є необґрунтованими.
Таким чином, вимога позивача про встановлення орендної плати в розмірі 5,6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, є правомірною та відповідає вимогам вищевказаних рішень Харківської міської ради.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового Кодексу.
Колегія суддів зазначає, що рішення Харківської міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, а, відтак воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Зазначена правова позиція викладена і в постанові Верховного Суду України від 02.03.2016 у справі №922/538/14.
Стосовно доповнення пункту 5 договір оренди землі від 11.04.2006 абзацом 2 в редакції додаткової угоди до договору, колегія суддів зазначає, наступне.
З метою приведення у відповідність договірних відносин в сфері землекористування до вимог Податкового кодексу України, Харківська міська рада своїм рішенням від 19.12.2012 № 960/12 «Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» затвердила Типовий договір оренди землі.
Додаткова угода до спірного договору на момент її укладення повинна відповідати вимогам діючого законодавства, в тому числі і щодо її форми.
Доповнення пункту 5 абзацом 2 в редакції додаткової угоди відповідає типовому договору оренди землі, затвердженому Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові
Крім того, зазначена редакція пункту 5 договору оренди землі повністю відповідає вимогам Податкового кодексу України та іншим законодавчим актам.
Відповідно до п. 286.2. ст. 286 Податкового кодексу платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, діюче податкове законодавство передбачає надання державній податковій службі оновленої інформації про змінену нормативну грошову оцінку саме орендарем.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради щодо розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі в пункт 9 договору та зміни пункту 5 договору.
Крім того, з урахуванням приписів ст. 15 Закону України «Про оренду землі» така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки, позовна вимога щодо доповнення пункту 2 договору відомостями щодо кадастрового номеру земельної ділянки, є обґрунтованою та правомірно задоволена судом першої інстанції.
Щодо позовних вимог в частині визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки щодо внесення змін в пункти 13, 14 та доповнення пункту 28 підпунктом д), колегія суддів зазначає наступне.
Позивач, у наданій редакції додаткової угоди до договору оренди землі, просив викласти умови додаткової угоди в редакції, яка відрізняється від умов договору оренди, який укладено між сторонами, та є предметом даного судового провадження.
Законом передбачено можливість внесення змін до договору за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено за рішенням суду у випадках, встановлених договором або законом.
Однак, ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв'язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, що відбулася, а позивачем не надано доказів того, що необхідність внесення запропонованих змін в ці пункти визначена законодавством та не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з пунктами додаткової угоди до договору (за виключенням п. п. 2, 5 та 9 договору), які позивач просив суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оціни підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції. Типова форма договору оренди, на яку посилається позивач, є відмінною від запропонованої позивачем редакції додаткової угоди, яку позивач просив суд визнати укладеною.
Відповідно до приписів частини другої статті 14 Цивільного кодексу України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги в цій частині є необґрунтованими, та правомірно не задоволені місцевим господарським судом.
Відповідно до п.1, 3 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до п.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга є необґрунтованою і не може бути підставою для скасування оскаржуваного рішення у даній справі, тому рішення Господарського суду Харківської області від 04.12.2017 у справі № 922/2439/14 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Керуючись статтями 254, 273, п.1 ч.1 статті 275, 281, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу приватного підприємства «Анрі» залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Харківської області від 04.12.2017 у справі № 922/2439/14 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів.
Повний текст постанови складено 26.03.2018
Головуючий суддя Білоусова Я.О.
Суддя Крестьянінов О.О.
Суддя Тарасова І. В.
| Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
| Дата ухвалення рішення | 20.03.2018 |
| Оприлюднено | 27.03.2018 |
| Номер документу | 72961803 |
| Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Білоусова Я.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні