ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" березня 2018 р.Справа № 922/3908/17
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Калініченко Н.В.
при секретарі судового засідання Каюкову Ю.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Малого приватного підприємства фірма "Апіс", м. Харків про заборона експлуатації за участю представників:
позивача - ОСОБА_2, довіреність № 08-21/18/2-18 від 03.01.2018 р.
відповідача - не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Харківська міська рада, звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача, малого приватного підприємства фірма "Апіс", про заборону експлуатації нежитлової будівлі літ. "А-1", загальною площею 16,6 кв.м., що розташована по вул. Ярославській, 1-А у м. Харкові шляхом заборони використання вказаного об'єкту за функціональним призначенням, у тому числі у підприємницькій або іншій господарській діяльності як самостійно МППФ "Апіс", так і іншими особами на підставі господарських та цивільно-правових договорів, до введення об'єкту в експлуатацію у встановленому законом порядку.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 18 грудня 2017 року, через набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" № 2147-VIII від 03.10.2017, котрим ГПК України викладено в новій редакції та відповідно до п.п. 9 п. 1 Розділу XI Перехідних Положень якого справи у судах першої та апеляційної інстанції, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу, призначено справу № 922/3908/17 в порядку загального позовного провадження, почато у справі № 922/3908/17 підготовче провадження і призначено підготовче засідання на 16 січня 2018 року. 16 січня 2018 року, протокольною ухвалою господарського суду Харківської області, на підставі ст.ст. 177, 182, п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України, відкладено підготовче засідання до 05 лютого 2018 року. 05 лютого 2018 року, ухвалою господарського суду Харківської області, продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, до 18 березня 2018 року. Протокольною ухвалою господарського суду Харківської області від 05 лютого 2018 року відкладено підготовче судове засідання до 19 лютого 2018 року, на підставі ст. 177, 182, п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України. 19 лютого 2018 року, протокольною ухвалою господарського суду Харківської області, відкладено підготовче засідання до 12 березня 2018 року, на підставі ст. 177, 182, п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України. 12 березня 2018 року, протокольною ухвалою господарського суду Харківської області, закрито підготовче провадження та призначено справу для розгляду по суті позовних вимог на 19 березня 2018 року.
В призначене судове засідання 19 березня 2018 року з'явився представник позивача. Відповідач свого уповноваженого представника в дане судове засідання не направив, відзив на позовну заяву не надав, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується оголошеннями на офіційному веб-сайті судової влади України з опублікуванням яких відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи (ч. 4 ст. 121 ГПК України), наявними в матеріалах справи поштовими повідомленнями з відміткою поштової установи "за закінченим терміном зберігання", Витягом з відстеження пересилання поштових відправлень (арк. спр. 51-55, 59-68, 104-107, 113-118, 125-128, 134) та повністю узгоджується з приписами п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України. Судом перевірено адресу відповідача: згідно ОСОБА_3 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження відповідача - 61052, Харківська обл., м. Харків, вул. Ярославська, буд. 1-А, саме на цю адресу судом надсилались процесуальні документи, а позивачем - копія позовної заяви з доданими до неї документами. Відповідно до вимог ч. 1 та ч. 4 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного держаного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Крім того,
Під час розгляду справи по суті позивачем позовні вимоги підтримано в повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представника позивача, з'ясувавши обставини справи та дослідивши подані суду докази, перевіривши відповідність доводів фактичним обставинам справи, судом встановлено наступне.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна № 103742345 від 14 листопада 2017 року, нежитлова будівля літ. "А-1" загальною площею 16,6 кв.м., розташована за адресою: Харківська обл., м. Харків, вул. Ярославська, 1-А належить на праві приватної власності малому приватному підприємству фірма "Апіс" (відповідач у справі) на підставі свідоцтва про право власності від 19 грудня 2012 року.
22 грудня 2015 року, постановою Харківського окружного адміністративного суду по справі № 8450/12/2070, адміністративний позов ОСОБА_4 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області, треті особи: товариство з обмеженою відповідальністю "Харківреконструкція", мале приватне підприємство фірма "Апіс", товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія Іванов", про визнання дій неправомірними та скасування рішення задоволено в повному обсязі; визнано неправомірними дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області щодо реєстрації 19 квітня 2012 року за № ХК14112060453 Декларації про готовність об'єкта до експлуатації; скасовано рішення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області про реєстрацію 19 квітня 2012 року за № ХК 14112060453 Декларації про готовність об'єкта до експлуатації.
Наказом Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області № 18 від 22 лютого 2016 року, з метою забезпечення виконання завдань, покладених на Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області, на підставі рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу по роботі з дозвільними документами ОСОБА_3 № 67 від 22 лютого 2016 року та Постанови Харківського окружного адміністративного суду по справі № 8450/12/2070 від 22 грудня 2015 року щодо скасування рішення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області про реєстрацію 19 квітня 2012 року за № ХК 14112060453 декларації про готовність об'єкта до експлуатації на об'єкт "Реконструкція нежитлової будівлі літ. "А-1" (замовник: мале приватне підприємство фірма "Апіс"), скасовано реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ХК 14112060453 на об'єкт "Реконструкція нежитлової будівлі літ. "А-1" під магазин продовольчих товарів за адресою: м. Харків, вул. Ярославська, 1-А" (замовник - мале приватне підприємство фірма "Апіс").
Департаментом державної аріхтектурно-будівельної інспекції у Харківській області 22 лютого 2016 року було направлено на адресу відповідача лист за вих. № 1020-855, відповідно до якого Департамент повідомив про те, що на підставі Постанови Харківського окружного адміністративного суду по справі № 8450/12/2070 від 22 грудня 2015 року щодо скасування рішення Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області про реєстрацію 19 квітня 2012 року за № ХК 14112060453 декларації про готовність об'єкта до експлуатації на об'єкт "Реконструкція нежитлової будівлі літ. "А-1" під магазин продовольчих товарів за адресою: м. Харків, вул. Ярославська, 1-А", Департаментом видано наказ № 18 від 22 лютого 2016 року про скасування реєстрації вказаної декларації.
26 лютого 2016 року, рішенням Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області, заборонено експлуатацію нежитлової будівлі літ. "А-1", за адресою: м. Харків, вул. Ярославська, 1-А., дане рішення було направлено на адресу відповідача листом 17 березня 2016 року за вих. № 1020-1211.
Відповідно до листа Департаменту земельних відносин Харківської міської ради від 20 квітня 2016 року за вих. № 2673/0/225-16 зупинено оформлення додаткової угоди про поновлення договору оренди землі, укладеного з відповідачем по вул. Ярославській, 1-А у м. Харкові, реєстраційний № 631010004000710 від 12 червня 2012 року, відповідно до рішення 4 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про поновлення юридичним та фізичним особам договорів оренди землі для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" від 24 лютого 2016 року № 143/16.
Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, на підставі наказу Інспекції № 1 від 11 квітня 2016 року, листа ОСОБА_1 від 19 квітня 2016 року (вх. № Г-4-18/0/248-16 від 19 квітня 2016 року), направлення для проведення позапланової перевірки № 27-н від 25 квітня 2016 року, проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єкті "Нежитлова будівля літ. "А-1" по вул. Ярославській, 1-А у м. Харкові". За результатами перевірки встановлено факт наявності нежитлової будівлі літ. "А-1", що експлуатується (магазин продовольчих товарів). Відповідно до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів наявна інформація щодо об'єкта "Реконструкція нежитлової будівлі літ. "А-1" під магазин продовольчих товарів за адресою: м. Харків, вул. Ярославська, 1-А", об'єкт І категорії складності (декларація про початок виконання будівельних робіт, зареєстрована Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області ХК 08112039607, березень 2012 р.). Під час перевірки суб'єкт містобудування, що має відношення до даного об'єкта будівництва з відповідними підтверджуючими документами був відсутній. Ознак проведення будівельних робіт не встановлено.
Як вказує позивач, нежитлова будівля літ. "А-1", загальною площею 16,6 кв.м., що розташована за адресою: м. Харків, вул. Ярославська, 1-А, не приймалася до експлуатації у встановленому законом порядку і використання даного об'єкту у підприємницькій діяльності як самостійно, так і передача його в найм або іншим чином третім особам до вводу в експлуатацію, суперечить чинному законодавству, що й стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень ч.ч. 2, 4, 5, 7 ст. 319 ЦК України, власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Власність зобов'язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов'язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадку і в порядку, встановленому законом.
Згідно ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, ратифікованої Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР, встановлено, що "кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, якщо вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль з користуванням майном відповідно до загальних інтересів".
Законом України, який введений державою для здійснення контролю за користуванням майном відповідно до загальних інтересів, є Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності". Згідно ч. 8 ст. 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих в експлуатацію, забороняється. Відповідно до п. 3.15 ДБН В.1.2-14-2009 "Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель, споруд, будівельних конструкцій та основ" під поняттям експлуатації будівлі (споруди) є використання об'єкта за функціональним призначенням (з проведенням необхідних заходів щодо збереження стану конструкції), за якого він здатен виконувати задані функції, зберігаючи зазначення параметрів, встановлені вимогами технічної документації. Правовідносини у сфері архітектури, містобудування та забудови території, визначаються особливості щодо створення, реконструкції, реставрації об'єктів містобудування, та прийняття об'єктів в експлуатацію з метою подальшої експлуатації (користування) регулюються спеціальними нормами законодавства. Відповідно до п. 3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 13.04.2011р. № 461, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації (далі - декларація). Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, а також комплексів (будов), до складу яких входять об'єкти з різними класами наслідків (відповідальності), здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката. Датою прийняття в експлуатацію об'єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката (п. 11 Порядку). Експлуатація об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачене законодавством) в експлуатацію, забороняється (п. 12 Порядку). Приписами п. 4 даного Порядку передбачено, що надання (реєстрація), повернення (відмова у видачі) чи скасування реєстрації документів, що підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними статтею 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» . Таким чином, факт визнання стану об'єкту як закінченого будівництвом може встановлюватися тільки Інспекцією виключно в ході проходження встановленої законодавством процедури прийняття об'єкту в експлуатацію. Згідно ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність", будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності". Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви. Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно- будівельного контролю здійснюється шляхом, зокрема, контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації; надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів. Таким чином, нормами діючого законодавства передбачено обов'язковість прийняття закінчених будівництвом об'єктів до експлуатації. Згідно ст. 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Постанови Кабінету міністрів України від 19.08.2015р. № 671 "Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю", органи державного архітектурно-будівельного контролю є правонаступниками прав та обов'язків Державної архітектурно-будівельної інспекції щодо здійснення переданих повноважень відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Основним завданням органу держархбудконтролю є здійснення відповідно до закону державного архітектурно-будівельного контролю, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності. Органом державного архітектурно-будівельного контролю в м. Харкові є Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради. Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих в експлуатацію (п. 9). Пунктом 22 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 13.04.2011р. № 461 встановлено, що орган державного архітектурно-будівельного контролю також скасовує реєстрацію декларації за рішенням суду про скасування реєстрації декларації, що набрало законної сили. Про скасування реєстрації декларації замовнику письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня її скасування. Після скасування реєстрації декларації замовник має право повторно подати її згідно з вимогами, встановленими пунктом 17 цього розділу. Як зазначено вище в даному рішенні суду, рішенням Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області від 22 лютого 2016 року скасовано реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації № ХК 14112060453 на об'єкт "Реконструкція нежитлової будівлі літ. "А-1" під магазин продовольчих товарів за адресою: м. Харків, вул. Ярославська, 1-А" (спірний об'єкт) і, відповідно, даний об'єкт є не прийнятим в експлуатацію, експлуатація якого суперечить вимогам ч. 8 ст. 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що експлуатація нежитлової будівлі літ. "А-1" загальною площею 16,6 кв.м., що розташована по вул. Ярославській, 1-А у м. Харкові, порушує визначений законодавством порядок будівництва об'єктів нерухомості та фактично нівелює роль цілої системи органів державної влади та контролю, які здійснюють повноваження у цій сфері, покликані забезпечувати відповідність забудови вимогам закону, посягає на основні засади регулювання містобудівної діяльності та забезпечення безпеки сторонніх осіб у процесі до дезорганізації нормальної діяльності та виконання наданих законом повноважень органу Державного архітектурно-будівельного контролю - Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту територіального контролю Харківської міської ради, порушують права та законні інтереси інших громадським інтересам, інтересам громадян тощо. Суспільна небезпека даних протиправних дій полягає насамперед у порушенні під час проведення будівельних робіт правил пожежної безпеки, санітарного благополуччя населення, державних будівельних норм та стандартів, що може призвести до тяжких та непередбачуваних наслідків у зв'язку з чим можуть виникнути надзвичайні та аварійні ситуації, руйнування несучих конструкцій споруди, призвести до загрози загибелі чи травмування людей.
Враховуючи вище викладене в сукупності, суд визнав позовні вимоги позивача про заборону експлуатації нежитлової будівлі літ. "А-1", загальною площею 16,6 кв.м., що розташована по вул. Ярославській, 1-А у м. Харкові шляхом заборони використання вказаного об'єкту за функціональним призначенням як самостійно відповідачем, так і іншими особами на підставі господарських та цивільно-правових договорів, до введення об'єкту в експлуатацію у встановленому законодавством порядку обґрунтованими, доведеними матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
На підставі п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у розмірі 1 600,00 грн. покладається на відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 1-5, 10, 11, 12, 20, 41-46, 73-80, 86, 121, 123, п. 2 ч. 1 ст. 129, 194, 195, 196, 201, 208-210, 217, 218, 219, 220, 232, 233, 236-238, 240, 241, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Заборонити експлуатацію нежитлової будівлі літ. "А-1", загальною площею 16,6 кв.м., що розташована по вул. Ярославській, 1-А у м. Харкові шляхом заборони використання вказаного об'єкту за функціональним призначенням, у тому числі підприємницькій або іншій господарській діяльності як самостійно Малому приватному підприємству фірма "АПІС" (61052, м. Харків, вул. Ярославська, 1-А, код ЄДРПОУ 14097003), так і іншим особам на підставі господарських та цивільно-правових договорів, до введення об'єкту в експлуатацію у встановленому законом порядку.
Стягнути Малого приватного підприємства фірма "Апіс" (61052, м. Харків, вул. Ярославська, 1-А, код ЄДПРОУ 14097003) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) 1 600,00 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Харківського апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 256, 257 ГПК України та з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень Кодексу.
Учасники справи можуть одержати інформацію по справі зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.
Повне рішення складено 27.03.2018 р.
Суддя ОСОБА_5
справа № 922/3908/17
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2018 |
Оприлюднено | 28.03.2018 |
Номер документу | 73002556 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Калініченко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні